Ministerul Educației vrea să schimbe regulile olimpiadelor. Profesorii de la loturile naționale avertizează că vor fi demotivați copiii din județe și că olimpiadele vor fi aduse la nivelul concursurilor pe meserii

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Vineri, 20 iulie 2018, 13:47 Actualitate | Educatie


Olimpiada
Foto: Agerpres
​Limitarea numărului de copii care pot să intre în olimpiadele naționale, indiferent de specificul olimpiadei, și alocarea unui număr mare de locuri pentru București va face ca interesul copiilor din județe să scadă și mai tare decât în prezent, avertizează profesorii cordonatori de olimpici. Ministerul Educației vrea să schimbe regulile de olimpiadă și a pus în dezbatere o Metodologie de organizare a competițiilor școlare. Daniela Bogdan, profesor de Chimie, avertizează că noile reguli aduc olimpiadele la nivelul concursurilor de meserii. Radu Gologan, coordonatorul lotului de Matematică, spune că propunerile Ministerului nu doar că îndepărtează elevii de olimpiade, dar pot aduce ca evaluatori profesori care nu se pricep la probleme de internațională.

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică Metodologia-Cadru de organizare a competițiilor școlare. Este vorba despre un set nou de reguli pentru olimpiade. Printre noutăți: alocarea pentru toate olimpiadele, pe județ, a câte unui loc pentru an de studiu și disciplină la etapele naționale de olimpiadă, dar a 6 locuri pentru București (câte unul pe sector), introducerea regulii ca etapele naționale să se desfășoare în universitățile de stat și nu de către inspectoratele județe ca în prezent.

Descarcă de aici Metodologia pusă în dezbatere de Ministerul Educației

Daniela Bogdan, antrenor de olimpici la Chimie: Olimpiadele naționale trebuie aduse la nivelul celor internaționale, nu la nivelul concursurilor de meserii

Daniela Bogdan
Foto: Agerpres
Daniela Bogdan, profesor de Chimie și antrenor de olimpici la Chimie, spune că o problemă o reprezintă alinierea tuturor olimpiadelor la același număr de elevi participanți, fără a se ține cont de specificul concursului. “Acum, dacă tot era momentul ăsta de restartare a metodologiei, mi se părea important să aduci olimpiadele acestea naționale la nivelul celor internaționale, adică să te pliezi pe ce se întâmplă la internațională, nu să le aduci pe toate la nivelul concursurilor de meserii, a avertizat aceasta.

Nevoia de a pune ordine în competiții a venit după ce s-a diferențiat bugetul alocat, majorându-se sumele pentru organizarea de olimpiade, în detrimentul concursurilor, spune Bogdan. “Pentru că alocările de buget erau mai mici la concursuri, toată lumea a încercat să transforme concursul X în olimpiade. Bugetul nu ar trebui să fie diferențiat că e concurs ori olimpiadă. Nu trebuie să le faci pe toate. E nebunia aceasta că trebuie să fie cât mai multe concursuri, că am ajuns ca elevii aproape să nu mai facă școală, participă numai la concursuri. Ar trebui să fie niște concursuri foarte țintite, cu selecții riguroase și cu niște copii care să performeze în domeniul pe care îl aleg”, spune profesoara. “Ce se dorește acum: să participe un elev la 7 olimpiade. Ori asta nu este performanță”, susține Daniela Bogdan.

În ceea ce privește regula ca olimpiadele naționale să fie organizate în universități, “în spatele ei stă dorința unor universități care nu au studenți de a îi apropia de ele. Eu nu cred că un elev care este acum în clasa a XII-a își dorește să meargă la universitatea X, pentru că a făcut olimpiada acolo. Asta este în subtext”, spune Bogdan.

Mie mi se pare că o altă problemă este alocarea de premii. Cred ca ar fi fost mult mai decent și mult mai bine pentru elevii participanți să primească medalii, nu bani. Elevii nu merg la olimpiade că primesc 150 de lei la premiul I”, a declarat pentru HotNews.ro profesoara Daniela Bogdan. 

