Rectorul UBB, despre începerea școlii: E momentul ca managerii să-și folosească autonomia atât de mult clamată. Nu poti să ceri mereu autonomie, dar când este să o folosești te întorci la stat să-ți aranjeze elevii în clasă

de I.H.     HotNews.ro
Miercuri, 26 august 2020, 10:39 Actualitate | Educatie


Daniel David
Foto: danieldavidubb.wordpress.com
Rectorul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, Daniel David, atrage atenția că ne aflăm în “război” cu pandemia și spune că cine se așteaptă la soluții care să ducă la aceleași standarde educaționale ca înainte de pandemie nu înțelege noțiunile de “război” și de “pandemie”. El afirmă că putem însă să începem unele schimbări de paradigmă în educație și că este momentul ca rectorii și directorii instituțiilor de învățământ să își asume rolul de management și să își folosească autonomia "atât de mult clamată". "Nu poti să ceri mereu autonomie, dar când este să o folosești te întorci la stat să-ți aranjeze studenții/elevii în clasă", spune Daniel David.

Într-o analiză publicată pe blogul său, rectorul UBB afirmă că activitățile școlare trebuie gândite în condiții de “război/pandemie” și cu constrângerile reale pe care le avem, cu angajamentul că se va face tot posibilul pentru a se desfășura într-o formă sau alta, pentru a nu afecta parcursul de viață al elevilor și studenților. El afirmă că, în aceste condiții, nu avem ce norme detaliate să cerem autorităților naționale, pentru că nu pot fi oferite.

În opinia rectorului UBB, fiecare instituție de învățământ trebuie să-și personalizeze condițiile pentru redeschiderea școlilor, în funcție particularități și de resursele pe care le are.

Redăm integral analiza rectorului UBB:
  • "Despre raționalitate și pandemie: începerea școlii între cum ar trebui și cum se poate!

  • Văd în aceste zile multe păreri și mulți experți în legătură cu începerea anului școlar în condițiile pandemiei. Unii întăresc ideea de reluarea a anului școlar în regim de normalitate (cerând statului să controleze riscurile), alții de rămânere în regim de pandemie (totul online), iar alții vin cu scenarii hibride, unele însă atât de complicate că nu se pot implementa. E bine că discutăm și propunem, dar să o facem rațional, fără a ne lăsa pradă tendințelor noastre psihoculturale de exagerare a pozitivului (până la un optimism iluzoriu) și negativului (în termeni catastrofali). Mai precis:

  • (1) Să ne amintim, totuși, în ce context suntem, și anume de “război” cu pandemia! Cine se așteaptă la soluții care să ducă la aceleași standarde educaționale ca înainte de pandemie, cred că nu înțelege noțiunile de “război” și de “pandemie”. Putem ținti însă acum la standarde de onorabilitate educațională și/sau să căutăm să inițiem unele schimbări paradigmatice în educație, care poate după pandemie vor funcționa în logica unei “dezvoltări post-traumatice” (o evoluție față de perioada pre-pandemie).

  • (2) Realist vorbind, evident că nu putem avea activitățile școlare obișnuite controlând acum toate riscurile pandemiei, din cauza unor limitări clare:
  • 2a. Infrastructură educațională insuficientă și subdezvoltată, sigur cu eterogenitatea proprie, având puține zone foarte bine dezvoltate și multe zone subdezvoltate. Spre exemplu, nu știu care universitate/școală poate să spună ca are toate condițiile administrative (de cămin și de spațiu didactic) și financiare pentru începerea în completă siguranță a noului an academic pentru toți studenții/elevii (ex. implementând adecvat distanțarea fizică/făcând testări medicale periodice).
  • 2b. Resurse financiare insuficiente pentru a extinde rapid infrastructura și/sau pentru a asigura toate condițiile de siguranță (ex. măști necesare pentru toată lumea; testare periodică pentru toți cei angajați în sistem).

  • (3) Nu putem însă nici ține închisă societatea pe termen lung, prin izolare fizică și comunicare doar online.

