Ce vor părinții să se elimine din programa de limba română pentru Evaluarea Națională: de la textul dramatic la pronumele posesiv

de Iulia Roșca     HotNews.ro
Marţi, 26 ianuarie 2021, 16:11 Actualitate | Educatie


Federaţia Naţională a Părinţilor solicită Ministerului Educației să elimine o serie de cerințe din programa de limba română pentru examenul de la finalul clasei a VIII-a, Evaluarea Națională, între care textul dramatic sau realizări propoziţionale ale unor funcţii sintactice, dar și să ajusteze alte cerințe. De asemenea, părinții cer organizarea unei simulări a examenului în luna martie.

„Federaţia Naţională a Părinţilor – EDUPART ȋşi exprimă îngrijorarea față de modalitatea în care elevii din actuala generație de clasa a VIII-a s-au putut pregăti eficient pentru a susține examenul de Evaluare Naţională în condiții optime. Ţinând cont atât de modalitatea desfăşurării efective a activităţilor de predare-evaluare ȋncontextul epidemiologic actual ȋn care ne aflăm de aproape un an cât şi problemele apărute pe parcursul anilor de studii, vă ȋnaintăm, spre analiză, opiniile grupuluide lucrudin cadrul Departamentului ȋnvăţământ gimnazial al federaţiei, format, preponderent, din profesori de limba şi literatura română, din mediul urban şi rural”, se arată în adresa formulată.

Ce propune federația să se elimine din programa pentru examen:

„- Tipuri de texte: textul dramatic şi arta spectacolului (autor, personaj dramatic; rolul indicaţiilor scenice; rolul dialogului; actori, decor, costume, lumini, muzică)
- Tipare textuale de structurare a ideilor: explicative
- Pronumele posesiv şi adjectivul pronominal posesiv. Folosirea corectă a pronumelor şi a adjectivelor pronominale: nehotărât, a adjectivului pronominal de întărire. Pronumele şi adjectivul pronominal negativ şi negaţia în propoziţie.
- Realizări propoziţionale ale unor funcţii sintactice: completiva indirectă şi opoziţională, circumstanţiala de loc, de timp, de mod, cauzală, finală.”

Ce vor să fie modificat la itemii din subiectele pentru Evaluarea națională:

* Subiectul 1 A: - Fiecare dintre itemii pentru exercițiile 1, 2, 3, 4, 5 să facă referire doar la unuldintre cele două texte-suport, întrucât căutarea informațiilor în ambele texte este mare consumatoare de timp (după cum am observat din aplicarea testului la clasă)
-La itemul 9, solicitarea asocierii fragmentului de text-suport cu un alt text literar studiat sau citit ca lectură suplimentară să fie însoțită de posibilitatea asocierii cu o experiență de viață trăită de elev. Profesorii au dificultăți în a pregăti chiar elevii care sunt cititori deoarece programa nu prevede o listă de lecturi suplimentare grupate pe teme ce ar putea fi abordate la examen.
*Subiectul 1 B: - Limitarea pe cât posibil a itemilor care vizează operarea cu noile conținuturi și cu noua terminologie gramaticală;
- Precizarea prin explicație suplimentară a noii terminologii cu terminologia veche (exemplu: clitic/ neaccentuat)
* Subiectul 2: - Editarea subiectului într-un format care să țină cont de particularitățile grafice ale scrisului de mână ale unui copil de 14 –15 ani;
- Formularea clară a baremului, astfel încât cele 12 puncte acordate pentru conținut să aibă o explicație clară. Majoritatea erorilor de la evaluare provin din insuficienta detaliere a baremului și din lipsa unor precizări privind abordarea subiectului-Revizuirea baremului, astfel încât cele 8 puncte acordate să nu conțină formulări reluate sau ambigue.”

„De asemenea, elevii noștri își exprimă îngrijorarea că nu se vor încadra fix în spațiul prevăzut. Sugerăm să existe precizarea că pot finaliza un răspuns la finalul testului, în cazul în care nu se încadrează în limita de spațiu”, se mai arată în adresă.

Ce solicită părinții, începând cu semestrul al doilea al acestui an școlar:

„a. publicarea săptămânală a câte unui set de minim trei subiecte - model pentru Evaluarea Națională, care să conțină o diversitate de itemi care să acopere întreaga programă de Evaluare;
b. Organizarea unei simulări a Evaluării Naționale în luna martie a acestui an școlar
c. Emisiuni TELEȘCOALA
d. Un compendiu de gramatică pentru uzul școlar (disponibil online)”


Examenul din 2020, organizat în pandemie

Primul dintre subiectele la română la Evaluare Națională 2020 a fost un text din „Zborul” de Sorin Titel. Elevii au avut între cerințe să noteze sinonime pentru anumite cuvinte, să menționeze rolul cratimei sau să explice formarea cuvintelor subliniate.