Aceasta a explicat că la olimpiadele organizate de celelalte țări “nu se dau deloc bani”. În România, “li s-au dat doar diplome elevilor, la olimpiade, până în 2001. Doamna Andronescu când a devenit ministru a considerat că elevii trebuie răsplătiți cu bani. Și de atunci a început alocarea de fond pentru premii și mențiuni. (…) În 2001, a fost un revers al medaliei: unii s-au bucurat ca primeau niște bani, foarte puțini, e drept, dar a fost o supărare foarte mare atunci - și pe urmă lumea s-a obișnuit - pentru că s-a tăiat din numărul de premii”.

Radu Gologan, coordonatorul lotului olimpic național de Matematică: Interesul copiilor și al părinților din alte județe va scădea mult mai tare decât scade acum

Radu Gologan, in redactia HotNews.ro
Foto: Hotnews
Contactat de HotNews.ro, Radu Gologan, coordonatorul lotului olimpic național de Matematică, a declarat că prima vulnerabilitate pe care o aduce metodologia pornește de la limitarea numărului de participanți la olimpiadele finale. “Asta creează un dezechilibru total și face ca olimpiadele să nu fie bazate pe exact potențialul copiilor din diferitele zone ale țării și ale claselor. De exemplu, la clasele  a V-a - a VI-a nu e nevoie să fie mai mult de 70 pe clasă, pentru că copiii sunt mici, diferențele între ei poate să fie foarte mari, e greu de susținut olimpiada. La clasele a VII-a, a IX-a și a X-a întotdeauna au fost mult mai mulți copii, pentru că interesul e mult mai mare acolo. La clasa a XII-a, 70 de locuri poate să fie mult. Dar limitarea e absurdă, pentru că același proiect spune că ele sunt pentru științe și olimpiadele tradiționale, iar pentru celelalte sunt 60 pe clasă, maximum, însemnând 1 pe județ. Păi înseamnă că Religiile ar avea de 3 ori mai mulți copii decât matematica, cu acest regulament”, avertizează Gologan.

Președintele Societății de Științe Matematice atrage atenția că regula cu 1 copil pe județ, dar 6 copii pe București care să se califice la națională poate duce la următoarea anomalie: “Liceul Internațional de Informatică ia, treptat-treptat, cei mai buni copii din județe. Acum sigur se vor duce mult mai mulți acolo, pentru că numărul de locuri alocate Bucureștiului va fi o dată mai mare și majoritatea vor fi de la Liceul Internațional de Informatică, plus că fiind într-un mediu foarte bun și la redistribuirea pe care vor să o facă după ce s-au alocat locurile pe țară, tot ei vor intra. Deci automat interesul copiilor și al părinților din alte județe va scădea mult mai tare decât scade acum”.

Acesta a avertizat că un alt lucru care poate deveni periculos este selectarea profesorilor din comisii strict pe bază de CV-uri, prin alegerea lor pe o platformă a Ministerului Educației: “S-a întâmplat că la comisiile pentru alcătuirea curriculumului, la clasa a V-a la matematică, au ajuns persoane care nu aveau ce căuta acolo din punct de vedere profesional. Au ajuns doar pentru că au intrat în bază, și-au pus tot felul de certificate, tot felul de punctaje și au reușit să fie aleși”.
  • Pericolul este să ne trezim la comisia de evaluare a olimpiadei cu câțiva profesori buni la clasă, dar care nu se pricep la astfel de probleme. Problemele care se dau la olimpiadele naționale și internaționale, la matematică cel puțin, dar sigur și la informatică și la fizică, chimie probabil, biologie iarăși, sunt probleme pe care un profesor foarte bun la clasă, dacă nu e special pregătit pentru așa ceva, nu poate să facă față și sigur corectează prost. Am avut cazuri la olimpiadele naționale, în care au fost aduși profesori buni și au făcut greșeli majore în corectură.
  • Avem în România un grup de poate până la 100 care pot face lucrul ăsta. Dar dacă oamenii ăștia se înscriu pe platformă, pe baza punctajelor, ei nu le fac, pentru că majoritatea sunt foarte tineri și cei care sunt experimentați sunt destul de în vârstă ca să mai facă treaba asta.
  • În momentul acesta, există o discuție cu inspectorul de specialitate din minister la fiecare materie, cu 1-2 profesori universitari sau implicați în olimpiade, cu Societatea de matematică și se alcătuiește o listă cu profesorii cu experiență, uneori mai aducem și oameni foarte tineri pe care îi testăm. Am avut anul acesta două intrări extraordinare, cu doi tineri care s-au implicat în olimpiade: unul este Dănuț Aramă de la Bacău, care este proaspăt doctor din Statele Unite și s-a întors în România să fie profesor de liceu. Cu acest regulament, Dănuț Aramă nu cred că va intra în comisie”.
"Un alt lucru care nouă, celor care ne ocupăm de olimpiadele acestea cu tradiție care au și olimpiade internaționale, nu ni se pare corect: să fie aduse cu aceleași criterii și aceleași cheltuieli olimpiade care până mai ieri erau tehnologii și olimpiade pe meserii. Eu nu știu dacă s-a organizat vreodată olimpiada internațională de tehnologie, dacă vreun copil mergând la olimpiada internațională de tehnologie are o prioritate la admitere într-o universitate pe undeva", spune Gologan.

