Generația digitală nu este nici ea atât de bine pregătită pentru a învăța intensiv online. Nu au fost pregătiți nici studenții, nici profesorii să lucreze online pe scară largă, iar situația de acum este una de tranziție, generată de războiul cu pandemia, spune rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David. "Unele lucruri vor române, dar nu aceasta este forma unui învățământ de calitate pe care dorim să-l facem", a afirmat Daniel David, la întâlnireile HotNews. ro #deladistanță. Am discuta cu rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David, cu rectorul Universității București, Marian Preda, și cu rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, despre efectele pandemiei asupra învățământului universitar - despre predarea online, despre cum vor susșine elevii examenele în noile condiții și despre modificările la examenele de admitere din acest an.

Rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David, rectorul Universității București, Marian Preda, și rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen PirteaFoto: Hotnews

Cum se predă online la facultate

Daniel David:

  • Lucrurile sunt altfel decât ne-am așteptat. Întodeauna spuneam că studenții reprezintă generația digitală, iar profesorii, mai ales cei din generația de mijloc și seniorii, se descurcă oarecum mai greu cu activitatea online
  • Am observat însă că diferențele s-au atenuat, adică profesorii se implică și se descurcă destul de bine, iar unii studenți au dificultăți în ceea ce privește învățarea online
  • Asta și pentru faptul că adesea online-ul, computerul erau asociate mai mult cu distracția - mergeai pe internet când voiai să te uiți la un film, să vorbești cu prietenii. Acum trebuie să stai pe internet să discuți cu profesorul, să înveți. Acum trebuie să stai la ore și sunt dificultăți
  • Generația digitală nu este nici ea atât de bine pregătită pentru a învăța intensiv online. Lucrurile merge în general la un standard acceptabil, de care nu ne este rușine să derulăm cursurile și să ne gândim la încheierea anului universitar
  • Participarea studenților la cursuri este bună, dar studenții au dificultăți, obosesc, sunt adesea nemulțumiți. Este o activitate foarte intensă care îi solicită foarte mult, atât pe studenți, cât și pe profesori

Marian Preda

  • La început, au intrat mai mulți studenți decât veneau la cursuri față în față. După două săptămâni însă la majoritatea camerele au fost închise și nu mai știi ce este în spatele ecranului, pe niște inițiale pe care le vezi acolo
  • Le lipsește interacțiunea față în față. Și sigur că sunt consecințe ale acestei izolări
  • Am observat că mulți dintre studenți se tem (de coronavirus- n.r.) mai mult decât ar fi cazul, dar sunt și unii care minimalizează acestă problemă
  • Sunt și avantaje, și oportunități, am fost obligați cu toții să ne adaptăm la situație, dar cu siguranță că pe termen lung vom păstra unele avantaje, dar sistemul online nu va putea înlocui interacțiunea adevărată, la care așteptăm cu toții să ne întoarcem din toamnă
  • Pierdem un lucru esențial - interacțiunea directă, față în față

Marilen Pirtea

  • Este un nou mod de abordare, generalizat. Pe nișe, învățământul la distanță este practicat în universități, dar generalizarea lui în masă la tot ce înseamnă activitatea didactică, inclusiv evaluarea care va urma în sesiunea de examene, reprezintă o provocare
  • Aici discutăm despre trei universități care reprezintă un vârf al educației și cercetării în România.
  • Dacă discutăm la nivel de învățământ superior în România, acum toată lumea face online. Mulți consideră că deja practică învățământul online dacă trimit un mail unui student și li se răspunde tot pe mail. Este cale lungă până la ceea ce înseamnă învățământul online pe google meet, google classroom, cu interacțiune, teme realizate.
  • Nivelul de învățământ online nu ar trebui generalizat, să spunem că dintr-o dată toată țara asta face învățământ online. Mai este mult
  • Din punct de vedere al infrastructurii, noi am fost pregătiți din timp, de ceva ani încercăm să trecem la un sistem digitalizat. Anul trecut am cumpărat fiecărui cadru didactic un laptop. Acel laptop s-a dovedit extrem de util în situația critică în care ne aflăm

