Corespondenta din Roma

Ziaristul italian care s-a dat drept roman: Italia o ia in directia xenofobiei

de Miruna Cajvaneanu     HotNews.ro
Marţi, 11 decembrie 2007, 18:44 Actualitate | Diasporă


Fabrizio Gatti, ziaristul italian de la Espresso care s-a dat drept roman si a publicat o ancheta-bomba, a acordat un interviu in exclusivitate pentru HotNews.ro, in care vorbeste despre Italia xenofoba, despre minciunile spuse de presa si politicieni. Premiat in 2007 cu Premiul national pentru jurnalism de ancheta, Gatti povesteste aventurile prin care a trecut ca "fals roman", spulberand prejudecatile italienilor. (vezi galerie foto)


 
Ca roman in Italia, am fost exploatat ca muncitor la negru, inchis in conditii mizerabile si apoi expulzat
 
 
Rep: Cum ati inceput sa scrieti despre imigranti?
Fabrizio Gatti: Mi-am inceput cariera de jurnalist ocupandu-ma de cronica neagra la un cotidian, acum multi ani. La un anumit moment mi-am dat seama ca povesteam despre imigratie doar dintr-o anumita perspectiva: doar cand era vorba de infractiuni. M-am dus la redactorul sef si i-am spus: noi trebuie sa aratam si cealalta parte, pozitiva, a imigratiei. A fost de acord. Astfel, am petrecut 10 zile intr-o tabara improvizata de clandestini albanezi. Aproape toti munceau in domeniul constructiilor, la negru. Erau clandestini, dar munceau pentru Italia. Nu aveau un venit pentru ca nu aveau documente in regula. Esti clandestin din cauza ca nu ai documente, nu pentru ca provii dintr-o anumita tara sau esti periculos.

Rep: Si acum, v-ati ales identitatea unui roman si ati decis sa faceti un tur incognito prin Europa. De ce ati ales sa fiti roman si nu polonez, ceh sau sarb?
Fabrizio Gatti: Din cel putin trei motive. Primul: in Parlament urma sa fie discutat decretul cu privire la siguranta publica, decret pus in miscare exact in urma unor episoade care au avut ca protagoniosti cetatenii romani. In al doilea rand, pentru ca in Italia s-a declansat o campanie furibunda de xenofobie, campanie care a pus in centru romanul ca fiind inamicul public numarul unu. Prin urmare, s-a creat o frica generala, parea ca tot raul din lume este cauzat de romani. Al treilea motiv este ca eu imi asumasem deja aceeasi identitate, de Roman Ladu, inca din 2000.

Rep: Prin urmare, sunteti un roman cu state vechi…
Fabrizio Gatti: In anul 2000m Romania nu facea parte din UE. Iar romanii fara permis de sedere erau clandestini si erau inchisi pana la expulzare in asa numitele Centri di permanenza temporanea (CPT). Nimeni nu reusea sa intre in CPT, nici ziaristii, nici avocatii. Asa ca mi-am asumat o identitate falsa. Un nume care nu este exact romanesc, ci luat din cartea de telefon: Roman - dintre abonatii orasului Vicenza, iar Ladu - un nume din Sardinia.

Am declarat ca sunt roman si am fost inchis in Centrul CPT de la Milano. Conditiile grele din acel centru au fost dezvaluite intr-o ancheta publicata de L’Espresso. In urma anchetei, centrul a fost inchis. Astfel, din 2000, eu sunt inscris la politie drept Roman Ladu, nascut in 1970 la Bucuresti si expulzat din Italia. Identitatea este falsa, dar decretul de expulzare este adevarat.

Rep: Si ce-a mai facut in continuare Roman Ladu in Italia?
Fabrizio Gatti: M-am folosit de aceeasi identitate pentru a vedea cum o duc romanii care lucreaza in agricultura in Puglia. Astfel, Roman Ladu a fost exploatat ca muncitor roman clandestin, lucrand la negru pe campurile din Puglia. Aici am relatat despre cazul romanului Pavel, caruia patronul i-a rupt bratele. Am scris si o carte pornind de la acest caz si altele asemanatoare.Este tema unei anchete ulterioare  publicata de l’Espresso: “Eu, sclav in Puglia”.

