Corespondenta din Germania

Placheta auto verde, pasaport de intrare in centrul marilor orase germane

de Dani Rockhoff     HotNews.ro
Miercuri, 27 februarie 2008, 19:51 Actualitate | Diasporă


Pasaportul verde pentru masini
Foto: Hotnews
De la 1 martie, nu mai e de gluma pentru soferii germani. Cine nu are „placheta de particule“, lipita pe parbriz, trebuie sa ocoleasca centrele multor orase din Germania, unde s-au circumscris deja zonele cu protectie de mediu. Placheta e pasaport pentru zonele verzi, in general centrele oraselor, in care poluarea e extrem de ridicata. Cine n-o are lasa masina la periferie si ia tramvaiul sau scoate cinci-sase sute de euro din buzunar, pentru un filtru DPF. Regula e valabila si pentru turisti, amenda e de 40 de euro si 1 punct in registrul auto.

Filtrul de particule

Reglementarea de mediu referitoare la controlul emisiei de particule fine a intrat in vigoare in Germania acum un an. Centrul orasului e deja protejat in Berlin, Hanovra si Koln, iar de la 1 martie 2008 masura va intra in vigoare si in alte orase, mai mari sau mai mici - Dusseldorf, Mannheim, Stuttgart sau Reutlingen.

La 1 ianuarie 2009 li se vor alatura Munchen, Karlsruhe, Freiburg, Heidelberg si multe alte orase, ale caror centre vor fi tabu pentru automobilele cu tehnica de esapare a gazelor invechita.

Sunt vizate in special motoarele cu alimentare pe motorina si care n-au filtru de particule. Acesta, numit si filtrul Diesel, „nu se schimba la revizii, este fara intretinere, se auto-regenereaza printr-un ciclu special de injectie, care creste temperatura in el si arde particulele absorbite“, spune un specialist.

Mai putin praf in gat

Prin delimitarea acestor zone verzi cu panouri ce restrictioneaza accesul unor masini se urmareste reducerea poluarii din aer, in mare parte cauzata de emsiunile de praf fin si gaze de ardere auto.

Praful poluant din aer, care se are in vedere, este format din particule atat de mici, incat trece nestingherit prin nas si caile respiratorii, ajungand direct in plamani. Medicii il considera o cauza importanta in declansarea astmei sau cancerului. Un studiu al Uniunii Europene a apreciat ca, in Germania, inhalarea prafului fin din atmosfera cauzeaza anual moartea a circa 65.000 de oameni.

Norma UE, valabila in Germania din 2005, spune ca limita acceptabila de praf fin din aer nu poate fi depasita decat pe parcursul a 35 de zile dintr-un an calendaristic.

Limitarea tranzitului de mare tonaj pe anumite strazi centrale, ca si masurile de igiena stradala din zonele puternic circulate, n-au dus la rezolvarea problemei. Prin urmare, s-a trecut la masuri drastice de protectie a mediului, cum este si cea a plachetarii automobilelor si restrictia accesului lor in zonele puternic poluate.

Ce placheta primeste masina mea?

Ce placheta primeste fiecare masina nu poti afla decat informativ la service-urile auto. Acestea nu sunt autorizate sa acorde placheta, te trimit la TUV, DEKRA, sau alte institutii autorizate sa emita taloane de circulatie, precum si acest liber de mediu in circulatia auto.

La TUV, cu talonul masinii, care dovedeste in ce marja de poluare te inscrii, esti inregistrat si primesti placheta aferenta (verde, galbena sau rosie), pe 5 euro. La DEKRA, pe 6. Momentan, pretul plachetei in Germania variaza intre 5 si 10 euro si se acorda unui autovehicul pe timp nelimitat.

Problema cea mare e mai putin la automobilele pe benzina, considerate mai putin poluante, cat la cele pe motorina. Insa, chiar si masinile mai vechi, dotate cu catalizator si filtru de particule, pot primi placheta de libera trecere.

Bagi o data mana mai adanc in buzunar, peste 1.000 de euro pentru dotarea cu aditionalele  de mediu, insa iti scade impozitul auto si poti sa circuli peste tot. Automobilele fara catalizator si fara filtru PDF nu primesc placheta, deci poti face cu ele ture prin padure sau sa le dai la fier vechi.

Masinile cu grad de poluare 4 primesc placheta verde. Aici se inscriu automobilele pe benzina cu catalizator normat, ca si cele pe gaz, curent electric,  biocombustibil, sau cele Diesel din grupa Euro4. Celelate Diesel, normate Euro2 sau Euro3, primesc placheta rosie, respectiv galbena.

