Secțiune susținută de MedLife

Luminița Corneanu, critic literar: „Testul grilă la literatură este irelevant. Ba mai mult, este o metodă de a ne fura căciula”

de Andreea Ofiteru     HotNews.ro
Joi, 1 noiembrie 2018, 7:55 Actualitate | Educatie


Luminita Corneanu
Foto: Hotnews
Luminița Corneanu, critic literar și fost profesor de limba și literatura română, susține că testele grilă la disciplina limba și literatura română de la examenele naționale nu evaluează competențele dobândite de elev în timpul școlii.

„Una dintre competențele generale pe care trebuie să le dobândească un absolvent de clasa a XII-a este „comprehensiunea și interpretarea textelor”. Cum verificăm comprehensiunea oare? Punând elevul să aleagă dintre a, b, c și d? Ne dovedește o bifă că elevul a înțeles ceva din textul respectiv? Garantat, nu”, a declarat Luminița Corneanu pentru Hotnews.ro. 

Introducerea testelor grilă la literatură română nu va măsura dacă elevii și-au format gândirea critică, așa cum cere programa școlară.

„Un alt obiectiv major al studiului literaturii este, conform programei școlare de clasa a XII-a, „stimularea gândirii autonome, reflexive și critice în raport cu diversele mesaje receptate”. Introducerea, acum, a testului grilă/ itemilor obiectivi, la proba de limba și literatura română, îmi pare o recunoaștere a eșecului școlii românești de a forma gândirea autonomă și critică. Atunci când ți-ai propus un așa înalt ideal, nu poți coborî ștacheta evaluării până la nivelul itemilor obiectivi, care la disciplinele umaniste nu pot verifica decât capacități de tip reproductiv și care mizează pe recunoaștere mai curând decât pe identificarea autentică de soluții de către elev”, a spus Luminița Corneanu. 

În opinia acesteia, elevii vor ghici răspunsul corect de la testul grilă. Iar evalutorii nu vor ști nimic despre de a înțelege literatura și de a se exprima. „Testul grilă la literatură este irrelevant. Ba mai mult, este o metodă de a ne fura căciula. Dacă variantele oferite elevilor sunt suficient de diferențiate, orice elev va „ghici” răspunsul corect și va lua bacalaureatul. Din păcate, asta nu ne va spune nimic despre capacitatea acelui elev de a înțelege lumea din jurul lui, de a empatiza cu un text, de a recepta critic un mesaj”, arată critical literar.


„Literatura nu este o aritmetică banală, cu calcule fără rest. Iar școala nu ar trebui să legitimeze ideea că singurele lucruri care contează în viață sunt cele cuantificabile și pe care le poți bifa fără ezitare, unul din patru, fără nuanțe, fără dubiu. În era fake news, a scădea standardele evaluării la limba și literatura română mi se pare o eroare fundamentală. Capacitatea formativă a disciplinelor umaniste trebuie susținută, valorificată mai mult ca oricând, și nu desconsiderată”, a conchis Luminița Corneanu. 

Ministerul Educației a publicat miercuri modelele de subiecte pentru bacalaureat și Evaluarea Națională, iar 40% din acestea sunt sub formă de test grilă. 



MedLife susține informarea și educarea ca sursă principală de dezvoltare a unei minți sănătoase. De aceea, recomandăm informarea continuă cu ajutorul articolelor din secțiunea Educație!


Citeste mai multe despre   
















2301 vizualizari

  • -2 (4 voturi)    
    doar daca compui o opera literara (Joi, 1 noiembrie 2018, 8:57)

    Francisc 1 [utilizator]

    esti demn sa treci bacul ! din putul gandirii!
  • +1 (1 vot)    
    Bravo! (Joi, 1 noiembrie 2018, 9:25)

    Andor74 [utilizator]

    1. Nu stiu ce asociatie de parinti sustinea ca-i bine ca se introduc teste grila. E o idiotenie! Bine ca mai sunt persoane calificate care sa combata ideea (ca eu, inginer si parinte degeaba ma opun)
    2. Analfabetism functional in Romania - pai daca tu pui niste bife in loc sa-ti spui parerea (buna/proasta dar personala) despre textul in sine, cum sa ajungi sa te intelegi cu cei din jur? Sau sa ai pareri proprii despre un subiect anume, oricare ar fi el.
    3. Argumentul cu "nu mai exista posibilitatea de contestatii - raspunsul e clar in grila" nu tine. Schimbati regulamentul contestatiilor: in momentul in care cineva contesta o nota, scoateti din dosare lucrarile cotate cu note mai mari si puneti-le una langa alta (studiu comparativ). Mai ales ca in principiu copii stiu din clasa care e mai capabil sa obtina note mari si care nu, deci orice suspiciune poate fi eliminata in acest mod.


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version