Deputatul PNL Ovidiu Raețchi a anunțat că lansează în dezbatere publică un proiect de lege care prevede introducerea, la liceu, în clasa a XI-a, a materiei "Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste".

Ora de curs Foto: Flickr

"Dezvoltarea fenomenului “fake news” generează o criză pentru societatea contemporană și amenință inclusiv buna funcționare a democrațiilor liberale. Ascensiunea recentă a partidelor izolaționiste, rasiste și antieuropene reprezintă o dovadă în acest sens. Cred că tinerii pot fi deprinși din vreme, în momentul în care se pregătesc să devină cetățeni implicați deplin în viața publică, cu acele instrumente ale gândirii critice care pot identifica o știre falsă sau o tentativă de manipulare în interesul unei ideologii a urii și discriminării", arată liberalul, într-un comunicat de presă remis, marți, Mediafax.

Deputatul PNL susține că prin o astfel de materii care să trateze această temă răspunde unei provocări sociale majore a prezentului și viitorului, poate fi ușor adaptată programei școlare. "Printre temele care vor fi abordate în cadrul disciplinei “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste”, se numără identificarea unor știri false, verificarea știrilor din mai multe surse, formarea unui mecanism critic și analitic de recepționare a știrilor, identificarea manipulărilor informației în beneficiul unor interese extremiste sau anti-democratice, filtrarea unor informații care au ca scop final îngrădirea și amenințarea unor drepturi fundamentale. Chiar dacă se depun eforturi pentru contracararea acestui fenomen, faptul că rețelele sociale și mass-media sunt asediate de știri false într-o formă tot mai eficientă și perfecționată reprezintă o problemă majora, în condițiile în care scopul final al unui “fake news” este dezinformarea și manipularea opiniei publice în direcția dorită de cel care propagă informația", mai prevede inițiativa legislativă.

Potrivit sursei citate, "secolul XXI este denumit și “Secolul vitezei” sau “Secolul informației”, iar rapiditatea cu care se propagă un “fake news” construit abil îi poate influența pe cei mai bine pregătiți și informați dintre cetățeni".

UPDATE Ce prevede proiectul exact:

"Printre temele care vor fi abordate în cadrul disciplinei “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste” se numără identificarea unor știri false, verificarea știrilor din mai multe surse, formarea unui mecanism critic și analitic de recepționare a știrilor, identificarea manipulărilor informației în beneficiul unor interese extremiste sau anti-democratice, filtrarea unor informații care au ca scop final îngrădirea și amenințarea unor drepturi fundamentale.

Disciplina nou-introdusă “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste” va beneficia de o oră de curs pe săptămână.

În elaborarea programei școlare pentru disciplina “Gândire critică în contextul fake news și al ideologiilor extremiste”, ministerul Educației se va consulta cu experți din cadrul CNA, CNCD, precum și din domeniul jurnalismului și al științelor sociale."

Citește aici în întregime proiectul de lege

MedLife susține informarea și educarea ca sursă principală de dezvoltare a unei minți sănătoase. De aceea, recomandăm informarea continuă cu ajutorul articolelor din secțiunea Educație!