  • (4) Așadar, activitățile școlare trebuie gândite în condiții de “război/pandemie” și cu constrângerile reale pe care le avem, cu angajamentul că se va face tot posibilul pentru a se desfășura într-o formă sau alta, pentru a nu afecta parcursul de viață al elevilor/studenților. În aceste condiții, nu avem ce norme detaliate să cerem autorităților naționale, că nu se pot oferi. Făcând asta intrăm toți într-o zonă de ipocrizie, accentuată de contextul alegerilor. Autoritățile trebuie/pot doar:
  • 4a. să întărească implementarea principiilor generale de control al pandemiei (ex. distanțare/igienă/control medical-testare/psihoeducație), atât în instituțiile educaționale, cât și la nivelul societății;
  • 4b. să caute să asimileze rapid tratamentele/vaccinurile care vor apărea și să întărească sistemul medical pentru cazurile clinice când vor apărea;
  • 4c. să întărească autonomia unităților educaționale, cu asumarea responsabilității, pentru a putea lua rapid decizii majore (ex. închiderea cursurilor/achiziția de noi materiale etc.);
  • 4d. să mobilizeze maximum de resurse pe care le pot mobiliza acum și să creeze un instrument transparent prin care unitățile educaționale să știe că pot accesa unele din aceste resurse pentru nevoi imediate/neprevăzute, cu precădere în zonele defavorizate/pentru populațiile vulnerabile, pentru a nu se accentua decalajele deja existente în educație;
  • 4e. să pună la dispoziție consultanță diversă unităților educaționale (la cerere/rapid/eficient), prin colaborare strânsă cu asociațiile profesionale/grupuri de experți.

  • Într-un astfel de scenariu general (condițiile de la punctul 4), scenariile specifice trebuie și vor fi diferite de la o unitate educațională la alta! Așadar, scenariul la nivel de țară este că nu trebuie să avem un scenariu comun la nivel de țară sau că scenariul comun la nivel de țară înseamnă de fapt scenarii specifice fiecărei unități educaționale, cu factorul comun al unui standard de onorabilitate educațională (poate definit minimal de minister, mai ales în zona preuniversitară, unde factor comun este mai important).

  • Fiecare unitate educațională trebuie să-și personalizeze condițiile naționale generale descrise la punctul 4 în funcție de context, particularități și de resursele pe care le are/le poate accesa. Spre exemplu, este greu de crezut că o comunitatea academică de aproape 50 000 de oameni, cum este UBB, va implementa un scenariu similar cu o universitate care are o comunitate de 10 000 de oameni. Unele școli au spațiu pentru culoare cu sens unic și pentru distanțare fizică între bănci sau în pauze, altele nu au și astfel vor trebuie să apeleze la grupe mici, rotite între ele, și la mască.

  • Eu cred că acum este momentul ca rectorii/directorii de unități educaționale să-și asume rolul de management/leadership – în consultare constantă cu comunitatea educațională, inclusiv părinții și specialiștii puși la dispoziție de autorități – și să-și folosească autonomia atât de mult clamată; nu poti să ceri mereu autonomie, dar când este să o folosești te întorci la stat să-ți aranjeze studenții/elevii în clasă.
  • Așadar, statul (1) să mobilizeze maximum de resurse pe care și le permite și să le distribuie transparent și programatic, (2) să-și facă datoria în a implementa social regulile generale de siguranță, (3) să pună la dispoziție expertiză și cele mai avansate tratamente și (4) să facă modificări legislative, astfel încât fiecare unitate educațională să-și poată apoi asuma responsabilitatea pentru un scenariu adecvat, în funcție de context, particularități și de resursele pe care le are, la un nivel al onorabilității educaționale".






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















29204 vizualizari

  • +1 (11 voturi)    
    impartial, ca tot romanul... (Miercuri, 26 august 2020, 10:47)

    demaGOGU [utilizator]

    ...rectorul nu ofera nicio solutie concreta, navigand "politic" printre scenarii.
    • 0 (4 voturi)    
      Revenirea studenților la cursuri e o prostie! (Miercuri, 26 august 2020, 12:06)

