​INTERVIU

De ce învață Vlad Oros, elevul medaliat cu aur la două Olimpiade Internaționale în 2021: pentru momentele „Evrika” / „Mulți nu au înțeles ce înseamnă un virus sau un vaccin; asta îmi pare un eșec al sistemului de educație”

de Iulia Rosca     HotNews.ro
Miercuri, 1 decembrie 2021, 15:00 Actualitate | Educatie


Vlad Oros
Foto: Arhiva personala
În căutarea unor momente pe care le numește de tip „Evrika”, Vlad Oros, elev în clasa a XI la Liceul Teoretic „Grigore Moisil” din Timișoara a câștigat numai în 2021 medalia de Aur la două Olimpiade Internaționale - Fizică și Astronomie și Astrofizică - și ar fi avut șansa și la a treia, dacă olimpiada internațională de Lingvistică nu era în același timp cu cea de fizică. A fost „drama anului” pentru el, după ce, odată cu pandemia care, în 2020, i-a anulat toate olimpiadele, a redescoperit pasiunea de a studia pentru „frumusețea” științei. „Îmi pare rău să spun asta de 1 decembrie, dar sunt sigur că nu voi vrea să studiez în România”, a mărturisit el într-un interviu pentru HotNews.ro. Între timp, Vlad cântă la pian și compune piese în GarageBand, iar pe unele le și publică online.


De știut:
  • Elevii români au obținut 9 medalii la Olimpiada Internațională de Astronomie și Astrofizică Columbia 2021, care a avut loc în perioada 14-21 noiembrie. Singura medalie de aur a fost câștigată de Vlad Ștefan Oros. România a participat alături de alte 62 de țări.
  • Concursul s-a desfășurat online, lotul României reunindu-se la Câmpulung Moldovenesc. Elevii au fost monitorizați audio-video și au susținut următoarele probe: Analiză de date (3 ore), Fizica Soarelui (2ore), Proba teoretică (5 ore), Proba pe echipe (30 de ore), Proba de planetarium (45 de minute).
  • Olimpiada Internațională de Astronomie și Astrofizică (IOAA) a fost precedată de Olimpiada Internațională de Astronomie (IAO), între 6-9 noiembrie, unde Oros a luat premiul al doilea (argintul).
  • În luna iulie, Oros a obținut medalia de aur la Olimpiada Internațională de Fizică. Lotul României a câștigat atunci în total trei medalii de aur și două de argint. Au participat elevi din 76 de țări.
  • Tot în 2021, Vlad a luat medalia de aur și la Olimpiada Europeană de Fizică și la cea Asiatică.
  • Deși nu a putut participa la Olimpiada Internațională de Lingvistică, unde era calificat, în 2021 a luat medalii de aur la Olimpiada Online de Lingvistică și Olimpiada Asia-Pacifică de Lingvistică.

Redăm dialogul purtat cu Vlad Oroș, înaintea zilei de 1 Decembrie:


Cum ai reușit să obții tu medalia de aur la Olimpiada Internațională de Astronomie și Astrofizică?

Sunt mulți factori care m-au dus la aceste rezultate. Nu știu dacă știți, eu sunt la bază olimpic la fizică, încă din clasa a șasea. Și este materia pe care m-am concentrat cel mai mult și care mă pasionează cel mai mult. Mult din ceea ce se cere la olimpiada de astronomie și astrofizică are fizică la bază. Iar la fizică am studiat foarte mult. În plus, pentru olimpiada de astronomie și astrofizică a trebuit să mă pregătesc separat - să învăț cerul, geografia cerului - ce nume are o stea sau o galaxie. A trebuit să învăț anumite concepte care țin de astronomia în sine.

Pentru asta m-am pregătit în special anul trecut - am învățat conceptele esențiale pe o perioadă de 3 luni în vacanța de vară, iar anul acesta am revenit cu o perioadă mai intensă de pregătire de o lună, înainte de Olimpiada Internațională de Astronomie, care este imediat înaintea celei de Astronomie și Astrofizică, în care am lucrat multe dintre problemele care s-au dat în anii anteriori. Iar asta considera că m-a ajutat foarte mult.



Lotul României la Olimpiada de Astronomie și Astrofizică

Ce te atrage totuși la astronomie? Te gândești să studiezi asta pe viitor sau ai vrut doar să vezi dacă poți și asta?

Pot răspunde cu „da” la ambele. Da, am vrut să am ocazia să mă întâlnesc iar cu oamenii cu care m-am întâlnit la diverse competiții de fizică, cu care m-am înțeles extraordinar de bine, și care mi-au făcut toată șederea de la Câmpulung Moldovenesc una dintre cele mai frumoase săptămâni din viața mea.

Pe de altă parte, astronomie și astrofizica, mai ales astrofizica este un domeniu care se dezvoltă foarte mult în ultima perioadă și ar trebui să fie critic pentru tot ce se va întâmpla în viitor. Cine știe, poate vom ajunge să colonizăm o altă planetă. Am putea crede că aceste lucruri sunt far fetched, dar trebuie să ne gândim la ele dacă vrem să evoluăm ca specie. Și în acest sens - și fizica teoretică pune niște întrebări la care se pot da răspunsuri colectând date astronomice. Consider că lucrurile pe care le-am învățat în ultima luna îmi vor fi de folos pe viitor. Poate nu voi merge la NASA când voi termina facultatea, deși și asta este una dintre opțiunile mele.

Care este atracția principală a fizicii pentru tine, care te ține din clasa a șasea?

De-a lungul timpului răspunsul la această întrebare a variat. La început de tot - clasele 5, 6, 7 - încă nu aveam o direcție clară, eram pasionat de tot ce ținea de matematică, științe, logică și participăm la toate concursurile la care puteam. La fizică am avut doar norocul de cea mai bună profesoară - doamna Jeflea Ioana de la Școala Gimnazială nr. 24.

