Scandalul romancelor tratate ca sclave in Sicilia arata si modul in care sunt cheltuite fondurile italiene destinate luptei împotriva traficului de persoane. In total, în 2016, Guvernul Italiei, prin Ministerul pentru Şanse Egale, a demarat proiecte în valoare de 15.000.000 de euro pentru a ajuta victimele abuzurilor la locul de muncă, printre care se află şi „sclavele sexuale” din sudul Italiei. Continuăm ancheta noastră pentru a afla cum sunt cheltuiţi aceşti bani.

Lupta impotriva abuzurilorFoto: Captura Youtube.com

800 290 290 - În Italia există un call center gratuit, unde se poate obţine asistenţă în caz de exploatare la locul de muncă şi unde pot apela femeile victime ale abuzurilor sexuale sau ale traficului de persoane, ca acelea despre care se vorbeşte intens în presă, în urma anchetei realizate de „The Observer”. Pentru call center sunt prevăzuţi anual 365.000 de euro. Dar Numărul Verde este puţin cunoscut în Italia: este asociat cu o pagină Facebook care are puţin peste 1000 de utilizatori şi e promovat printr-un un spot oficial cu câteva zeci de accesări.

Cum funcţionează call centerul

Apelez 800 290 290 din Italia. Telefonul sună de două ori, apoi aud în receptor: „Numero verde antitratta” (Numărul verde împotriva traficului de persoane). La celălalt capăt al firului e o doamnă italiană.

Îi spun că am auzit de două cazuri de persoane disperate, de naţionalitate română care se află în Sicilia fără documente şi bani. Primesc sfatul ca acele persoane să se ducă la Questură (Poliţie) şi să denunţe furtul documentelor. Îi spun operatoarei că documentele au fost reţinute de către nişte conaţionali care le-au promis celor doi un loc de muncă. „Dacă e vorba de o situaţie de exploatare, spuneţi-le să sune la noi dar să denunţe la Questură”.

„Puteţi ajuta aceste persoane, cu cazare, ajutor?”

„Putem avea o discuţie cu aceste persoane, pentru a afla dacă sunt victime ale exploatării. Apoi urmează să le îndreptăm, dacă e nevoie, către structuri unde să fie asistate”.

„Aveţi un vorbitor de limbă română, că aceste persoane vorbesc greu limba italiană?”

„Da, este o mediatoare culturală româncă. Lucrează cu noi, dar o găsiţi mai degrabă dimineaţa”.

  • Iată conversaţia avută cu operatorul call center-ului italian dedicat victimelor situaţiilor de trafic de persoane şi exploatare. Situaţia prezentată de noi la telefon are la bază un caz real: doi români rămaşi fără bani şi documente, după ce au fost înşelaţi de nişte conaţionali cu un promisiunea unui loc de muncă.

Un call center activ 24 de ore din 24

Call centerul, activ 24 de ore din 24, este pus la dispoziţie de Guvernul Italian, printr-un program costisitor de combatere a exploatării sexuale la locul de muncă şi economiei ilegale în general. Obiectivul declarat al campaniei prin Numărul Verde este acela de a „furniza administraţiei publice un instrument de intervenţie socială menit să integreze alte activităţi specifice de protecţie socială”.

Numărul Verde se doreşte a fi un instrument rapid, util şi gratuit, aflat la dispoziţia oricărei persoane în posesia unui celular sau care poate accesa un telefon public.

Însă noi am aflat de acest instrument doar consultând site-ul Ministerului Pentru Şanse Egale: site necunoscut majorităţii publicului larg.

Un call center de 365.000 euro pe an

Cât costă gestionarea Numărului Verde? Potrivit documentelor accesate de Hotnews.ro, proiectul a beneficiat de un buget de 365.000 euro în anul calendaristic 2016, sumă de confirmat şi pentru continuarea proiectului, în anul 2017.

Sistemul SIRIT

De gestionarea proiectului se ocupă la nivel naţional Primăria din Venezia, care coordonează atât Numărul Verde, cât şi centralizarea şi prelucrarea datelor care provin din semnalări. Procesul este computerizat, prin intermediul unui software complex, denumit SIRIT.

Peste un sfert de milion de cheltuieli de personal, doar 3000 în campania de informare

Iată cum sunt distribuite cheltuielile. Observăm că cea mai mare sumă (263.000 de euro) este alocată pentru cheltuieli de personal, adică cei 7 operatori care asigură asistenţa în mai multe limbi, 24 de ore din 24. 16.000 de euro sunt necesari anual pentru întreţinerea sistemului de software.

Supriza apare când se observă un alt alineat: doar 3000 de euro sunt prevăzuţi pentru (poate) una din cele mai importante activităţi aceea de promovare şi diseminarea materialului informativ legat de serviciul de call center.

Un clip publicitar cu câteva zeci de accesări

Lipsa de promovare se reflectă şi în numărul de vizualizări pe Youtube ale spotului publicitar de publicizare a Numărului Verde: câteva zeci de accesări pe contul oficial al Departamentului din cadrul Guvernului.

Iată clipul:

Pe pagina de Facebook asociată proiectului observăm că sunt puţin peste o mie de utilizatori înscrişi.

În legătură cu eficienţa Numărului Verde şi cu statisticile centralizate legate de fenomentul sclaviei şi exploatării – cu precădere în rândul populaţiei feminine din sudul ţării - Hotnews.ro a solicitat răspunsuri prin mail atât Ministerului care finanţează proiectul (pe 15/03/2017), cât şi Primăriei din Venezia, care se ocupă direct cu strângere şi prelucrarea datelor (pe 16/03/2017).

Aşteptăm încă răspunsurile oficialităţilor italiene.

Până atunci, în afară de a face cunoscut NUMĂRUL VERDE 800 290 290, putem face un rezumat al eficienţei campaniei:

Părţi pozitive:

E un număr gratuit şi uşor de memorat, 24 ore din 24;

Semnalarea e anonimă;

E valabil pe întreg teritoriul Italiei;

Răspunsul operatorilor este prompt, politicos;

Există posibilitatea de a obţine îndrumare şi ajutor;

Parti negative:

Nu există permanent vorbitor de limbă română;

Call centerul nu este promovat;

Lipsa de transparenţă - nu există un raport public sau o monitorizare a eficienţei în raport cu costurile.