Ministerul educației nu se implică în chestiunea mărțișoarelor și florilor oferite la școală cadrelor didactice și elevelor, pe 1 și 8 martie, și nu a transmis nicio interdicție în acest sens către școli, nici nu o va face, a declarat pentru HotNews.ro ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta admite însă că o floare nu este un „obiect personal”, ci un „simbol”.

MartisoareFoto: USER UPLOADED

Declarația a fost făcută în contextul în care ordinul comun privind regulile ce trebuie respectate în școli pe timp de pandemie de la deschiderea acestora pe 8 martie prevede ca este interzis schimbul de obiecte personale.

„Există un ordin comun care interzice schimbul de obiecte personale. Ministerul educației nu se implică, nu dorește și nici nu poate să schimbe valoare de simbol a unei flori în obiect personal, cu atât mai mult un mărțisor. Ministerul educației nu a transmis nicio interdicție, nici măcar cu titlu de recomandare pe subiectul unor simboluri precum flori sau mărțisoare. Putem noi să vrem orice dar nu putem noi să schimbăm acest obicei, este ipocrizie altfel. Ministerul nu se implică în niciun fel,” a explicat ministrul pentru HotNews.ro.

UPDATE16.30 Ministerul educației a transmis și un comunicat de presă pe această temă. Redăm mai jos textul:

„Ministerul Educației nu a transmis și nu va transmite către unitățile și instituțiile de învățământ nici o interdicție expresă cu privire la oferirea de flori și mărțișoare.

În Ordinul comun nr. 3235/2021 al Ministerului Educației și Ministerului Sănătății se prevede interzicerea schimbului de obiecte personale (Anexă: Măsurile sanitare şi de protecţie în unităţile de învăţământ preuniversitar/unităţile conexe în perioada pandemiei de COVID-19 - II. Măsuri de organizare a spaţiilor, a accesului în unităţile de învăţământ preuniversitar/unităţile conexe şi a programului şcolar, în contextul epidemiologic al infecţiei cu SARS-CoV-2, b) organizarea sălilor de clasă).

Mărţişorul, element de patrimoniu cultural imaterial, a fost înscris de UNESCO, în anul 2017, în Lista Reprezentativă a Patrimoniului Cultural Imaterial al Umanității.

În acest context, Ministerul Educației nici nu poate schimba și nici nu dorește să se implice în schimbarea/includerea unor valori de simbol precum “flori și mărțișoare” în categoria “obiecte personale”.

Ministerul Educației nu a transmis și nu va transmite către unitățile și instituțiile de învățământ, nici măcar cu titlu de recomandare, nici o interdicție în acest sens, dar îndeamnă la prudență din perspectiva oricărui tip de interacțiuni care pot facilita transmiterea virusului SarsCOV 2.

***

„Nu o să ne apucăm să dam vreun ordin de ministru sau notă în școli, nu vrem să fim ridicoli, dar avem o precizare în ordinul comun care se interzice schimbul de obiecte personale. Dacă facem așa un pic de analiză pe text, elevul nu ar avea voie să dea nici lucrarea de control profesorului că poate fi considerat obiect personal”, a declarat la rândul său pentru HotNews.ro secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar, Sorin Ion.

Inspectorul general județean din Brăila a declarat pentru Mediafax că va atrage atenție directorilor de școli să respecte interdicția din școli când vine vorba de mărțisoare și flori.

„În ordinul comun al ministerelor există așa ceva. Este vorba despre regulile privind organizarea spațiilor pentru asigurarea distanțării fizice. În anexa ordinului, la punctul 1 b scrie că este interzis schimbul de obiecte personale. Eu le voi atrage atenția directorilor că regula trebuie să fie respectată”, a declarat pentru Mediafax inspectorul școlar general al județului Brăila, Cătălin Canciu.

Medicul infecționist Adrian Marinescu de la Institutul „Matei Balș" a declarat la rândul său că trebuie să încercăm să reducem interacțiunile copiilor.

„Trebuie să încercăm în această perioadă să reducem interacțiunile celor mici. E vorba de obiectul în sine, florile, mărțișoarele, când le dăm dintr-o mână în alta. În alt doilea rând, interacțiunile ar fi mai importante. Trebuie să ne apropiem de persoana de lângă noi, nu se păstrează distanțarea. În al treilea rând, în situații de acest gen apar aglomerări. De obicei, se duc și la profesoara de alături, se duc și la directoare, apare un mediu în care se pot transmite mai ușor virusul la nivel de aerosoli. Pentru a se reduce riscul și pentru ca lucrurile să fie organizate, s-a mers pe acest ordin”, a afirmat Marinescu, pentru Europa Liberă.