Producătorii din regiunea Champagne au decis, pentru moment, să respecte noile cerinţe ruseşti: de la 1 ianuarie 2022, celebra Apelaţie de Origine Controlată (AOC) «Champagne» nu va mai putea fi menţionată, în alfabet chirilic, pe contraetichetele sticlelor de şampanie vândute în Rusia. Discuţiile dintre Franţa şi Rusia pe acest subiect continuă, Parisul sperând să convingă în cele din urmă Moscova să recunoască denumirea de origine.

Răzvan AvramFoto: Hotnews

Din 2 iulie 2021, o modificare a legii ruse privind comerţul cu produse alcoolice obligă producătorii şi distribuitorii de şampanie să schimbe prestigioasa denumire «Champagne» cu cea de «vin spumant», pe contraetichetele scrise în alfabet chirilic, iar numele «Champanskoye» este rezervat doar pentru vinurile spumante produse în Rusia.

Această prevedere a stârnit, în vara anului 2021, o puternică indignare în rândul producătorilor şi distribuitorilor de şampanie, uimiţi de această măsură. Mai mulţi miniştri francezi au protestat vehement. Parisul a obţinut, după negocieri cu Moscova, la sfârşitul lunii octombrie 2021, un moratoriu de două luni privind aplicarea noilor reguli ruseşti.

„Moratoriul le-a dat un răgaz producătorilor din Champagne pentru a-şi schimba etichetarea şi a se conforma noilor reglementări ruseşti. De asemenea, această amânare a permis ca mărfurile care fuseseră expediate înainte de iulie 2021 şi care nu erau conforme cu noile reglementări să poată fi vândute”, subliniază CIVC (Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne) - comitetul interprofesional care reuneşte viticultorii, producătorii şi comercianţii din regiunea Champagne.

Începând cu 4 iulie 2021, Moët Hennessy (grupul LVMH) şi-a anunţat intenţia de a se conforma noii legislaţii ruseşti, făcând ajustări la etichetele sale. Pe de altă parte, producătorii din Champagne intenţionează să continuie lupta, pe termen lung, cu sprijinul guvernului francez, pentru recunoaşterea de către Rusia a denumirii de origine «Champagne».

La o reuniune a CEFIC (Consiliului Economic, Financiar, Industrial şi Comercial franco-rus) din decembrie 2021, Franţa şi Rusia au convenit „să dezbată, în lunile următoare, noua legislaţie rusă din 2 iulie 2021 şi problema etichetării”, declară surse din anturajul ministrului comerţului exterior francez, Franck Riester. „Rămânem mobilizaţi, împreună cu Comisia Europeană, pentru a rezolva această problemă şi a ne apăra sectorul de vin şi băuturi spirtoase, în special şampania”, au mai adăugat aceleaşi surse.

La rândul lor, profesioniştii din Champagne au călătorit în Rusia, în noiembrie 2021, pentru a se întâlni cu producătorii ruşi. Aceştia din urmă „sunt într-un proces de dezvoltare a propriilor sectoare de excelenţă în vinuri”, a declarat Maxime Toubart, preşedintele „Syndicat Général des Vignerons de la Champagne”, care a făcut parte din delegaţia franceză.

„Prezenţa pe piaţa rusească de lux ne este utilă”, a precizat Maxime Toubart, care este şi copreşedinte CIVC. El speră ca „pe termen mediu”, producătorii ruşi să ajungă să renunţe la numele «Champanskoye» pentru a-şi crea propria denumire. Statele Unite şi Rusia „sunt ultimele două pieţe importante în care denumirea de origine «Champagne» nu este pe deplin protejată”, notează CIVC.

„În general, cred că Rusia ar putea împărtăşi cu noi importanţa denumirilor de origine, aşa că sunt destul de optimist pentru viitor”, a spus Franck Riester în timpul unei călătorii la Washington, la mijlocul lunii noiembrie 2021.

Rusia este a cincisprezecea piaţă pentru exportul de şampanie, cu 1.8 milioane de sticle vândute în 2019, ceea ce reprezintă 1.5% din vânzările totale de şampanie, potrivit CIVC. „Piaţa rusească este promiţătoare: consumatorii ruşi iubesc şampania şi nu ratează nicio ocazie pentru a o degusta, în Rusia dar şi cu ocazia călătoriilor în Franţa”, subliniază CIVC.

Surse: AFP (Agence France-Presse), RVF (La Revue du Vin de France)