Daniel David

  • Faptul că facem învățământ online nu înseamnă că toți îl facem la același nivel calitativ și la același nivel al infrastructurii
  • Probabil că în unele universități sunt astfel de probleme (lipsa echipamentelor pentru profesori - n.r.). La mine în universitate nu sunt probleme majore în acest sens. Am avut unele probleme în cazul studenților, dar am încercat să compensămprinu mărirea numărului de burse sociale pentru a-și putea achiziționa un computer ca să participe la pregătirea online

Marian Preda:

  • Facultățile au sprijinit studenții, din sponsorizări, cu laptopuri. Foarte mulți intră de pe telefoane. Și la cadrele didactice au mai fost cazuri, dar au fost rezolvate.

Daniel David:

  • Nu am fost pregătiți nici noi, nici studenții să lucrăm online pe scară largă, să digitalizăm totul. Este clar că aceasta este o situație de tranziție, este clar că va trebui să învățăm din acestă tranziție. Cine spune că totul este minunat cred că exagerează sau nu spune adevărul.
  • Suntem într-un război cu o pandemie, nu este un set de bune standarde. Să ne amintim acest lucru și să nu fim naivi să cerem de la noi nu știu ce performanțe.
  • Ce putem cere este să nu coborâm sub setul minimal de bune standarde academice internaționale. Unele lucruri vor rămâne și după ce trece pandemia, dar nu toate, pentru că nu aceasta este forma unui învățământ de calitate pe care dorim să-l facem
  • Să nu uităm că avem ordonanțele militare pe capul nostru

Despre practica studenților

Marian Preda

  • În unele locuri se poate face practica, în special la facultățile socio-umane, unde se pot face interviuri si chestionare online.
  • În alte zone, parțial poți face anumite experimente, să le filmezi, dar altele nu.
  • De aceea, există deja un plan de recuperare a laboratoarelor la facultățile tehnice, de la începutul lui iunie. Acestea se vor desfășura față în față, cu respectarea tuturor regulilor de distanțare.

Marilen Pirtea

  • Și la UVT avem facultăți în care practica nu poate fi înlocuită online și vom recupera aceste activități. Spre exemplu la Geografie, Sport
  • În perioada 30 martie - 9 aprilie am făcut 2 chestionare - unul cu 1.041 de studenți respondenți și altul pe cadre didactice, pentru a vedea care este percepția lor legat de predarea online. Numărul participanților la curs era mai mare decât atunci când cursurile se desfășurau față în față, dar gradul de implicare al lor era mult mai mic.
  • Unii erau în fața semi-anonimatului din spatele camerei, iar comportamentul este altul. Au fost provocări multiple
  • Vom lua părțile bune din acest demers online. La universitățile mari din State, viitorul student nu vede universitatea decât la începerea anului, toate procedurile de admitere se fac online. Trebuie să intrăm și noi într-o anumită logică, atunci când vom fi pregătiți.
  • Activitățile online vor avea și ele un loc important, dar nu vor înlocui, cu siguranță, activitățile față în față.

Despre riscul ca studenții să copieze la examene

Daniel David

  • Noi facem efortul să organizăm examenele online nu de dragul nostru, ci pentru studenți. Unii studenți, nu majoritatea, există un grup care nu apreciază acest lucru, se opune la acest demers. Ori mie îmi pasă și de cei puțini.
  • Nu este rea credință, e frică de incertitudine, lipsa experienței cu această modalitate de a susține examenul. Noi oferim această posibilitate dar nu forțăm pe nimeni. Noi tratăm studenții ca parteneri, nu ca potențiali infractori. Nu vrem să devenim acum polițiști online. Nu considerăm că dacă nu se prezintă acum e un examen pierdut