În ceea ce privește stipularea în metodologie a regulii ca olimpiadele să se desfășoare în universități, Radu Gologan afirmă că “la matematică, informatică, chiar și la fizică, marea forță de educatori pentru probleme de acest tip nu provine din universitar”. Universitarii nu obțin punctajele pentru avansarea în carieră pe baza olimpiadelor și nu sunt interesați de așa ceva, în afară de câțiva pasionați, “cum suntem grupul ăsta de 20-30 din România, care am fost și olimpici și continuăm să ne jucăm”.

Plus că nu există experiența în evaluare și în pregătire. De fiecare dată când am luat universitari la pregătire, nepricepuți la ce tip de probleme de olimpiadă există, au venit cu chestii foarte grele care nu le erau necesare copiilor. Sigur că erau matematicieni deosebiți, marea majoritate, dar asta nu înseamnă că ei vor fi implicați cu plăcere în așa ceva. Cel puțin la matematică, fizică și informatică așa este”, susține Gologan.



Citeste mai multe despre   


















2871 vizualizari

  • 0 (2 voturi)    
    Ati votat dictatura in 2016 (Vineri, 20 iulie 2018, 14:08)

    Jos_Dictatura_Dragnea [utilizator]

    deci nu puteti sa va plangeti, altfel mergeati la vot.
  • +4 (6 voturi)    
    oricum (Vineri, 20 iulie 2018, 14:13)

    martel55 [utilizator]

    nu prea conteaza metodologia, acolo se stie ca au acces doar elevi care au in spate profesori implicati, daca profesorul de scoala nu are treaba cu organizarea olimpiadei, nici tu nu ai vreo sansa indiferent de cat de bun esti....iar liceul ala d einformatica e un caz special, copii aia nu prea mai fac altceva decat se pregatesc de olimpiade si asta nu e prea corect, ceilalati sa fie obligati sa invete materii care nu ii intereseaza in timp ce smecherii nu o fac
  • -3 (7 voturi)    
    Intentii aberante! (Vineri, 20 iulie 2018, 15:02)

    ber [utilizator]

    Nu lasati elefantul sa intre in magazinul cu portelanuri!
    Astia nu stiu ce este aceea o olimpiada. Ei cred ca olimpiada de matematica si olimpiada de facut carnati trebuie sa se conduca dupa acelasi regulament. Au mai schimbat ei regulamentul si in 2001 cand Andronescu si Molan le-au adus pe toate la acelasi numitor. Acuma vor sa le si coboare la nivelul lor de intelegere.
  • +3 (3 voturi)    
    Dl G vorbeste aiurea (Vineri, 20 iulie 2018, 16:32)

    Sorin33 [utilizator]

    1. Limitarea numarului de locurii: chiar va trebuie sute de locuri, dl G?
    Conform datelor oficiale de pe site ul ultimei olimpiade de matematica, avem o distributie a locurilor in felul urmator:
    clasa a 5 a : 70 locuri
    clasa a 6 a: 102 locuri
    clasa a 7 a: 64 locuri
    clasa a 8 a: 100 locuri
    clasa a 9 a: 86 de locuri
    clasa a 10 a : 86 de locuri
    clasa a 11 a : 79 de locuri
    clasa a12 a : 65 locuri
    ! Acestea sunt locurile dupa aplicarea unei distribuiri suplimentare de 10 % care a avut loc anul acesta.
    Alte informatii:
    clasa a 8 a: din cei 100 de elevi, 60(!) au luat sub 10 puncte din 28 posibile
    clasa a 9 a: din cei 86 de elevi, 71(!) au luat sub 10puncte din 28 posibile
    clasa a 10 a: 30 au luat sub 10puncte
    clasa a 11 a: 68 au luat sub 10 puncte
    * Poate la clasa a 12 a ar trebui redus numarul de locuri, eventual la 50 sau 60, dar, la celelalte, 70 pare o cifra rezonabila.
    Si acum, cu exceptia a doua clase, unde s-a dat usor la judet, tot pe acolo gravitam.

