Reprezentanții Asociației Școlilor Particulare din România cer Guvernului să creeze un set de măsuri pentru deschiderea școlilor în siguranță, iar școlile care pot să le aplice, să deschidă, iar restul, nu. Aceștia au propus autorităților un set de măsuri: o triere foarte bună, venirea alternativă la școală, jumătate dintre elevi azi, jumătate mâine, decalarea pauzelor, luarea temperaturii de două sau de trei ori pe zi. Reprezentanții Asociației Școlilor Particulare spun că ei își permit implementarea acestor lucruri, la fel și o parte dintre școlile de stat.

Dezbatere online educatieFoto: Hotnews

Reprezentanții Asociației Școlilor Particulare din România sunt de părere că închiderea unităților de învățământ până în septembrie lovește o categorie foarte mare de școli private. ”Decizia de a închide șase luni școlile particulare afectează și părinții care trebuie să se întoarcă la serviciu dar și bugetul țării”, a spus Oana Moraru, fondator Școala Helikon, consultant educațional și creatoarea platformei Vocea Părinților.

Invitați:

- Christian Comșa - președintele Asociației Școlilor Particulare din România, expert educațional;

- Adina Stoenescu - fondator Școala Germană Fridolin din București;

- Flavia Zah - fondator Școala Internaționala Baia Mare și profesor al Universității din Versailles, Franța;

- Oana Moraru - fondator Școala Helikon, consultant educațional și creatoarea platformei Vocea Părinților.

Moderator: Catiușa Ivanov

  • Puteți adresa întrebări legate de tema întâlnirii on-line folosind formularul de comentarii de la sfârșitul articolului.
  • Vor fi acceptate doar comentariile și întrebările care respectă tema întâlnirii și care conțin un limbaj decent.

Despre propunerile de redeschidere a anului școlar

Christian Comșa:

  • Din păcate, situația învățământului românesc este una delicată. În ultimii ani au murit copii în fose septice în România. 21% din unitățile de învățământ nu au grup sanitar. În fiecare an se rediscută despre redeschiderea școlilor, în septembrie. Discuția de acum nu este o noutate. Școlile din România, din păcate, nu pot fi deschise în mare parte
  • Ministerul a cerut inspectoratelor școlare propuneri legate de începerea anului școlar
  • Noi reprezentăm consiliul director al asociațiilor școlilor private. Noi ne dorim o măsură diferențiată. Sunt instituții publice și particulare care pot crea acel cadru astfel încât copiii să fie în siguranță
  • Dorința noastră este ca autoritățile să creeze un set de măsuri în care copiii pot veni la școală
  • Vrem de la autorități să avem un răspuns argumentat, nu doar populist
  • Putem lua exemplul spitalelor. Nu toate au fost declarate spitale Covid, ci doar cele care au infrastructura și au putut gestiona situația bolnavilor
  • Am pregătit un set de măsuri complementare pentru copiii care nu vor putea reveni la școală, respectiv ore online etc, dar nu putem priva un număr semnificativ de copii de educație

Despre cursurile online

Oana Moraru

  • Aceste cursuri mențin un anumit mod de reactualizare a materiei, stimulează copiii să fie conectați pe ideea de școală, deci ele sunt absolut necesare
  • Și în Germania, Finlanda, Danemarca, unele școli au fost închise, altele deloc
  • Există școli de stat care au management mai bun, se pot adapta pentru întoarcerea copiilor în grupuri mai mici și continuarea variantei mixte pentru cei care au riscuri acasă sau continuarea variantei online

Ce măsuri ar trebui să ia școlile

  • O triere foarte bună, revenirea alternativă la școală, jumătate azi, jumătate mâine, decalarea pauzelor, luarea temperaturii de două sau de trei ori pe zi, școlile private își permite aceste lucruri, și multe școli de stat
  • Noi am propus acest set de măsuri, depinde și cum îl vede DSP. Acolo unde școlile își permit de ce nu am începe, cu acordul părinților și de ce am ține niște copii în urmă dacă șansele create pentru ei la educație există

Flavia Zah

  • Noi putem asigura aceste condiții. Învățământul online e o soluție, dar nu singura pe termen lung
  • Aceste decalaje vor fi destul de greu de recuperat având în vedere sistemul școlar din România

Cum au reacționat școlile private după carantină

  • Nu trebuie să aștepți prea multe reglementări, nu am avut un set clar de proceduri, le-am finisat pe parcurs
  • Am încercat să oferim învățare la distanță, am constituit oarecum și un impuls pentru învățământul public
  • Aceste cursuri online nu i-au prins chiar pe nepregătite pe vecinii noștri din Europa, avem exemple, avem resurse, de ce să nu o facem
  • Probabil acest proces de digitalizare a învățământului ar fi durat ani de zile în condiții normale
  • Vorbim de un procent apropiat de 80% dintre gospodării cu acces la internet
  • Din cei care nu au acces la internet, 47% motivează prin faptul că reprezintă un cost prea mare, iar 16% prin faptul că au acces în altă parte. 19% spun că nu au nevoie. Doar 2% spun că nu există rețea
  • Se pot găsi soluții pentru aceste categorii