Marian Preda

  • Aceste riscuri au existat dintotdeauna, chiar dacă acum pot fi mai mari. E important ca fiecare cadru didactic să găsească modalități prin care posibiltatea de a trișa să fie foarte mică. Eu voi da examene online cu serii de cinci studenți, înainte aveam zece, în care îi văd, avem un dialog, pun întrebări, ei răspund. Trecând prin toată materia posibilitățile de a se inspira din altă parte sunt foarte mici. Dând eseuri, e foarte puțin probabil ca cineva din afară să aibă deja eseuri pregătite despre covid, spre exemplu. Am lăsat și posibilitatea ca la examene specifice să-și desfășoare activitatea și examenele finale față în față, dar doar ca excepție
  • Deocamdată nu par să fie conflicte la anii terminali, deja sunt examene și nu știu să fi existat probleme majore de fraudare. Altfel, întotdeauna vor fi studenți care vor încerca să trișeze

Marilen Pirtea

  • Comportamentul uman în contexte diferite e diferit. În fața calculatorului avem altă abordare. Nu sunt de acord cu atitudinea de a pleca de la premisa că studenții vor să trișeze.
  • Abordarea e una constructivă, examenele la noi vor fi online în cea mai mare măsură. Dacă studenții aleg să nu vină, implicațiile vor fi ulterioare legate de burse, de locurile în cămin, de calcularea mediilor
  • Mediile se calculează cu notele obținute, dar atitudinea cadrelor didactice trebuie să fie una constructivă, studenții sunt partenerii noștri în acest proces
  • Sunt și situații marginale, pe care le vom trata punctual

Daniel David

  • Pe parcursul anului, dacă studentul nu susține examenul, am mers pe ideea că pot încheia anul fără examenul dat, trec în anul următor și înainte de finalizare își obțin toate creditele.
  • Legat de susținerea examenelor, mai ales a examenelor de absolvire, noi suntem un pic îngrijorați de ultima decizie prin ordinul ministrului Educației, prin care nu doar să filmăm, ci și să stocăm aceste filmări.
  • Examenele de licență, masterat trebuie filmate. După filmare, filmarea trebuie păstrată o perioadă mai lungă de timp
  • Dacă ai zeci de mii de studenți, capacitatea de stocare trebuie să fie foarte mare. Noi în momentul acesta nu o avem și este foarte îngrijorător pentru noi
  • Încercăm să căutăm mecanisme prin care să creștem capacitatea de stocare. Noi ne așteptăm la peste 8.000 de studenți care trebuie să susțină examenele de absolvire

Marian Preda

  • Problema legată de stocarea filmărilor este una reală, cu care ne confruntăm. Ieri am mers la minister și am ridicat și această problemă a stocării filmărilor pentru examenele de licență și de dizertație.
  • Imaginați-vă câte mii de studenți sunt care susțin aceste axamene și câte comisii de examen
  • Ni s-a explicat că rațiunea ar fi că trebuie să dovedim că este studentul în cauză cel care s-a logat. Ori acest lucru se putea face printr-un printscreen. De ce trebuie să ținem stocată atât de multă informație?
  • Nu există precizate termene privind stocarea, sancțiuni privind calitatea mai bună sau mai proastă a stocării.
  • Se ridică și problema tendințelor de a contesta un examen oral pe baza unei înregistrări și intrăm într-un carusel nesfârșit. Vom încerca să continuăm dialogul și să ne adaptăm

