​Toate cele 214 şcoli doctorale din România trebuie să-şi obţină acreditarea până la sfârşitul lui 2019. Noul ordin emis de Ministerul Educaţiei Naţionale pentru evaluarea şcolilor doctorale arată că începând cu 15 februarie 2019 fiecare din universităţi trebuie să fie evaluată de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii Invăţământului Superior sau de o altă agenţie.

StudentiFoto: Agerpres

Printre standardele pe care trebuie să le îndeplinească pentru a nu-şi pierde acreditarea se află şi acela conform căruia rata de abandon a studenților doctoranzi la 2 ani de la admitere nu depășește 30%. Conducătorii de doctorat nu mai au voie să coordoneaze mai mult de 8 doctoranzi, iar numărul acestor profesori nu trebuie să depăşească 5%. În plus, dacă nu fac dovada că au cel puţin trei conducători de doctorat abilitaţi şcolile doctorale riscă să fie închise.

CITEȘTE ORDINUL DE MINISTRU DE EVALUARE A STUDIILOR DOCTORALE/ANEXĂ I/ANEXĂ II

Profesorul Mădălin Bunoiu, director de evaluare instituţionale de la ARACIS şi coordonatorul comisiei care a lucrat la ordin, a declarat pentru Hotnews că toate lucrările de doctorat vor fi verificate de plagiat.

"Pentru a descuraja şi pentru a identifica astfel de posibile fapte, universităţile sunt obligate să aibă şi să utilizeze un soft pentru identificarea similitudinilor, iar tezele de doctorat nu pot să treacă nici de comisiile de îndrumare, nici de comisiile de evaluare a tezelor de doctorat fără existenţa acelui raport. Din start, trebuie să ai un instrument care face acest lucru. După care există comisiile de specializare ale CNADTCU, care şi ele au atribuţiuni în acest sens", a spus Mădălin Bunoiu.

Întrebat ce se întâmplă cu acele şcoli doctorale care au fost în mjilocul scadalurilor de plagiat, Bunoiu spune că procesul de evaluare ţine cont de ce se întâmplă în prezent în şcoala doctorală. "În lipsa unor criterii foarte clare care să fi existat înainte, este foarte complicat de spus că universitatea respectivă nu mai primeşte acreditarea pentru ce s-a întâmplat acum doi sau trei ani în urmă. Aici este prevăzut un indicator care spune că procentul de teze care să fie invalidate de către comisii să nu fie mai mare decât 5%. Asta e unul dintre criteriile pentru care o şcoală doctorală îşi încetează activitatea", a mai spus Bunoiu.

Pe de altă parte, o schimbare fundamentală în privinţa şcolilor doctorale este obligativitatea organizării de cursuri de etică pentru doctoranzi.

"Se întăreşte rolul disciplinelor şi activităţilor care vizează etica şi dentologia profesională. Universităţile sunt obligate să arate pentru procesul de evaluare că au activităţi specifice în acest sens. Adică, de exemplu, să aibă în cursurile care sunt puse la dispoziţia doctoranzilor cursuri specifice de etică şi deontologie profesională care să cuprindă aspectele acestea care privesc plagiatul, autoplagiatul", precizează reprezentantul ARACIS.

Comisiile de doctorat trebuie aibă în componenţă profesori diferiţi. Noul regulament nu mai permite ca cel care conduce tezele de doctorat să cheme pentru evaluare aceleaşi comisii.

"În celebrele cazuri de plagiat o chestiune era aceea că aceiaşi oameni erau implicaţi în toate tezele respective. Mă refer la aceiaşi oameni care erau membri în comisiile de teze de doctorat. Prin această metodologie se aduc clarificări în acest sens şi sunt impuse restricţii din acest punct de vedere. Adică, conducătorul de doctorat X care are de condus 4 teze de doctorat nu poate să aducă de patru ori aceleaşi comisii", a spus Bunoiu.

Gigel Paraschiv, secretar de stat pentru învăţământ universitar, arată că în 45 de zile de la publicarea ordinului semnat de el ARACIS trebuie să întocmească ghidul de aplicare.

"În primul rând că este pentru dată când şcolile doctorale vor fi evaluate. În 45 de zile de la publicarea ordinului de ministru ARACIS trebuie să vină cu ghidul de aplicare astfel încât universităţile să ştie ce să facă. Apoi, universităţile au obligaţia ca până la 15 februarie 2019 să-şi depună dosarul de evaluare la ARACIS. Standardele acestea au fost discutate cu toate universităţile, sunt discuţii vechi încă de anul trecut. După ce fac dovada indeplinirii standardelor primesc acreditarea", a spus Gigel Paraschiv.

Legea Educaţiei Naţionale prevede că şcolile doctorale trebuie evaluate din 5 în 5 ani.

În România, există 57 de Instituţii Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat(IOSUD) care au 214 şcoli doctorale şi 436 de domenii de cercetare. În total, există în prezent 19.433 doctoranzi români şi străini, la buget şi la taxă.

MedLife susține informarea și educarea ca sursă principală de dezvoltare a unei minți sănătoase. De aceea, recomandăm informarea continuă cu ajutorul articolelor din secțiunea Educație!