Cand a aparut in Italia decretul - lege privind siguranta, am apelat din nou la identitatea mea de roman  in acest context mi-am mai amintit de arhiva Schengen. Acolo  amprentele mele sunt asociate atat unui roman, cat si unui cetatean irakian - identitate pe care mi-am luat-o cu ocazia unei alte anchete privind imigratia din Maghreb.

Propaganda italiana spune: in Europa, romanii sunt tratati cu un pumn de fier. Realitatea europeana o contrazice


Rep: Asa ati decis sa faceti turul Europei ca roman fara bani si cu stigmatul de expulzat din Italia…
Fabrizio Gatti: Da, avand in mana o foaie de expulzare, am decis sa verific in Europa efectul decretului - lege privind siguranta publica. Mai ales ca noi, in Italia, suntem bombardati cu mesaje privind periculozitatea romanilor (lucru cu care nu sunt de acord, inutil sa adaug).

Ni se tot spune in Italia ca noi, trebuie sa luam exemplu de la Franta, Germania, Spania, tari care au aplicat un moratoriu cu privire la romani. Am decis deci sa fac un tur al Europei, fara nici un document, doar cu decretul de expulzare. Am vrut sa verific daca italienilor li s-a spus adevarul: anume ca in alte tari UE este aplicata legea pumnului de fier cand este vorba de romani si se limiteaza prezenta celor care nu au mijloace suficiente de subzistenta.

Repet, am pornit in turul Europei fara nici un alt document decat expulzarea. Neavand nici un document personal si o expulzare anterioara aderarii Romaniei la UE, ar fi trebuit sa fiu controlat “la sange” de catre “pumnul de fier” fluturat de politicienii nostri. Iar eu voiam sa verific daca e adevarat ce declama propaganda politica dupa delictul Reggiani (cazul Mailat), despre modul sever in care sunt tratati romanii in Europa.

Rep: Si?
Fabrizio Gatti: Modul in care sunt tratati romanii in Europa este departe de a fi atat de sever precum ni-l prezinta propaganda italiana. Identitatea mea a fost verificata prin radio doar in Germania si Austria, dar controlul nu a avut efectul asteptat. Apoi am vrut sa ma pun in pielea personajului care, in imaginarul colectiv italian, reprezinta pericolul public numarul unu: strainul, imigrantul, romanul - un cetatean comunitar fara casa sau un post de munca sigur.

 
Italia este a doua tara ca nivel al coruptiei in Europa dupa Bulgaria
 
 
Un pericol imaginar care deplaseaza atentia de la pericole reale din Italia, cum ar fi coruptia sau mafia. Amintesc ca Italia este a doua tara ca nivel al coruptiei in Europa. Prima este Bulgaria, conform datelor difuzate chiar in zilele acestea. In plus, Italia este tara unde exista parlamentari acuzati ca au avut contacte cu bosi ai mafiei. Orase intregi sunt in mainile mafiei. Dar pericolul, in imaginarul colectiv, al fricii, este reprezentat de altceva: de imigranti, de romani.

Stim cu toti cum s-a nascut acest decret asupra sigurantei publice aprobat de Parlament pe data de 6 noiembrie: in urma unui caz singular si in urma unor declaratii ale politicienilor, extrem de periculoase. Dar responsabilitata penala este personala. Responsabilitatea colectiva, care a fost imputata romanilor in general, este un lucru care defineste dictaturile, iar nu o democratie.

Departe de a denigra imigrantii romani, eu am vrut sa ma pun in pielea lor pentru a vedea ce mi se poate intampla ca imigrant.

In Europa, un roman fara acte nu trezeste suspiciunile politistilor

Rep: Cum vi se par tratati romanii in celelalte tari ale Uniunii Europene, in urma experientei pe care ati avut-o?

Fabrizio Gatti: Am avut de-a face cu politisti din tarile unde am fost, iar politistii sunt un esantion foarte interesant al unei tari. Voi aduce cateva exemple in legatura cu comportamentul politistilor. In Franta, de exemplu, controalele politiei sunt indreptate mai degraba inspre cetatenii de culoare sau catre acei cu aspect maghrebin. Eu, o “fata palida”, nu am avut probleme. Mai mult, am intalnit un grup de circa 300 de persoane, majoritatea din Craiova, care traiesc in strada, in spatele galeriei Lafayette si in spatele Teatrului de Opera. E un aspect pe care l-am observat in Franta: daca nu esti delincvent, nu ai de ce sa ai griji. In Franta, tara unde exista o imigratie de a patra generatie, fenomenul imigrationist este privit cu mare seriozitate. La fel in ceea ce priveste fenomenul rromi.