Mai recent însă, mai ales de când a început pandemia, interesul meu s-a schimbat. Am început să apreciez pur și simplu acea senzație pe care o am atunci când descopăr ceva nou. Acel moment de evrika, pe care îl simt de fiecare dată când descopăr ceva ce era până atunci nedescoperit. Pentru astfel de momente fac acum ceea ce fac. Și asta include și matematica, și lingvistica și așa mai departe.

„Îmi pare rău să spun asta de 1 decembrie, dar sunt sigur că nu voi vrea să studiez în România”



Ce vei face tu după ce termini liceul? Ce și unde vrei să studiezi?

În momentul acesta sunt sigur, și îmi pare rău să o spun în apropierea zilei de 1 decembrie, dar sunt sigur că nu voi vrea să studiez în România în viitor. De asta sunt sigur. În rest, am diverse opțiuni pentru studiu. Majoritatea factorilor mă îndreaptă spre SUA, dar există și posibilitatea să studiez în Europa - nu în Marea Britanie cum speram inițial din cauza unor probleme cu bursele de studii, dar există și alte locuri - Elveția, Olanda, Germania, Franța. Încă mă gândesc.

De ce spui că ești sigur că nu vrei să rămâi în România și să pleci să studieze în afară?

Intenționez să studiez în străinătate din trei motive principale.

În primul rând, consider că nivelul de predare este cel mai înalt la facultățile de top din străinătate. Consider că acolo aș avea cea mai mare șansă să învăț cel mai mult și cel mai bine.

De asemenea, la facultățile de top din SUA și Marea Britanie vor veni multe alte persoane similare cu mine - oameni pasionați de științele reale, cu care voi putea să mă înțeleg foarte bine. Având în vedere cât de mult apreciez și olimpiadele la care am ocazia să merg, vă dați seama că această motivație socială este semnificativă.

Nu în ultimul rând, studiul în străinătate mi-ar permite să mă detașez de casă și să încerc viața într-un mediu nou, într-o cultură nouă; asta m-ar ajuta cu siguranță foarte mult în dezvoltarea mea ca om.

În SUA ce universitate te atrage?

Nu m-am informat suficient, dar cea care pare să îmi facă cu ochiul este MIT-ul. Dar s-ar putea să fie altele care să se potrivească mai bine dorințelor mele și care să accepte elevi cu profilul meu psihologic și rezultatele mele. În viitorul apropiat vreau să particip la examenul SAT, pentru admiterea în SUA, dar mai departe de atât nu m-am gândit.

Care este cel mai mare vis al tău?

În momentul acesta, îmi este din păcate greu să răspund la întrebarea asta. Sunt într-o perioadă în care încerc să mă descopăr pe mine însumi și să descopăr care este acest vis. În clasele din gimnaziu, spre exemplu, visul era foarte clar - să obțin medalia de aur la Olimpiada Internațională la Fizică. Însă este un vis la care deja am ajuns. Ceea ce înseamnă că acum sunt într-o perioadă în care trebuie să îmi găsesc scopul în viață, ca să spun așa.

Sunt sigur că direcția în care vreau să merg este una a științei. De asemenea, am remarcat că îmi place în mod accentuat să explic lucrurile colegilor mei sau altor persoane, deci s-ar putea ca direcția pe care o să o iau să fie una de profesor. Însă aș vrea de asemenea, dacă este posibil, să contribui la cercetare, la eventuale descoperiri în lumea fizicii teoretice și chiar experimentale.

Chiar cred că sunt mai multe direcții pe care aș putea să merg și nu sunt decis deocamdată.


Ai menționat mai devreme NASA, te-ai vedea acolo?

În momentul acesta, nu pare prima opțiune, cel puțin privind felul meu de a fi în acest moment în care mă concentrez mai mult pe partea academică decât pe partea de fizică aplicată. Eu sunt un om care preferă partea teoretică din studiul fizicii, mai ales din punct de vedere al acelor momente evrika de care vorbeam. Deci în momentul acesta, o variantă preferabilă pentru mine ar fi să merg pe partea de academia, de cercetare. Însă, din nou, I can't throw anything out yet. E posibil să îmi schimb modul de a vedea lucrurile în momentul în care eventual voi ajunge acolo și voi vedea care sunt posibilitățile mele în carieră. Poate la NASA vor fi lucruri care îmi vor trezi aceleași momente de Evrika.


Pentru că vorbeai despre a fi profesor, te-ai gândit să te întorci în România să fii profesor pentru alți copii, așa cum ai avut și tu profesori probabil foarte buni?

Este o posibilitate să revin și în România, dar cu două condiții, să spun. În primul rând, felul meu de a fi nu cred că ar fi corespunzător predării la liceu sau gimnaziu. Eu am încercat să predau altor copii și am observat că felul meu de predare îi bulversează. Eu explic lucrurile prea rapid, poate prea haotic, este un stil care ar fi mai potrivit pentru studenți. Și destul de sigur că așa va fi și în viitor. Nu am fost niciodată o persoană atrasă de copii, trebuie să recunosc acest lucru, și acesta este un alt factor care ar fi semnificativ.

Pe de altă parte, Facultatea de Fizică din România în general duce lipsă de studenți, iar pentru posturile de profesor nu sunt prea mulți doritori, probabil nu sunt nici foarte bine plătite și nu sunt nici mulți elevi, după cum am spus. Din păcate situația unui profesor de fizică nu cred că este foarte bună în mediul universitar în România. Este posibil să se schimbe acest lucru până peste 5-6 ani, sau zece ani. Însă, din nou, este prea departe ca să pot să spun de pe acum.

Când am aflat că toate olimpiadele sunt anulate, am trecut prin ceva ce nu pot numi decât depresie



Cum a fost pentru tine școala în ultimii doi ani, anii de pandemie? Spuneai că ai descoperit domeniul astronomiei tocmai în perioada de pandemie.

