Poluarea generata de traficul rutier poate fi asociata cu o rata mai mare a mortalitatii in randul persoanelor care au supravietuit unui accident vascular cerebral, sugereaza un studiu realizat in Marea Britanie si citat de Reuters. Dr. Ravi Maheswaran, de la Universitatea Sheffield, si colegii sai au constatat ca, din 3.320 de persoane, care au locuit intr-o anumita zona din sudul Londrei si au suferit un accident vascular cerebral, s-au inregistrat mai multe decese in randul acelora care au fost expusi unui nivel mai ridicat de poluare.

Studiul a fost publicat in revista Stroke.

Echipa coordonata de Maheswaran a folosit estimarile facute in anul 2002 cu privire la doi factori de poluare frecvent intalniti in zonele cu trafic rutier intens: dioxidul de azot si pulberile in suspensie, ambele asociate cu diverse probleme de sanatate, precum dificultatea respiratiei.

Concluziile arata ca riscul de deces a crescut cu 28% atunci cand concentratia de dioxid de azot a depasit 10 micrograme/3 metri cubi de aer. O crestere similara a concentratiei de pulberi in suspensie a ridicat riscul de deces cu 52%.

Cercetatorii au constatat ca in zonele poluate s-a inregistrat si un numar mai mare de decese. Astfel, s-au inregistrat 975 de decese din 1.659 pacienti (59%), in zonele cu concentratie ridicata de dioxid de azot si 967 de decese din 1.658 (58%) de pacienti in zonele cu concentratie ridicata de pulberi in suspensie.

Prin comparatie, in zonele unde poluarea cu dioxid de azot este mai scazuta s-au inregistrat 881 de decese din 1.661 de pacienti (53%), iar in zonele cu o poluare redusa cu pulberi in suspensie s-au inregistrat 889 de decese din 1.662 de pacienti (53%).

Riscul de deces a ramas ridicat si dupa ce oamenii de stiinta au luat in considerare si alti factori, precum varsta, sexul, etnia, consumul de alcool si tutun, hipertensiunea arteriala, bolile de inima sau diabetul.

Datele furnizate de Agentia pentru Protectia Mediului Bucuresti arata ca, in luna februarie, concentratia de dioxid de azot din Capitala a variat intre unu si 357 micrograme/metrul cub de aer, cu o medie de aproape 47 micrograme/metrul cub de aer. In ceea ce priveste nivelul pulberilor in suspensie, acesta s-a situat intre cinci si 112 micrograme/metrul cub de aer, cu o medie de 39 micrograme/metrul cub de aer.

Nu este inca foarte clar de ce pacientii care au supravietuit unui accident vascular cerebral pot deveni mai vulnerabili la efectele pe termen lung ale poluarii generate de traficul urban, precizeaza dr. Jiu-Chiuan Chen, de la University of Southern California Keck School of Medicine, din Los Angeles. Cu toate acestea, o serie de studii asociaza nivelul ridicat de poluare din atmosfera cu ingreunarea circulatiei arteriale.

Citeste tot articolul si comenteaza pe MedLive.ro.