Evaluare Națională 2021. Ce s-a eliminat din materia de examen la limba română și care sunt provocările primului examen fără celebrele „comentarii literare”

de Iulia Roșca     HotNews.ro
Joi, 25 februarie 2021, 10:15 Actualitate | Educatie


Evaluare nationala
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea / Digi24
​​Pe fondul pandemiei și a școlii online, Ministerul Educației a decis să adapteze programa pentru examenul de evaluare națională și să elimine câteva aspecte, în special de la partea de gramatică, iar luni a fost publicat primul test de antrenament care să îi ajute să se pregătească. Elevii aflați acum în clasa a opta sunt primii care vor susține un examen de evaluare națională pe modelul testelor PISA, fără celebrele „comentarii literare” pe care era nevoie să le „tocească”.
  • Află din articol ce a fost scos din programă și ce provocări ridică noul examen
Programa adaptată poate fi consultată aici

Descarcă aici testul de antrenament la limba și literatură română din 22 februarie.

De știut:

- Programa modificată pentru materia de clasa a opta aferentă examenului de evaluare națională 2021, inspirată de testele internaționale, a fost publicată în 19 martie 2020
- Primul model de subiecte pe acest nou tipar de examen au fost publicate în vara anului trecut, însă el a fost contestat ca fiind prea dificil, iar în noiembrie 2020 a fost publicat unul nou
- Este prima generație care studiază după o programă nouă, cu examen nou. Este vorba de prima generație care a intrat la școală în clasa pregătitoare.
- Testul are 10 pagini, care trebuie completate în două ore
- Ca urmare a pandemiei, pe 5 februarie a apărut o programă adaptată, iar pe 22 februarie a fost publicat primul test de antrenament
- Potrivit ministrului Educației Sorin Cîmpeanu, testele de antrenament vor apărea săptămânal până în luna mai, când frecvența lor ar urma să crească la 2 teste/ săptămână.
- Anul acesta, spre deosebire de anul trecut, vor fi organizate și simulări: 29 martie 2021: Limba şi literatura română; 30 martie 2021: Matematică; 31 martie 2021: Limba şi literatura maternă (pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă).

Primul examen fără comentarii tocite: „Totul se axează pe înțelegerea textului”

„Per total, principala modificare este scoaterea comentariilor. Așa numitele comentarii cu care se luptau copiii din greu, ei, în sfârșit am scăpat de ele. Deci efectiv nu mai au de învățat pe dinafară pagini întregi. La subiectul mare, subiectul II cum apare acum, este o compunere pentru care nu trebuie să „tocești” nimic. Se vizează altceva. Era îngrozitor cu comentariile acestea, le învățau pe de rost, le adaptau la un text la prima vedere dar până la urmă tot la „toceală” se ajungea.

Și ceea ce mi se părea cel mai rău era că îl îndepărtau pe elev de textul propriu-zis, adică auzeai elevi care spuneau că nu pot suporta doina sau balada populară, dar dacă îi întrebai de ce, vedeai că nu aveau nicio problemă cu poezia în sine, ci cu noțiunile teoretice pe care trebuia efectiv să le memoreze. Și pe acelea le ura el de fapt, adică exact ce nu trebuie să se întâmple - să te îndepărtezi de text pentru că ai de tocit. Ei, acum asta nu se va mai întâmpla, este o bilă albă pentru noua programă de examen”, a declarat pentru HotNews.ro Iulia Borzan, profesoară de română la Școala 114 Principesa Margareta din București.

Aceasta consideră că programa nouă de examen, după care elevii care termină clasa a opta în vara lui 2021 au studiat, privește exercițiile de limbă română „din punct de vedere funcțional”.

„Adică nu mai au de rezolvat exercițiile acelea complicate cum aveau colegii lor de dinainte, pur și simplu acum e mai aplicat la viața reală, după modelul acela al testelor PISA. Și lucrul cel mai frumos este că totul se axează pe înțelegerea textului. Adică până la urmă datoria noastră este să îi ajutăm pe copii ca atunci când vor fi și ei mari la casa lor și vor lua o carte din bibliotecă să fie capabili să înțeleagă ce citesc, să își pună întrebări pe baza textului, să își formeze o opinie argumentată. Este o opinie personală, dar eu chiar întâmpin cu bucurie această schimbare, faptul că îi apropie pe copii mai mult de text”, a spus ea.

Adaptarea la pandemie și școala online - ce s-a eliminat din materia de examen

Pe 5 februarie, programa de examen a mai fost modificată puțin, eliminându-se câteva aspecte. Testul de antrenament publicat pe 22 februarie nu diferă însă de modele de subiecte publicate anul trecut, singura modificare fiind faptul că s-au acordat 10 cuvinte în plus pentru itemii 8 și 9 - în loc de încadrarea textului în 50-80 de cuvinte, acesta poate fi rezolvat în 50-90 de cuvinte.