Pe site-ul ADAC se detaliaza si sub forma de tabel (unde nu trebuie sa stii multa germana) „cheile“ de pe taloanele auto si in ce plachetare se inscriu diversele tipuri de masini (importante fiind ultimele doua cifre din codificarea de pe talon. De exemplu, la Schlusselnummer 010230, un automobil pe benzina, productie 2000, primeste placheta verde.

Regula si pentru turisti

Reglementarea e valabila, in Germania, si pentru turisti sau masinile inregistrate in strainatate. Pana acum, dintre acestea sunt exceptate de la regula doar salvarile, masinile agricole, motocicletele si unele oldtimere sau automobile, la care se dovedeste ca montarea filtrului de particule e imposibila din punct de vedere tehnic (masina) sau financiar (posesor).

Amenda pentru circulatia in zonele verzi - centrele oraselor delimitate prin panouri de circulatie specifice- e de 40 de euro si 1 punct in registrul central de la Flensburg. Controalele au inceput deja, politia din marile orase e pe faza. Nu doar in Germania, ci in 70 de mari centre urbane din Europa s-au instituit aceste zone protejate de poluarea cu praf fin.

Exista insa solutii si facilitati fiscale: cine nu indeplineste macar norma Euro2 (placheta rosie), poate sa-si „amenajeze“ motorul. Costurile, care variaza in functie de capacitatea cilindrica, sunt amortizate in cativa ani.

De exemplu, statul german recompenseaza amenajarea unui autovehicul pe motorina la cerintele de mediu cu 330 de euro. In plus, posesorul acestuia economiseste impozitul punitiv de 1,20 euro pe 100 cmc capacitate cilindrica.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















28500 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Euro2=verde! (Miercuri, 27 februarie 2008, 20:44)

    Chevy [anonim]

    probabil ca sunt singura exceptie din Germania; masina mea este D3, adica echivalentul lui Euro2 si totusi am placheta verde in parbriz.Poate ne oferiti date mai corecte... Si poate informati posesorii de masini de epoca despre exceptiile de care beneficiaza! Orice oldtimer inscris ca atare in circulatie este exceptat de la regulamentul ecologic. Cat priveste tabelul ADAC, poate ne explica redactoarea ce "Schlüsselnummer" cauta un turist roman in talonul masinii sale ca sa stie daca poate intra in München de la 1.Oct. 2008 (nu 01.01.2009!) sau nu.
    • -1 (1 vot)    
      praf fin? (Miercuri, 27 februarie 2008, 21:26)

      Gogu [anonim] i-a raspuns lui Chevy

      ce e aia? exista si praf grosolan?
      probabil ca vorbeati de "particule fine", e totusi altceva
    • 0 (0 voturi)    
      articolul nu minte! (Duminică, 6 aprilie 2008, 13:46)

      tibisor [anonim] i-a raspuns lui Chevy

      Am si eu un mertan din ´86, cu norma de poluare euro 1, avand tocmai primul catalizator introdus pe piata si totusi am primit placheta verde! Povestea cu normele euro se refera in general la masinile diesel, fapt subliniat si in articol. Astfel nu esti nici o exceptie, aceeasi poveste avand-o si multi multi altii. D3 nu este echivalentul a Euro 2, ci e catalogat mai superior, aflandu-se undeva la limita Euro 3. Daca ai o masina D3 platest impozit cat dupa Euro 3 (E3), nu dupa norma de Euro 2. In ceea ce priveste turismul roman, la centrele de vanzare a plachetelor nu are decat de inmanat talonul masinii, iar vanzatorul stie ce are de facut. In München se implementeaza legea plachetelor de la 01.01.09
  • 0 (0 voturi)    
    euro4 (Miercuri, 27 februarie 2008, 20:53)

    raz [anonim]

    Daca masina mea e Diesel Euro 4, dar fara filtru de particule, se incadreaza la bulina verde ca nu inteleg ?
    • 0 (0 voturi)    
      da (Miercuri, 27 februarie 2008, 22:26)

      Gogu [anonim] i-a raspuns lui raz

      daca ai euro4 nu-ti trebuie filtru de particule
      • 0 (0 voturi)    
        DPF (Miercuri, 27 februarie 2008, 23:27)

        Gigi [anonim] i-a raspuns lui Gogu

        Exista diesel Euro 4 cu DPF (filtru de particule).
        Eu am asa ceva si tot am platit 1000 Eur. taxa de prima inmatriculare guvernului "ecologist" in functie!
        • 0 (0 voturi)    
          euro4 (Joi, 28 februarie 2008, 1:04)

          dd [anonim] i-a raspuns lui Gigi

          din cate stiu eu toate dieselurile euro 4 au filtru de particule. Al meu se cheama FAP.
          • +1 (1 vot)    
            nu chiar (Joi, 28 februarie 2008, 2:12)

            raz [anonim] i-a raspuns lui dd

            Nu toate dieselurile euro 4 au filtru de particule,
            a mea e luata in 2005 si nu are.
  • +1 (1 vot)    
    Uite ca se mai gasesc unii .... (Miercuri, 27 februarie 2008, 22:29)

    MLZ [anonim]

    ... care mai si gandesc!