Da, și pot spune că nu este singurul lucru pe care l-am descoperit. A fost o perioadă în care m-am schimbat din punct de vedere psihologic în mai multe moduri. Să vă dau câteva exemple. La începutul pandemiei mai exact, în luna martie, când am avut realizarea că toate olimpiadele naționale care ar fi trebuit să aibă loc în aprilie și care erau momentele pe care le așteptasem tot anul și care erau singurele ocazii în care puteam să mă revăd cu acei oameni cu care mă înțeleg atât de bine am trecut prin ceva ce nu pot numi decât depresie. O lună, o lună și jumătate.

După aceea însă, am redescoperit pasiunea pentru fizică, printr-o schimbare de paradigmă. Înainte, unul dintre motivele principale pentru care studiam la fizică, chimie etc era pentru a mă pregăti pentru concursuri - olimpiade, dar și alte competiții. Pandemia m-a forțat să studiez fizica și celelalte materii, astronomia și astrofizica și lingvistica, pentru ele însele, pentru frumusețea pe care o descopăr în ele, pentru acele momente de „evrika”. Și asta m-a ajutat foarte mult să evoluez și să devin un alt fel de persoană. Au fost câteva luni în care studiam fizica și 5-6 ore pe zi. Pur și simplu din proprie inițiativă, doar pentru a ști mai multe. Și m-a ajutat enorm.

Dacă am început pandemie ca un elev olimpic de liceu începător, fără rezultate extraordinare, am terminat-o ca elev olimpic internațional la mai multe materii. Deci consider că pandemia - de fapt nu e bună exprimarea, că nu s-a terminat pandemia. Vreau să spun că am ieșit din acea perioadă de lucru intens de la sfârșitul clasei a noua, începutul clasei a zecea ca un om mai complet, un fizician mult mai bun și un lingvist mult mai bun. Din acest punct de vedere, pandemia deși nu a fost un lucru plăcut pentru mine, a fost esențial în evoluția mea până în locul unde am ajuns acum.

Legat de lingvistică, ce te-a atras pe tine?

Adevărul este că la lingvistică am obținut cele mai bune rezultate ale mele de până acum, în sensul că am avut cele mai bune clasamente în concursurile internaționale. Drama mea din acest an a fost că olimpiada internațională de lingvistică și olimpiada internațională de fizică au avut loc în aceeași perioadă. Eu am fost calificat la ambele, dar am ales să merg pe partea de fizică, așa că îmi este dor de lingvistică în acest moment.

Ce m-a atras pe mine? În clasa a cincea, profesoara mea de limba română m-a întrebat dacă vrea să merg și la olimpiada de lingvistică. Am mers la etapa națională, am ieșit printre primii pe țară, fără să îmi dau seama de fapt ce înseamnă. Eu am descoperit lingvistica pe parcurs, la începutul liceului, când am început să studiez de capul meu. Și această pasiune s-a văzut la rezultatele la competiții. Lingvistica a fost primul subiect unde chiar am obținut rezultate bune la nivel național și asta m-a ajutat să capăt siguranță într-o perioadă în care nu aveam nicio garanție a capabilităților mele intelectuale.



Un alt cadoul al pandemiei - redescoperirea pianului. „Compun piese în GarageBand și le public pe SoundCloud”




Vlad Oros la pian (2017). Foto: Facebook / Interlink Banat


Cum este viața ta în afara acestor concursuri, a școlii? Ai și alte preocupări?

Cu siguranță, nu sunt chiar un robot. Sunt foarte pasionat de muzică. Ascult foarte multă muzică, diverse genuri, cânt la pian. Într-o vreme cântam și la chitară, dar nu am mai cântat de câțiva ani. Și compun muzică și am publicat câteva piese. Per total, un element esențial, nu știu ce aș face fără muzică în perioada aceasta.

De asemenea, sunt pasionat de sport într-o anumită măsură, îmi place tenisul, tenisul de masă, squash și așa mai departe, schiul și drumețiile pe munte. Nu sunt neapărat în cea mai bună formă dar îmi plac.

Îmi mai place să citesc, ceea ce fac ocazional, dar în ultima vreme am fost nevoit să mai scad ritmul pentru că nu prea am mai avut timp.

Și îmi place în sine ideea de a merge la olimpiade și a interacționa cu acei oameni, nu cred că țin minte momente mai fericite din viața mea decât diverse olimpiade la care am participat exact din acest motiv, al interacțiunii.

Revin puțin la muzică. Ai studiat cu profesor, ai fost autodidact? Ai făcut pian de mic?

Părinții mei, observând că am talent la muzică, aveam ureche muzicală, au ales să mă înscrie la pian la o doamnă profesor. Am studiat câteva luni, apoi am renunțat pentru că aveam alte lucruri de făcut. Mai târziu, am intenționat să particip la un concurs de pian, fără a fi în acel moment instruit, și am încercat să învăț singur o anumită piesă. Încă țin minte ce piesă pentru că am cântat-o de nenumărate ori - Wild Rider de Schumann. Am cântat-o într-un concurs, nu extraordinar, pentru că aveam 8 sau 9 ani și încercasem să învăț singur o piesă care nu era de nivelul meu. Dar o doamnă profesor de acolo a văzut că încercasem să învăț și a ales să mă instruiască dumneai.

Pentru câțiva ani am lucrat împreună, am participat la diverse concursuri de pian pe care în mare parte le-am câștigat. Apoi am fost nevoit să renunțat, din cauza programului amândurora. Eu începusem să particip la olimpiade și de atunci am studiat mai degrabă independent, mai puțin, ocazional. Și doar pandemia a fost cea care mi-a revitalizat pasiunea pentru pian. Fusese dat la o parte înainte de începutul pandemiei.

Și ce compui, muzică clasică?