In Germania, am fost controlat cand dormeam in gara. Dar politistii, de exemplu, au controlat mult mai minutios chiar pe un italian. Mie, in calitate de cetatean “roman”,  mi-au cerut doar documentele, apoi au controlat identitatea prin radio. Dar italianului, chiar inainte de a-i fi controlata identitatea, i s-a facut o perchezitie foarte minutioasa. Imi dau seama ca e un efect al masacrului de la Duisburg, opera italienilor (august a.c.). In acea ocazie, am crezut ca politistii nu au inteles ca sunt un roman cu un decret de expulzare. Asa ca m-am dus dupa ei, ceea ce nimeni nu ar fi facut. I-am intrebat “scuzati, eu pot pleca, nu sunt probleme?” Si mi s-a spus ca Romania face parte din Uniunea Europeana, iar eu pot ramane trei luni in Germania. Tot in Germania am fost controlat si in tren. Aveam biletul, dar declarasem ca nu am bilet. Asa ca m-au facut sa cobor din tren. Fara amenda, fara nimic.

In Austria am fost de asemenea controlat. Am spus ca nu am pasaport, am aratat doar foaia de expulzare. M-au intrebat unde ma indrept, le-am aratat biletul pentru Italia si m-au lasat in pace. Mi-au spus: “Multumesc, calatorie placuta”. Iar Austria este o tara de tranzit, are un rol important,  tocmai in ruta Romania- Italia.

Totul demonstreaza ca nu este adevarat ceea ce ni s-a spus noua, italienilor, ca in tari precum Germania, toti comunitarii care nu au de lucru sau unde dormi sunt alungati. Mai precis, este demonstratia ca, in acea campanie xenofoba pornita dupa cazul Mailat, noua, italienilor ni s-au spus o gramada de minciuni.

 
In Spania mi s-a explicat cum pot cersi fara a deranja trecatorii
 
 
Mai mult. In Spania, de exemplu, mi s-a explicat cum pot cersi fara a deranja trecatorii. La fel, am vrut sa verific cum sunt tratati romanii care spala parbrizele in Europa, dupa ce primarul Florentei semnase un decret prin care ii pedepsea tocmai pe cei care spala parbrizele la semafor. si asa, m-am apucat de spalat parbrize la Paris sau la Monaco si la Barcellona.

Fara documente, fara un ban in buzunar, roman si in plus stigmatizat cu un decret de expulzare . Mi-am dat seama: cel putin in fapte, celelalte tari europene sunt mult mai putin xenofobe decat Italia.

Roman alungat din Italia cerseste linistit in Franta

Rep: Care este proportia intre cetatenii romani si rromi pe care i-ati intalnit in decursul calatoriei?
Fabrizio Gatti: Trebuie vazute statisticile. Eu am trait in aceste 10 zile ca un om al strazii, iar realitatea strazii e foarte deosebita de alte realitati. Am intalnit rromi care cerseau, de exemplu, la Milano. Dar am vazut si romani care traiau in strada la Paris si nu erau rromi.

Unul din ei isi pierduse locul de munca in nordul Italiei, tocmai in urma unuia din controalele intensificate dupa delictul Reggiani. Patronul italian il obliga sa munceasca la negru, pentru a nu plati taxele. Iar romanul a platit cu locul de munca, pe cand patronul controlat s-a ales doar cu o amenda.

Dar in Italia, unde 20 % din economie este ilegala, e clar ca ilegalitatea din economie este alimentata cu imigratia ilegala. In Franta munca la negru este mult mai redusa, de exemplu.

Rep: Vorbiti romaneste?
Fabrizio Gatti: Nu, in Germania vorbeam germana cu accent latin, dar nimeni nu si-a dat seama ca nu as fi roman.

Delictele comise de italieni asupra romanilor - omise cu buna stiinta

Rep: Exista riscul ca romanii sa se organizeze in retele criminale dupa modelul celor pre-existente in Italia?