    2. Ichb ul poate lua 6 locuri la sectoare in prima faza doar daca isi deschide magazin in fiecare sector. Dar, orice e posibil, din pacate.
    Aceasta masura probabil va face ca elevii din alte sectoare care, in mod normal, ar fi mers la licee bune cat mai aproape de casa, si din judete sa nu mai dea navala la ichb.
    Daca nu vor mai da navala, lista locurilor suplimentare va fi deschisa si nu va apartine neaparat acestui liceu.

    3. Selectarea profesorilor din comisii
    Aici, durere, sa speram ca ministerul nu va inlocui bisericutele de pana acum(care sunt reale) cu altele sau, mai, rau, cu oameni paraleli cu subiectul.
    Dl G ar fi trebuit sa curete dumnealui comisiile, pana la cea de selectie a lotului restrans.

    4. As dori sa stiu care este al doilea tanar implicat
    Sper sa nu fie vorba de domnul din ichb.
    • -2 (2 voturi)    
      Nu (Vineri, 20 iulie 2018, 20:15)

      ber [utilizator] i-a raspuns lui Sorin33

      Dl. G nu vorbeste aiurea. Este normal sa participe la etapa finala cei mai buni elevi din tara, deoarece olimpiada nu este un concurs gen "Cine stie castiga" ,intre judete. Daca intr-un judet sunt 2-3 copii exceptionali in aceeasi clasa, numai unul va putea participa la etapa finala. Acest lucru este nedrept, caci scopul olimpiadei nu este acela de a da castigatori ca la sport, ci de a scoate in evidenta talentul care te poate duce la performante in activitatea stiintifica viitoare. Sa-ti dau niste exemple. In anul 1995 in echipa Romaniei la olimpiada internationala de matematica au fost doi elevi de la acelasi liceu din Piatra Neamt. In 2001 si 2002 au fost cate doi elevi de la acelasi liceu din Bucuresti, in 1989, 1990 si 1991 au fost cate doi elevi de la un alt liceu din Bucuresti. Si nu de la ICHB. Toti acestia au luat medalii care au dus Romania pe locuri de frunte. Conform Regulamentului pus in discutie, unii dintre ei nu ar fi putut lua medalii de aur.
      In plus, se tot vine cu combaterea bisericutelor, evitarea pilelor, etc. Veniti cu date concrete si se va combate si aici coruptia, DACA EXISTA!
      • +3 (3 voturi)    
        Nu va impacientati-poate sa mearga toata clasa (Sâmbătă, 21 iulie 2018, 7:58)

        Sorin33 [utilizator] i-a raspuns lui ber

        Nu cititi cu atentie, doar ati auzit ca ichb ul ar avea doar un loc la sectorul 3.
        Dar, se pot califica si 24 de copii dintr-o clasa, cu singura conditie sa aiba primele 23 de punctaje din clasamentul national.
        Puteti sa traiti mai departe cu iluzia ca olimpiadele au scapat de coruptia generalizata din tara.
        Credeti ca degeaba s-a ajuns la acest nou regulament? De ani de zile situatia este cunoscuta si arhicunoscuta, dar nu se luau masuri.
        Nu pot sa va spun de ce se intervine in acest moment, e chiar surprinzator.
    • +3 (3 voturi)    
      ... (Vineri, 20 iulie 2018, 21:22)

      tirolez [utilizator] i-a raspuns lui Sorin33

      Nu e grav ca sunt doar 6, oricum din restul locurilor care se redistribuie vor merge destul de multe la Bucuresti. Sunt de 23 de locuri la stiinte si 13 la celalte.
      Era cam neplacut ca la anumite materii ramaneau copii din Bucuresti acasa in timp ce mergeau din provincie unii cu punctajul minim necesar.
  • -1 (3 voturi)    
    surprize... (Vineri, 20 iulie 2018, 18:06)

    oparere [utilizator]

