Luni, 26 septembrie, de dimineata, zece soferi romani, angajati ai unei firme de transport din Trieste (regiunea Friuli - Venezia Giulia), au intrat in greva foamei. De patru zile ei protesteaza in fata sediului companiei Autamarocchi, una din cele mai importante firme de transport din nordul Italiei. Cativa au dormit in masini acoperite cu pancarte si steagurile Romaniei si Italiei, altii care nu au incaput in masini, au dormit in strada. Cer ca firma pentru care lucreaza sa respecte cerintele lor cu privire la salarii si vor ca sindicatul din care fac parte sa fie recunoscut ca partener de dialog.

Soferi romani in greva foameiFoto: HotNews
  • UPDATE: Cei zece romani au iesit din greva foamei. Au intrerupt protestul dupa ce au primit asigurari din partea firmei ca revendicarile lor vor fi discutate la o masa de negociere in cadrul unui birou de avocatura. " E un pas inainte care nu fusese posibil inainte de a intra in greva foamei. Speram sa punem cat de curand un acord negru pe alb" ne-a spus Gheorghe Rotariu reprezentant al protestatarilor.

Pana acum, cinci dintre protestatari au fost transportati cu ambulanta la spital, dupa ce s-au simtit rau. Medicii de la spitalul din Trieste le-au facut analizele de sange si perfuzii, apoi s-au intors langa colegii lor.

Unul din ei e George Rotariu, originar din Iasi. Are 46 de ani si lucreaza de 7 ani ca sofer. Miercuri dupa amiaza s-a simtit rau si a fost transportat la spital cu ambulanta. Externat in cursul serii, ne-a spus:

"M-am simtit rau, slabit fizic si demoralizat. Nu am mai avut o asemenea experienta. Odata cu mine i s-a facut rau unui alt coleg, Anatol. Medicii ne-au facut analize, s-au asigurat de nivelul glicemiei. La spital ni s-au facut perfuzii si antidolorifice pentru durerea de cap. In timp ce stateam la spital, au mai venit inca trei colegi. Dupa tratament, ne intoarcem sa continuam greva foamei."

  • Cererile soferilor romani

Care sunt, mai precis, revendicarile romanilor:

"In ultimii ani, am fost transferati mai toti dintre noi de la o firma la alta, de fiecare data cu un salariu mai mic. Sindicatul din care facem parte, SICOBAS, nu este recunoscut de firma la care lucram. Noi cerem de luni de zile aplicarea contractului colectiv national de categorie. In schimb, acum avem un contract cu mult mai putine garantii pentru noi, semnat de firma impreuna cu alti reprezentanti sindicali, care nu au fost alesi de noi. Deci, in primul rand, vrem ca sindicatul din care facem parte sa fie recunoscut ca partener de dialog si in al doilea rand aplicarea conditiilor de munca si salariale prevazute de contractul national de categorie. Apoi sa fie stabilite reguli clare cu privire la numarul maxim de zile obligatorii pentru transferuri departe de casa."

George Rotariu, in numele colegilor sai, ne explica situatia actuala: "Salariul de baza este de 1647 de euro, la care se adauga - in teorie - suplimente pentru transfer nocturn, adica pentru noptile petrecute pe drum, si pentru ore suplimentare. Insa plata totala este sub nivelul muncii depuse. Uneori ajungem la circa 2000 de euro, dar am calculat ca, daca ar fi aplicat contractul national de munca, ar trebui sa avem minim 700 de euro lunar in plus."

"Ne intoarcem acasa la familii doar la sfarsitul saptamanii."

"E o munca grea, iar cei mai multi dintre noi suntem de luni pana simbata pe drum, departe de familii. Initial ni s-a promis ca vom avea maxim doua zile in transfer, insa de cinci ani ma intorc acasa doar la sfarsitul saptamanii."

Romanul continua cu un exemplu: "Fiecare camion este arondat unui sediu de baza. De exemplu, sunt 100 de camioane la Roma. Dupa ce ducem marfa, normal ar fi sa ne intoarcem la baza. Dar programul e facut pentru unii in asa fel incat nu pot face 400, uneori 700 de kilometri, pentru a se intoarce la baza seara. Asa ca dormim in parcari, in autogrill. Alti nu respecta programul si se intorc mai devreme, iar de aici se primesc la sanctiuni disciplinare. Din cauza oboselii se poate ajunge la accidente ; in 2015 am avut 3 accidente grave, cred ca stresul si oboseala au fost un factor de stres. Anumite persoane, cu o vechime mai mica decat a mea, au salarii pana la 3000 de euro si se intorc si acasa la o ora decenta, la cina, cum spun italianieii. Consideram ca suntem discriminati noi, cei care ne-am inscris in SICOBAS."