Fabrizio Gatti: Da, riscul exista si nu trebuie sa ne mire. Criminalitatea este un dat de fapt social. Mereu va exista un procent de criminalitate, motivele fiind din cele mai diferite. Eu insumi am trait si am lucrat, in 2000, in Romania si in Moldova si am vazut cu ochii mei cum se desfasura traficul de persoane, de prostitutie, de droguri. Erau implicati, bineinteles, si romanii.

Dar pentru acest gen de fapte exista codul penal. Sunt sentinte care trebuie aplicate. Daca unele delicte sunt pedepsite in mod lejer, este pentru ca Silvio Berlusconi a demarat o lege care a fost ulterior aprobata de Parlament, pentru a proteja unele persoane apropiate de el. Apoi guvernul de centru stanga a adoptat o lege de amnistie, multi dintre delincventi iesind din carcere. Daca in Italia exista o redusa severitate cu privire la pedepse, e o problema a italienilor, nu a strainilor.

Exista criminalitatea romaneasca, este adevarat. Cazul Mailat atrage atentia si asupra unui fenomen de marginalizare sociala. Dar criminalitatea loveste fara preaviz. Daca vrem sa distrugem integrarea, atunci ridicam un zid, chiar si birocratic, impotriva celor care nu au avut norocul sa se nasca in Italia? Marginalizarea poate da nastere la unele forme de criminalitate, cum ar fi furturile.

Pentru mine, persoane precum Ioan Cazacu si toti cei care au curajul sa-si lase familiile pentru a incerca o viata mai buna sunt eroi. Am scris si o carte despre acest fenomen, unde este inclusa si povestea romanului Pavel, caruia i s-au rupt manile in timp ce lucra la culesul rosiilor in Puglia.

Ar trebui facuta o statistica, intre delictele comise de romani in dauna italienilor si de italieni impotriva romanilor. Unde sa fie trecute si toate ilegalitatile comise de italieni, cele privind munca la negru, faptul ca romanilor li se neaga o asigurare sau o pensie pentru un post de munca la negru. Si exploatarea muncii la negru este un delict. Care nu este pedepsit pe masura in Italia.

Rep: Avand in vedere viata politica italiana foarte inflamabila, nu gasiti o scuza pentru atitudinea politicienilor?

Fabrizio Gatti: A profita de astfel de situatii este foarte periculos. In Italia am ajuns la o situatie cand un consilier din primarie sa ameninte cu aplicarea metodelor SS cu privire la imigranti. Pentru mine, cine incita la aplicarea metodelor naziste in 2007 trebuie aruncat in inchisoare.

 
Am avut un ministru care si-ar fi dorit bombardarea barcilor cu imigranti
 
 
In Italia exista legi impotriva rasismului si xenofobiei, dar din pacate nu sunt aplicate. Am avut un ministru, Umberto Bossi, care si-ar fi dorit bombardarea barcilor cu imigranti. Apoi am avut un alt primar care recomanda repatrierea imigrantilor in vagoane sigilate.

Din pacate, aceste personaje au libertatea de a face ce vor si folosesc democratia intr-un mod arogant si extrem de periculos pentru noi, italienii de bine. Cei care-si inchipuie ca imigrantii pot fi opriti la granita ori se iluzioneaza, ori nu au nici un contact cu realitatea.

Rep: Dincolo de propaganda politica, ce parere aveti despre campania mediatica impotriva romanilor, care a insotit campania politica?
Fabrizio Gatti: Romania nu a aruncat asupra italienilor vina pe care a avut-o patronul romanului Ioan Cazacu, ars de viu. Repet, pentru mine, Ioan Cazacu este un erou. Dar de ce Italia trebuie sa considere acum toata Romania un pericol?

Italia traverseaza o perioada de mare descompunere, la fel si mass media italiana. In Italia e in vigoare o etica intoarsa. Televiziunile au facut o transmisie in direct cand a fost arestat pentru vanzare de droguri un tunisian, un tunisian caruia niste italieni i-au omorat sotia si fiul. Dar nu am vazut nici o transmisie din fata casei lui Marcello dell’Utri, apropiat al lui Berlusconi si membru al principalului partid de opozitie, care are doua sentinte din care rezulta, in maniera clara, contacte cu bosi ai mafiei.

