Peste 8.000 de elevi și peste 1.000 de cadre didactice au prezentat certificate medicale pentru a continua cursurile în online, dar acest număr va crește cu siguranță, a declarat pentru HotNews.ro ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Peste 2,13 milioane de copii din totalul de 2.918.275 de elevi și preșcolari s-au putut întoarce luni în bănci, iar Cîmpeanu afirmă că prezența a fost una mare în rândul copiilor de grădință și al celor din ciclul primar, în timp ce în licee prezența a fost una mai scăzută.

HotNews.roFoto: Hotnews

Ministrul Educației spune că, potrivit datelor din cursul dimineții de luni, aveau certificate medicale pentru a continua școala online 8.100 de elevi și 1.040 de cadre didactice, dar aceste cifre vor crește cu siguranță.

El spune că a vizitat astăzi mai multe școli din Capitală, iar prezența acolo a fost de peste 75%, arătând că o prezență mare a fost la grădiniță și la clasele primare, în timp ce la clasa a XII-a au lipsit foarte mulți elevi. "Cea mai slabă prezență este clar în rândul elevilor de clasa a XII-a", a afirmat Cîmpeanu.

Una dintre unitățile de învățământ în care a mers este Școala 28 din Capitală, unde recent a fost depistat un focar de COVID-19 cu noua tulpină britanică. El spune că aici au fost clase cu prezență 100%, clase cu 1-2 copii absenți accidental, iar cea mai scăzută prezență a fost într-o clasă unde au mers 9 elevi. De asemenea, sunt și clase care nu au funcționat pentru că încă două zile învățătorii sunt în carantină.

Școlile din România s-au redeschis luni - odată cu începerea semestrului al doilea - în funcție de rata de infectare din fiecare localitate, existând trei scenarii:

Scenariul 1 (verde):

  • Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate mai mică sau egală cu 1/1000 de locuitori - participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicare tuturor normelor de protecţie

Scenariul 2 (galben):

  • Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 1/1000 dar mai mică sau egală cu 3/1000 de locuitori
  • a) Participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, a XIII-a, și a celor din anii terminali din învățământul profesional și postliceal, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor protecţie
  • b) Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu

Scenariul 3 (roșu):

  • Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 3/1.000 locuitori
  • a) Participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar
  • b) Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu

Potrivit Ministerului Educației, în scenariul verde sunt 10.198 de unități de învățământ, în scenariul galben - 6.583, iar în scenariul roșu - 1.051 unități de învățământ.

Reședințele de județ aflate în scenariul verde:

  • Pitești
  • Brăila
  • Buzău
  • Focșani

În București și în majoritatea reședintelor de județ, școala a început în scenariul galben, adică merg fizic la școală doar copiii de grădiniță, cei din ciclul primar și cei din clasele terminale.

Reședintele de județ în care școala a început după scenariul roșu sunt:

  • Alba Iulia (rată de infectare 3,92)
  • Cluj-Napoca (rată de infectare 3,34)
  • Timișoara (rată de infectare 3,98)
  • Baia Mare (rată de infectare 4,56)

Scenariul hibrid a fost eliminat, însă cursurile vor putea fi exclusiv online în următoarele situații:

  • Personalul didactic din cadrul unităților de învățământ/ conexe/ instituțiilor de învățământ aflat în grupa de risc, respectiv vârstnici, persoane cu diabet zaharat sau alte boli cronice, persoane cu imunitate deficitară, poate desfășura activități didactice în sistem on-line numai în baza unei adeverințe emise de medicul de medicina muncii sau medicul curant. În acest caz conducerea unității /instituției va adapta orarul școlar în mod corespunzător sau va identifica alte soluții de derulare a cursurilor.
  • Preşcolarii/elevii care fac parte dintr-o grupă de risc, respectiv cei diagnosticați cu boli respiratorii cronice severe, boli cardio-vasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilităţi, tratament imunosupresiv sau alte afecțiuni cronice, cu avizul şi recomandările specifice ale medicului curant şi cu acordul scris al părinţilor, pot fi scutiți de prezența fizică în școală.
  • Preșcolarii/elevii care locuiesc împreună cu o persoană care face parte dintr-o grupă de risc, după o evaluare medicală a persoanei respective, pot să nu se prezinte fizic la şcoală, la recomandarea medicului curant și cu acordul părinților/reprezentantului legal.

​Regulile pentru deschiderea școlilor dunt prevăzute într-un ordin comun al miniștrilori Educației și Sănătății care a fost publicat vineri în Monitorul Oficial.