A doua cerință la subiectul I la română la Evaluare Națională 2020 a constat în redactarea unei compuneri de minim 150 de cuvinte în care să motiveze apartenența la genul epic a textului dat.

La al doilea dintre subiectele la română la Evaluare Națională 2020 elevii au primit alt text, despre viața lui Traian Vuia, pe baza căruia au avut de rezolvat alte 6 cerințe, precum și să redacteze o compunere în care să prezinte o întâmplare petrecută în timpul unei activități preferate.









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.















.*.


4599 vizualizari

  • +21 (25 voturi)    
    Hmm (Marţi, 26 ianuarie 2021, 16:23)

    imi_pasa_de_romania [utilizator]

    Eu zic sa le dea direct o carte de colorat ca subiect. Din ce in ce mai mult, cu fiecare generatie noua tot apar "victime" care nu fac fata stresului si provocarii examenului. Or asta e chiar scopul examenului. Cand esti evaluat la un interviu pentru munca sau chiar la evaluarea periodica, nu cred ca te certi cu HR sau seful si spui "pai stai frate, hai sa eliminam asta, aia, proiectele care nu mi-au iesit, ne concentram pe ce a iesit bine si pe parul meu frumos si pe scrisul meu frumos, nu pe munca".

    De la generatia 83 sau 84 au tot fost experimente si cine a reusit, s-a adaptat si a luat examenele cu brio sau "abia" dar le-a luat. Nu existau victimizari la televizor, nu sarea nimeni ca nu e clar sau ca e prea mutla gramatica. Tin minte ca era prima oara cu mate grila si ma intrebam ce ar face copiii, dar au reusit. Cine a invatat, s-a descurcat.

    Apoi veneau scuze de genul ca nu stiu copiii sa interpreteze un tabel, un triunghi, de ce e si literatura si gramatica, de ce trebuie demonstratii, de ce trebuie analiza pe text etc.

    ... iar cand vor ajunge la munca si vor trebui sa inteleaga cerintele de la locul de munca, sarcini in cadrul unui proiect, brainstorming si alte cele, sa vedeti atunci teatru si drama ca viata e grea, munca e grea, nimeni nu explica, ei nu pricep, nu inteleg cum altii stiu etc etc etc. Iar parintii care in loc sa spuna adevarul copiiilor ii vrajesc ca-s cei mai buni din lume desi vin cu note de 5 si 6 acasa vor avea soc cand nu le va angaja nimeni copiii.

    Desigur, nu insinuez ca scoala sau liceul sau facultatea te pot pregati 100% pentru munca sau ca notele fac totul. Spun doar ca parintii care se intereseaza de copil vor arata copilului cum sa invete, sa inteleaga, le explica ce e neclar si ii ajuta in masura posibilitatilor (sau meditatii). Sau prieteni sau parintii prietenilor. Frati mai mari etc.

    Daca esti un parinte de-ti lasi copilul sa fie crescut de Internet sau care ia teme de pe net, normal ca nu intelegi de da cu capu-n stalpi
  • +10 (16 voturi)    
    eu zic (Marţi, 26 ianuarie 2021, 16:28)

    liviu_ [utilizator]

    sa primeasca 5 daca-si scriu corect numele.
    toata lumea fericita?!
  • +10 (14 voturi)    
    Lol (Marţi, 26 ianuarie 2021, 16:33)

    mitg [utilizator]

    Si eu as vrea sa se elimine de la loterie toate numele cu exceptia celor pe care le-am pus.
  • +9 (9 voturi)    
    unde ne erau doctorii de...limba romana... (Marţi, 26 ianuarie 2021, 16:46)

    acasa1284285656193 [utilizator]

    Ce pacat ca nu au cerut tovarasii parinti si eliminarea exprimarilor de tipul "ORA DOISPREZECE',sau "CLASA A
    DOISPREZECEA ",precum si multe altele de acest fel.
    Odraslele lor si asa nu sunt capabile sa povesteasca o carte sau un film.Vai de biata limba romana.Daca isi vor pierde si limba,dupa ce si-au pierdut istoria nationala,va fi vai de mama lor !
  • +6 (8 voturi)    
    Pun pariu ca... (Marţi, 26 ianuarie 2021, 16:53)