Cand media din Italia va face si o transmisie de acest gen vom putea vorbi de mijloace de informare civilizate si moderne. In Italia, cine are putearea poate comite delicte si sunt multi criminali financiari. Iar cine nu are o punga plina este considerat un pericol public. E just a fi definit pericolul. Dar sa nu se transforme un act de responsabiliate personala in responsabilitate colectiva. A pune accentul pe o responsabilitate colectiva este un apanaj al dictaturilor si al nebuniei.

Eu sunt pur si simplu terorizat de traiul intr-o tara unde primarii isi fac legea singuri. Nimeni nu i-a convocat sa le spuna ca ei trebuie sa aplice legea care exista deja, iar legile nu pot fi modificate decat in parlament. De exemplu, a impiedica dreptul la o casatorie mixta inseamna a impiedica posibilitatea de a intra in legalitate.

In Italia, pentru reinoirea carnetului de conducere, iti trebuie cateva zile, iar pentru un permis de sedere chiar doi ani. Perioada in care nu poti calatori in tara de origine. Italia pretinde de la straini ceea ce nu poate asigura nici propriilor cetateni.

  • “Pentru mine, ca italian, documentarea in Europa fost o mare deziluzie. Am fost in Franta, in Spania… Si mi-am dat seama ca in Italia pierdem timpul. Pierdem timpul incercand sa limitam imigratia si considerand Romania pericolul public numarul unu. in schimb ar trebui sa ne ocupam de incurajarea imigratiei pozitive, pozitiva atat din punct de vedere demografic cat si economic. Pierdem timpul urmarind mituri care nu exista si sunt foarte periculoase.”

Rep: Ce trebuie facut atunci pentru ca acea parte din mass media sa nu mai scrie intr-un mod alarmist?
 
Italia este o tara care si-a pierdut carma
 
 
Fabrizio Gatti: ( Pauza lunga). Nu stiu. Din pacate exista un mecanism de feed-back, ziarele incearca sa castige audienta cititorilor, iar politicienii pe cea a alegatorilor. Alegatorii urmeaza sloganurile politicienilor. Este un mecanism periculos. Dar se regaseste in societatea occidentala, in contextul ei. Fortele xenofobe au devenit in Italia extrem de agresive. Italia este o tara care si-a pierdut carma.

Rep: Tot in L’Espresso, saptamanalul pentru care scrieti, a aparut acum cateva luni si un raport statistic cu privire la criminalitate, care punea intr-o lumina negativa comunitatea romaneasca.
Fabrizio Gatti: Datele statistice exista si nu trebuie ascunse, astfel s-ar crea un mecanism gresit in sens invers. Dar problemele nu se rezolva prin expulzari, ci printr-un dialog civil intre natiuni si prin cererea de ajutor la nevoie din partea comunitatii europene.

Romania nu a avut un plan Marshall, iar Italia incearca sa stearga cu un decret legislativ 50 de ani de istorie

Rep: Ajungem astfel la capitolul solutii…
Fabrizio Gatti: Poate ca integrarea a fost rapida. Am vorbit cu oamenii din Craiova care cerseau la Paris. I-am intrebat de ce nu cersesc la Bucuresti, daca economia a demarat in capitala. Mi-au raspuns cu mare demnitate ca le e rusine sa cerseasca in tara lor! Unul din baieti imi povestea ca in Romania putea sapa o groapa adanca 1,5 m si lunga 10 m intr-o singura zi.

Dar, intr-o tara in care se folosesc buldozere, asemenea calitati sunt inutile. Exista o mana de lucru necalificata, cu o mare competitie intre ei, deci gasesc mai greu de lucru. Trebuie investit in programe de instruire si de re-calificare. Multi dintre cei care nu gasesc de lucru in Romania decid sa emigreze. Intrebarea e: intreprinzatorii italieni care au inceput sa investeasca la inceputul anilor ’90 in Romania, au exploatat doar conditiile din Romania sau au investit o parte din castiguri pentru a contribui la cresterea Romaniei?