      Argon [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Nu are nici un sens sa aduci studenții la cursuri și seminarii. La laboratoarele care nu se pot face pe calculator, acolo trebuie sa te prezinți și bineînțeles la examene. In rest, studenții pot primi cursurile în format pdf și seminariile la fel, probleme rezolvate ca model și altele propuse drept exercițiu. La facultățile tehnice schema asta funcționează perfect. Eu am terminat Electronica la București și jumătate din colegi nu veneau nici la cursuri nici la seminarii iar rezultatele de la examene erau cam aceleași fie ca aveau prezenta buna fie ca nu veneau deloc (cu excepția laboratoarelor unde era obligatoriu sa vii).
  • -1 (11 voturi)    
    a, da? (Miercuri, 26 august 2020, 11:01)

    cucuveauamov [utilizator]

    si daca vrem la scoala fara masca, plexiglas etc, ne lasa statul? sau autonomie inseamna sa te plimbi in ce directie vrei in cusca?
    • +2 (4 voturi)    
      si daca (Miercuri, 26 august 2020, 11:51)

      twins22 [utilizator] i-a raspuns lui cucuveauamov

      te imbolnavesti sau mai rau imbolnavesti pe altul platesti spitalizarea si tratamentul?
      ca la "libertati" ne aruncam gramada.
      de obligatii nu ne e frica ca stim sa fugim de ele.

      Multi destepti sdar gardu!!
  • -2 (6 voturi)    
    ... (Miercuri, 26 august 2020, 11:01)

    cartograful [utilizator]

    "Dacat" ca asta e o problema nationala dom' rector. Daca ti se imbolnavesc angajatii sau studentii s-ar putea sa nu-i poata gestiona Clujul si sa fie preluati in tara. Oricum situatia e prea grava, prea noua si implica prea multe resurse ca sa o gestioneze fiecare dupa cum il taie capul. Fiecare e smecher cand i se pare ca n-are problema, daca o sa aibe cazuri in universitate va chelalai ca aia din HORECA dupa ajutoare si facilitati de la guvern.
  • +2 (2 voturi)    
    Autonomia invatamantului in Romania (Miercuri, 26 august 2020, 14:44)

    Dinu-I [utilizator]

    Numai invatamantul superior are "autonomie universitara". Toate celelalte forme de invatamant nu are asemenea autonomie.

    Poate ma corecteaza cineva daca nu sunt corect.
  • 0 (2 voturi)    
    românul cîrcotaș (Miercuri, 26 august 2020, 15:29)

    leftyke [utilizator]

    Nu pot sa cred cîta rea voință există în tara asta. Citesc comentariile de mai sus și îmi vine să vă pleznesc pe toți. Voi, antevorbitorii, sinteti normali la cap? Ce vă repeziti așa la om, ce a zis atît de groaznic? Are dreptate, nu poți cere același lucru de la toți, nu toate școlile au aceleași spații, aceleași resurse umane și financiare. De cerut reguli din pix de către minister nu e greu ca după aceea să arate cu degetul către unitățile de învățământ si/sau către părinți.
    Iar pentru cel care mai sus zicea ce mare scofală dacă nu mergi la ore (adică chiulești) că uite la medie nu s-a văzut diferența între cei care au fost la ore și cei care nu, tu ai mers la facultate pentru note si diploma sau ca sa devii un bun specialist? Îți zic eu, interacțiunea cu profesorul și colegii este jumătate din tot procesul de învățare. Dacă faci facultate la modul serios adică și orice student serios poate confirma asta.
    • 0 (2 voturi)    
      Interacțiunea cu profesorul e nociva în 95% cazuri (Miercuri, 26 august 2020, 17:22)

      Argon [utilizator] i-a raspuns lui leftyke

      Comportamentul profesorului este un factor de zgomot suprapus peste curs! Pe student îl încurcă.

      Citat:
      "Îți zic eu, interacțiunea cu profesorul și colegii este jumătate din tot procesul de învățare."
      Total Fals!

      Explicație:

      La o facultate tehnica (pentru ca asta am absolvit) interacțiunea cu profesorul este dăunătoare în majoritatea cazurilor. Cu foarte rare excepții, profesorii mai mult enervează studentul: scriu neciteț, dezordonat, vorbesc cu voci nepotrivite prezentărilor în public (pițigăiat, prea încet de nu auzi nimic, prea repede), cu o mana desenează figuri cu alta le șterg în timp ce dictează lucruri fără legătura cu desenele de nu știi ce sa faci mai întâi, sunt scârboși, aroganți, amenințători, sunt agitați, etc.

      Colegii de curs te ajuta prea putin. Din 80 oameni, câți exista în serie, dacă vorbești cu 20 în 5 ani, și asta mergând la ore zilnic, iar când discuți este un dialog de genul: "Da-mi și mie cursul asta ca nu am fost la el".

      Profesorul trebuie sa furnizeze cursurile în format pdf studenților și sa corecteze lucrările la examen, asta este calea de urmat.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by