„Ca puncte slabe - unii copii de exemplu se plâng de prea puțin timp, copii studioși, pentru că este și un impact când te trezești cu 10 pagini pe bancă pe care trebuie să le completezi în 2 ore. Trebuie să lucrezi mult cu copiii. Dificil li se pare punctul 9, este o provocare pentru că face apel la propria lor experiență de lectură. Li se cere să compare textul literar dat cu un text citit de ei. Având în vedere că știm cât citesc ei... Acesta este un exercițiu valoros, însă este aplicat acestei generații care a aflat de noua programă în urmă cu un an (a apărut în 19 martie)”, mai spune profesoara.

„Mi se pare că este o generație de sacrificu, au fost cobaii sistemului, nu au început nici măcar un an cu manualele pe bancă. Una peste alta, nu se schimbă regulile în timpul jocului. Sunt schimbări continue, e o nesiguranță a sistemului care durează de prea mult timp. Programa e apărută din martie, acum s-a modificat din nou, modelul de subiect este iarăși modificat, acum mai apare o nouă modificare. Când va fi ultima variantă potrivită?” se întreabă aceasta.

Redăm punctul 9 din testul de antrenament publicat pe 22 februarie:

„Asociază cu un alt text literar fragmentul din Exploratorii de pe Calea Moșilor de Adina Popescu (este vorba de textul 1 din Subiectul 1 - n.r.), prezentând, în 50–90 de cuvinte, o asemănare și o deosebire dintre ele.”

Consultă aici tot testul de antrenament

Ce a fost scos din materia de examen:

  • „Arta spectacolului, tot ce se referea la actori, costume, lumini au dispărut.
  • La gramatică s-au scos mai multe: enunțurile eliptice, construcțiile concesive și condiționale, realizarea atributului prin numeral;
  • Au dispărut circumstanțialele, din subordonate au rămas doar 4: atributiva, completiva directă, indirectă și prepozițională.
  • Adjectivul pronominal de întărire a fost scos
  • Numeralul este văduvit, au dispărut complet posibilitățile combinatorii ale numeralului, au rămas doar aspectele normative.
  • Scrierea și pronunțarea cuvintelor de origini străine cu foneme nespecifice limbii române au fost scoase
  • Cea mai vizibilă modificare este la elementele de interculturalitate. Au rămas doar conținuturile care privesc valori ale culturii românești în spațiul național. Au rămas aici identitatea personală, identitatea națională, elemente de mitologie românească. Modele comportamentale în literatura universală - unicul conținut care face trimite la lumea din afara granițelor.”







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















21043 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    ... (Joi, 25 februarie 2021, 10:27)

    tirolez [utilizator]

    Ma scuzati, dar ati vazut subiectele din anii trecuti? Textele literare erau la prima vedere, de unde ati scos ca este primul examen fara "comentarii"? Inclusiv pentru modelele 2020/21 se pot aplica diverse clisee.
    De ex in modelul din nov aveau de scris o pagina de jurnal a unui calator la Polul Nord. Ce mi-e scrieti o intamplare la Polul Nord(cum se dadea anterior), ce mi-e o pagina de jurnal.
  • -1 (3 voturi)    
    din lac in put (Joi, 25 februarie 2021, 10:33)

    martel55 [utilizator]

    la clasa a 8 anu erau nci pana acum comentarii, nu inteleg ce s eplamg unii...aveai de invatat intr-adevar niste notiuni care deifneau diferite tipuri de texte, dar pe baza lor oricum trbeuia sa faci compuneir aplicate pe un text de multe ori la prima vedere, nu stiu cine mai invata comentarii la clasa a 8 a...prin noul istem insa, se pare ca se icnearca dezavantajarea celor care au inclinatii mai putine spre limba romana insa sunt mai aplecati spre stiintele exacte....ajungem iar c alimba romana sa faca diferenta la profilele reale, cand ar trebui ca acolo matematica sa fie cea care diferentiaza
  • 0 (2 voturi)    
    Deja îi scoteau proști și agramați (Joi, 25 februarie 2021, 12:11)

    revelare [utilizator]

    acum vor și și iliterați complet.
  • +5 (5 voturi)    
    statul romana e o mizerie (Joi, 25 februarie 2021, 13:27)

    sorin3 [utilizator]