Diferă destul de mult. Nu compun la pian, ci într-un program - GarageBand. Sunt un amator, o fac de plăcere. Îmi place să compun și motivul principal pe care le public este că am foarte multe și poate sunt și alți doritori care vor să asculte. Le public pe platforma SoundCloud, am publicat până acum patru piese și cred că o să mai public.

*Piesele lui Vlad Oros le puteți asculta pe contul lui de SoundCloud.


Pandemia a fost o ocazie să descopăr multe lucruri. Am descoperit astronomia și astrofizica, după cum am spus, am redescoperit pianul, compoziția pe care o mai încercasem prin 2017, apoi făcusem pauză pentru că nu eram destul de mulțumit. Am descoperit chimia organică și începusem să mă pregătesc pentru olimpiadă dar până la urmă am renunțat pentru că nu este chiar tipul meu de materie, nu simțeam acele momente de „Evrika”.



Trebuie să rămâi cu noțiuni de bază din știință după școală. Mulți oameni nu au înțeles ce înseamnă un virus sau un vaccin




O întrebare pe care am adresat-o și altor elevi excepționali: dacă ai putea, ce ai schimba tu la sistemul de educație din România? Un lucru.

Partea care mi se pare că are cea mai mare nevoie de reformă ca să zic așa este predarea științelor naturale în școală. Am impresia că materia este foarte aglomerată și că atunci când finalizează școală, elevii rămân poate cu anumite detalii în minte, dar nu reușesc să înțeleagă imaginea de ansamblu. Și asta este foarte dramatic, mai ales în contextul actual al pandemiei de exemplu,când se dovedește că în zilele noastre mulți oameni nu au înțeles cu adevărat ce înseamnă un virus sau ce înseamnă un vaccin. Și acestea îmi par eșecuri ale sistemului de educație. Mie personal.

Mi se pare că ar trebui să se pună accentul pe asemenea elemente mai de bază, lăsând la o parte detalii precum numele unui anumit os, care parcă nu sunt atât de esențiale. Consider că suntem într-o lume care în zilele noastre este condusă de șiință. Nu mai putem lăsa deoparte știința și să spunem „lasă, au de-a face oamenii de știință cu asta și noi ne ducem viața cum se nimerește. Nu. Știința este esențială, este în tot ce este în jurul nostru. Toată lumea ar trebui să rămână cu ceva în acest domeniu din școală, ceva de bază. Și acestea ar trebui să fie accentuate mai mult. Poate și prin schimbarea modului de predare, punerea accentului pe experimente. Asta consider că este esențial. Se pune prea puțin accent pe științe și în plus că programa este prea încărcată.


Mai jos, din palmaresul impresionant al lui Vlad Oros la concursurile internaționale:

1. Olimpiada Internațională Științe pentru Juniori
- 2018: medalie de argint
- 2019: medalie de aur
2. Fizică
• Olimpiada Balcanică de Fizică:
- 2019: medalie de aur, câștigător absolut
- 2020: medalie de aur
• Olimpiada Asiatică de Fizică:
- 2021: medalie de aur
• Olimpiada Europeană de Fizică:
- 2021: medalie de aur, câștigător absolut, cel mai mare punctaj la fiecare dintre probe
(teoretică și experimentală)
• Olimpiada Internațională de Fizică:
- 2021: medalie de aur
• Physics Cup:
- 2021: medalie de aur
3. Lingvistică
• Olimpiada Online de Lingvistică (concurs neoficial):
- 2020: medalie de aur, locul II
- 2021: medalie de aur, locul I
• Olimpiada Asia-Pacifică de Lingvistică:
- 2021: medalie de aur, locul II
4. Astronomie și astrofizică
• Olimpiada Internațională de Astronomie:
- 2021, group β: second prize
• Olimpiada Internațională de Astronomie și Astrofizică:
- 2021: medalie de aur

Te-ar putea interesa și:






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















20758 vizualizari

  • -12 (54 voturi)    
    Pentru fiecare astfel de geniu... (Miercuri, 1 decembrie 2021, 15:17)

    andipetre [utilizator]

    ...exista cateva sute de elevi foarte buni care sunt ignorati sau chiar umiliti de profesori pentru ca nu intra in morisca olimpiadelor, care are ca singur scop gadilarea orgoliului catorva cadre didactice incremenite in comunism. Profesorii, competenti sau nu, se urca pe meritele celor cativa olimpici, isi ridica singuri statuie, lasand restul clasei fara materie predata, fara educatie, pentru ca, de fapt, ei nu sunt in stare sa isi faca treaba pentru care sunt platiti.

    E simplu sa "antrenezi" un elev genial, care de fapt studiaza singur si se autointretine. E peste puterile lor sa isi faca meseria de profesor, deoarece aceasta cere inteligenta, munca asidua si seriozitate.

    Olimpiadele trebuie desfiintate, cel putin in forma in care sunt acum, pentru ca nu ajuta cu nimic calitatea unui sistem de educatie pe care il platim cu totii.
    • +23 (35 voturi)    
      De ce sa le desfiintezi? (Miercuri, 1 decembrie 2021, 15:34)

      Gigel cu elefantii [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

      Nu mai bine e sa li se gaseasca locul potrivit? Olimpiadele sunt necesare tocmai pentru ca unii elevi participa la ele. Problema poate fi la modul cum fac unii profesori ore, ceea ce e altceva.
      • -8 (38 voturi)    
        In forma actuala, trebuie desfiintate (Miercuri, 1 decembrie 2021, 16:04)

        andipetre [utilizator] i-a raspuns lui Gigel cu elefantii

        Citeste ce am scris. Te deranjeaza realitatea pe care o cunosc cu totii? Faptul ca profesorii se urca pe meritele olimpicilor, pentru a caror inteligenta nu au de fapt mari merite? Te deranjeaza ca iti spun lucrul pe care il stiu toti, ca profesorii "elitisti" ii ignora pe toti ceilalti elevi, cand datoria lor ar fi sa ii trateze egal pe toti si sa isi faca datoria de profesor? Esti cumva unul dintre ei?

