A luat nastere Miscarea Romanilor din Europa: 'Unirea diasporei si revenirea in tara e cheia iesirii din conul de umbra comunist'

de Miruna Cajvaneanu     HotNews.ro
Miercuri, 28 octombrie 2009, 10:46 Actualitate | Diasporă


Duminica, 25 octombrie, a luat nastere la Barcelona, in Spania, prima organizatie pan-europeana a romanilor din diaspora: Miscarea Romanilor din Europa (MRE). Initiativa a apartinut romanilor din Barcelona, mai precis liderului Partidului Iberic al romanilor din Spania (PIRUM), Florin Bojor, absolvent de teologie si autorul primului dictionar romano-catalan. MRE a fost fondata de un grup de 14 asociatii si organizatii ale romanilor din Spania, Italia, Portugalia, Germania, Austria si Serbia.

Pe agenda discutiilor s-au aflat subiecte legate de situatia socio-politica si culturala a comunitatilor romanesti din afara granitelor si relatia lor cu autoritatile locale, perceptia si imaginea acestora reflectata de mass-media si politica locala in fata societatii civile, situatia economica si politica a Romaniei, vazuta de romanii din strainatate, reintoarcerea conationalilor in tara, participarea diasporei la fenomenele electorale.

“Unitate in diversitate”

Scopul declarat al organizatiei nou infiintate este acela de a “promova imaginea si valorile romanesti, integrarea sociala, economica si politica” a romanilor din Europa, pornind de la principiul “unitatii in diversitate”. Nu in ultimul rand, MRE isi propune sa creeze “o noua imagine reala si pozitiva a romanilor in raport cu tarile de adoptie”. Participantii la intalnirea de la Barcelona vor sa aiba un dialog si cu institutiile din Romania: "Vrem sa sensibilizam autoritatile statului, societatea civila, in vederea necesitatii folosirii experientelor si studiilor dobandite de romanii din strainatate care doresc sa se intoarca in tara”.

“Miscarea nu va avea un sef, ci toti membrii sunt egali! Vom avea un purtator de cuvant prin rotatie de doua luni. Prin vot liber, majoritar, s-a ales ca Spania sa detina primul purtator de cuvant pe perioada 25 octombrie – 25 decembrie 2009", a declarat miercuri, pentru Hotnews.ro, Florin Bojor, primul purtator de cuvant al MRE. “Dorim sa construim un intreg sistem al romanilor din Diaspora” - continua Bojor. “Ca atare, toata lumea este invitata, insa criteriul de selectie va fi constituit de fapte, nu de vorbe”.

Taurul  cu doua coarne

Unul din cele mai mari pericole in Romania de azi este reprezentat, in opinia lui Bojor, de prezenta “fostilor comunisti reciclati in politica actuala”.

“Indiferent ce 'corn' am vota, pe cel stang sau pe cel drept, avem de a face cu acelasi „taur”: aceiasi actori, insa cu alte masti, dar aceeasi piesa de teatru (...) Este nevoie de un alt sistem de oameni care sa schimbe Romania. Numai unirea diasporei si intoarcerea noastra este cheia de iesire din conul de umbra comunist".

Fondurile necesare organizarii intalnirii de la Barcelona au fost stranse prin cheta: “Banii i-am pus fiecare dintre noi prin cheta: oameni simpli, fara un loc de munca, someri sau aflati in ajutor social. O mare majoritate a banilor i-am obtinut de la Augusti Boadas, calugar franciscan catalan, profesor de filozofie la facultate si bibliotecarul Manastirii Franciscane - el este si mentorul meu personal”.

Asociatii si organizatii membre MRE

Partidul Iberic al Romanilor – Spania, Partidul Identitatea Romaneasca – Italia, Asociatia Romanilor din Mallorca – Spania, Asociatia Romanilor din Arbùcies – Spania, Casa Romania din Catalunia – Spania, Asociatia pentru Difuzarea Culturii Romanesti din Parets del Valles, Liga Studentilor Romani din Strainatate Filiala Spania, Platforma Culturala ASII ROMANI – Nuremberg, Asociatia de Muzica si Cultura Romaneasca Victoria Republica Serbia, Spatiul Niram – Madrid, Roman in lume, Miscarea NOII GOLANI, Aut Pro Rom – Graz, Asociatia Emigrantilor Romani si Moldoveni Algarve – Portugalia.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















1968 vizualizari

  • 0 (6 voturi)    
    Va veti certa intre voi (Miercuri, 28 octombrie 2009, 10:56)

    Alexi [anonim]

    pentru ca vreti NIMIC, adica nu aveti niciun scop CONCRET
    Utopiile sunt cel mai usor de vandut romanilor, pentru ca nu presupun si inhamarea la munca pentru realizarea lor
    ci doar prilejul de a iesi in prim plan si de a fi "vedeta"

