De la 1 ianuarie 2005 au intrat in vigoare prevederile anuntate cu privire la regimul special de TVA pentru serviciile electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune prestate de companii stabilite in spatiul Uniunii Europene catre clienti persoane fizice stabilite tot pe teritoriul Uniunii Europene, dar in alt stat membru decat cel al prestatorului.

Alexandru CristeaFoto: Tuca Zbarcea & Asociatii Tax

La prima vedere modificarile legislative par sa complice si mai mult viata contribuabililor prin noul sistem de colectare a TVA care obliga prestatorul de servicii pe cale electronica, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune sa colecteze TVA aferent fiecarui stat membru din care fac parte clientii sai, persoane neimpozabile. Totusi, ca lucrurile sa nu para atat de negre, autoritatile din toate statele membre UE pun la dispozitia contribuabililor schema speciala denumita Mini One Stop Shop ("M1SS"), tocmai pentru a facilita conformarea contribuabililor la noile obligatii fiscale.

  • Ce se schimba anul acesta?

Incepand cu 1 ianuarie 2015, prestarea serviciilor de electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune de catre societati din UE, catre persoane neimpozabile (cum ar fi persoanele fizice sau diferitele institutii care nu sunt considerate persoane impozabile) stabilite in alte state membre UE, va fi impozitata in tara unde beneficiarul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.

Astfel, daca, de exemplu, un dezvoltator de software din Romania isi vindea produsele on-line catre persoane fizice din alte state membre, acesta era obligat ca pana in 2015 sa colecteze 24% TVA din Romania la fiecare vanzare. Din 2015, acelasi prestator va fi obligat sa colecteze TVA, la cote diferite, din fiecare tara unde beneficiarul fiecarei vanzari este stabilit sau isi are domiciliul stabil. Prestatorul se poate conforma cu obligatiile de colectare si de declarare a TVA, fie prin inregistrarea in scopuri de TVA in fiecare stat membru unde efectueaza vanzari catre persoane neimpozabile, fie prin inregistrarea electronica in programul M1SS.

  • Ce trebuie sa stim despre programul M1SS?

Programul M1SS vine in ajutorul prestatorilor de servicii (pe cale electronica, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune) oferindu-le optiunea de a nu se mai inregistra in scopuri de TVA in fiecare stat membru de rezidenta al clientilor, persoane neimpozabile, ci de a se inregistra pentru utilizarea programului M1SS in statul membru in care isi au stabilit domiciliul fiscal (i.e. Romania) si de a colecta TVA aferent fiecarui stat membru al beneficiarilor.

Mai exact, companiile din Romania care se vor inregistra pentru utilizarea M1SS trebuie sa utilizeze platforma on-line pusa la dispozitie pe portalul ANAF, iar ulterior sa depuna trimestrial o declaratie speciala de TVA prin care vor declara ce sume de TVA au colectat pentru fiecare stat membru de rezidenta al beneficiarilor serviciilor prestate.

Dupa ce a depus aceste declaratii speciale de TVA, contribuabilul va achita suma globala, in RON, inscrisa in declaratia privind TVA aferenta serviciilor prestate catre clienti persoane fizice stabiliti in Uniunea Europeana intr-un cont special deschis la trezorerie. Distribuirea sumelor de TVA catre fiecare autoritate fiscala in parte a statelor membre UE trecute in declaratia speciala de TVA se va face cu ajutorul unui soft specializat de catre autoritatile fiscale romane, contribuabilul nefiind implicat in acest proces.

  • Care sunt serviciile de telecomunicatii, radiodifuziune sau de televiziune ce intra sub incidenta M1SS?

Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr.1042/2013 al Consiliului European aduce clarificari cu privire la tipologia serviciilor de telecomunicatie si a serviciilor de radiodifuziune si televiziune din perspectiva legislatiei de TVA.

Astfel, printre cele mai importante categorii de servicii de telecomunicatii regasim: serviciile de telefonie fixa si mobila pentru transmiterea si comutarea de voce, date si imagini video, inclusiv serviciile de telefonie cu o componenta video, serviciile de telefonie furnizate prin internet, inclusiv protocolul de telefonie prin internet (VoIP), accesul la internet.

Referitor la serviciile de radiodifuziune sau de televiziune, se face precizarea ca inclusiv programele radio sau de televiziune distribuite prin internet sau printr-o retea electronica similara (IP streaming) intra in aceasta categorie.

  • Care sunt serviciile prestate pe cale electronica ce intra sub incidenta M1SS?

Daca serviciile de telecomunicatii, de radiodifuziune sau de televiziune, pentru care intervin noile obligatii fiscale, pot fi mai usor de identificat in practica, as dori sa ne oprim in cele ce urmeaza la operatiunile considerate drept servicii furnizate pe cale electronica conform legislatiei de TVA.

Pentru clarificare, Anexa II a Directivei europene 112/2006 privind sistemul comun de TVA incadreaza, la modul orientativ, serviciile prestate pe cale electronica in urmatoarele categorii:

  • Furnizarea si gazduirea de site-uri de Internet, mentenanta la distanta a programelor si echipamentelor;
  • Furnizarea de software si actualizarea acestora;
  • Furnizarea de imagini, texte si informatii si punerea la dispozitie a unor baze de date;
  • Furnizarea de muzica, filme si jocuri, inclusiv de jocuri de noroc si pariuri, si de emisiuni;
  • Furnizarea de servicii de invatamant la distanta.

