Parlamentul avea obligația să respingă ordonanţa de urgenţă privind înfiinţarea Societăţii Editura Didactică şi Pedagogică, pentru că reorganizarea unei edituri se face prin hotărâre de guvern, nu prin ordonanță. Curtea Constituţională a României a publicat motivarea deciziei de neconstituţionalitate a Legii pentru aprobarea OUG 76/2017, prin care Editura Didactică şi Pedagogică era transformată în societate pe acţiuni care edita manuale la solicitarea Ministerului Educației. În ciuda deciziei CCR, Ministerul depune toate eforturile pentru a duce mai departe demersul de realizare de manuale prin EDP.

Elevi rasfoind manuale scolare in clasaFoto: Agerpres

Deși decizia CCR a fost anunțată încă de pe 19 aprilie, Ministerul depune toate eforturile pentru a duce mai departe demersul de realizare de manuale prin Editura Didactică și Pedagogică (EDP). Astăzi, Editura din subordinea Ministerului i-a chemat pe autori să semneze chiar contractele. Detalii aici

Curtea Constituțională arată în motivarea deciziei sale următoarele: "Înfiinţarea, reorganizarea sau încetarea activităţii unei edituri, precum cea de faţă, se dispune printr-un act de reglementare secundară, care se subsumează competenţei autorităţii administraţiei publice centrale. (...) Curtea reţine că, întrucât (...) ordonanţa de urgenţă a fost transmisă Parlamentului în vederea dezbaterii şi aprobării, revenea chiar Parlamentului obligaţia de a respinge ordonanţa de urgenţă astfel adoptată, conform art. 115 alin. (7) din Constituţie, din moment ce operaţiunea juridică realizată de către Guvern nu putea forma obiectul legii", relatează Agerpres.

Curtea a constatat că ordonanţa de urgenţă încalcă mai multe prevederi constituţionale, prin raportare la competenţa Guvernului de a emite ordonanţe de urgenţă, iar legea de aprobare a acesteia încalcă şi ea o serie de prevederi din Constituţie, preluând în mod corespunzător viciile de neconstituţionalitate ale ordonanţei de urgenţă, scrie agenția de presă citată.

În motivare, judecătorii Curții menționează că "având în vedere că o măsură de reorganizare a unei regii autonome nu poate fi adoptată printr-o ordonanţă de urgenţă, rezultă că nu mai este necesară examinarea condiţiilor de adoptare a acesteia, prin raportare în mod exclusiv la dispoziţiile art. 115 alin. (4) - (6) din Constituţie, respectiv dacă a existat o situaţie extraordinară, dacă a existat o urgenţă a adoptării şi dacă aceasta a fost sau nu motivată. De asemenea, nici criticile de neconstituţionalitate intrinsecă aduse (...) nu pot fi analizate în acest cadru, întrucât, odată admisă obiecţia de neconstituţionalitate pe motiv că Guvernul nu avea competenţa funcţională de a emite o ordonanţă de urgenţă cu privire la reorganizarea realizată, înseamnă că întreaga reglementare trebuie transpusă într-un act administrativ cu caracter individual, respectiv hotărâre de Guvern, act care, prin definiţie, nu poate aduce modificări sau completări în privinţa actelor normative de reglementare primară în vigoare cu consecinţa creării unui monopol pe piaţa manualelor şcolare, astfel cum susţin autorii obiecţiei de neconstituţionalitate".

Amintim că CCR a decis neconstituționalitatea ordonanței încă de pe 19 aprilie, deci de acum aproape o lună și jumătate. Nici până la ora aceasta, motivarea nu a fost publicată în Monitorul Oficial. Sesizările de neconstituţionalitate au fost depuse de PNL, USR, PMP şi grupul parlamentar al minorităţilor naţionale.

Ce a făcut Ministerul Educației de când CCR a declarat că e neconstituțională ordonanța care spune că EDP editează manualele la cererea Ministerului: