Peste 55% dintre părinți ar vrea revenirea copiilor la cursurile față în față, iar cel de al treilea scenariu - cursuri exclusiv online - ar fi cel mai puțin dorit, conform unui studiu anunțat luni de Ministerul Educației.

Clasa cu distantare intre eleviFoto: Cecilia Fabiano/ Lapresse/ Profimedia Images

Cele 3 scenarii pentru începerea noului anul școlar:

  • Față-în-față: Reluarea cursurilor așa cum s-au desfășurat până la instituirea stării de urgență în România, în luna martie
  • Mixt: Alternarea cursurilor în unitățile de învățământ cu cele ținute online
  • La distanță: Desfășurarea cursurilor exclusiv online

Ministerul Educației a anunțat luni rezultatele unui studiu intitulat „Back to School Post-Covid” și realizat în rândul părinților copiilor din învățământul preuniversitar.

Concluziile studiului:

  • Peste jumătate (55%) dintre părinții elevilor români doresc revenirea la cursurile față în față, acordând cel mai crescut nivel de încredere acestui scenariu (4.6 puncte din 7)
  • Aproape o treime (31%) dintre părinți optează pentru cursurile mixte, acasă și la școală, cu un grad moderat de încredere (3.6 din 7)
  • Doar 14% dintre părinți optează pentru cursuri exclusiv la distanță, această variantă având cel mai scăzut scor de încredere (2.7 din 7)

Cursurile față în față sunt preferate, mai ales, în cazul preșcolarilor și elevilor de liceu. Chiar dacă se arată precauți în privința acestei opțiuni, părinții consideră că desfășurarea cursurilor față în față este relativ adecvată pentru copiii lor (4,6 puncte din 7) și o consideră cea mai adecvată, în comparație cu varianta mixtă sau cea la distanță, conform studiului citat.

Principala îngrijorare a părinților este legată de neatenția copiilor față de regulile de distanțare fizică și igienă (mai mult de 6 din 10 părinți), dar și de faptul că unii părinți și-ar putea trimite copiii la școală, chiar dacă prezintă simptome.

Pe locul al doilea în opțiunile părinților se află varianta mixtă, în care copiii alternează învățarea la distanță cu școala tradițională. Această variantă este preferată de aproape o treime (31%) dintre părinți, în special, pentru elevii din ciclurile gimnazial și liceal, precum și pentru cei care locuiesc în orașele mari și foarte mari ale țării.

Părinții consideră cursurile mixte mai puțin potrivite pentru copiii lor, comparativ cu cele față în față (3,6 puncte din 7). Doar 14% dintre părinți aderă la cea de-a treia variantă de desfășurare a cursurilor în noul an școlar, respectiv continuarea cursurilor exclusiv online, așa cum s-a întâmplat în timpul stării de urgență.

Conform opiniei părinților, această variantă este și cel mai puțin adecvată pentru copiii lor (2.7 puncte din 7). Părinții elevilor de gimnaziu și din clasele mai mici tind totuși să accepte mai ușor această formă de desfășurare a cursurilor, comparativ cu cei din clasele de liceu.

Reticența părinților a fost generată de lipsa socializării (65% dintre părinți), a timpului prelungit petrecut în fața calculatorului (58%). Aceasta este reflectată în dificultatea asimilării informațiilor predate în cadrul cursurilor la distanță (62%) ori de faptul că elevilor le lipsește concentrarea (54%), neavând un program clar și o anumită rutină de învățare (52%).

Specificații metodologice:

Studiul a fost realizat în perioada 26 iulie - 3 august 2020, de către MKOR Consulting în parteneriat cu Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, pe un eșantion de 1.067 de respondenți, reprezentativ pentru populația părinților care au cel puțin un copil înregistrat în sistemul educațional din România în anul școlar 2020-2021, după ciclul de învățământ al copilului, mediul de rezidență (rural - urban) și distribuție geografică (regiuni de dezvoltare).