Deoarece dezvoltarea accelerata a domeniului si practica au dus, de multe ori, la diverse interpretari cu privire la categoriile de mai sus, Regulamentul UE nr. 282/2011 incearca sa stabileasca o linie directoare cu privire la incadrarea serviciilor prestate pe cale electronica, mentionand ca aceste servicii includ serviciile furnizate prin internet sau printr-o retea electronica iar natura acestora determina prestarea lor automata, care implica interventie umana minima si imposibil de realizat in absenta tehnologiei informatiei.

In plus, acelasi Regulament aduce o serie de exemple practice cu privire la categoriile impuse de Directiva. Cele mai relevante, din punct de vedere al liniilor de demarcatie a acestor servicii, sunt urmatoarele: administrarea de sisteme la distanta; stocarea de date on-line, atunci cand anumite date sunt stocate si extrase prin mijloace electronice; furnizarea on-line de spatiu pe disc, la cerere; continutul digitalizat al cartilor si al altor publicatii electronice; abonamente la ziare si reviste online; furnizarea de spatiu publicitar, inclusiv bannere publicitare pe un site/o pagina web; folosirea motoarelor de cautare si a directoarelor de internet. Lista nu este exhaustiva si probabil va trebui actualizata, atunci cand evolutia industriei o va cere.

Cu privire la invatamantul la distanta, se precizeaza ca acesta este socotit serviciu prestat pe cale electronica doar in masura in care functionarea sa depinde de internet sau de o retea electronica similara si a carui furnizare necesita o interventie umana limitata sau nula, inclusiv clase virtuale, cu exceptia cazurilor in care internetul sau o retea electronica similara sunt folosite numai ca instrumente de comunicare intre profesor si student.

  • Problemele practice ale M1SS

Desi la nivel teoretic, utilizarea acestui program pare foarte simpla, in practica s-ar putea sa apara probleme in randul utilizatorilor M1SS.

De exemplu, pentru anumite servicii ce intra in categoria regimului special precum utilizarea cartelelor SIM pentru telefonia mobila, sau furnizarea unei retele Wi-Fi, este foarte greu de determinat care este statul membru unde beneficiarul consuma aceste servicii care ii sunt prestate, acesta fiind un factor cheie in completarea declaratiei speciale de TVA. Mai mult, in anumite cazuri in care serviciul prestat este ocazional, cum ar fi prestarea serviciilor de telecomunicatie sau serviciile prestate pe cale electronica la un punct de acces la internet (Wi-Fi sau HotSpot) sau la orice internet cafe, care nu implica in mod obisnuit obtinerea de chitante sau bonuri fiscale, ceea ce ingreuneaza identificarea corecta a locului de consum a serviciului respectiv.

Pentru astfel de cazuri, au fost implementate la nivel european un set de reguli sau conventii care sa ajute prestatorul sa determine corect care este statul membru de consum al serviciilor pe care le presteaza.

De exemplu, in cazul cartelelor SIM se va considera ca fiind statul membru de consum, statul identificat prin codul numarului de telefon alocat cartelei respective. In cazul unui furnizor de servicii de telecomunicatie, cum ar fi o cabina telefonica sau o linie fixa de telecomunicatie se va considera statul membru de consum, statul unde este necesara prezenta fizica a aparatelor in cauza pentru prestarea serviciilor de telecomunicatie. Lucrurile se pot complica pentru aceste servicii in cazul in care acestea sunt puse la dispozitie intr-un tren, avion sau nava, astfel ca se va considera statul membru de consum al serviciilor, statul din care respectivul mijloc de transport are stabilita plecarea.

Conform normelor legale aflate in vigoare, in cazul in care o persoana neimpozabila este stabilita in mai mult de o tara sau isi are domiciliul stabil intr-o tara, dar resedinta obisnuita intr-o alta tara, se acorda prioritate locului care garanteaza in cea mai mare masura impozitarea la locul consumului efectiv. Pentru a evita conflictele de competenta ce pot aparea in astfel de cazuri intre statele membre, ar trebui sa poata fi identificat in mod clar locul consumului efectiv.

In acest scop, Regulamentul UE nr. 1042/2013 stabileste urmatoarele elemente care pot servi drept probe pentru stabilirea locului de impozitare a serviciului: adresa de facturare a clientului; adresa IP (protocol de internet) a dispozitivului utilizat de catre client; detaliile bancare ale clientului; codul mobil de tara (Mobile Country Code, MCC) al identificatorului international al abonatului mobil stocat pe cartela SIM utilizata de client; alte informatii relevante din punct de vedere comercial.

Concluzii

Daca in teorie lucrurile par simple, date fiind trasaturile particulare ale acestor noi reglementari legislative ce au intrat in vigoare la inceputul anului si specificitatea activitatilor ce fac obiectul acestui regim special, in practica prestatorii de servicii trebuie sa faca o analiza amanuntita pentru determinarea serviciilor care intra sub incidenta regimului special si pentru implementarea procedurilor de stabilire a tarii de taxare pentru prestarile efectuate.