    Chestia asta cu 1 loc pentru fiecare judet este o idiotenie, in mod evident. Am citit insa ca metodologia prevede corectura in alte judete si asta e bine pentru ca stim si noi cum marii universitarifac fac rost de subiecte si manipuleaza corectorii de carpa asa incat la judeteana iese cine trebuie si s-a meditat cu cine trebuie!Mai ales dupa contestatii...
    • +4 (4 voturi)    
      ... (Vineri, 20 iulie 2018, 21:11)

      tirolez [utilizator] i-a raspuns lui oparere

      Dupa cum sar ca muscati de sarpe ii loveste fix in inima.
      Pana acum era jenanta negocierea la judeteana, lasa-l pe-al meu la a 10-a si se duce al tau la 11-a. Daca aparea vreun ciudat care sa le strice ploile, ghici ce? Se da baraj si merge cine trebuie. Cine trebuie? De obicei copii de inspectori, copii de directori de scoli, urmeaza simpli profesori, protipendada locala, gen copil de doctor la olimpiada de chimie. As putea scrie un roman despre barajele penibile de la fizica la care am participat.
  • +2 (2 voturi)    
    asa, si? (Vineri, 20 iulie 2018, 18:50)

    tirolez [utilizator]

    Mi se pare o idee foarte buna ca lucrarile vor fi corectate in alte judete. Este o mafie crancena in provincie. Imi amintesc de dna din Craiova care a dat inspectoratul in judecata. Vorba cuiva tot de aici de pe HN, sa dai sistemul in judecata in Dolj e ca si cum te-ai duce sa te bati cu Mafia in Sicilia.
    Care era problema ca primeau bani, asa putini cum erau? Tocmai "copiii din judete" erau motivati. Ne plangem ca toti copiii au modele numai pierde-vara, dar daca asta ii motiva, de ce nu?
    De ce e mult 1 loc/sector in Bucuresti? Sunt judete mai mici decat un sector ca numar de elevi. Nu mai zic de rezultate.
    Apoi ,sunt conditii mai bune in universitati. Eu am participat la o nationala acum multi ani, unde am dat examenele la un fel de grup scolar si am fost cazati la internatul respectiv. Conditii infecte si la cazare si pentru spatiul de concurs.
    Deci, care ar fi problema ca ar sustine elevii intr-un mediul decent probele?
    Doamna zici ca le vrea raul elevilor.
  • +3 (3 voturi)    
    Restructurarea trebuie sa elimine mafiile (Vineri, 20 iulie 2018, 21:22)

    andipetre [utilizator]

    Ma indoiesc ca pesede e capabil de asa ceva, dar mafiile din olimpiade trebuie eliminate. Copiii buni sunt adesea descurajati de profesori, taiati la corectura, pentru ca nu au impins bani sau influenta inspre organizatori.

    Eu unul as desfiinta complet sistemul curent si asta s-ar putea face printr 3 masuri foarte simple:
    1. Profesorii care pregatesc olimpici la toate nuvelurile sa nu primeasca niciun premiu, punctaj de promovare sau privilegiu pentru asta - se elimina asa motivul de baza pentru mentinerea mafiei
    2. Copiii se inscriu liber la fazele initiale ale olimpiadelor, nu sunt propusi sau chemati de profesori - asa se elimina pilele pe clasa sau scoala ale comunistilor inca activi si se creeaza concurenta reala
    3. Corectura nu se face in acelasi oras - se elimina controlul mafiot asupra rezultatelor.
    • +3 (3 voturi)    
      Ar fi si mai bine (Sâmbătă, 21 iulie 2018, 8:02)

      Sorin33 [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

      Multi dintre noi ne indoim ca se va mege pana la capat cu noul regulament, vom vedea cel mai probabil in toamna. Depinde ce interventii vor fi.
      Dar, aplicarea celor trei puncte ar mai curata un pic atmosfera.
  • +3 (3 voturi)    
    Dl G vorbeste aiurea- partea a doua (Sâmbătă, 21 iulie 2018, 8:17)

    Sorin33 [utilizator]

