Château Pétrus, un domeniu viticol de foarte mici dimensiuni (circa 11 hectare), situat în Bordeaux, în apelația Pomerol, produce printre cele mai scumpe vinuri din lume: o sticlă de 750 ml se vinde, în medie, cu 2300 EUR. Chiar dacă acest vin nu a fost niciodată clasificat oficial, marea lui notorietate și prețul său exorbitant l-au făcut o țintă de predilecție pentru falsificatorii din branșă.

Eticheta Petrus 1969 (Wine and Cork)Foto: Hotnews

Celebritatea acestui vin se datorează, în bună măsură și criticului american de vin Robert Parker, care a acordat, în multiple rânduri, punctajul maxim pentru Château Pétrus. Astfel, au primit 100/100 puncte, vinurile din recoltele 1921, 1929, 1947, 1961, 1989, 1990, 2000, 2009 și 2010.

Odată cu recunoașterea internațională, proprietarii Château Pétrus (familia Moueix) s-au confruntat și cu mai multe tentative de fraudă la adresa vinului lor. Cele mai recente cazuri au drept autori o femeie rezidentă în Spania și o companie chinezească.

Femeie condamnată la închisoare, pentru 6 sticle de Petrus contrafăcute

Tribunalul Penal din Bordeaux a condamnat, în ianuarie 2022, o femeie care locuiește în Spania, la o pedeapsă de 9 luni de închisoare cu suspendare și o amendă de 10.000 EUR pentru că a vândut, în 2017, unui comerciant din Bordeaux, 6 sticle false de Château Pétrus, din diferiți ani de recoltă. Toate exemplarele fuseseră vândute cu câteva mii de euro sticla.

Potrivit ziarului „Sud-Ouest”, comerciantul solicitase familiei Moueix să evalueze sticlele pe care le achiziționase și aflase că toate sunt contrafăcute: capișoanele și dopurile nu erau cele folosite la Château Pétrus, iar etichetele erau copiate.

Trimis în judecată pentru „înșelăciune asupra naturii, calității și provenienței bunurilor”, inculpatul, cu domiciliul în Spania, nu s-a prezentat în instanță, fiind judecat în lipsă.

Un Pétrus chinezesc fals

Nu mai departe de luna decembrie 2021, familia Moueix a câștigat o victorie majoră, în China, împotriva unui falsificator notoriu: compania Wenzhou.

Această firmă chinezească și-a construit o afacere de succes comercializând un vin denumit „Pacurs”, având o etichetă foarte asemănătoare cu celebrul Pétrus și folosind apelația fantezistă „Pays d'Oc”. Mai mult, Wenzhou promova ideea că „Pacurs” este al doilea vin al producătorului francez din Pomerol și reproducea, pe contraetichetă, ideograme aproape identice cu cele folosite de Pétrus.

Tocmai această contraetichetă a permis familiei Moueix să câștige, în instanță, o acțiune în care incrimina contrafacerea vinului său de către compania chinezească. Acțiunea s-a bazat pe faptul că proprietarii Château Pétrus au avut inspirația să depună traducerea etichetei originale, la biroul chinez de mărci, în 2014, cu un an înainte ca marca companiei Wenzhou să fie înregistrată.

Surse: AFP (Agence France-Presse), RVF (La Revue du Vin de France)