World Vision România, alături de principalele asociații de părinți, elevi, studenți precum și federații sindicale cer printr-o petiție alocarea a cel puțin 4,7% din PIB pentru educație în anul 2022, atât cât este media la nivelul UE. Aceștia spun că nu sunt de acord cu alocarea a doar 2,28% din PIB, așa cum prevede ultimul proiect de buget publicat, se arată într-un comunicat de presă.

Elevi in uniforma scolara Foto: World Vision Romania

În plus, organizațiile solicită ca până la 6%, după cum prevede Legea Educației Naționale nr. 1/2011, restul fondurilor care nu se pot aloca de la bugetul de stat să fie investite din programele operaționale și din PNRR.

Petiția, împreună cu toate semnăturile strânse de la cetățeni, va fi trimisă către guvern. Ea este lansată de World Vision Romania, Consiliul Național al Elevilor, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți, Federația Părinților și Aparținătorilor Legali, ANOSR, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația „Spiru Haret”.

Petiția poate fi semnată aici

Totodată, federațiile și organizațiile semnatare din domeniul educației au trimis vineri câte o scrisoare către prim-ministrul Nicolae Ciucă, ministrului Educației Sorin Cîmpeanu și ministrului Finanțelor Adrian Câciu în care solicită finanțare pentru educație la nivel european.

În comunicatul transmis presei de World Vision România, se menționează:

„Pandemia a înrăutățit situația pentru copiii care deja se descurcau greu la școală, mai ales în cazul celor din medii dezavantajate. Criza educaţională generată de COVID-19 în România, în statistici:

• În 2021, aproape 50% dintre elevii din satele României nu au reușit să obțină media 5 la proba de Matematică de la Evaluarea Națională, de două ori mai mulți față de cei din mediul urban;

• La nivel național, unu din trei copii nu a avut acces la școala online în pandemie sau au avut acces limitat, potrivit IRES. Iar în mediul rural, 40% dintre copii nu au avut acces la școala online, conform datelor World Vision România;

• La o testare standardizată realizată anul acesta în județul Iași, doar 24,3% dintre elevii de clasa a VIII-a au luat peste nota 5, cei mai mulți fiind din mediul rural;

• 38% dintre studenții români au dificultăți financiare moderate, iar 25% dintre studenți au dificultăți financiare grave. Din cauza sărăciei, aproape unu din trei studenți își abandonează studiile, peste media europeană;

• Doar 8 din 100 de elevi din mediul rural termină o facultate;

• Creșterea salariilor angajaților din învățământ a fost amânată de două ori din septembrie 2020.”

„La fiecare leu investit în educația unei persoane cu diplomă de licență și master statul încasează opt lei, un randament de 700%,” arată World Vision România. „În schimb, pentru fiecare cetățean care nu este activ pe piața muncii fiindcă nu are studiile minime, statul român plătește 90.000 de lei pe durata întregii vieți a acestuia.”

Unde trebuie investiți banii în educație

Cele 10 direcții prioritare pentru investițiile în educație, în opinia celor care au lansat petiția:

  • 1. transportul gratuit pentru toți elevii cu fonduri alocate de la bugetul de stat;
  • 2. includerea sumelor necesare pentru asigurarea burselor elevilor, conform legii în vigoare;
  • 3. creșterea costului standard pentru bunuri și servicii din școli;
  • 4. formarea inițială și continuă a cadrelor didactice;
  • 5. creșterea salariilor angajaților din sistemul de învățământ, conform legii în vigoare;
  • 6. extinderea programului de ore remediale prin programe de tip „Școală după școală“, care să includă și o masă caldă;
  • 7. creșterea costului standard per elev pentru copiii din mediul rural și din alte medii dezavantajate;
  • 8. reabilitarea școlilor ce prezintă probleme de infrastructură;
  • 9. creșterea subvenției pentru căminele și cantinele studenților;
  • 10. creșterea subvenției pentru bursele studenților: de la 201 lei la 242 de lei pe lună.