Cum decurg cursurile online

Oana Moraru

  • Copiii stau cam 3-5 ore pe zi. Din acest timp, 30% sunt materiale filmate de profesori acasă, 30% fișe de lucru, explicații din ce culegere se lucrează, și 10% conectare telefonică unu la unu pentru feed back
  • O mare parte din acest timp nu este timp video
  • Am văzut propunerea de orar de la Ministerul Educației, nu se poate face din conectare online un astfel de program. Se lucrează modular
  • Nu poți face toate orele deodată, intensiv într-o zi
  • Dacă învățarea online e înțeleasă ca petrecere în fața ecranelor, e greșit

Flavia Zah

  • Și la clase un profesor bun face un mix.
  • E o situație excepțională peste care trebuie să trecem în anumite condiții

Despre rețeaua de unități private de învățământ și criza financiară generată de covid

Adina Stoenescu

  • Categoric e o perioadă dificilă.
  • Avantajul unei unități particulare e că are în spate o comunitate de părinți care o susține
  • Sigur că există dificultăți, părinți care sunt afectați, e un efect de domino.
  • Și școlile trebuie să fie solidare cu părinții, dar și invers e necesar
  • Educația este o investiție
  • Construcția bugetară a unei școli nu se referă la o lună, ci pe un an de zile

Oana Moraru

  • Ce a spus dl președinte, că nu deschidem nimic până în septembrie, lovește o categorie foarte mare de școli private. Decizia de a închide șase luni școlile particulare afectează și părinții care trebuie să se întoarcă la serviciu dar și bugetul țării

Christian Comșa

  • În învățământul privat sunt în jur de 150.000 de copii. Când părinții care au investit în educație își vor retrage copiii de la privat, aceștia vor merge la stat. Înseamnă că statul va trebui să angajeze între 10.000 și 15.000 de oameni care să educe acești copii, cu un impact de 2,5 mld de lei pe an asupra bugetului. Impactul este foarte mare
  • În 1922, în România erau 350 de instituții de învățământ particulare. A venit perioada comunistă, care a desființat orice inițiativă privată. A reapărut după 1990, dar mentalitatea societății se schimbă mult mai greu
  • Există federații de părinți, asociații de elevi care susțin că învățământul e gratuit. Copilul e educat atât cât înțelege părintele să investească în educația lui.
  • Statul ar trebui să se implice pentru categoriile defavorizate și să ne dea nou posibilitatea, celor care pot asigura un set de măsuri pentru sănătatea copiilor, să putem funcționa

Ce efecte are criza covid pentru anii terminali

Oana Moraru

  • Cred că sunt formale examenele de an terminal, se va corecta în favoarea copiilor, e o măsură strict formală ca să se meargă înainte
  • Nu nimic optimist la mijloc, îmi exprim tristețea și îngrijorarea că suntem tratați tot la fel, închiși până în septembrie, în condițiile în care țări cu situații similare au găsit soluții pentru redeschidere

Christian Comșa

  • Momentan suntem sub stare de urgență. După 15 mai, există inițiatorul privat, școlile private, care pot decide sau nu deschiderea unităților de învățământ
  • Luăm în calcul orice variantă. Nu ne-am gândit încă la o dată, dar noi pe timpul verii aveam activitate
  • Încercăm să avem discuții rezonabile, noi ne dorim înainte de price siguranța copiilor în instituțiile noastre, vrem ca și statul să vină cu un set de măsuri
  • Dar nici să ne bage la grămadă toată lumea închide ca să ne protejăm pe noi politicienii să nu ne sară populația în cap în an electoral

Adina Stoenescu

  • Trebuie să fie clare normele care se vor aplica ulterior pentru toți agenții economici și toate categoriile sociale

Despre decizia președintelui Iohannis privind redeschiderea școlilor

Oana Moraru

  • Înseamnă moartea învățământului particular din România. E o decizie luată grosier, sper să aibă ei dreptate, pentru mine e un moment foarte trist

Adina Stoenescu

  • Mi-aș dori ca statul să admită, acolo unde are un handicap, să se ducă către persoanele care au reușit. Am fost pionieri în învățământul online, putem veni în sprijinul statului, mi-aș dori un moment de turnură în care statul să se orienteze către toți actorii și să nu generalizeze gândindu-se la propria incapacitate
  • Statul va trebui să vină cu un pachet de măsuri care trebuie comunicate urgent.

Flavia Zah

  • Vom avea două categorii, cei care pun armele jos, care nu vor putea facă față unui asemenea impact, și vor fi cei care vor rezista, cu eforturi nemaipomenite. Suntem din nou cu toții puși în aceeași oală?

Chirstian Comșa

  • Aș dori să dau un mesaj de responsabilitate. Se tot vorbește de restartarea economiei, să ne lase statul să investim în educație, să ne lase să funcționăm.
  • Nu vom deschide instituțiile de învățământ decât dacă contextul epidemiologic ne va spune că suntem în siguranță
  • Dar vrem transparență și un set de măsuri, pentru că nu vom scăpa de acest virus prea curând