  • Negocieri cu angajatorul

Soferii romani spera ca, in cursul zilei de azi, joi, sa se ajunga la un acord cu patronii. "E a patra zi de greva. Asteptam sa vorbim cu directorul general, care ieri nu era la sediu. Ramane sa vedem ce se decide, sa scriem negru pe alb un acord."

  • Familii ingrijorate

Familiile romanilor sunt ingrijorate de situatia rudelor aflate de patru zile in greva foamei.

"Sotia si mai ales fiica cea mica sunt ingrijorate, - ne mai spune George Rotariu - de patru zile spera sa ma intorc acasa. Dormim in masina, unii afara, ca nu e loc. Stam in fata sediului, ca oamenii junglei. Nu va spun cum ne aranjam cu baia, incercam sa fim decenti, pe cat se poate. Fata m-a rugat sa renunt, ca noi nu suntem obisnuti sa facem astfel de proteste disperate, si sa caut un alt loc de munca. Insa eu sunt decis sa continui. Macar sotia lucreaza, mai avem un salariu in familie. Dar sunt printre noi multi care au rata la casa sau la masina si au un singur venit."

S-au gandit sa se intoarca in Romania ? "Unii din noi, da. Eu as vrea sa ma intorc, dar de ani de zile situatia politica nu ne permite. Deocamdata."

Cei zece romani romani in greva foamei nu sunt singurii straini din firma. Insa, din peste 800 de angajati, dintre care 200 romani, doar ei au decis sa protesteze. De ce ? "Sunt si altii care ar vrea sa faca protestul, dar le e frica. Noi ne-am expus, riscand actiuni disciplinare", sustine romanul.

  • Conducerea firmei: "Noi respectam contractul semnat cu sindicatele recunoscute"

Hotnews a discutat si cu conducerea companiei Autamarocchi: managerul Dino Rovina, responsabil Resurse Umane in cadrul companiei, a declarat:

"Protestatarii reprezinta doar o mica parte din cei 850 de angajati ai nostri. Ei cer ca sindicatul din care fac parte, SICOBAS, sa fie recunoscut ca partener de dialog cu noi. O alta cerere este aplicarea unui alt contract de munca. Insa noi respectam un contract colectiv de munca semnat cu sindicatele de baza de profil, in vigoare de un an. Sindicatul din care ei fac parte are doar 12 membri inscrisi la noi si nu este recunoscut. Cererile lor initiale au fost respinse de catre companie. Azi (28 septembrie 2016, n.r.) au venit cu alte cereri, redimensionate, care sunt in examinare si la care vom da un raspuns."

Am intrebat cum de toti protestatarii sunt romani: "printre angajatii nostri avem circa 200 de romani cu care am avut maxima colaborare, toti angajatii nostri au un contract in regula, salariul net este de 2000 de euro, platiti la timp, fara intarzieri."

  • Consulatul Romaniei: "Le-am recomandat sa renunte la greva foamei"

De situatia romanilor aflati in greva foamei la Trieste a fost informat si Consulatul General al Romaniei la Trieste, care a recomandat cetatenilor romani "sa renunte la aceasta forma de protest".

La cererea Hotnews.ro, MAE a facut urmatoarele precizari: "Consulatul General al Romaniei la Trieste are in atentie de la data de 27.09.2016 cazul cetatenilor romani, angajati ai unei firme de transport, care se afla in greva foamei nemultumiti fiind de faptul ca nu le sunt respectate drepturile salariale de catre angajator. Inca din momentul semnalarii situatiei, oficiul consular roman a intreprins demersuri pe langa autoritatile competente, in vederea obtinerii de clarificari, dar si pe langa firma de transport, in vederea rezolvarii favorabile a solicitarilor lucratorilor romani si a aplanarii conflictului de munca. Oficiul consular mentine legatura cu grupul de cetateni romani si cu reprezentantul sindicatului italian. Cetatenilor romani li s-a recomandat sa renunte la aceasta forma de protest si au fost incurajati sa continue demersurile prin mijloacele legale pe care le au la dispozitie. Consulatul General al Romaniei la Trieste mentine cazul in atentie, fiind pregatit sa acorde asistenta consulara."