    "De exemplu, la clasele a V-a - a VI-a nu e nevoie să fie mai mult de 70 pe clasă, pentru că copiii sunt mici, diferențele între ei poate să fie foarte mari," -am citat exact cum scrie in text, greselile gramaticale nu imi apartin.
    Dumnealui zice, dar, ce face in practica, e total diferit
    Sa privim rezultatele clasei a 6 a in 2018 si murim de ras sau de plans:

    http://ismb.edu.ro/index.php/olimpiade/1298-rezultatele-obtinute-de-elevi-la-etapa-pe-municipiu-a-olimpiadei-de-matematica-10-martie-2018
    http://onm2018.satmar.ro/rezultate.php

    La judet, cel putin la Bucuresti, diferentele invocate de dl G sunt atat de mari incat 16 copii au luat maxim de puncte 28/28p, 3 au luat 27.5, 7 27 p etc, ajungandu-se , din cauza subiectelor extrem de usoare, la aberanta situatie ca cel putin din Buc ultimul calificat sa aiba 27 p din 28.Oribil
    Din pacate, distractia continua si la etapa nationala: se dau 3 din cele 4 subiecte extrem de usoare si unul extrem de greu, ajungandu-se la situatia de cascadorii rasului ca 10 copii sa aiba 21 p si inca 9 20.5 p. Cei din fata, in afara de primul, au mai primit cate o maslina la ultimul subiect, asa, pe post de diferentiere. Dezastruos pentru etapa nationala
  • 0 (0 voturi)    
    Discutia despre coruptia la olimpiade e veche (Joi, 26 iulie 2018, 10:58)

    Sorin33 [utilizator]

    Iata un forum al profesorilor din 2005-2006, discutia era tot despre coruptia de la olimpiade, singura diferenta este ca atunci nu era si ichbul in discutie. Dar, metodele au ramas la fel:


    http://forum.portal.edu.ro/index.php?showtopic=41340
  • 0 (0 voturi)    
    Epilog:Dl G castiga, educatia performanta pierde (Vineri, 3 august 2018, 10:26)

    Sorin33 [utilizator]

    E timpul si pentru un epilog la nemaipomenitele si nemaivazutele schimbari la olimpiade:
    1. In loc de 70 de locuri cum era in ordinul initial, s-a ajuns la 90 locuri la olimpiadele de mate, fizica, chime, info plus posibilitatea de a transfera locuri de la o clasa la alta, putandu-se ajunge la 110 locuri (!!!) la nationala.
    Mai sus, am vazut cum, la olimpiada nationala de mate de anul acesta, doar la 2 clase din 8 s-a ajuns la 90 de locuri, iar acest lucru s-a intamplat in conditiile unor subiecte prea usoare la judet.
    Si la fizica, la fel:
    IX 74 locuri in 2018, 86 in 2017
    X 79 locuri in 2018, 76 in 2017
    XI 64 locuri in 2018, 55 in 2017
    XII 32 locuri in 2018, 31 in 2017
    Va rezulta, in consecinta, o diluare accentuata a calitatii etapei nationale.
    Ati castigat, dl G!
    2. E adevarat ca s-a introdus un prag minim de punctaj, dar el este ridicol
    la matematica, pragul actual era de 14 p, cu noul ordin el coboara la 11 p, adica rezolvarea unui subiect si jumatate din 4 posibile.
    la fizica, calificarea se oprea de regula la 15 p(jumatate din punctajul maxim posibil), acum va fi de 12 p :(((, iarasi o diluare
    Ati castigat, dl G!
    3. N-am auzit nimic (deocamdata ordinul nu e publicat) despre interzicerea participarii profesorilor din licee cu elevi in lotul largit in procesul de selectie.
    4. Nu am auzit nimic de obligativitatea pregatirii centralizate inainte de barajele de selctie.
    5. Nu am auzit nimic de introducerea posibilitatii ca si elevii care fac performanta in liceele de stat sa beneficieze de saptamani de pregatire fara a merge la orele normale de curs.
    Deci, ati castigat pe linie, iar copiii din liceele de stat discriminati pana acum au pierdut, din nou!
    PS: cu eternii coordonatori din ichb, lotul olimpic de fizica a obtinut cea mai slaba performanta din ultimii 10 ani.
    apropo, in ultimii 7 ani, din 35 elevi la Internationala de Fizica, doar 4 (patru) sunt din afara ichb.


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică