​Olimpiada Internațională de Matematică 2018 Matematicianul Viorel Barbu: Olimpiada înseamnă performanța unui grup foarte restrâns. Ce mă preocupă mai mult este soarta învățământului în România. Avem mai puțini elevi foarte buni

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Duminică, 8 iulie 2018, 19:17 Actualitate | Educatie


Academicianul Viorel Barbu
Foto: Agerpres
​​“Olimpiadele s-au clădit pe o excelență a predării matematice”, dar dincolo de performanța unui grup restrâns, trebuie să vedem “cum este predată matematica acum în școală”. Avertismentul vine de la matematicianul Viorel Barbu, președinte de onoare al Olimpiadei Internaționale de Matematică 2018 care se desfășoară la Cluj-Napoca. La 59 de ani de la participarea sa, ca elev, la prima ediție din istorie a Olimpiadei Internaționale, Barbu declară pentru HotNews.ro că este preocupat de învățământul din România. “Cred că avem mai puțini elevi foarte buni”, spune matematicianul. Acesta atrage atenția că sistemul de educație “trebuie regândit, pornind de la ideea că matematica este o disciplină a viitorului. Este o știință care va fi din ce în ce mai importantă”.

Olimpiada Internațională de Matematică 2018 se desfășoară în România, la Cluj-Napoca, unde duminică a avut loc ceremonia oficială de deschidere a competiției. Olimpicii la matematică din 116 țări se pregătesc de prima zi a olimpiadei propriu-zise, când vor avea de rezolvat 3 probleme.

România este pentru a șasea oară țara gazdă a olimpiadei, fiind și statul în care s-a desfășurat prima ediție a concursului internațional, în 1959. Aceasta este ediția cu numărul 59 a competiției. România a participat la toate edițiile olimpiadei și are un total de 75 de medalii de aur; în ultimii doi ani, însă, lotul României nu a mai obținut nicio medalie de aur. Vezi aici performanțele României la Olimpiada Internațională de Matematică, din 1959 și până astăzi

Contactat de HotNews.ro, Viorel Barbu, preşedinte de onoare al Olimpiadei, dar și membru al primei echipe a României la această Olimpiadă în 1959, a vorbit despre menirea competiției ce reunește cei mai buni elevi la matematică.   

Olimpiadele s-au clădit pe o excelență a predării matematice. Matematica a fost foarte bine predată, elevii nu au apărut decât pe un sol fertil. Eu aș ridica un monument profesorului de matematică român, dascălilor de peste tot care au păstrat această tradiție, au educat elevii și au ținut trează această flacără”, a declarat Viorel Barbu.

Eu nu cred că olimpicii de astăzi sunt mai slabi decât pe vremuri, deși avem foarte multe pierderi, pentru că mulți pleacă la studii afară. Ce mă preocupă mai mult este soarta învățământului în România. Aici mi se pare că s-au schimbat lucrurile, cred că avem mai puțini elevi foarte buni, nu numai la matematică, și este păcat”, avertizează academicianul.

Acesta a explicat pentru HotNews.ro că “olimpiada este un prilej de a populariza matematica și excelența, dar nu trebuie să reducem totul la olimpiadă. Olimpiada înseamnă performanța unui grup foarte restrâns și cred că trebuie să vedem mai degrabă cum este predată matematica acum în școală, câți elevi își însușesc bine informațiile. Elitele vor rămâne la același nivel, dar cred că nu trebuie să ne rezumăm la a ne uita la elite”.

Matematicianul Viorel Barbu a atras atenția că este important ca olimpiada “să fie doar vârful unui aisberg pe care să se bazeze excelența”.

Menirea competiției, la fel ca în sport, este “să trezească interesul elevilor și a tuturor celor care se ocupă de învățământ”, spune Barbu.

Preşedinte al secţiei de matematică a Academiei Române, Viorel Barbu a declarat pentru HotNews.ro că “toată lumea așteaptă, de multă vreme, o regândire a învățământului”. “Nu este destul să fie predate niște informații, trebuie ca ele să fie și însușite”, spune matematicianul, care punctează că este nevoie de programe noi de învățământ, de rute educaționale diferite, dar și de un alt tip de pregătire a profesorilor.

Programele educaționale și la universități au lipsuri foarte mari, și ceea ce înseamnă pregătirea pedagogică a profesorilor. Totul trebuie regândit, pornind de la ideea că matematica este o disciplină a viitorului. Este o știință care va fi din ce în ce mai importantă. Important este cum să facem ca ea să fie înțeleasă. Motivația lipsește. Elevii nu știu de ce avem nevoie de matematică”, a explicat Viorel Barbu, pentru HotNews.ro.

  • Avem nevoie de Matematică pentru că altfel nu putem dezvolta tehnologiile, nu putem înțelege universul. Matematica ne formează gândirea algoritmică, analitică. Ne folosește Matematica pentru că ne oferă cunoștințele fundamentale fără de care nu putem înțelege celelalte științe. Avem nevoie de Matematică pentru că ne face mai deștepți” - a răspuns matematicianul Viorel Barbu.

Marea provocare a olimpiadei internaționale de la Cluj este să vedem “dacă trage dupa ea matematica din școală, predarea matematicii în gimnaziu și liceu. Ăsta este rostul ei, al olimpiadei, ca al concursurilor sportive”, spune fostul olimpic internațional.

Viorel Barbu a povestit pentru HotNews.ro că precursoare ale olimpiadei au fost concursurile Gazetelor matematice, “care după al doilea Război au devenit olimpiade naționale”. “În 1959 a fost această inițiativă a Societății de Matematică de atunci, de a face Olimpiada Internațională de Matematică, la care au participat țările socialiste, cum se numeau atunci; dar apoi s-au afiliat țările europene, apoi Asia și în prezent ea este o manifestare mondială”, a adăugat acesta.

Academicianul a afirmat că olimpiada de anul acesta este “de un nivel superior celor anterioare organizate în România”, precizând că este vorba despre “un efort imens făcut de Radu Gologan, preşedintele Comitetului Ştiinţific de organizare a olimpiadei, de inspectoratul școlar și de primarie”.

Cine sunt elevii din lotul României la Olimpiada Internațională de Matematică 2018

Olimpiada Internațională de Matematică, deschisă în 1959 la Brașov, se desfășoară anul acesta la Cluj-Napoca. Aceasta este ediția cu numărul 59 al competiției, la care participă elevi din 116 țări. Vezi aici lista integrală a țărilor care participă la Olimpiada Internațională de Matematică 2018

Lotul României la Olimpiada Internațională de Matematică 2018 este format din elevii:
  • Edis Memiș - elev la Liceul Internațional de Informatică din Constanța. Este la prima sa participare la olimpiada internațională, după ce anul acesta a obținut punctajul maxim la Balcaniada de Matematică, transmite Ziua de Constanța  
  • Ciprian-Mircea Bonciocat: elev la Colegiul „Tudor Vianu” din Bucureşti. Și el a obținut medalie de aur la Olimpiada Balcanică de Matematică 2018, medalii de aur cu punctaje maxime la Balcaniadele din 2017 și 2016. În 2016, a luat argint la olimpiada internațională de matematică
  • Ioan-Andrei Nicolae: elev la Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București. Este medaliat cu argint la Balcaniada de Matematică din acest an
  • Mihnea-Gabriel Doica: elev la Liceul Teoretic Internaţional de Informatică din Bucureşti; are o medalie de argint la ediția de anul trecut a Olimpiadei Internaționale de Matematică, și tot argint la Balcaniada de anul trecut
  • Antonie Ciocan: elev la Liceul Teoretic International de Informatica din Bucuresti, medaliat cu bronz la Balcaniada de anul trecut, a obținut aurul cu punctaj maxim la Balcaniada de Matematică pentru juniori în 2014
  • Radu-Alexandru Iacob: elev la Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București

Delegația este condusă de profesorii Cătălin Liviu Gherghe și Mihai Chiş, iar Ana-Codruta Chiș este observator. 


Citeste mai multe despre   




















4050 vizualizari

  • +12 (14 voturi)    
    Mici completari (Duminică, 8 iulie 2018, 19:34)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    1. Corpul didactic este COMPLICE la decaderea invatamantului romanesc inceputa de savanta de renume mondial, Androneaskaia. A potestat doar cand a fost vorba de propriul portofel

    2. Corpul didactic (exceptiile se exclud) a vbenit din UNIVERSITATI prost pregatit, e indolent, incult si de o mediocritate lucie. Universitatea din Iasi de pilda, e cea vare l-a votat rector pe T Toader, o lichea dupa chipul si asemanarea celor care l-au votat)

    3. Cu mnistri caricatura ca Popo sau ca actualul ministru, promotor al fabricilor de diplome universitare si al plagiatelor, la ce ne-am fi putut astepta?

    4. In fata au pe INCULTA ABSOLUTA, ajunsa premier. "20-20" sau "Make a foto" au ajuns in folclor ca simbolul la INCULTURII si SLUGARNICIEI. Cu un asa exemplu pentru tineri, unde credeti ca se poate ajunge daca nu la un dezastru national?
    • 0 (0 voturi)    
      In Romania au fost organizate de 5 ori Olimpiada (Duminică, 8 iulie 2018, 23:36)

      ty [utilizator] i-a raspuns lui Ochii_pe_voi

      Internațională de Matematică. Din 1996 Romania nu a mai urcat pe podium.
      https://ro.wikipedia.org/wiki/Olimpiada_Interna%C8%9Bional%C4%83_de_Matematic%C4%83
  • +7 (9 voturi)    
    Invatamantul. (Duminică, 8 iulie 2018, 20:01)

    Stef_and [utilizator]

    A inceput sa fie distrus de acum vreo 25 de ani, cand Istoria a devenit mai importanta ca matematica iar lb. romana a devenit stiinta, pe cand colo este chestie de bun simt sa cunosti limba romana.
    Din pacate procesul de distrugere continua cu ministrii ca Pop sau priministru ca Dancila.
    • +6 (6 voturi)    
      Corect. Eu am intrat in 92 (Duminică, 8 iulie 2018, 23:16)

      Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui Stef_and

      Terminat in 97. Calitatea studiilor a fost undeva pe la 2/3 din ce era inainte de 89. Daca erai autodidact e alta poveste dar profesorii aveau o lejeritate in predare si acordarea notelor. La intalnirea de 10 ani insa, un professor mi-a explicat cat de Praf au ajuns studentii si despre cercul vicios, ai student ai cursuri ai salar. Mai mult de 3 sferturi semianalfabeti care terminau facultatea si 99% habar nu aveau de meseria lor.
      PS: de atunci au mai trecut 10 ani, nici nu vreau sa imi imaginez stadiul invatamantului.
  • -3 (15 voturi)    
    generatii intregi sacrificate pt cativa olimpici (Duminică, 8 iulie 2018, 20:15)

    Gryphus [utilizator]

    in romania elevii sunt tratati ca niste OI, impinsi sa invete lucruri care nu le folosesc niciodata in viata doar pt a dexcoperi cateva capete luminate printre ei cu care sa se laude ministerul - productie de olimpici la hectar

    dupa care olimpicii pleaca din tara iar oile adica majoritatea elevilor sacrificati raman in tara ca sa fie masa de votanti si mana ieftina de lucru

    Romania nu are NICI UN beneficiu de pe urma olimpicilor
    • +1 (3 voturi)    
      Romania trateaza prost olimpicii (Luni, 9 iulie 2018, 10:11)

      Aniag [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

      Probabil nu stiti despre ce vorbiti.
      In Romania, acei cativa olimpici sunt tratati prost, cazati in locatii mizerabile, hraniti la fel de prost in timpul extrem de solicitantelor perioade de baraje sau de pregatire a loturilor restranse.
      De anul trecut, nu li se mai platesc nici biletele de tren dinainte, de catre Inspectorate, si le cumpara singuri si apoi, daca au chef, scolile de la care provin le deconteaza sau nu.
      Copiii acestia nu ii incurca cu nimic pe ceilalti, la scoala se fac lucruri obisnuite, de clasa, in mod exceptional, un profesor va preda lucruri dificile la clasa pentru ca e preocupat sa ii faca sa invete lucruri banale si e greu si asa. In afara de ICHB si de allte putine exceptii, olimpicii au program normal de scoala si ceea ce trebuie sa lucreze pentru performanta lucreaza in afara scolii.
      • 0 (0 voturi)    
        Hmmm (Luni, 9 iulie 2018, 11:04)

        abisala [utilizator] i-a raspuns lui Aniag

        La ICHB, la clasele de excelenta in matematica (A si B) copiii nu fac lucruri normale, din programa la clasa. Nici la Vianu nu fac. Depasesc programa cu multi ani, invata de pilda la clasa a 6-a materia de a 9-a sau a 10-a. E suficient sa va uitati la concursul Lumina, si veti vedea ca subiectele depasesc cu mult programa. In plus, copiii care sunt olimpici, cam fac materia respectiva pe paine, sunt scosi de la celelalte ore si fac pregatire la materia respectiva. Nu spun, exista si alte clase la ICHB, probabil clase la care se preda numai programa, dar va rog eu frumos, informati-va inainte de a spune lucruri inexacte.
        • 0 (0 voturi)    
          Aveti dreptate (Luni, 9 iulie 2018, 12:36)

          Mihail4321 [utilizator] i-a raspuns lui abisala

          Asa este. Nu fac aprope deloc alte materii.
          In plus, se lauda si cu faimoasele olimpiade de turca moderna, cu elevi romani care chipurile au invatat turca in trei luni si sunt premianti sau olimpiadele de turca materna la care participa elevi nascuti in Turcia, vorbitori nativi.
        • 0 (0 voturi)    
          Foarte trist (Luni, 9 iulie 2018, 12:54)

          Aniag [utilizator] i-a raspuns lui abisala

          Aveti dreptate cu ICHB ul :), eu vorbeam de amaratii din celelate licee, cele de stat, care merg si la scoala ca nu-i scuteste nimeni tot anul si nici nu le da 10 din oficiu la celelate materii si care , prin inteligenta si creativitate, reusesc totusi sa patrunda in loturile largite pentru ca acolo sa dea peste profesorii din ICHB :(.
          Foarte trist ca 25 sau 30 de copii fac materia in avans an dupa an, lipsesc de la orele normale si invata pe de rost culegeri de mate si fizica( vi le si spun ) si sunt pusi sa concureze cu altii care merg la scoala la ore normale, dar au inteligenta si talentul si nu-i poti da la io parte decat masluind subiectele la baraje.
  • +10 (10 voturi)    
    fericiți cei săraci cu duhul (Duminică, 8 iulie 2018, 22:08)

    clencix [utilizator]

    Singura salvare a copiilor rămâne numai educația de acasă, pentru cine o are și poate. Restul, rămân la stadiul subuman, fără istorie și logică, la mititei, bere, manele și votează PSD. Nu se știe cine stă mai bine, până la urmă. Cei rămași vor fi mândri de cei plecați și nu invers.
  • -1 (3 voturi)    
    Era de asteptat sa se ajunga aici (Luni, 9 iulie 2018, 9:24)

    delavrancea [utilizator]

    Unul dintre motive este si acela ca a fost demontata industria de stat.In loc s-au pus noi companii-firme romanesti sau din exterior , ce nu ofera un cadru bun de munca...conditii,salarizare,perspective de viitor.
    Asa ca elevul ori va invata matematica ca ii place,ori ca il supun la presiuni parintii si aici ma refer la cei ce fac performanta.
    Cat despre cei ce ar trebui sa fie BUNI (nu neaparat de 10) ,absolventi pe care sa ii poti incadra in invatamantul superior sau in munca -ei folosind notiunile de matematica in procesul de munca-aici e problema.Sunt din ce in ce mai putini.
  • +3 (3 voturi)    
    Reformarea invatamantului de performanta (Luni, 9 iulie 2018, 10:25)

    Aniag [utilizator]

    Performanta in Romania se face acasa, nicidecum la scoala. Si, in plus, un olimpic din invatamantul de stat trebuie sa faca fata si concurentei neloiale din partea ICHB.
    Statul roman a "delegat" in mare parte 2 olimpiade Liceului International De Informatica din Bucuresti care are monopol - adica coordonatorii lotului care fac ore si meditatii, dar se ocupa si cu selectia lotului national- pe fizica -cel mai evident si ,din cand in cand), matematica.
    Statul roman ar trebui sa creeze conditii egale pentru toti copiii straluciti, dar prefera sa ii lase doar pe acestia sa isi faca de cap. Astfel, cei de la stat merg la ore, invata la toate materiile, cercurile , daca sunt, se fac dupa ore, nu pot sa lipseasca prea mult inaintea olimpiadelor- maxim o saptamana, in timp ce la ICHB un an intreg fiecare face ce are chef, avand asigurate notele de 10, lipsesc cat vor, in plus , au si coordonatorii lotuirlor olimpice in zona si autorii de probleme de baraje.
    De asemenea, daca veti studia componenta loturilor olimpice din ultimii ani la matematica, veti vedea ca o parte importanta din copii o reprezinta cei care au parintii profesori in ICHB sau sunt de la Institutul de Matematica Stoilow.
  • 0 (0 voturi)    
    Daca nu reform, macar corectitudine pentru toti (Luni, 9 iulie 2018, 13:06)

    Aniag [utilizator]

    In afara de toate conditiile privilegiate de care beneficiaza ICHB, in special la fizica si, uneori, la mate, mai sunt , desigur si contestatiile.
    Cu contestatii, ICHB ul castiga olimpiade nationale sau scot din loturi pe altii.
    Cel mai recent exemplu, nationala de fizica-clasa a 9 a 2018: un ichbist a primit niste punctisoare la contestatie si a reusit urmatoarele dintr-o lovitura: a trecut pe locul 2, a scos de pe premii un copil, a scos din lotul EUSO(primii patru) alt copil. Tac-pac, pentru ca pot :(
    Dupa ce s-a intamplat anul trecut la nationala de mate (contestatiile au schimbat podiumuri), anul acesta conducerea a decis sa fie un an mai curat (poate pentru ca e si Internationala in RO) si ce surprize s-au produs. Au schimbat un pic modelele de subiecte si au zburat pe capete din loturi ichbistii -in special, la juniori.
    Drci, se poate daca totul se desfasoara corect. E vorba si de talent si de inteligenta, nu numai de invatat culegeri pe de rost.
  • 0 (0 voturi)    
    turca bre (Vineri, 13 iulie 2018, 15:59)

    clencix [utilizator]

    Mândru că sunt român și învăț limba turcă. Așa un faliment frumos la România învățământ bre!


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version