    Cataleya [utilizator]

    ...99% din cei care fac parte din Federaţia Naţională a Părinţilor habar n-au ce inseamna "item" sau "adjectivul pronominal posesiv"
    Dar e vb de fapt de un sindicat PSD-ist menit sa faca greutati oricarui guvern din care nu face parte si PSD.
    Nise sefi de sindicat si cateva sosoaice semidocte se ocupa de redactarea acestor ineptii cu care defileaza pe la TV si ameninta cu proteste.
    • +3 (3 voturi)    
      zic ca seamana cu niste profesori obositi (Marţi, 26 ianuarie 2021, 17:27)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Cataleya

      care nu pot sa faca switch intre vechi si nou

      Si din pacate multi parinti care cotizeaza la analfabetismul odraselelor lor si la cel al acestor profesori

      Romania imbecila asta isi doresc ei???
    • +4 (4 voturi)    
      . (Marţi, 26 ianuarie 2021, 18:17)

      Simbad [utilizator] i-a raspuns lui Cataleya

      Păi l-ați văzut pe ăla care e președintele acelei organizații? Ați văzut cum vorbește? Nici măcar nu-și găsește cuvintele și debitează niște aberații de-mi vine să dau cu ceva în televizor când îl văd. Nu știu cum l-au pus președinte, altul mai răsărit nu găseau? Aproape la fiecare apariție (și mai e o copilă de la Constanța, de la Consiliul Elevilor, dacă nu mă înșel) o bagă pe-aia cu copiii stresați de-atâta învățat, de-atâtea teme. Stresați pe naiba! Leneși, dezinteresați, râzgâiați, ținuți în palme de părinți. Și ne mai mirăm că vedem specimene care folosesc mostre ca ”ai voștrii”, ”ai noștrii”, nu am bani datorită faptului că nu muncesc”, ”înscrierile vor fi în aceiași perioadă”, ”se mai i-au în considerare”, ”aș putea s-ă mă înscriu”, ”pute-ți să-mi spune-ți”, etc.. Exemplele pot continua, sunt, din păcate, tot mai multe în scrierea cotidiană. Solicitările astea sunt ale persoanelor educate după 1990, când dezinteresul pentru învățat a devenit tot mai crescut și, aceste persoane, ajunse părinți, la rândul lor, nu pot cere mai multe pentru copiii lor, pentru că nu au de unde, nu-i ajută ”interesul” pentru educație pe care l-au mainifestat ei pe băncile școlii.
  • +4 (8 voturi)    
    A mea țară, al meu copil, a mea educație, ... (Marţi, 26 ianuarie 2021, 16:54)

    vax_XXL [utilizator]

    Ale voastre cereri nu sunt de părinți de copii, ci de membri de partid anti-România și anti-românesc. Deh, ai noștri ca brazii..
    Pentru nota 6 se cere recunoașterea pronumelui posesiv și a adjectivului pronominal-posesiv utilizate în propozițiile anterioare.
    Dacă nu reușiți, nu este o problemă, dealtfel, oricine primește un 5 de milă.
    P.S. Vae victis!
  • +5 (5 voturi)    
    Da (Marţi, 26 ianuarie 2021, 17:16)

    Luk [utilizator]

    Testul sa fie de tip deget-nas, cu schimbarea mainilor.
    Avem doar (vezi si "decat") 45-50% analfabeti functional, acum trebuie sa-i scoatem direct analfabeti cu diploma, macar sa stim o treaba.
  • +4 (4 voturi)    
    jos tot mai jos si cu gura tot mai mare (Marţi, 26 ianuarie 2021, 17:34)

    ..13 [utilizator]

    .

    Este ca si cum la serviciu te duci la sefu si il rogi sa iti dea mai putin de lucru decat o face si sa astepti aceeasi bani daca nu cumva chiar Mai mult si sa il vezi si pe sefu fericit tare de cerere ta!!!!!

    Oare unde se ascunde raul cel mare?
    la parinti, la profesori, la parinti+profesori sau la elev/ student???
  • +1 (1 vot)    
    Nu este totul pierdut (Miercuri, 27 ianuarie 2021, 13:03)

    mihai53 [utilizator]

    Citind comentariile de mai sus , observ ca mai sunt inca multi oameni normali . Problema este ca nici unul nu ajunge la conducerea acestei tari .


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by