​Consilierul Ministrului Educaţiei Radu Szekely a anunţat că vor fi elaborate teste care să măsoare gradul de anxietate al copiilor în contextul pandemiei de COVID-19, al cărei nivel este greu de cuantificat.

Elevi la scoalaFoto: Pixabay

"Nu există în momentul de faţă un instrument prin care să colectăm date privind sănătatea psiho-emoţională a copiilor. Anxietatea există la copii, în şcoli, dar nu este observată suficient, uneori copiii nu verbalizează această anxietate. Vor fi elaborate teste care să fie administrare în şcoli şi să măsoare gradul de anxietate al copiilor", a declarat Szekely în cadrul dezbaterii online "Repercursiunile pandemice asupra sănătăţii mintale a copiilor", organizată de Salvaţi Copiii România, citat de Agerpres.

Potrivit unui studiu Salvați Copiii din urmă cu patru luni, un copil din trei s-a confruntat cu stări de anxietate și a avut nevoie de consiliere și suport psiho-emoțional, procentul crescând la peste 50% în cazul adolescenților și mergând până la consecințe extrem de grave, inclusiv tentative de suicid.

În cazul a peste 90% dintre cazuri, diagnosticul a fost dependent de contextul pandemiei.

Cum se manifestă anxietatea la adolescenți

Majoritatea părinţilor (70%) care au apelat la psihologii Organizaţiei Salvaţi Copiii România în primul an al crizei sanitare s-au confruntat cu crize de furie şi irascibilitate la copiii preşcolari şi şcolari mici. În ceea ce îi priveşte pe adolescenţi, principala problemă pentru care părinţii au cerut ajutor de specialitate a fost creşterea stărilor de anxietate şi depresie.

Adolescenţii în special au cunoscut o exacerbare a stărilor de anxietate şi depresie, manifestate prin:

  • - Izolare socială, refuzul de a ieşi din casă, de a face mişcare în aer liber,
  • - Petrecerea unui timp îndelungat în faţa ecranelor, 7-8 h/zilnic, uneori chiar şi mai mult,
  • - Dezechilibre legate de rutina de somn, insomnie, dereglări ale ritmului de somn, nu dorm noaptea şi dorm ziua,
  • - Creşterea în greutate, tendinţa de bulimie,
  • - Rezultate şcolare mai scăzute, dezorganizare în ceea ce priveşte şcoala online,
  • - Stări de irascibilitate şi protest
  • - Sunt prezente comportamente de evitare (evită să iasă cu prietenii şi ies tot mai greu din casă pentru diferite activităţi), comportamente de verificare (citirea unor informaţii legate de evoluţia situaţiei pandemice, despre eficienţa vaccinului) sau comportamente compulsive (precauţie exagerată legată de respectarea restricţiilor, dezinfectare excesivă a suprafeţelor, a mâinilor, purtarea mai multor măşti în acelaşi timp).

Semnale de alarmă la copii mici

Dr. Carmen Truţescu, medic primar psihiatrie pediatrică (INSMC):

  • "Noi suntem o societate care tinde să reprime emoţiile şi copiii nu au prilejul de a-şi exprima trăirile. Atâta vreme cât copilul e învăţat că nu are de ce să aibă emoţii, mai târziu va fi un adolescent incapabil să îşi recunoască propriile trăiri.
  • Noi întâlnim des copii care la şcoală au comportament optim, deşi ei sunt foarte anxioşi. Anxietatea la vârstă mică se manifestă somatic, prin trăiri care mimează boala somatică.
  • Orice schimbare în rutină sau comportamentul copilului este un semnal de alarmă. Noi nu avem pretenţia ca părintele să pună diagnosticul, părintele poate să observe modificarea în starea lui emoţională".

Pandemia este percepută la nivel mondial ca o ameninţare majoră pentru sănătatea fizică şi mentală, afectând viaţa copiilor, adolescenţilor şi a întregii familii, prin sentimentele pe care le suscită: panică, frică, frustrare, stres, confuzie, instabilitate, lipsa previzibilităţii, de multe ori declanşând dezechilibre emoţionale majore care afectează vizibil sănătatea mintală a multor oameni, ducând la tulburări de sfera depresiei sau anxietăţii.

Citește și:

Programul guvernului „Din grijă pentru copii” așteaptă unda verde din Parlament

La sfârșitul lunii mai, Guvernul a lansat în pregătire Programul Naţional de Suport destinat copiilor în contextul pandemiei de COVID-19 - "Din grijă pentru copii”, noteaza News.ro. Scopul programului era să analizeze efectele pandemiei COVID-19 asupra copiilor în plan psiho-emoţional, dar şi în raport cu riscurile de siguranţă online şi violenţa domestică.

Programul, coordonat de consilierul de stat din Cancelaria premierului Mădălina Turza, urma să fie structurat pe două arii de intervenţie: inteligenţă emoţională - managementul emoţiilor şi siguranţa copiilor.

Szekely, implicat în elaborarea proiectului, a precizat în cadrul dezbaterii de marți că Senatul a adoptat o modificare legislativă prin care acest program lasă în responsabilitatea cadrelor didactice să evalueze starea emoțională a elevilor.

Concret, OUG privind programul „Din grijă pentru copii” prevedea, la art. 16:

a) La nivelul unităților de învățământ preuniversitar se înființează un compartiment de identificare, evaluare și monitorizare periodică a nivelului bio-psiho-pedagogic și social al copiilor/elevilor/tinerilor, în vederea asigurării unor programe de intervenție personalizate cu scopul creșterii siguranței și incluziunii educaționale și îmbunătățirii climatului școlar prin crearea și funcționarea optimă a grupurilor de acțiune anti-bullying

b) la nivelul Inspectoratelor Școlare Județene/al Muncipiului București, se asigură, prin angajare/desemnare, un inspector școlar cu pregătire în domeniul psihopedagogiei speciale/psihologiei, care va coordona compartimentele înființate la nivelul unităților de învățământ prevăzute la lit. a), cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat Ministerului Educației.

Acesta a devenit, în Senat:

a) La nivelul unităților de învățământ preuniversitar se desemnează un responsabil, consilier școlar sau psiholog școlar sau cadru didactic care, în colaborare cu personalul unității de învățământ, va identifica, evalua și monitoriza periodic nivelul dezvoltării psihosomatice, psiho-pedagogice și sociale al copiilor/elevilor/tinerilor, în vederea asigurării unor programe de intervenție personalizate cu scopul creșterii siguranței și incluziunii educaționale și îmbunătățirii climatului școlar prin crearea și funcționarea optimă a grupurilor de acțiune anti-bullying.

b) la nivelul centrului județean de resurse și asistență educațională directorul va asigura coordonarea responsabililor prevăzuți la lit. a).

Astfel, echipa guvernamentală așteaptă votul final din Camera Deputaților.