Despre admiterea la facultate - schimbări majore

Daniel David

  • Dacă pandemia nu ne mai impune constrângeri, automat ne întoarcem la varianta tradițională. Deocamdată avem soluția de avarie - admiterea online.
  • Deocamdată am deschis platforma online pentru preînscrie.
  • În săptămâna asta și săptămâna viitoare facultățile au misiunea să adapteze regulamentul, în funcție de specific. Nu pot spune elemente concrete, vor fi diferențe foarte mari - de la facultatea de Drept, la facultatea de Chimie.
  • Facultățile urmează să stabilească o procedură concretă.
  • Noi am deschis posibilitatea să se facă online, suntem pregătiți. Sper însă să nu fim nevoiți să o facem.
  • Eu iubesc online-ul, cred că va schimba modul în care facem învățământ și cercetare, dar cred că nu în varianța în care îl folosim acum, o variantă de avarie
  • Dacă se pune problema de a amâna admiterea câteva luni, eu prefer varianta de a amâna pentru a ne întoarce la varianta tradițională, până când vom fi pregătiți mult mai bine pentru digitalizare pe scară lară
  • Deocamdată suntem în faza de simulare în digitalizare. Nu e un set de bune practici pe care ni-l dorim, cel puțin în această variantă, în care am fost forțați să reinventăm în ultimele luni în care suntem sub presiunea pandemiei

Marilen Pirtea

  • La fiecare facultate a UVT s-a dat examen de admitere cu probe.
  • Anul acesta, am mers pe ideea de a nu aduce fizic potențialii studenți împreună, prematur. Să aducem studenți din 12 județe, fizic, pericolul de contaminare ar fi fost foarte mare
  • Am optat pentru varianta online a înscrierilor. Săptămâna viitoare, marți, lansăm site-ul de înscrieri, unde se pot înscrie potențialii candidați. Ultimul document care trebuie încărcat este diploma de bacalaureat
  • Din această pandemie ar trebui să învățăm că Ministerul Educației ar trebui să investească în niște softuri integrate pentru a crea o bază de date națională, cu date ușor de transferat de la una la cealaltă. Nu fiecare universitate să își achiziționeze tot felul de soft-uri, care nu sunt integrate la nivel național
  • Toată înscrierea se va face online
  • Am decis că anul acesta la admitere vom lua în calcul doar bacalaureatul, la toate facultățile, cu diferite ponderi și forme, și note la discipline de bacalaureat, de la facultate la facultate.
  • Candidații nu vor fi obligați să vină la facultate mai devreme de 1 octombrie.
  • Această formă nu este una ideală, am făcut-o în contextul pandemiei. Preferăm, evident, examenele clasice.
  • Spre exemplu, la facultatea de Matematică - Informatică, bacalaureatul va avea o pondere de 30%, iar nota de la matematică, de la bacalaureat - 70%. La Filologie, ponderea va fi alta
  • Am decis, de asemenea, ca după primul semestru, toate facultățile să își facă clasificarea, cu taxă, fără taxă, iar atunci vom avea un clasament real. Până acum, clasificarea se făcea la finalul fiecărui an, iar acum o vom face la finalul primului semestru, corelat cu admiterea aceasta în baza bacalaureatului
  • Examen va exista doar la facultățile vocaționale - Muzică, Arte

Marian Preda

  • Mai sunt de stabilit detalii privind medii și note, dar la toate facultățile Universității București, cu excepția Facultății de Drept, se va face admitere fără examen în facultate. E o noutate
  • Cu greu, colegii noștri au acceptat să se adapteze la această situație.
  • Sunt facultățile care au tradițional examen de admitere și care acum vor lua în calcul note sau medii la bacalaureat.
  • Încă se mai discută la unele facultăți despre a lua în calcul și medii de pe parcursul anilor de studii, pentru că acum este un ordin al ministrului Educației care ne permite să luăm în calcul și mediile din timpul liceului
  • În linii mari, admiterea va fi în funcție de note sau medii de la bacalaureat, cu excepția Facultății de Drept. Aici, nu puteam să prejudiciem elevi care s-au pregătit ani de zile și să-i punem pe picior de egalitate cu elevi care s-au pregătit doar pentru bacalaureat. La Drept, se va susține examenul cu distanțare, probabil cu utilizarea a de 3-4 ori mai multe săli
  • Este planificat pe 22 iulie examen clasic la Drept
  • La Matematică-Informatică, Limbi străine, la Chimie, la Fizică, la Psihologie, la Teologie, unde erau examene scrise, acum se va merge pe note sau medii de la bacalaureat
  • Tot procesul de admitere, depunere dosar, semnare acord de studii, toate se fac online
  • Se pot alege combinații de note, spre exemplu nota de la o materie din liceu și nota la bacalaureat, aceste detalii nu s-au stabilit încă