        Te deranjeaza ca subliniez faptul, binecunoscut, ca sistemul de educatie romanesc e profund discriminator, corupt si arbitrar in aplicarea procesului educational?

        Hai sa incepem prin a decupla "meritul" profesorilor de meritul (singurul real) al elevilor. Sa nu se specifice nicaieri cine a fost profesorul "antrenor", iar scoala si profesorii sa nu primeasca premii sau onoruri pentru elevii olimpici.

        La urma urmei, responsabilitatea unui profesor e sa maximizeze potentialul fiecarui elev, inclusiv al celor de varf. E o datorie, nu e un merit faptul ca ii invata! Sa il apreciem pe elev, dar sa nu il ridicam in slavi pe profesor. Hai sa ii recompensam, in loc, pe profesorii cu adevarat competenti, cei capabili sa ridice intreaga clasa, nu doar sa contorizeze performantele unui singur elev, inteligent de la natura, care s-ar descurca si singur.

        Crezi ca va accepta cineva acest lucru? Nu, pentru ca pe cei mai multi nu ii intereseaza calitatea educatiei, ci onorurile si privilegiile.
        • +12 (16 voturi)    
          . (Miercuri, 1 decembrie 2021, 17:34)

          Gigel cu elefantii [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

          Problema mea e cu desfiintarea olimpiadelor. Nu e in regula, unii elevi se incadreaza la olimpiade, e bine sa existe pentru ei. Nu sunt insa de acord ca un profesor sa se ocupe doar de olimpici daca are si alti elevi, sau sa le predea tuturor la nivel de olimpiada.
        • +9 (11 voturi)    
          ... (Miercuri, 1 decembrie 2021, 18:58)

          tirolez [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

          Cred ca ati ramas un pic in urma cu informatiile despre olimpiade. Profesorilor din sistemul de stat nu le mai pasa de olimpiade, cred ca ii numeri pe degetele de la o mana. Daca va uitati cati participanti erau acum 20 ani, dupa aia acum 10 ani si dupa aia inainte de pandemie o sa vedeti ca din ce in ce mai putini elevi participa. In jur de 10(zece!) elevi participanti la etapa judeteana la matematica la clasele de liceu in 2019 in multe judete. La gimnaziu erau mai multi, ca de, evaluare nationala, copiii inca sunt sub influenta adultilor din familie etc. Si e matematica, nu zic alte materii.
          Pentru 1-2 elevi in clasa nimeni nu-si bate capul sa lucreze doar cu ei la ora pentru o ipotetica medalie la olimpiada. Dupa cum spune si baiatul asta oricum nu ar fi suficient, baza e lucrul individual.
      • -4 (8 voturi)    
        hei (Joi, 2 decembrie 2021, 1:46)

        john70 [utilizator] i-a raspuns lui Gigel cu elefantii

        Baiatul asta va fi recrutat de o universitate din Statele Unite (una din alea unde daca spui ca exista doar 2 genuri risti sa fii exmatriculat) si va invata ceva foarte tehnic, dupa'aia va primi niste granturi R&D si nu va mai auzi nimeni de el decat daca va castiga vreun Nobel.
        • +5 (5 voturi)    
          Gigele....Baiatu' tatii (Joi, 2 decembrie 2021, 7:45)

          Cadillac [utilizator] i-a raspuns lui john70

          Am o veste proasta pentru tine...

          Pe strada mea si spre norocul meu, locuieste o pereche "intersanta"...Baiat si fata; amandoi din Timisoara. Amandoi profesori de matematica. Nici pomeneala sa plece din Romania !!! Pana-ntr-o zi, cand au primit - fiecare la adresa lui !!!!! - o 'invitatie' de la Ambasada Americana din Bucuresti !!! Anii au trecut, stam pe aceeasi strada si AMANDOI predau Matematica la Princeton University. ( daca stii ce-i aia.......)

          Doi copii minunati, care-i invata pe AMERICANI matematica.
        • +1 (1 vot)    
          cita dreptate ai... (Joi, 2 decembrie 2021, 17:02)

          Filbert [utilizator] i-a raspuns lui john70

          E clar ca va fi un ratat, spre deosebire de o sosoaca, de un becali, de un tzanca uraganu', de un leo de la Strahaia, de un teo de la Constanta, somitati de care auzi in fiecare zi de nenumarate ori...
    • +13 (21 voturi)    
      Este (Miercuri, 1 decembrie 2021, 15:46)

      Luk [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

      Doua precizari:
      1) Este un tanar superdotat, nu-i inca un geniu. Geniul e o alta categorie si ramane de vazut daca se incadreaza acolo.
      2) Problema cea mai grava a sistemului de nostru de invatamant sunt profesorii, categoric aveti dreptate!
      • +4 (10 voturi)    
        Calitatea profesorilor (Miercuri, 1 decembrie 2021, 17:57)

        VictorS [utilizator] i-a raspuns lui Luk

        este un simptom si nu cauza.

        Care ar fi cauza e greu de zis dar putem sa incercam.

        Respectul si atentia care li se acorda elevilor si profesorilor e proportionala cu salariile, contractul, pregatirea necesara, vocatia, profesorilor si conditiile de invatamant, materie, respect fata de scoala etc

        Apoi vezi cat din PIB e alocat educatiei.
        Si asta nu e o problema tipic romaneasca ci generala.

        Investim enorm de putin in ce este de fapt formeaza-formateaza marea majoritate a membrilor societatii.

        De aici si calitatea profesorilor. Nu se cauta pedagogi, nu se incurajeaza pedagogii, nu se evalueaza calitatea lor etc. Si nici nu ai cum cand vrei sa ii platesti in bambilici.