    As da si 1000 EUR sa-mi echpez o "rabla" cu filtre de particule si alte "aditionale de mediu", dar nici in ruptul capului nu as da 1000 EUR statului ca impozit sub pretextul "taxa de prima inmatriculare" (eventual cu vagi urme ecologice).

    Pentru ca sunt de acord sa platesc pentru ce stric (poluez), dar nu accept sa ma prosteasca in fata niste talhari.

    PS: "Rabla" se refera la criteriile onor Guvernului nostru de reshapatzi - pe care i-am votat cu mari sperante, pupa-mi-as creieru' asta de savant!)

    Bine, ca nici nu "stanga de caviar" nu mi-e rusine, care umbla numai in limuzine nemtesti....
  • 0 (0 voturi)    
    Bulina verde si particule fine (Miercuri, 27 februarie 2008, 23:24)

    MrD [anonim]

    In Germania exista o limita de zile pe an in care se accepta valori peste limita a particulelor in aer. In 2006 s-a depasit in orasele mari de mai multe ori decat a fost legal. Asta a fost motivul pentru care a fost gandit impartirea oraselor in zone verzi si galbene. Exista 3 feluri de buline verzi galbene si rosii. De ex in zona verde intra doar cel cu bulina verde in galgena cel cu bulina galbena si verde samd.
    Acum apar semnele de intrebare: 2007 a fost un an mai ploios iar zilele cu "praf" peste limita nu au fost nici pe departe depasite. Ceea ce arata ca nu masinile au rolul principal in "prafuirea"atmosferei iar vremea joaca un rol mult mai important.
    A doilea "scandal" a fost de curand si a aratat ca filtrele de masina de la anumite firme au avut o eficienta foarte mica, nefiltrand aproape nimic din particule. In plus filtrul se autocurata cum scrie si in articol dar numai dupa ce se incinge bine, adica trebuie rulat ceva km si aici ma refer nu prin oras 5 km ci pe autobahn cu ceva mai multi km.
    Deci in concluzie faptul ca ai bulina sau nu va mai ramane de discutat.
  • 0 (2 voturi)    
    stiri explozive (Joi, 28 februarie 2008, 8:46)

    marius [anonim]

    pana si din stirea asta banala reusiti sa faceti o gogoasa. Toate bulinele pot intra in centrul oraselor in primul an de cand s-au introdus bulinele.

    explicatie: d2, d3, d4 pe benzina primesc bulina verde :)
    • 0 (0 voturi)    
      cum se poate obtine bulina? (Joi, 28 februarie 2008, 10:56)

      xxxx [anonim] i-a raspuns lui marius

      toata lumea vorbeste de bulina, dar nimeni nu intreaba pt un turist cum se poate obtine bulina asta ?
  • 0 (0 voturi)    
    :D (Joi, 28 februarie 2008, 9:45)

    Nautilus [anonim]

    1. Traficul de mare tonaj nu avea ce cauta prin centru oricum, noi avem scuza unei centuri neincapatoare, nemtii n-o au

    2. "Automobilele fara catalizator si fara filtru PDF nu primesc placheta, deci poti face cu ele ture prin padure sau sa le dai la fier vechi" e o informatie contradictorie, chiar in articol se spune ca placheta e valabila pentru centrele oraselor

    ~Nautilus
  • 0 (0 voturi)    
    Bulina verde pt. benzinare (Joi, 28 februarie 2008, 10:27)

    Marian [anonim]

    Regula e simpla: toate masinile pe benzina primesc placheta verde. La Diesel trebuie Euro 4. Daca e euro 3 se primeste placheta galbena. Daca ai filtru de particule atunci e placheta verde.
  • 0 (0 voturi)    
    din ciclul (Joi, 28 februarie 2008, 11:00)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    hai sa aberam cu UE, astazi va prezentam aberatia cu moartea bietilor europeni care in loc sa traiasca 250 de ani, cum ar vrea ei pt ca, vorba reclamei, merita, mor pe la vreo 85 din cauza motoarelor diesel. Si uite asa, cu tot felul de spaime, sta europeanul linistit si nu pune prea multe intrebari deranjante.
  • 0 (0 voturi)    
    poluare diesel vs. benzina (Luni, 31 martie 2008, 11:37)

    Alex [anonim]

    Tin sa contrazic autorul articolului intrucat emisiile de CO2 sunt mai mici la motoarele diesel decat pe cele pe benzina (daca luam in calcul motoare cu cilindree si norma de poluare apropiata)!


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by