Polita de asigurare pentru insolvabilitate era cu ceva timp in urma doar o formalitate ce trebuia intrunita atunci cand agentiile de turism doreau sa se autorizeze sau sa isi reinnoiasca licenta. In contextul economic actual, falimentele care au avut loc in ultimii ani au influentat puternic si piata asiguratorilor, iar astazi din ce in ce mai putine companii de asigurare incheie acest gen de polite, considerandu-le prea riscante.

Stefania Maciuceanu si Stan TirnovanuFoto: Hotnews

Polita de asigurare impotriva insolventei este obligatorie pentru obtinerea licentei agentiei de turism. Aceasta polita trebuie incheiata anual si este de doua tipuri: cea pentru agentiile de turism detailiste, pentru care suma asigurata este de 10.000 de dolari, si cea pentru agentiile de turism touroperatoare pentru care suma asigurata este de 50.000 de dolari.

Potrivit ordinului Ministrului Transportului nr. 235 din 06.06.2001, agentii economici ce comercializeaza pachete de servicii turistice au obligatia sa incheie polite de asigurare cu societati de asigurare privind asigurarea rambursarii cheltuielilor de repatriere si/sau a sumelor achitate de turisti, in cazul insolvabilitatii sau a falimentului agentiei de turism.

Iata cateva aspecte pe care trebuie sa le cunoasteti atunci cand achizitionati servicii turistice:

1. Inainte de semnarea contractului cu agentia de turism verificati daca a fost inclusa clauza potrivit careia sunteti asigurat pentru insolvabilitatea sau falimentul agentiei de turism, precum si conditiile si termenele in care puteti solicita plata despagubirilor. In contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice incheiat intre agentiile de turism si turisti exista obligatia inserarii acestei clauzei.

2. Sumele de bani ce vor fi achitate de catre asigurator potrivit politei de asigurare pentru insolvabilitate includ sumele achitate de catre turist si/sau cheltuielile de repatriere. In cazul in care plata serviciilor contractate de la agentia de turism a fost facuta in lei, debitul se actualizeaza in functie de rata inflatiei.

3. In situatia in care agentia de turism nu efectueaza repatrierea, turistul are obligatia de a comunica acest fapt de indata asiguratorului prin orice mijloc de comunicare, telefon, fax sau e-mail. Asiguratorul va rambursa contravaloarea cheltuielilor de repatriere dupa intoarcerea turistului in Romania.

4. Turistul poate solicita agentiei de turism rambursarea sumelor achitate si/sau a cheltuielilor de repatriere in termen de 15 zile calendaristice de la data incheierii derularii pachetului de servicii turistice sau de la data repatrierii. Acesta trebuie sa trimita impreuna cu solicitarea de plata si documentele justificative.

5. Turistul trebuie sa comunice si societatii de asigurare faptul ca a solicitat agentiei de turism plata sumelor achitate si a cheltuielilor de repatriere intr-un termen de 5 zile calendaristice calculate de la momentul notificarii agentiei de turism.

6. In cazul in care, in termen de 15 zile calendaristice de la data confirmarii de primire a documentelor justificative de catre agentia de turism, turistul nu a primit sumele solicitate, are loc evenimentul asigurat.

7. Ulterior procedurii evenimentului asigurat, in termen de 10 zile calendaristice de la data producerii evenimentului asigurat, turistul are obligatia de a transmite asiguratorului, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, cererea de despagubire insotita de documentele justificative.

8. Despagubirea va fi achitata intr-un termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii de catre asigurator a documentelor justificative, iar despagubirea nu poate depasi costul pachetului de servicii turistice si costul de repatriere. Din aceasta suma se va scadea fransiza prevazuta in polita de asigurare.

Cu toate ca exista un cadru legal privind acordarea de despagubiri turistilor blocati in strainatate, acesta nu poate fi intotdeauna aplicat in cadrul unei proceduri de faliment.

Exista posibilitatea, deloc de neglijat, in care suma asigurata este insuficienta. In aceasta ipoteza turistii trebuie sa urmeze regulile de drept comun reglementate de legea 85/2006 privind procedura insolventei. Pe cale de consecinta sunt nevoiti sa formuleze declaratie de creanta in vederea inscrierii in tabelul creditorilor al debitoarei (agentia de turism) si sa isi recupereze banii impreuna cu ceilalti creditori dupa regulile procedurii colective a insolventei.

Fireste ca si in acest caz, gradul de recuperare depinde de activele detinute de catre societatea debitoare, active ce pot fi insuficiente satisfacerii intregului pasiv al debitoarei.

Autori: Stan Tirnoveanu, Senior Partner; Stefania Maciuceanu, Senior Associate