Mai multe asociații de elevi cer Ministerului Educaţiei să elimine tezele pe motiv că acestea sunt „inutile” și să fie înlocuite cu un test sumativ cu subiect unic, care să nu fie trecut obligatoriu în catalog.

Examen scolarFoto: Freepik

Ce spun Asociația Vâlceană a Elevilor, Asociația Elevilor din București și Ilfov, Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din Bacău și Asociația Elevilor din Maramureș:

  • „În acest moment tezele reprezintă o presiune asupra elevului, mai mult decât atât mulți dintre aceștia se confruntă cu o mulțime de noțiuni pierdute, iar vacanța forțată de 2 săptămâni a amplificat acest lucru, menținând o manevră totalitară asupra actului educațional.
  • Cum să dea teză un elev care a fost total bulversat de toată această perioadă? Care revine acum la școală după săptămâni de online și care are materia pierdută? Dar elevii din mediul rural, unde situația a fost mult mai deficitară? Sau acolo unde este imposibil ca școală să se facă în format fizic? Cum se va susține teza online? Întrebările nu mai persistau, dacă un răspuns sigur era înțeles de la bun început și anume: tezele aduc doar o altă inechitate, instaurând haosul în dezorganizare.
  • În pandemie, tezele nu își demonstrează eficiența, astfel încurajăm înlocuirea tezelor cu un test sumativ cu subiect unic la nivel național, care să fie trecut în catalog la alegerea elevului și care să aibă ca scop realizarea unei ,,radiografii" a Sistemului de Educație. Prin care să putem vedea unde ne clasăm în acest moment și să nu constrângă elevul din vreun punct de vedere.
  • Sunt vremuri dificile, tuturor ne este greu, iar ideea de a se susține teze în acest an școlar nu aduce niciun beneficiu.”

De altfel, o petiție postată pe Declic a strâns aproape 280.000 de semnături până la momentul publicării acestei știri.

Ce prevede campania Declic:

  • „Cerem ministerului educației înlocuirea tezelor semestriale cu teste sumative cu subiect unic la nivel național, fără trecere în catalog, urmate de feedback din partea profesorilor. Inconsistența în pregătirea elevilor ca urmare a vacanței de două săptămâni destabilizează programul achiziției de cunoștințe. Elevii nu doar că au fost supuși unei pregătiri precare din cauza contextului pandemic anul acesta, dar au parcurs aproape 2 ani de pregătire online.
  • Pe parcursul anului școlar 2021 s-a demonstrat prin înlocuirea tezelor cu testările sumative că finalitatea acestora în formula inițială nu exista. Așadar, realizarea unei radiografii a sistemului educațional este necesară, fără a pedepsi elevii din cauza lacunelor cauzate de sistemul online.
  • Tezele s-au dovedit a fi inutile din punctul de vedere al scopului limitat pe care îl au, comparativ cu o testare sumativă la nivel național. Pe lângă acestea, lipsa continuității decizionale este în detrimentul elevilor, cauzând confuzie și panică. Învățământul nu se face cu forța, iar în contextul actual, amânarea încheierii mediilor în funcție de susținerea tezelor nu avantajează nici elevii nici pedagogii. Elevii au nevoie de înțelegere și de susținere de la persoanele care iau decizii, de soluții concrete pentru reforma învățământului.”