    Isi bate joc fix de lurul cel mai important : educatia.
    Fiica mea e acum in clasa a 8-a, manualele l-ea primit la inceputl semestrului 2. In fiecare an a fost la fel. Cam asta spune tot. Daca ministerul educatiei nu e in stare sa aiba un manual pe masa elevului in prima zi de scoala nu prea mai sint multe de spus despre "generatie de sacrificiu", programa, schimbarea "regulilor in timpul jocului", viitor etc.
    E ca un meci in care la pauza se decide daca e de fotbal sau rugby... Cam atit isi respecta statul copiii.
    • -1 (1 vot)    
      Oare ? (Sâmbătă, 27 februarie 2021, 0:38)

      danmarian [utilizator] i-a raspuns lui sorin3

      Ce sa spunem de generatia care a intrat in "nou numita clasa a opta in 1948 la MAREA REFORMA A INVATAMANTULUI ??? N-am avut NICI UN MANUAL - exceptand "monumentul de imbecilitate" Manualul de Istoria Romaniei a lui ... Roller, un cretin care-si descoperise "istoricismul" dar - mai ales - linsul in dos al sovieticilor ! (nu mi l-am cumparat !!) In clasa op7a la romana am "studiat" : Un trimestru Iliada si Odiseea : un trimestru cronicarii romani : si un trimestru literatura populara ! Pai daca ramaneam cu ce am fost obligati sa invatam - ca nu cumva sa suparam cuceritorii sovietici - eram bun de "dipotat" PSD sau HAUR ! Scoala iti da - deschide un drum de parcurs ! Tu - ELEVUL - viitor OM - iti alegi cum sa-l urmezi !
      Referitor la "comentarii" .... nu cred ca am vazut ceva mai tembel si .... tembelizator ! Lasa copi;ul sa citeasca si sa inteleaga ce a citit - Dar si sa fie in stare sa explice ce a citit ! In rest - Sa auzim numai de bine - Si toti tinerii "de ori ce varsta" ! sa-si aduca aminte - si sa aplice - vechiul proverb lati cu ... repetitia , care e mama invataturii ! Eu si la 87 de ani REPET ca sa-mi aduc aminte de ca am uitat !
  • +2 (2 voturi)    
    da... (Joi, 25 februarie 2021, 13:47)

    frum [utilizator]

    Testul in sine nu e dificil, dar 2 ore pare cam putin... mai ales pentru niste copii care nu au fost invatati sa gandeasca singuri.
    Ai un text literar si unul stiintific pe care trebuie sa il citesti de mai multe ori ca sa-l intelegi si apoi ai 16 subiecte in 10 foi... si pe copii ii cam apuca panica... Din acestea 16, sunt 4 subiecte de creatie de 50-80 sau 150 de cuvinte. Trebuie sa te gandesti putin inainte, sa te aduni, sa-ti faci un plan, iar apoi sa te verifici...si... aici se pierde timp. Adesea copilul meu ma intreaba "si aici care ar trebui sa fie parerea mea?", "dar cu ce opera literara sa compar?". La partea de literatura daca ai fi obisnuit sa vorbesti liber pe diverse teme, cred ca nici nu iti trebuie sa fi invatat prea mult, dar oare sunt profesori care predau asa? Iar eu, ca parinte, daca as fi avut experienta altor generatii cu siguranta as fi abordat altfel educatia copilului meu...
    Cred ca e o schimbare bine-venita, dar nu indeajuns pregatita.
  • +1 (3 voturi)    
    Cine raspunde? (Joi, 25 februarie 2021, 16:08)

    Parinte1 [utilizator]

    Dupa atatea luni, abia au facut un test la fiecare materie. Pentru niste copii de gimnaziu care au fost pregatiti altfel ani de zile, este foarte dificil sa abordeze un subiect cum e cel de la Romana in doua ore. Foarte putin timp! Veti spune ca scrie in programa ce si cum... Cine i-a verificat pe profesori daca predau asa? In manuale nu sunt astfel de exercitii. Toata lumea asteapta testele de antrenament. Si primim, dupa atata timp ... doar unul! Spre exemplu, unde sunt in manualele de Romana de gimnaziu exercitii in care trebuie sa compari un text cu un altul, din lecturile tale suplimentare? Da, ideea este foarte buna, dar e ca si cum Simona Halep s-a antrenat sa joace tenis, iar cand intra in concurs isi da seama ca e tenis de masa. Va bateti joc de noi si de copiii nostri. Si va bateti joc de viitorul tarii. Sa nu va mire ca abia asteapta sa plece din tara!
  • 0 (0 voturi)    
    hm (Sâmbătă, 27 februarie 2021, 11:32)

    srpc [utilizator]

    atat in generala, cat si in liceu, am avut mereu 10 la Romana, pentru ca profesorii apreciau calitatea compunerii, nu citatele din critici; aveam si un coleg care scria teza la Romana cu liniuta de la capat, insirand ce-a zis cutare sau cutare despre lucrarea in cauza, dar lipsindu-i propriile evaluari; lua mereu 7 - pentru osteneala


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by