    Seamana a miscare securista pentru "imagine"

    Probabil "imaginea" va fi amanetata ulterior unui candidat sau altuia la presedentie
  • 0 (6 voturi)    
    “Unitate in diversitate” (Miercuri, 28 octombrie 2009, 11:04)

    Vorbe goale [anonim]

    Intrebari:
    1 - sunt primiti si tiganii din "diaspora"?
    2 - cum va asigurati ca nu ati fost deja infiltrati de "conul de umbra comunist"?
  • +1 (5 voturi)    
    spania (Miercuri, 28 octombrie 2009, 11:07)

    benu [utilizator]

    Culmea fix pe 2 luni se alege purtatorul de cuvant, pana trec alegerile. Sunt reticent pentru ca in MRE-ul asta intra si partide politice deci nu miroase a bine.
  • +2 (4 voturi)    
    bravos (Miercuri, 28 octombrie 2009, 11:11)

    cix [anonim]

    Mi se pare o initiativa foarte buna. Avem nevoie de unitate, de initiative. Speram doar sa nu derapeze pre repede in interese...
  • +2 (2 voturi)    
    Miscarea face bine la sanatate ! (Miercuri, 28 octombrie 2009, 11:24)

    pa&pu [anonim]

    E bine aleasa denumirea de Miscare pentru aceasta intreprindere, sugereaza neliniste, foiala, agitatie cu un scop neclar. Daca a fost o alegere constienta, e de laudat spiritul poetic - spre deosebire de mult mai banalele Uniune, Liga, Asociatie etc. care ar fi putut sugera ( in mod eronat ) ca e vreo legatura, eventual chiar consens intre participanti.
    • 0 (0 voturi)    
      URF (Miercuri, 28 octombrie 2009, 11:58)

      G [anonim] i-a raspuns lui pa&pu

      Ur funny! Dar ai dreptate...
    • 0 (0 voturi)    
      scop clar (Miercuri, 28 octombrie 2009, 12:11)

      addy [anonim] i-a raspuns lui pa&pu

      eu cred ca ubn scop clar il au...citeste declaratia lor
  • +2 (4 voturi)    
    Felicitari! (Miercuri, 28 octombrie 2009, 11:25)

    busa [anonim]

    Era nevoie de mult timp sa se intample asa ceva. Poate ca e ultima noastra sansa, ca natiune,sa ieism din anonimat. In tara valorile nu au nici o sansa, poate cineva din diaspora sa ne salveze.
  • +2 (2 voturi)    
    Seful e teolog (Miercuri, 28 octombrie 2009, 11:33)

    Alui [anonim]

    Deci scopul miscarii e sa se faca biserici in Europa, ca in Romania nu mai incap. Daca seful era laic, m-as fi inscris si eu, dara asa .... aceasi Marie (din Romania) cu alta palarie.
  • +1 (1 vot)    
    Oare Brucan a avut totusi dreptate ? (Miercuri, 28 octombrie 2009, 11:43)

    Kata [anonim]

    Citind articolul, mi-am adus aminte de previziunile "oracolului din Damaroaia". Sa fie aceasta salvarea noastra? De la cei din tara nu ma astept la nimic bun.
  • +1 (1 vot)    
    Cum (Miercuri, 28 octombrie 2009, 12:06)

    zdrang [anonim]

    Cum de poate lua legatura?Aveti o adresa de email,Hotportal sau ceva in sensul asta?
  • +2 (2 voturi)    
    tot inainte (Miercuri, 28 octombrie 2009, 12:18)

    kamyqaz [anonim]

    "situatia socio-politica si culturala a comunitatilor romanesti" simplu - TE ADAPTEZI LA situatie, adica la cultura, regulile si traditiile impuse de tara resectiva.

    "promova imaginea si valorile romanesti", pai tiganii care fura si cersesc la colt de strada, ei nu "promoveaza" ?

    "studiilor dobandite de romanii din strainatate care doresc sa se intoarca in tara" era vorba ca "daca imi dai bani, ma intorc in tara". "Gicule!!!, dupa bani ai alergat o viata intreaga ... "

    "sa construim un intreg sistem al romanilor din Diaspora" - este deja, unul "negru": traficanti, hoti, ...

    "Indiferent ce 'corn' am vota, pe cel stang sau pe cel drept, avem de a face cu acelasi „taur”" blah, blah, blah ... HAI spune pe cine trebuie votat si nu-o mai lungi.

