Proiectul "România educată", anunțat de președintele Klaus Iohannis la preluarea mandatului, în 2015, va fi lansat în 5 decembrie, potrivit consilierului de stat Ligia Deca. Ea a spus că una dintre propuneri vizează standardizarea evaluărilor, astfel încât acestea să nu mai poată fi folosite ca "o pedeapsă".

Foto:

Ligia Deca, consilier de stat la Departament educaţie şi cercetare al Administraţiei Prezidenţiale, a spus, într-un interviu pentru Agerpres, că proiectul "România educată" vizează eliminarea volatilităţii din sistemul de educaţie.

Ea a afirmt că vor fi discuţii cu partidele politice, cu mediul executiv şi legislativ, pentru că aceștia vor fi responsabili să creeze noi legi și să aloce fonduri și va fi cerută şi expertiza experţilor de la OECD pentru patru teme - carieră didactică, educaţie timpurie, management educaţional şi echitate.

Una dintre propunerile de politici publice pe temele desemnate ca fiind prioritare în cadrul proiectului vizează învăţământul dual.

"Odată ce dai copiilor şi familiilor această perspectivă de creştere pe viitor, ne aşteptăm ca, pe final, acest sector să devină mai atractiv. Între principiile pe care în "România educată" le are, avem şi această flexibilizare a rutelor. Orice copil care începe, la un moment dat, un parcurs educaţional trebuie să aibă foarte uşoară tranziţia dintr-o parte în alta. Dacă la un moment dat constată că i se potriveşte un parcurs mai aplicat, poate merge în ruta profesională ca, apoi, să poată reveni, dacă îşi doreşte acest lucru mai târziu, înspre o zonă mai academică, tranziţia făcându-se mult mai uşor decât se face ea acum", a spus consilierul prezidențial.

În ceea ce priveşte evaluarea elevilor, una dintre propuneri este o standardizare, dar nu la nivelul de teste grilă, ci evaluările să fie bazate pe itemi bine gândiţi, în funcţie de profilul absolventului, în aşa fel încât o evaluare făcută în mediul urban sau în mediul rural să fie comparabile, să nu mai existe discrepanţa şi subiectivitatea în notare.

"Aceasta este doar o propunere, mai sunt şi altele legate de un accent diferit între rolul sumativ şi formativ al evaluării. Acum punem foarte mare accent pe rolul sumativ, adică testăm ce s-a acumulat, mai puţin ne uităm la zonele care ar trebui îmbunătăţite şi, din păcate, foarte puţin se folosesc evaluările, mai ales cele curente, pentru a modifica procesul educativ din clasă în aşa fel încât fiecare copil să aibă adresate atât punctele tari cât şi punctele slabe", a afirmat Deca.