Sfarsitul anului 2013 a adus o serie de propuneri de modificare a legislatiei fiscale cu privire la veniturile din premii si jocuri de noroc. Proiectele de Ordonanta de Urgenta si Notele de fundamentare aferente publicate pe site-ul Ministerului de Finante au reaprins controversele legate de impozitarea jocurilor de noroc, insa masurile propuse nu s-au concretizat. Cu toate acestea, a fost recunoscuta imposibilitatea inspectorilor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de a aplica prevederile legale in vigoare, mai ales in cazul operatorilor de jocuri de noroc de tip slot-machine.

Alexandru ManucuFoto: Tuca Zbarcea & Asociatii Tax

I. Modificari propuse pentru impozitarea veniturilor din jocuri de noroc

In faza initiala, proiectul de modificare a Codului fiscal, concretizat ulterior prin Ordonanta de urgenta, prevedea adaugarea unui nou paragraf in cadrul articolului 75 ¬ Definirea veniturilor din premii si jocuri de noroc, prin care ar fi fost recunoscute drept neimpozabile veniturile realizate de catre persoanele fizice ca urmare a participarii la jocuri de noroc tip pariuri mutuale, pariuri in cota fixa, pariuri in contrapartida, jocuri de noroc caracteristice cazinourilor, jocuri de noroc caracteristice cluburilor de poker, jocuri de tip slot-machine, videoloterie (VLT), jocuri de tip cazinou on-line, pariuri in cota fixa on-line, pariuri mutuale on-line, pariuri in contrapartida on-line si bingo on-line.

Motivatia din spatele acestei propuneri de a scuti de la impozitare veniturile inregistrate din jocuri de noroc, asa cum reiese din Nota de Fundamentare aferenta, era urmatoarea:

-dificultatile intampinate in aplicarea reglementarilor actuale referitoare la determinarea castigului obtinut de fiecare participant persoana fizica la anumite tipuri de jocuri de noroc pariuri mutuale, pariuri in cota fixa, pariuri in contrapartida, jocuri de noroc caracteristice cazinourilor, jocuri de noroc caracteristice cluburilor de poker, jocuri de tip slot-machine, videoloterie (VLT), jocuri de tip cazinou on-line, pariuri in cota fixa on-line, pariuri mutuale on-line, pariuri in contrapartida on-line si bingo on-line.

In sprijinul acestei abordari a fost amintita activitatea Oficiului National pentru Jocuri de Noroc care a identificat o serie de neajunsuri in aplicarea prevederilor fiscale in cazul veniturilor realizate de persoanele fizice ca urmare a participarii la aceste tipuri de jocuri de noroc. Astfel, s-a constatat ca este dificila determinarea venitului obtinut de participant, de la acelasi platitor sau organizator de jocuri de noroc.

In lipsa unui mecanism care sa determine cu acuratete venitul inregistrat de participantii la astfel de jocuri de noroc, cota de impozitare de 25% pentru venitul net ce depaseste 600 de lei, realizat intr-o zi de la acelasi organizator sau platitor, atrage incasari bugetare numai in teorie.

Astfel, o prima situatie intalnita in practica se refera la jocurile de tip slot-machine. Prin natura sa, jocul de tip slot-machine presupune o activitate de scurta durata, repetata chiar de mai multe ori pe zi, de multe ori concomitent la mai multe aparate ori in mai multe locatii, cu diverse castiguri, astfel incat jucatorului nu i se poate determina castigul final.

In ceea ce priveste jocul de videoloterie, propunerea de eliminare din sfera impozabila a castigurilor a fost motivata de posibilitatea generarii unei situatii de concurenta neloiala intre organizatorii de jocuri tip slot-machine si loteria nationala, care opereaza jocul de videoloterie.

Similar, pariurile in cota fixa urmau sa fie scutite tocmai pentru a evita o potentiala situatie de concurenta neloiala intre organizatorii de jocuri traditionali (land base) si cei care opereaza pariuri in cota fixa on-line.

Aceleasi dificultati in determinarea castigurilor realizate de participantii la tipurile de jocuri mentionate anterior au fost identificate si in cazul celor obtinute de persoanele fizice din jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, precum si celor caracteristice cluburilor de poker.

Conform Notei de Fundamentare amintite anterior, eventualele diminuari ale veniturilor bugetare rezultate din aplicarea acestor scutiri urmau sa fie compensate cu incasarile provenite din modificarea taxelor prevazute de legislatia in materie pentru desfasurarea activitatii in domeniul jocurilor de noroc. Impactul financiar asupra bugetului de stat estimat ca urmare a aplicarii proiectului pentru modificarea O.U.G. nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc este de 75,25 milioane de lei, suma considerata suficienta pentru a acoperi scutirile propuse spre implementare.

De asemenea, pentru a asigura acelasi tratament fiscal in cazul nerezidentilor pentru veniturile realizate in Romania din jocuri de noroc, proiectul prevedea scutiri pentru castigurile obtinute din pariuri mutuale, pariuri in cota fixa, pariuri in contrapartida, jocuri de noroc caracteristice cazinourilor, jocuri de noroc caracteristice cluburilor de poker, jocuri de tip slot-machine, videoloterie, jocuri de tip cazinou on-line, pariuri in cota fixa on-line, pariuri mutuale on-line, pariuri in contrapartida on-line si bingo on-line.

Ulterior, in cadrul Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 8/2014 pentru modificarea si completarea unor acte normative si unele masuri fiscal-bugetare, publicata in Monitorul Oficial nr. 151 din 28 februarie 2014, s-a renuntat la aceasta initiativa.

II. Concluzii

In forma actuala, legislatia privind impozitarea veniturilor din jocuri de noroc mentine controversele privind aplicabilitatea practica (i.e. lipsa unei corelari intre prevederile in vigoare si conditiile/regulile de desfasurare pentru tipurile de jocuri de noroc existente, lipsa unui mecanism de inregistrare a castigurilor pentru fiecare participant in parte etc.) fapt ce poate conduce, asa s-a aratat mai sus, la situatii in care contrabilul se afla in imposibilitatea de a stabili un tratament fiscal riguros pentru premiile acordate.

Din acest motiv, discutiile privind rescrierea Codului fiscal trebuie sa dedice o atentie deosebita acestei categorii de venituri si sa dezvolte legislatia existenta pentru a clarifica aspectele care momentan lasa loc de interpretari si pentru a crea mecanisme usor de utilizat pentru impozitarea acestora. Alternativ, se poate reveni la propunerea privind neimpozitarea acestor venituri la nivelul beneficiarului, in schimbul cresterii taxelor de autorizare la nivelul organizatorilor de jocuri de noroc.