Daniel David

  • Eu sunt mai sceptic cu elementul de centralizare, pe zona de digitalizare. Ministerul are tendința de a uniformiza universitățile din România. Eu aș merge mai degrabă pe varianta de a da resursele, a lăsa universitățile în logica internă.
  • Unele facultăți vor alege metodele prezentate anterior, sau combinații dintre ele, săptămâna viitoare vom ști exact acest lucru

Va mai fi nevoie de copii legalizate?

Marian Preda

  • Când se va putea veni fizic la universitate, vor trebuie să aducă diploma de Bacalaureat și foaia matricolă la facultate, pentru locurile bugetate

Există un plan B pentru un al doilea val al pandemiei?

Daniel David

  • Ruta alternativă online va funcționa atât timp cât ne obligă condițiile pandemiei
  • Noi sperăm să nu fie nevoie din toamnă

Marian Preda

  • Eventuale probleme vor fi focalizate în anumite zone
  • Sunt foarte multe zone, inclusiv în București, în care procentele arată că s-a lucrat foarte bine și riscul de infectare este extrem de mic.
  • În comparație cu alte țări tot acești indicatori arată bine, dovadă că oamenii au fost conștienți
  • Noi facem tot ce trebuie pentru a limita și mai mult riscurile prin măsuri de protecție

Despre cazarea studenților

Daniel David

  • Noi nu am scos toți studenții din cămine nici acum
  • Studenții trebuie să știe că noi știm, suntem aici pentru ei și ceea ce încercăm să facem este să le facilităm activitățile academice

Marilen Pirtea

  • Nici noi nu am închis căminele integral, dar se respectă distanțarea socială
  • Ne vom adapta la modul de a trăi cu un astfel de fenomen
  • Modul acesta excesiv de a trece toată viața în online, de a sta în fața device-urilor ore în șir, eu mă gândesc că va genera un recul, o saturație și reîntoarcerea la socializare va fi clar dorită de toată lumea

Marian Preda

  • Nu am închis niciun cămin, am încercat să fim cât putem de permisivi
  • Vom încerca să plasăm un singur student într-o cameră, pentru siguranță
  • Acum avem sub 1000 de studenți în toate căminele, în vară vor rămâne ceva mai puțini
  • Camera din cămin, pentru care au un contract, viză de flotant, aveau dreptul la ea, noi nu le puteam scoate lucrurile din cameră
  • Din toamnă probabil vom deschide căminele cu acordul lor de a sta împreună într-o cameră cei care stătuseră împreună și înainte, în funcție de evoluția pandemiei
  • Încercăm să reducem riscurile cât mai mult, alternativele pot fi și mai proaste

Se modifică taxele de admitere?

Daniel David

  • Luăm în calcul amânarea plății unor taxe
  • Când a început pandemia, am decis să acordăm burse sociale tuturor celor care au solicitat

Marian Preda

  • Nu avem de gând să modificăm taxele, sunt rezonabile, sunt destul de mici
  • Am asigurat întotdeauna amânări de taxe dacă a fost nevoie
  • Ne vom adapta la cazurile concrete care vor avea nevoie de sprijin

Marilen Pirtea

  • Situația este cam similară, și noi avem diverse reduceri la plata integrală, insistăm mult pe bursele date din venituri proprii, care merge spre zonele de performanță, plus bursele sociale
  • Pe noi ne interesează cei care doresc să învețe și vor fi ajutați prin toate formele, vom găsi soluții pentru a-i ajuta