​Potrivit ultimelor cifre publicate de serviciile vamale din Yinchuan (capitala actualei regiuni autonome Ningxia Hui), vinurile produse în această fostă provincie din nordul Chinei au preluat conducerea exporturilor către Europa. În primele şase luni ale anului 2021, valoarea exporturilor de vin din Ningxia a ajuns la circa 500.000 Euro, marcând o creştere cu 75% faţă de 2020.

Răzvan AvramFoto: Hotnews

Multă vreme una dintre cele mai sărace regiuni ale Chinei, mica provincie Ningxia Hui (cu o suprafaţă egală cu un sfert din cea a României) a început să-şi dezvolte industria vitivinicolă la începutul anilor ‘90. Înainte de sosirea viticulturii, locuitorii provinciei (aproximativ 7 milioane, dintre care o treime musulmani din grupul etnic Hui), se bazau în mare măsură pe păşunat şi pe cultivarea plantelor medicinale. În 2017, provincia Ningxia avea deja 40.000 de hectare cultivate cu viţă-de-vie şi îmbutelia 120 de milioane de sticle de vin, adică 25% din producţia totală a Chinei.

Demei Li, profesor la Universitatea de Agricultură din Beijing şi consultant în domeniul vinului, subliniază că „în ultimii ani, comparaţia a fost făcută folosind cantităţile minime, rezultând o creştere care pare extrem de mare”. El sugerează, astfel, că acea creştere declarată a exporturilor ar putea fi supraevaluată. Rămâne însă, ca o certitudine, faptul că facilităţile administrative oferite producătorilor de vin de către vama chineză au încurajat, în mod vădit, exporturile către occident.

“Changyu” şi “The Great Wall”, cele două mari branduri care au învestit, încă din anii ‘90, în podgoriile din regiunea Ningxia şi-au exportat, de la bun început, vinurile către Europa. În prezent, din ce în ce mai mulţi investitori în domeniul vinului se orientează către Ningxia: “Silver Heights”, “Helan Qing Xue” sau “Kannan” sunt doar câteva exemple, de dată ceva mai recentă.

Vinurile chinezeşti pe piaţa europeană

„În ciuda formalităţilor vamale şi a costurilor suplimentare, vinurile din Ningxia sunt la mare căutare pe piaţa internaţională, deoarece consumatorii sunt din ce în ce mai curioşi şi caută în mod constant vinuri noi”, explică profesorul şi consultantul Demei Li. „Dacă Malbecul şi-a găsit succesul în Mendoza, de ce nu ar putea şi alte soiuri de struguri din Bordeaux să-şi exprime potenţialul în terroirul din Ningxia. Vinurile chinezeşti au încă multe de demonstrat în Europa!”, a mai adăugat el.