Cheltuielile fundamentale pentru școală nu sunt diferențiate în funcție de filieră, profil sau specializare, cu toate că nevoile elevilor diferă în funcție de aceste criterii, arată un raport alternativ privind starea învățământului preuniversitar, întocmit în cadrul proiectului ”Școli Curate” de către Societatea Academică Română. Raportul a fost realizat în baza informațiilor strânse din fiecare județ și arată că școlile din zonele sărace sunt subfinanțate. Acestea primesc mai puțini bani decât cele din zonele dezvoltatate economic.

Costurile scoliiFoto: PhotoExpress

În ultimii patru ani costul standard per elev a crescut cu 49 de lei în perioada 2016-2019, de la 321 lei cât era în 2016 la 370 lei cât era în 2019, ceea ce înseamnă o creștere de doar 15,26% mai arată același studiu. Însă, din cauza inflației creșterea reală este de 9,56%. Autorii studiului propun creșterea costului standard per elev de la 370 de lei la 740 de lei în 2022, pentru a ajunge la o finanțate adecvată, iar această finanțare ar trebui făcută în funcție de nevoile școlilor.

Pentru șanse egale la educație de calitate pentru toți elevii, resursele ar trebui să fie alocate în funcție de nevoile specifice.

Raportul propune luarea mai multor măsuri pentru o educație fianțată echitabil:

  • Mai mulți funcționari, dar și elevi și părinți să facă parte din Consiliul Național de Finanțare al Învățământului Preuniversitar
  • Ministerul Educației ar trebui să aibă un plan gradual de creștere a costului standard per elev în așa fel încât în 2022 acesta să ajungă la 740 de lei
  • Alocarea diferențiată a costului standard per elev pentru pregătire profesională, evaluare perioadică și cheltuieli din categoria bunurilor și serviciilor în funcție de mediul în care studiază elevii.
  • Din 2020 învățământul resursele financiare să se aloce ținând cont de mai mulți factori precum: abandonul școlar, gradul de privare materială, dezavantajele economice ale zonei și riscul de segregare.