Persoane care ajung in Italia platesc consecintele unor evenimente istorice care isi au originea in ultimii 50, 60 de ani. Noi  pretindem, cu un decret legislativ, sa stergem un trecut de 60 de ani. Atat Mailat, cat si Giovanna Reggiani, sunt victime ale unei situatii istorice care nu a fost infruntata pana acum.

E timpul ca Italia, Romania si celelalte tari ale UE sa se aseze la o masa si sa negocieze planuri de investitie. Daca sunt zone in Romania inapoiate, nu e datorita faptului ca romanii sunt mai putini buni decat italienii. Sub anumite aspecte, la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, Italia era intr-o situatie mai proasta decat Romania.

Dar Romania nu a beneficiat de un Plan Marshall. Noi nu putem pretinde sa spunem romanilor: ati trecut printr-una din dictaturile cele mai feroce, acum trebuie sa va comportati asa. Tot la Paris am intalnit romani pensionati care veneau in Occident pentru 3-4 luni pentru a rotunji o pensie de 100 de euro, sau chiar mai putin. Tocmai spre a integra aceste persoane ramase in afara mecanismului trebuie indreptate actiunile guvernelor.

Problema numerosilor romani care vin din zonele sarace ale Romaniei in Italia nu este o problema legata de criminalitate, ci este o problema sociala. Este nevoie, in acest context, de raporturi civile intre state si intre state si Uniunea Europeana, pentru a rezolva situatia. Ceea ce Italia nu face absolut deloc.

Am vazut ca la Barcelona au fost infiintate scoli in taberele de nomazi. Acolo se invata catalana si sunt multe programe de integrare si de ajutor. Multi rromi au fost nevoiti, unii contra vointei lor, sa se mute in case. Desigur exista si o capacitate limitata, mai ales cand este vorba de un numar mare de imigranti. Dar este o problema care se rezolva prin integrare, nu prin construirea de ziduri. Iar Italia exact asta face: construieste ziduri.

Punand obstacole integrarii, se pun obstacole unei convietuiri pasnice. Iar acest lucru reprezinta un mare pericol pentru Italia. Este un pret pe care il vor plati generatiile viitoare. Daca zidul se ridica impotriva romanilor, care sunt latini si membri UE, ce se va intampla cu alti imigranti, de culturi diferite? Asistam la un fenomen de proportii. E normal ca, impreuna cu imigrantii onesti, sa soseasca si criminalitate. Dar Italia a luat un drum gresit, prin propaganda pe care o fac, in special unii politicieni. Italienii au uitat vremurile cand tocmai ei plecau sa cerseasca, inclusiv italienii din nord.

 
Campania primarilor impotriva imigrantilor este un mod facil de a face campanie electorala
 
 
Acei italieni din nord care acum vor, prin primari, sa impiedice casatoriile mixte. Chiar in Veneto, pana acum cateva zeci de ani, se traia in colibe de pamant si paie, iar locuitorii emigrau catre o viata mai buna. Dar italienii se fac ca uita, pentru ca se cauta mereu un consens al fricii. Ceea ce se intampla acum, cu campania primarilor impotriva imigrantilor, este un mod facil de a face campanie electorala. Nu se face altceva decat sa se impiedice sau sa se intarzie integrarea.

Rep: V-ati gandit ca ancheta dvs. ar putea avea un ecou la nivel european?
Fabrizio Gatti: Avem primari care au decis ca ei pot si trebuie sa-si faca dreptate de unii singuri si sa creeze ei insisi arbitrar limite impotriva imigratiei. Exista aceasta conceptie: clandestinitate egal criminalitate. Nu putem fi europeni daca: aducem la nivelul de clandestini niste cetateni membri ai unui stat membru al Uniunii Europene.

 
Italia o ia intr-o directie foarte periculoasa, in directia xenofobiei
 
 
Nu putem fi europeni daca avem cea mai consistenta si rusinoasa exploatare a muncii la negru. Nu putem fi europeni daca avem in fiecare zi 3-4 morti la locul de munca in Peninsula. Eu sper ca ancheta mea sa fie cunoscuta. Pentru ca Italia o ia intr-o directie foarte periculoasa, in directia xenofobiei.


Fabrizio Gatti este autor al cartii Bilal-Calatoria mea ca infiltrat pe piata noilor sclavi. A publicat numeroase articole despre imigratia in Italia. A fost inchis de trei ori, ca imigrant clandestin - sub falsa identitate, in Elvetia si Italia.

