        Societatea (statul dar si individul) NU incurajeaza educatia corecta, caci nu vei vedea un academician sau cercetator castigand cat un oportunist pe pietele de capital (un simplu exemplu).

        Mai mult, este o senzatie tot mai distincta e ca se doreste deteriorarea sistemului de invatamant, o masa de oameni educati fiind (macar in teorie) mai greu de manipulat.

        Multe de zis - e in fapt un cerc vicios in care se pierd enorm de multe oportunitati.
        • +6 (8 voturi)    
          Imi pare rau (Miercuri, 1 decembrie 2021, 18:33)

          Luk [utilizator] i-a raspuns lui VictorS

          Imi pare rau, dar n-am vazut sa varieze calitatea actului de educatie atunci cand au crescut salariile in invatamant. Problema e simpla: nu exista o selectie reala si nu exista retribuire dupa rezultat, adica feedback. Sa nu uitam ca sindicatele din invatamant si cele din sanatate sunt cele mai puternice din Romania, cu atat mai puternice cu cat cele doua sectoare sunt pe departe cele mai slabe din toata tara.
          • 0 (0 voturi)    
            nu e vorba doar de salariu (Joi, 2 decembrie 2021, 17:09)

            VictorS [utilizator] i-a raspuns lui Luk

            Discutia e lunga, iar concluzia ca ma refeream doar la salarii e oarecum simplista.

            Bugetarea corecta, schimbarea perspectivei, al contractelor etc ar duce la un alt tip de recrutare, la atragerea unor oameni cu calitati si vocatie etc.
            • 0 (0 voturi)    
              E vorba de feedback (Joi, 2 decembrie 2021, 19:55)

              Luk [utilizator] i-a raspuns lui VictorS

              Asta-i singurul stimul care stimuleaza o abordare competitiva.
        • -5 (7 voturi)    
          Asa e, iar arogarea meritelor pt. olimpiade... (Miercuri, 1 decembrie 2021, 18:58)

          andipetre [utilizator] i-a raspuns lui VictorS

          ..de catre profesori care, de multe ori, sunt mediocri, nu ii incurajeaza cu nimic pe cei cu veritabila vocatie sa vina sau sa ramana in invatamant. Prea adesea un profesor de matematica mediocru se foloseste de faptul ca are in clasa un elev superdotat, care se pregateste singur si ia premii la olimpiade. Prea adesea niste profesori, altfel foarte competenti, se ocupa exclusiv de cate doi olimpici, ignorandu-i complet pe toti ceilalti, ignorandu-si astfel propria vocatie.

          Desfiintarea formatului actual al olimpiadelor, in care profesorul e premiat si adulat, ar fi un pas bun inainte. Olimpiada trebuie sa fie o competitie exclusiv a elevilor, nu trebuie sa fie un prilej de reglare a orgoliilor profesorilor. Numele profesorilor nu trebuie sa fie legate de cel al elevului premiat, deoarece pentru profesori nu e un merit ca l-au pregatit, ci o datorie. La fel, nu scoala trebuie laudata, ci doar elevul. Abia asa se va vedea unde este autentica vocatie, dincolo de orgolii si interese meschine.
          • 0 (6 voturi)    
            clar (Joi, 2 decembrie 2021, 0:37)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

            neaparat trebuie sa scapam de miile de olimpici internationali la limba romana. e clar ca din cauza lor scolile scot analfabeti functionali pe banda rulanta.
            pe tine cine te-a nedreptatit cel mai mult? profesorul de logica? a pregatit olimpici la logica, orgoliosul, si uite ce s-a ales de elevul ignorat...
        • -3 (3 voturi)    
          valabil... (Miercuri, 1 decembrie 2021, 19:02)

          mamenervat [utilizator] i-a raspuns lui VictorS

          si pentru "medicina" si alte domenii. Sa nu uitam si de "fabricile de diplome"! Pan'la urma este vina noastra a tuturor ca acceptam si mentinem asa ceva, si ne educam/invatam/sustinem copii sa plece "afara" si sa nu se mai intoarca! Asta spune ceva, despre natie in ansamblu'!
        • 0 (2 voturi)    
          Cauza e foarte simplu de "tradus"..... (Joi, 2 decembrie 2021, 7:47)

          Cadillac [utilizator] i-a raspuns lui VictorS

          Romania e o tara minunata; pacat ca-i locuita.
      • -4 (6 voturi)    
        De acord (Miercuri, 1 decembrie 2021, 18:41)

        andipetre [utilizator] i-a raspuns lui Luk

        Asa e, geniul presupune mai multe si trebuie demonstrat, insa are sanse bune sa fie in acea categorie. E, cert, un elev de elita, ale carui merite sunt insa doar ale sale, nu ale diversilor politruci din invatamant (gresit denumiti "profesori") care se urca pe succesele lui.

        Vreau sa precizez ca nu neg existenta profesorilor de calitate. Ei exista, nu sunt putini, dar sunt departe de a fi majoritari. Ceilalti... ce sa zic, cunosc bine sistemul de invatamant si nu vreau sa intru in amanuntele absolut dezgustatoare ale starii acestuia.
    • +8 (22 voturi)    
      vai, drobul de sare.. (Miercuri, 1 decembrie 2021, 16:26)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

      Marea problema a invatamantului romanesc, elevii sunt "ignorati si umiliti" de profesorul de astronomie si astrofizica al lui Vlad ;)

      De ce sa ne limitam la olimpiade? Sa desfiintam toate competitiile, ca sa nu mai umilim orgoliile mediocritatilor. Ca doar stie toata lumea, prostul nu e prost destul... ;))