Sfaturi utile pentru părinţi:

  • 1. Evaluaţi zilnic starea de sănătate a copilului înainte de a merge la şcoală;
  • 2. În cazul în care copilul prezintă simptome în timpul programului școlar, parintele se va prezenta imediat la unitatea școlară pentru preluarea prescolarului /elevului şi va contacta telefonic medicul de familie sau serviciile de urgenţă, după caz;
  • 3. Discutați cu copilul despre cum acesta se poate proteja pe el, dar şi pe cei din jur împotriva infecţiei cu virusul SARS-CoV2 ;
  • 4. Explicaţi-i copilului că, deşi şcoala se redeschide, viaţa de zi cu zi nu va fi la fel ca înainte, să respecte măsurile de prevenire pentru evitarea răspândirii infecţiei;
  • 5. Acordaţi atenţie stării mentale a copilului şi discutaţi cu el despre orice modificări ale stării lui emoţionale;
  • 6. Învăţaţi-vă copilul cum să se spele pe mâini corespunzător şi vorbiţi cu acesta despre cum să respecte sfaturile generale cu privire la o igienă corespunzătoare şi la păstrarea distanţei; invăţaţi-vă copilul să se spele pe mâini: atunci când ajunge la şcoală, când se întoarce acasă, înainte şi după servirea mesei, înainte şi după utilizarea toaletei şi ori de câte ori este necesar;
  • 7. Învăţaţi-vă copilul cum să poarte corect masca de protecţie şi explicaţi-i importanţa şi necesitatea purtării acesteia;
  • 8. Sfătuiţi-vă copilul să nu consume în comun alimente sau băuturi şi să nu schimbe cu alţi elevi obiectele de folosinţă personală (telefoane, tablete, instrumente de scris, jucării etc.) Nu oferiţi alimente sau băuturi întregii grupe/clase la aniversări sau cu alte ocazii;
  • 9. Curăţaţi/dezinfectaţi zilnic acasă obiectele de uz frecvent ale copilului (telefon, tabletă, computer, mouse etc.);
  • 10. În situaţia în care copilul are febră, simptome respiratorii (tuse, dificultăţi în respiraţie), diaree, vărsături, contactaţi telefonic medicul de familie sau serviciile de urgenţă, după caz, şi nu duceţi copilul la şcoală;
  • 11. Părinţii/aparţinătorii nu vor avea acces în curtea unităţii de învăţământ şi nu vor putea însoţi copiii în unitatea de învămant, cu excepţia cazurilor speciale, pentru care există aprobarea conducerii şcolii;
  • 12. Comunicați constant cu personalul școlii, telefonic sau prin mijloace electronice, în vederea identificării din timp a semnelor de îmbolnăvire şi a iniţierii măsurilor de prevenire a îmbolnăvirilor în colectivitate.

Părinţii au obligaţia să anunţe unitatea de învăţământ cu privire la absenţa elevului în următoarele situaţii:

  • Elevul are simptome specifice infectării cu virusul SARS-CoV-2;
  • Elevul a fost diagnosticat cu SARS-CoV-2;
  • Elevul este contact direct al unei persoane diagnosticate cu SARS-CoV-2 şi se află în carantină.

Ce se întâmplă dacă un copil are simptome de COVID la școală

În cazul în care în timpul orelor de curs un elev are febră, tuse, dificultăţi respiratorii, diaree, vărsături, mialgii, stare generală modificată, procedura este următoarea:

  • a. Anunţarea imediată a părinţilor/reprezentanţilor legali şi, după caz, a personalului cabinetului medical şcolar;
  • b. Izolarea imediată a elevului. Elevul va purta mască, va fi separat de restul grupei/clasei şi va fi supravegheat până când va fi preluat şi va părăsi unitatea de învăţământ însoţit. Măsurile de protecţie individuală vor fi respectate cu stricteţe;
  • c. Dacă pe perioada izolării, elevul care a prezentat simptome foloseşte grupul sanitar, acesta trebuie curăţat şi dezinfectat, folosind produse de curățenie și dezinfecție avizate, înainte de a fi folosit de o altă persoană;
  • d. Nu se va transporta elevul până la sosirea părinţilor/reprezentanţilor legali la medicul de familie, serviciul de urgenţă sau spital, decât în situaţia în care simptomele/semnele sunt severe, caz în care se va apela serviciul de urgenţă 112;
  • e. Persoana care îngrijește elevul izolat trebuie să poarte mască şi se va spăla bine pe mâini timp de minimum 20 de secunde;
  • f. Igienizarea încăperii în care a fost izolat elevul suspect de infecție cu virusul SARS COV2 se face cu substanțe dezinfectante avizate, pentru a reduce riscul de a transmite infecţia la alte persoane;
  • g. După finalizarea perioadei de carantină/izolare, prescolarul/elevul/studentul va reveni la şcoală cu adeverinţă medicală, eliberată de medicul curant/medicul de familie, cu precizarea diagnosticului și care atestă că nu mai prezintă risc epidemiologic.

