Controverse Drink Insider: Câtă încredere poţi avea într-un critic de vin?

de Razvan Avram     Smile Media
Marţi, 29 septembrie 2020, 9:39 Drink Insider


Razvan Avram
Foto: Hotnews
În domeniul vinului, ca în multe alte industrii, producătorii locali axaţi pe comunicarea online şi-au făcut un obicei din a trimite sticle de vin către „formatorii de opinie”. Astfel, fiecare producător identifică bloggerii de vin cu notorietate („influencerii”) şi le trimite acestora, cu diverse ocazii, sticle gratuite. Scopul e unul foarte simplu: se aşteaptă publicarea unui review pozitiv şi, în acelaşi timp, gratuit.

Prin urmare, dacă eşti blogger de vin şi primeşti o sticlă cadou de la un producător (de Paşte, de Crăciun, de Anul Nou, de ziua ta sau cu ocazia lansării unui nou produs), care sunt opţiunile tale? Stând strâmb şi judecând drept, am identificat vreo câteva:
  • Să scrii de bine, chiar dacă vinul nu e grozav, fiindcă te simţi obligat (doar au fost atenţi cu tine).
  • Să scrii de bine, chiar dacă vinul nu e grozav, fiindcă te temi că n-o să-ţi mai trimită mostre pe viitor niciun alt producător (vorba circulă repede în industrie).
  • Să scrii de rău sau să te prefaci sceptic, chiar dacă vinul e bun, ca să nu creadă nimeni că poţi fi cumpărat cu o sticlă de vin, sau că ai vreun interes ascuns.
  • Să scrii de rău, chiar dacă vinul e bun, fiindcă vrei ca să-ţi ştie producătorii de frică şi apoi să le poţi cere diverse mici avantaje personale: mostre gratuite, discounturi la achiziţii, vizite la cramă cu prietenii.
  • Să nu scrii nimic, fiindcă, pur şi simplu, nu te poţi hotărî ce cale să adopţi, având convingerea că, oricum vei proceda, tot vei nemulţumi pe cineva - pe producători, pe cititori sau pe toţi laolaltă.
Veţi spune că, din lista de mai sus, am omis, cu bună ştiinţă, încă două opţiuni cu care ar fi trebuit, de fapt, să încep:
  • Să scrii de bine, dacă vinul e bun.
  • Să scrii de rău, dacă vinul e slab.
Păi, nu le-am omis, dar, paradoxal, sunt cam ultimele două variante pe care le iei în considerare, în calitate de blogger de vin, în România.

Pe de o parte, vei ezita să lauzi prea tare un vin, chiar dacă ţi-a plăcut fără rezerve, de teamă să nu fii încadrat în mulţimea nefrecventabilă a „cântătorilor în strună” care orbitează, foarte româneşte, în jurul multor producători extrem de sensibili la osanale.

Pe de altă parte, dacă ajungi să înţelegi efortul depus de un producător în vie şi în cramă, vei evita să scrii de rău despre un vin mai puţin reuşit. Din respect pentru munca producătorului, chiar dacă rezultatul nu e pe măsura aşteptărilor tale, vei alege calea elegantă de zice „pas” şi de a nu scrie nimic.

Nu-i aşa că deja vedeţi într-o altă lumină recenziile de vin scrise (sau nescrise) pe diverse site-uri şi blogguri de vin? E o frumoasă temă de gândire, nimic de zis...

PS: Textul de mai sus nu vrea să demonstreze că n-ar exista, în peisajul autohton al vinului, suficienţi bloggeri cu experienţă şi cu bună credinţă, ale căror recenzii să le puteţi citi cu încredere. Vă trebuie doar o fărâmă de discernământ şi de simţ critic ca să-i identificaţi. În lumea vinului, ca şi în viaţă, nu tot ce zboară se mănâncă (sau se bea, de la caz la caz).






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














3671 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    cine citeste blogurile? (Marţi, 29 septembrie 2020, 10:11)

    @Dem [utilizator]

    Ar putea consulta blogger o firma care da cadouri la beneficiari si ia 200 de sticle odata sau face un eveniment deosebit nu un cumparator ocazional si la urma urmei gusturile tale pot diferi de ale bloggerului

    In restaurante cand vrei sa comanzi sunt zeci de nume si etichete aparute ca ciupercile. Am dat 130 lei pe o sticla la "Paine si Vin" si care s-a dovedit un vin banal, la pret peste medie, dar eticheta era nemaivazuta.
    In rest cateva podgorii consacrate pe care te bazezi in teorie.

    In alte tari vinurile sunt clasificate IGP, DOC, DOCG si cam stii la ce sa te astepti, ma rog functie de anul de productie.
    • +4 (4 voturi)    
      influenceri? (Marţi, 29 septembrie 2020, 11:42)

      andimi [utilizator] i-a raspuns lui @Dem

      eu unul nu dau o ceapa degerata pe influencerii lui peste, care au poate succes doar la mucosii de sub 21 de ani! Sa fim seriosi, stie toata lumea ca ei fac bani din acest fel de reclama mascata, au contracte, primesc produse, promoveaza la greu, putini sunt cei corecti! Prefer sa judec singur, iar varianta review-urilor colective e mult mai in regula, chiar daca si acolo si-au bagat nasul firmele.
  • +2 (2 voturi)    
    Daca nu degusta de mai multe ori acelasi vin, (Marţi, 29 septembrie 2020, 20:46)

    Vigilentanonstop [utilizator]

    si da o nota din prima, e platit!! Chiar si cu degustarea multipla si nota aferenta nu inseamna ca cei ce vor bea acel vin e pe gustul lor!!
  • 0 (0 voturi)    
    Zero! (Marţi, 29 septembrie 2020, 22:17)

    gogu52 [utilizator]

    Ca să răspund direct la titlul articolului.

    În ziua de azi toți așa-zișiii critici și experți și ce mai vreți voi sunt plătiți (sau speră să fie) de diferite firme.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by