      Desigur, am putea sa preluam si modelul de predare pe credite, in care nu treci la clasa de astrofizica pana nu ai invatat fizica elementara ("primii zece ani sunt mai grei.." pentru cunoscatori), dar din nou ne lovim de aceeasi problema - orgoliile mediocritatilor care azi ajung la liceu fara sa stie tabla inmultirii.
      • -6 (14 voturi)    
        "Profesorul de astrofizica"?! (Miercuri, 1 decembrie 2021, 18:33)

        andipetre [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        De pe ce planeta transmiti? Nu exista profesor sau materie (obligatorie) de astrofizica la liceu, iar, cu exceptia cazului in care esti analfabet functional, ai putut observa ca nu vorbeam de elevii care ajung la liceu fara sa stie tabla inmultirii. Apropo, ma indoiesc ca sunt multi din aceia in licee (poate la profesionale or fi), avand in vedere ca, cel putin in ultimii ani, examenul de admitere in liceu (bazat pe evaluarea nationala) e chiar foarte serios. In mod cert, mult mai serios decat pe vremurile in care actualii profesori au facut liceul...

        Probabil esti complet deconectat de la ceea ce se intampla, sau poate esti unul dintre profesorii privilegiati, dar, da, in Romania sistemul de educatie e infect. Si, da, elevii sunt umiliti zilnic de o parte dintre profesori, mai ales de cei mediocri, e un fapt binecunoscut.
        • +6 (12 voturi)    
          Cam greu te prinzi.. (Miercuri, 1 decembrie 2021, 19:15)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

          Ai citit macar articolul?
          Practic, copilul asta invata singur si participa la olimpiade pe subiecte care nici macar nu se predau in scoala. Olimpiade pe care tu vrei sa le desfiintezi.

          Da sunt o gramada de profesori si suplinitori care nu-si fac treaba. Dar sa pretinzi ca rezolvi problemele sistemului romanesc de educatie eliminand concursurile pentru copii supra-dotati (sau pur si simplu mai constiinciosi) mi se pare o enorma imbecilitate.
          • -9 (13 voturi)    
            Mai citeste-mi comentariul initial (Miercuri, 1 decembrie 2021, 20:59)

            andipetre [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            Ma refeream la forma de acum a olimpiadelor, de care profita mai mult profesorii decat elevii si duce la aberatii, cum e naravul profesorilor "elitisti" de a lucra doar cu doi elevi, ignorandu-i pe cei de la clasa.

            E greu sa citesti un text complet si sa il intelegi in ansamblu?
            • +9 (13 voturi)    
              Habar nu ai... (Miercuri, 1 decembrie 2021, 21:51)

              paonipao [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

              Daca ai fi participat vreodata la vreo olimpiada nationala sau internationala ai fi stiut ca pregatirea se face separat fata de ceea ce se invata la clasa.
              Pregatirea pentru olimpiadele internationale se face organizat intr-un lot national cu un profesor indrumator al lotului national...de matematica, fizica, etc.
              Cel mai important este studiul individual, chiar in articol tanarul olimpic spune ca s-a pregatit intens 3 luni in vacanta de vara...!

              Olimpiadele sunt doar pentru cei cu capabilitati intelectuale si cognitive deosebite, nu se organizeaza pentru toti elevii ci doar pentru cei selectati...si nu au nici o treaba cu ceea ce se preda basic (conform programei) la clasa.
              Doar ratatii isi pun problema desfiintarii olimpiadelor la nivel national!
  • 0 (14 voturi)    
    Pentru ca nu e prost (Miercuri, 1 decembrie 2021, 15:43)

    Vreau sa fiu furat deci votez PSD PNL UDMR [utilizator]

    Si nici incult deci stie ca nu "DUSHMANI E DEVINA" pentru ce are in viata si vede mai mult decat FB.
  • +6 (14 voturi)    
    viitor primar al capitalei (Miercuri, 1 decembrie 2021, 16:43)

    levierul [utilizator]

    glumes. Nu are viitor in Romania, nici macar ca turist
    • -3 (7 voturi)    
      Ar avea un viitor (Miercuri, 1 decembrie 2021, 19:44)

      Gigel cu elefantii [utilizator] i-a raspuns lui levierul

      daca si-ar gasi anturajul potrivit. Parerea mea. Un grup care sa-i semene. Si care sa fie izolat de birocrateala grea.
      • 0 (0 voturi)    
        Grup de cercetare (Vineri, 3 decembrie 2021, 21:55)

        Gigel cu elefantii [utilizator] i-a raspuns lui Gigel cu elefantii

        la asta ma refeream. Nu grup de prieteni din cartier.
  • +8 (14 voturi)    
    problema e (Miercuri, 1 decembrie 2021, 17:05)

    hanu [utilizator]

    ca de 75 de ani numai non-valori am avut in fruntea natiei, si rezultatele se vad de pe luna...

    Din tara de imigratie, Romania a devenit una de emigratie, cu valori comparabile cu cele din tarile afectate de razboi civil.

    Imi aduc aminte cand am intrat in invatamant ca preparator aveam 3 milioane salariu, comparabil cu salariul minim la vremea respectiva...

    Bineinteles ca am trecut in sector privat, alta tara, alt continent, dar nu pot sa nu remarc ca bataia de joc din acele vremuri are consecinte grave peste timp (20 de ani). La fel, nu pot sa nu ma gandesc ca daca nu ar fi fost supapa emigrarii, care ii elimina pe nemultumiti, poate Romania ar fi fost un loc mai bun astazi. Daca si cu parca...
    • +4 (6 voturi)    
      daca si cu parca (Miercuri, 1 decembrie 2021, 18:01)

      VictorS [utilizator] i-a raspuns lui hanu

      din pacate invatamantul public e cam varza in mare parte a planetei.