    "Miscarea ??" deja va si vad cu furci si topoare; tot inainte. Pe unde treceti, prapad sa faceti si nu uitati, "romanul e ca unu' ". :)

    ... si totusi cred ca trebuie taiate uscaturile din curtea proprie iar imaginea se va rezolva de la sine, nu credeti?
  • +1 (1 vot)    
    multa bafta! (Miercuri, 28 octombrie 2009, 15:12)

    I [utilizator]

    .
  • +1 (1 vot)    
    DIASPORA ROMANA DIN ITALIA (Miercuri, 28 octombrie 2009, 15:22)

    ing. Die Nicolae Alexandru [anonim]

    asociatia "roemeni di padova"
    vizavii de indiferenta condamnabila a autoritatilor de la bucuresti fata de romanii din diaspora ,militam si noi pentru "buletinul alb " ( care se contabilizeaza nu se anuleaza ) la prezidentiale , in semn de protest .
    suntem deschisi la colaborarea cu miscarea romanilor din europa .
    cu stima .
    ing. die nicolae alexandru - presedintele asociatie "romeni di padova"
  • 0 (0 voturi)    
    Romania Noastra e la noi (Miercuri, 28 octombrie 2009, 15:31)

    Rafaila [anonim]

    Plecat fiind din tara de 13 ani am a va spune citeva lucruri simple, la subiect:
    1. Eu nu ma voi intoarce in Romania decit atunci cind Romania se va intoarce in mine.
    2. Semnul intoarcerii noastre va fi acelasi ca si semnul neplecarii noastre - steagul cu gaura.
    3. Nimeni nu isi va pierde cu adevarat speranta pentru ca Dacia a intrat intr-un nou anotimp astral - primavara - anotimpul renasterii.
    4. Cine trebuie si poate sa stie, stie deja.
  • 0 (0 voturi)    
    boicot la vot (Miercuri, 28 octombrie 2009, 15:47)

    dani [anonim]

    "Prima masura adoptata de Miscarea Romanilor din Europa este decizia ca la alegerile prezidentiale, din 22 noiembrie, sa le recomande romanilor “sa voteze în alb”, pentru a boicota procesal electoral". Informatia apare in alte materiale de presa, nu si in cel de mai sus. Votul "in alb" e un vot anulat, care favorizeaza un candidat din tara, caruia i-a si venit ideea cu crearea acestei miscari...un scurt si electoral joc de glezne.
    • 0 (0 voturi)    
      Votul in alb nu inseamna "Boicot" (Miercuri, 28 octombrie 2009, 16:44)

      Mihai Muntean [anonim] i-a raspuns lui dani

      http://www.apd.ro/votuluninominal/votul_alb.php

      Deci votul in alb nu favorizeaza niciun candidat!
      Este doar expresia nemultumirii declarate public de o parte a electoratului.
      De 20 de ani in Romania votam "raul cel mai mic", votam micii, berea, manelele, pixurile, sepcile si esarfele colorate...si dupa aceea!?
      Acest tip de mentalitate(raul cel mai mic) favorizeaza candidatii de la caz la caz.
      Actuala clasa politica a ro. nu mai are nimic de spus in istoria contemporana a Romaniei.
      Au pus tara pe butuci, se cearta si se injura necontenit, nu sunt capabili sa gaseasca solutii viabile iesirii din coma politico-economica in care cu larga lor contributie a intrat tara noastra!
      Societatea civila in tara e inexistenta,iar acolo unde totusi mai misca ceva, e supus si controlat politicului!
      De la primul la ultimul candidatii actuali sunt expresia si reflexia politicilor dezastroase pt . Romania. E de ajuns sa iesiti pe strada sa va convingeti!
      • 0 (0 voturi)    
        Vot alb = VOT NUL (Miercuri, 28 octombrie 2009, 17:32)

        cix [anonim] i-a raspuns lui Mihai Muntean

        Sunt de acord ca situatia e dificila in tara, dar unde nu e acum in lume??? criza a agravat situatia multora. O actiune "a la Mahatma Gandhi" nu ar avea decat efecte negative, vazand ca cei ce au votat intotdeauna PSDR, PRM etc au votat si vor vota si mare ar fi surpriza sa nu ne trezim cu unul din specimenele aste la presedentie sau cu un guvern din nou cu majoritate redusa, ce va trebui sa se certe mai tot timpul si sa faca compromisuri. Daca sunteti pentru opozitie radicala: de ce nu va dati foc in piata Victoriei?, e si asta o forma opozitie. Propunrea reducerii numarului parlametrailor i-mi place, nespus de mult si e deja un instrument de a face curatenie, votul uninominal e un alt instrument de curati parlamentul de lichele. Singur mod e de a actiona aceste instrumente e de a vota, bine si nu VOTUL ALB.
  • 0 (0 voturi)    
    idee (Joi, 5 noiembrie 2009, 12:25)

    cetateanul neturmentat [anonim]

    pai e simplu, sa se permita accesul in politica si in functii de stat numai celor nascuti dupa 75...sa zicem. adica celor care n-au apucat sa fie constaminati sau sa activeze prea mult in comunism.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version