Ce se întâmplă în cazul apariției unor cazuri de COVID în școală

Suspendarea cursurilor în unitățile de învățământ preuniversitar/conexe se dispune în următoarele situații:

  • a) La apariția unui caz confirmat de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 într-o grupă de învățământ preșcolar sau clasă de învățământ primar. În această situație se suspendă cursurile grupei sau clasei respective pentru o perioadă de 14 zile. În situaţia în care în aceeaşi sală cursurile sunt organizate în schimburi, se vor suspenda doar cursurile pentru clasa în care a fost confirmat cazul de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2, urmând ca elevii din schimbul următor să îşi desfăşoare cursurile, după finalizarea procedurilor de dezinfectare a sălii de clasă.
  • b) La apariţia unui caz confirmat de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 într-o clasă de învățământ gimnazial, liceal, profesional și postliceal se efectuează ancheta epidemiologică și testarea contacților acestuia. Conducerea unității de învățământ va decide în urma consultării DSP/DSPMB dacă se impune carantinarea celor care fac parte din aceeași clasă sau suspendarea cursurilor, după caz.
  • c) La apariţia a două cazuri confirmate de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 într-o clasă de învățământ gimnazial, liceal, profesional și postliceal, se suspendă cursurile clasei respective pentru o perioadă de 14 zile. În situaţia în care în aceeaşi sală cursurile sunt organizate în schimburi, se vor suspenda doar cursurile pentru clasa în care a fost confirmat cazul de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2, urmând ca elevii din schimbul următor să îşi desfăşoare cursurile, după finalizarea procedurilor de dezinfectare a sălii de clasă.
  • DSP/DSPMB va efectua ancheta epidemiologică, va stabili contacții direcți ai cazurilor confirmate și va decide împreună cu conducerea unității de învățământ dacă se impune carantinarea celor care nu fac parte din clasa la care s-au suspendat cursurile, inclusiv a personalului didactic/nedidactic/auxiliar.
  • La apariţia cazurilor de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în rândul cadrelor didactice, didactice auxiliare sau nedidactice, acestea au obligaţia de a anunţa conducerea unităţii de învăţământ care va informa DSP/DSPMB. DSP/DSPMB, în urma anchetei epidemiologice, va stabili care sunt contacții direcți ai acestora și va decide împreună cu conducerea unității de învățământ dacă se impune suspendarea activităților didactice la nivelul unității de învățământ. Măsura suspendării este dispusă prin hotărârea comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă/Comitetului Municipiului Bucureşti, la propunerea conducerii unității de învățământ/instituției conexe, cu avizul ISJ/ISMB și al DSP/DSPMB.
  • În aceste situații procesul de învățământ continuă în sistem online.

Consimțământ al părinților pentru testarea rapidă a copiilor cu simptome

  • Elevii care au simptome de COVID la școală vor putea fi testaţi, într-o primă fază, cu teste antigen rapide, în cadrul cabinetelor medicale, în cazul în care există un consimţământ informat şi semnat al părintelui/tutorele legal cu privire la acordul de recoltare a probelor de exudat nazofaringian.
  • Dacă părintele/tutorele legal nu îşi exprimă acordul pentru testare, în cazul existenţei unor simptome specifice, ca şi în cazul în care nu există cabinet medical în unitatea şcolară, acesta va lua legătura cu medicul de familie în vederea stabilirii paşilor următori.
  • Toate testele rapide efectuate în cabinetul medical şcolar de la nivelul unităţii de învăţământ vor fi raportate către DSP/DSPMB în maxim 24 ore.
  • Testarea cu teste antigen rapide se recomandă şi: 1) cadrelor didactice şi altor angajaţi ai unităţii şcolare, simptomatici, a căror simptomatologie de boală debutează în timpul orelor de curs; 2) colegilor cazurilor confirmate atât elevi (colegi de clasă) cât şi cadre didactice/personal auxiliar din unitatea de învăţământ (inclusiv celor asimptomatici), imediat după confirmarea primului caz.

Ministerele Sănătății și Educației au transmis duminică seară, cu câteva ore înainte de începerea semestrului al doilea, forma finală a formularului prin care părinții își dau acordul ca elevii să poată fi testați de Covid cu teste antigen la școală.