Doi ofițeri români, aflați la bordul unei nave sub pavilion Panama, sunt blocați la bord într-un port din Libia, după ce vasul a salvat 90 de migranți din apele internaționale, iar acum nu sunt lăsați să coboare pe țărm, scrie Mediafax. Reprezentanții Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor au apelat MAE, solicitând ajutor pentru repatriere.

Nava NivinFoto: vesselfinder.com

Potrivit reprezentantului Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF) în România, Adrian Mihălcioiu, cei doi ofițeri români fac parte din echipajul vasului Nivin - pavilion Panama, care naviga săptămâna trecută dinspre Italia către portul libian Misurata.

Nava a primit un apel de la centrul de căutare și salvare din Italia să se apropie de o ambarcațiune suspectă, aflată în zona lor de navigație.

„Era o ambarcațiune care încerca să ajungă în Italia cu 90 de emigranți. Aceștia au urcat pe nava Nivin, care se îndrepta către Libia. Când și-au dat seama că sunt în Libia și nu în Italia, emigranții au început să devină agresivi. În port la Misurata se pare că autoritățile nu au lăsat imigranții să coboare de pe nava”, a declarat, luni, Adrian Mihălcioiu.

Potrivit sursei citate, situația este acum una complicată deoarece nava nu are unde să plece, este cu echipaj la bord, între care și cei doi români, și cu încă 90 de persoane considerate pasageri clandestini.

Familiile celor doi români sunt îngrijorate de soarta ofițerilor, iar reprezentantul ITF în România spune că a contactat autoritățile pentru a se încerca repatrierea marinarilor.

„Printre membrii echipajului sunt și doi ofițeri români, plecați prin firma Marina Crewing din Constanța. Cei doi sunt blocați practic a bord. Familiile, dar și noi cu toții, suntem îngrijorați de soarta celor doi ofițeri români. Am apelat la Ministerul Afacerilor Externe care, prin autoritatea pe care o are, să încerce să îi repatrieze pe cei doi navigatori români din Libia. Credem că responsabil cu plata repatrierii, pe lângă armator, este și agentul de crewing. Cei doi navigatori au ajuns practic - fără voia lor - într-o situație aproape fără ieșire”, a mai afirmat Mihălcioiu, care este și lider al Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN).

Deși cei doi ofițeri români nu sunt membri ai SLN, reprezentanții sindicatului atrag atenția asupra pericolelor în care pot fi implicați navigatorii români trimiși la muncă de unele agenții de crewing (autorizate de ANR) pe nave care nu respectă anumite criterii privind condițiile de muncă și viață și nu sunt acoperite de contracte colective de muncă standard.

„SLN oferă informații gratuite și sfaturi profesionale tuturor navigatorilor în privința condițiilor de muncă de la navele unde urmează să fie angajați în speranța că astfel de situații să fie evitate”, susține Adrian Mihălcioiu.