Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) sustine ca aplicarea unei taxe de 20% pe bauturile zaharate (cum ar fi cola sau limonada) va duce la scaderea vanzarilor si a consumului acestora, considerat ca principala cauza a crizei obezitatii, in special in cazul copiilor, scrie Mediafax citand The Guardian.

LimonadaFoto: MorgueFile.com

"Consumul de zahar, incluzand produse precum bauturile zaharate, este un factor important pentru cresterea globala a numarului oamenilor care sufera de obezitate sau diabet. (...) Daca guvernul taxeaza produse precum bauturile zaharate, poate reduce suferinta si poate salva vieti. De asemenea, pot reduce din cheltuielile medicale si pot creste veniturile pentru investitii in serviciile de sanatate", sustine medicul Douglas Bettcher, directorul departamentului pentru prevenirea bolilor netransmisibile al OMS.

Organizatia sustine ca nimeni nu are nevoie de zahar in dieta. Ghidul nutritional publicat de OMS arata ca ar trebui sa ne limitam consumul de zahar la un maximum de 10% din necesarul energetic, de preferat fiind 5%.

Initiativa OMS vine pe fondul masurilor fiscale pe care le iau in considerare din ce in ce mai multe state pentru a-i descuraja pe oameni sa mai cumpere in cantitati mari bauturi zaharate. Taxa va avea un efect mai puternic asupra tinerilor, a celor cu venituri reduse si a altor persoane care obisnuiesc sa consume astfel de bauturi, sustin reprezentantii OMS.

In Marea Britanie s-a luat decizia introducerii unei taxe pe bauturile zaharate, dar nu mai devreme de 2018. Mai mult, Filipine si Africa de Sud iau in considerare masuri asemanatoare. Mexic deja a impus o taxa de 10% care pare sa aiba succes in reducerea consumului si a vanzarilor, sustinatorii taxei solicitand guvernului dublarea acesteia.

Alte masuri fiscale includ subventionarea cu 10%-30% a fructelor si legumelor proaspete. Taxarea alimentelor si a altor tipuri de bauturi care au un continut ridicat de gasimi, sare sau zahar "pare promitatoare", conform OMS, deoarece s-a dovedit ca preturile mai ridicate reduc consumul.

O miscare de consumatori din Columbia exercita presiune pentru taxarea bauturilor zaharoase, dar industria rezista. Vanzarile acestor produse au crescut mult mai rapid decat in orice tara latino-americana, unde jumatate din populatia adulta si 17% din copii sunt supraponderali sau obezi. In septembrie, asociatia pentru educarea consumatorilor, Asociacion Educar Consumidores, a realizat un clip educational pentru a fi difuzat la televizor, prin care avertizeaza asupra consumului de bauturi zaharate care poate provoca diabet sau alte boli. Dupa o plangere a companiei columbiene de bauturi Postobon, reglementatorul guvernamental a interzis difuzarea videoclipului pe canalele de televiziune, sustinand ca deruteaza publicul.