34975 vizualizari

  • +6 (6 voturi)    
    multumesc (Marţi, 11 decembrie 2007, 20:11)

    Eduard [anonim]

    Va salut! Locuiesc in Italia de 5 ani, in acesti ani am vazut multe si am fost &quot;vazut&quot; sau tratat in fel si chip (bine sau rau). Am citit cu placere acest material. Multumesc, desi e doar o picatura intr-un ocean, mi-a facut bine.<br/>Grazie!
    • -4 (4 voturi)    
      Grazie ?! (Miercuri, 12 decembrie 2007, 11:29)

      Vlad [anonim] i-a raspuns lui Eduard

      Grazie ? Ai si uitat romana ?
  • +7 (7 voturi)    
    Excelent (Marţi, 11 decembrie 2007, 21:04)

    banateanul [anonim]

    Este un articol excelent si va felicit pt el! Un ziarist adevarat si de mare clasa! Bravo lui! priveste lucrurile cu multa obiectivitate si profunzime!! Fe licitari!
  • +1 (3 voturi)    
    excelent (Marţi, 11 decembrie 2007, 21:15)

    Diizzy [anonim]

    Un articol foarte bun care daca va fii promovat in Italia,atunci este o sansa sa se schimbe mentalitatea italianului la adresa romanului,mentalitate care a fost modelata de catre clasa politica italiana.<br/>Felicitarile mele acestui reporter!
    • -1 (3 voturi)    
      nu (Marţi, 11 decembrie 2007, 22:53)

      Adrian [anonim] i-a raspuns lui Diizzy

      Eu cred ca ar trebui in primul rand sa ne schimbam noi mentalitatile fiindca noi suntem cei care-i invadam pe ei.Eu traiesc de mai bine de opt ani de zile intr-o tara a UE si pe zi ce trece oamenii ne vad din ce in ce mai rau (oameni pe care eu ii vad foarte normali) Ne-am pierdut toata demnitatea din cauza unor criminali, hoti,tigani cersetori si prostituate.
  • +1 (1 vot)    
    Apel la istorie (Marţi, 11 decembrie 2007, 21:30)

    Xavi [anonim]

    Dar spe ca acest periplu al ziaristului va fi dezvaluit si italienilor, ca sa vada ca traiesc in minciuna...<br/> Oricum ideea este ca ei, italienii si-au uitat propria istorie, adica au uitat cum imigrau ei in SUA in anii &#39;50, &#39;60, ce fapte marete faceau si cum erau priviti de americani.<br/> Ar trebui sa mai priveasca din cand in cand &quot;Nasul&quot;
  • -1 (3 voturi)    
    Cu totul altceva (Marţi, 11 decembrie 2007, 21:38)

    Mircea [anonim]

    Am citit articolul acestui reporter in Italiana mai demult. Este cu totul altceva ceea ce scrie el acolo. Adica linia e cam aceeasi dar se pune mult accent pe faptul ca reporterul poate calatorii linistit prin europa fiind roman si mai pu&#355;in pe faptul ca Italia devine o tara din ce in ce mai xenofoba si ca xenofobia este folosita pentru ascunde problemele locale.
    • 0 (2 voturi)    
      i-o luat si el incet pe italieni... (Miercuri, 12 decembrie 2007, 9:34)

      calin [anonim] i-a raspuns lui Mircea

      ca doar nu era sa le zica ca traiesc cu valul urii pe ochii...<br/><br/>le-a spus ca romanii sunt un popor liber - ceea ce e destul.<br/><br/>ar trebui premiat de vreo institutie romaneasca pentru demersul facut.<br/>sper sa o faca cineva.
    • -1 (1 vot)    
      vreau articolul in italiana (Miercuri, 12 decembrie 2007, 12:40)

      silvia [anonim] i-a raspuns lui Mircea

      mircea, tu zici ca l-ai citit in italiana. <br/>mi-ai putea spune unde, pe ce site l-ai citit?<br/>multumesc mult.
      • -2 (2 voturi)    
        articolul in italiana (Miercuri, 12 decembrie 2007, 14:55)