      Cei care fac eforturi (PID educatie) incep sa vada rezultate.
      Vezi Costa Rica de pilda, la nivelul Americii centrale, desigur, si nu a Europei.
    • +4 (10 voturi)    
      Bravo Hanu… (Miercuri, 1 decembrie 2021, 19:01)

      Timonierul [utilizator] i-a raspuns lui hanu

      Perfect punctat comentariul tău , 100% corect când scoți in evidentă pleava care a condus România din 1947.
      Am avut mari speranțe ca poporul sa-și aleagă adevărați conducători in 1989, dar dezamagire , tot pleava la putere, acum cu susținerea poporului rămas spălat pe creier de marxiști comuniști .
      God bless România !
  • +11 (11 voturi)    
    Si eu imi expediezi copii afara la scoala (Miercuri, 1 decembrie 2021, 22:42)

    Bolovanu2 [utilizator]

    Din pacate si eu imi expediez copii afara din tara la scoala.
    De la toti consultantii educationali din piata romaneasca rezulta acelasi lucru. Sunt vreo 10 pe aici care spun: Plecati !
    Care puteti trimiteti cat mai devreme copii in alta tara. Nu exista solutie. Acu 10-15 ani era mai bine ca astazi dar si atunci eram departe de modelul din Vest.
    Suntem departe rau de Anglia, Franta, Olanda, Danemarca, Finlanda si Asia cu sistemul de educatie, de meritocratie, de abordare, de resurse, de experienta pe care o au ei in invatamant. E o diferenta sistemica.
    Olimpicii, genialii, superdotatii se pierd in Romania si sunt multi. Evident ca sunt cazuri izolate care reusesc pe aici si mici proiecte finantate de oameni care vor sa schimbe. Picatura de apa in ocean.
    Dar parintii vor sa maximizeze sansele copiilor lor si nu sa joace la ruleta educatia si viitorul aici in RO. Viata trece repede, copii se fac mari si nimeni nu mai asteapta vreo schimbare semnificativa in RO.
    • -3 (7 voturi)    
      Nu stiu ce crezi tu (Joi, 2 decembrie 2021, 11:45)

      Maiko [utilizator] i-a raspuns lui Bolovanu2

      Despre alte sisteme de invatamant, dar din cate stiu eu, (cel putin) Anglia, Olanda, Irlanda, Canada scot niste submediocri din liceu.

      Am meditat copil olandez de clasa 12 care nu stia tabla inmultirii, habar nu stia sa calculeze un procent din ceva sau regula de trei simpla. Ca sa nu mai vorbesc de geometrie care ii era limba straina.

      Olanda are la doctorate pe stiinta aproape exclusiv straini de prin tari asa zis mai sarace, pe care incearca sa ii convinga sa ramana in Olanda, ca sa le lucreze in cercetare.

      Copiii din tarile astea de care vorbeam mai sus ajung la facultate unde dau de greu brusc si se socheaza.

      De asta vin ai nostri din Romania care, din mediocri la noi, ajung varfuri la ei.

      Cunosc caz concret de copil roman cu facultatea in UK pe care a dat ta-su bani seriosii si care a iesit din scoala de IT si management neavand cunostinte nici macar medii de IT si care a dat bani programatorilor din Romania ca sa ii faca lucrarea de diploma. Asta este scoala pe care o laudati si la care aspirati voi. Nu zic ca la noi e mai bine, ca nu e, dar nici la ei nu e grozav.
      • +1 (3 voturi)    
        Cred ca habar nu ai (Joi, 2 decembrie 2021, 17:47)

        Bolovanu2 [utilizator] i-a raspuns lui Maiko

        Faptul ca ai cunoscut un copil care nu stia si facea...etc etc dovedeste ca habar nu ai.
        Intreaba profesionistii de consultanta in educatie ... Ei lucreaza cu 100 (sute) de copiii in fiecare an de zeci de ani. Sunt organizatii internationale care de asemenea cauta licee in UK sa plaseze copii. Sau cauta universitati in Olanda , in Danemarca pentru calitatea invatamantului. Astia chiar stiu cu ce se mananca.
        Afirmatia " de asta vin ai nostri din Romania care, din mediocri la noi, ajung varfuri la ei " este o "maxima" minima. Ce mediocrii stii tu care au luat first class in UK ? Si aia mediocrii au invatat de au lesinat in Universitatile straine ca sa-si ia diploma macar cu second class. La noi se copiaza in draci.

        Ia calculeaza invers. Cati straini vin la noi sa invete in Universitatile romanesti ? 10-20 pe facultatile de medicina care sunt extrem de ieftine si li se recunoaste diploma in UE.
        Habar nu ai.
        Si eu mai comentez pe aici la misto dar nu ma iau in coarne cu cine stie ce zice.
  • -1 (7 voturi)    
    No way (Joi, 2 decembrie 2021, 11:52)

    parbriz [utilizator]

    Un asemenea individ ar trebui sa faca deosebirea dintre stiinta si pseudostiinta si sa nu participe la porpaganda oficiala legata de vaccinare. De unde se dovedeste ca poti sa te descurci bine intr-un domeniu, dar sa nu pricepi lucruri esentiala legate de viata.
    • 0 (2 voturi)    
      pietrele pe drum dauneaza (Joi, 2 decembrie 2021, 17:06)

      Filbert [utilizator] i-a raspuns lui parbriz

      Imi pari fisurat bine daca tu zici ca tinarul se ocupa cu 'pseudostiinta' in timp ce tu stii cum e cu stiinta 'adevarata', cea propovaduita de somitati ca sosoaca si becali...
  • +1 (3 voturi)    
    (tot) Sistemul este corupt (Joi, 2 decembrie 2021, 12:06)

    barbos201617863189839 [utilizator]

    Bravo pustiule !!!
  • 0 (6 voturi)    
    pana nu scoatem religia din scoli, nu ne vindecam! (Joi, 2 decembrie 2021, 12:10)

    Antenistontel [utilizator]

    mai sunt in programa generalista genetica, ecologia, evolutionismul?


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by