        GabiMM [anonim] i-a raspuns lui silvia

        gasesti aici articolul din Espresso<br/>http://espresso.republica.it/dettaglio/Io-romeno-no-limits
    • +1 (1 vot)    
      un erou al timpurilor noastre (Miercuri, 28 mai 2008, 0:54)

      Violeta [anonim] i-a raspuns lui Mircea

      Trebuie doar sa fim recunoscatori acestui om, indiferent ca suntem romani, albanesi, rusi, polonezi, magrebini..... Cu riscurile pe care si le-a asumat in calatoriile lui, a dat voce milioanelor de persoane care au indurat si indura consecintele xenofobiei. Daca ceva se poate schimba in Italia si oriunde in lumea asta, este numai pentru faptul ca exista oameni ca Fabrizio Gatti.
  • +1 (3 voturi)    
    felicitari! (Marţi, 11 decembrie 2007, 21:50)

    Ady [anonim]

    Si eu lucrez in Italia de ceva vreme si am fost placut surprins de actiunea jurnalistului italian. Din pacate anumite ziare din Romania (printre care EVZ) s-au grabit sa-l judece fara sa inteleaga ce a urmarit el de fapt. Sper sa reuseasca prin articolele sale sa schimbe ideile preconcepute ale italienilor in privinta imigrantilor. Mult succes in continuare!
  • -1 (1 vot)    
    imigrantii (Marţi, 11 decembrie 2007, 22:09)

    steluta [anonim]

    Sper ca ancheta dumneavoastra sa fie bine cunoscuta atat in Italia cat si in Romania.............. si sper sa nu fie o voce singulara care se pierde in neant.Fara a fi perfecta nu ma identific cu toate defectele care se pun ,de cele mai multe ori nemeritat,in carca tuturor romanilor.Ma simt mult mai bine.Felicitari pentru perseverenta,obiectivitate si omenie.
  • +1 (1 vot)    
    latinii (Marţi, 11 decembrie 2007, 22:16)

    bustiuci [anonim]

    Nu cunosc foarte bine realitatea din Itaia din pdv al emigratiei. Dar sunt sigur ca nu este cea mai corecta atiudine, atitudinea politicienilor italieni sau a mass mediei.<br/><br/>Frumos articol <br/><br/>Pana la urma acest om s-a expus la multe. Practica meseria cu profesionalism.
  • +1 (3 voturi)    
    Mai bine... (Miercuri, 12 decembrie 2007, 0:18)

    Bigubax [utilizator]

    Traiesc intr-o tara europeana (diferita de Italia) de 4 ani. Frumos articolul, profesionist creionat. Dar din pacate exista multe tari europene au conceptii negativ generalizate la adresa romanilor ce se resuma doar pe cazuri sporadice de violenta romaneasca. Sau rroma. Pt. ca asta e iar o mentalitate oarecum comuna in multe tari europene: toti romanii sunt tigan, si toti tiganii sunt delicventi. E simplu: daca A=B si B=C =&gt; A=C. Din pacate rezultatele de exceptie ale tuturor romanilor si rromilor care muncesc onest, isi intretin familiile, isi respecta aproapele si-si vad de treaba lor, nu sunt mediatizate deloc. Si se stie ca avem talente, atat in tara cat si peste hotare. Nu degeaba intr-o companie precum Microsoft, locul 3 este ocupat de romani (dupa cei ce provin din India si USA) ca si pondere a angajatilor. Asta doar ca un exemplu din atatea mii. Un articol ca cel al ziaristului italian Fabrizio Gatti aduce doar alinare in sufletele romanilor oropsiti pe te miri unde, dar nu o sa schimbe mentalitatile bine inradacinate ale italienilor care cauta tapi ispasitori in ograda vecina, in loc sa priveasca mai bine in propria ograda. Iar propaganda electorala poate naste mentalitati monstruoase, asta se dovedeste chiar si-n politica din Romania. Ma rog. Ma rog ca acest popor oropsit atatea decenii in interiorul propriilor granite si aratat cu degetul in afara granitelor sa-si recapete demnitatea pe care a avut-o cu secole in urma. Si ma mai rog ca in Romania conditiile de munca/trai sa egaleze cat mai curand conditiile decente similare din alte tari europene/non-europene. In acest fel, poate romanul o sa-si gaseasca bunastarea acasa, acolo unde-i e locul si sufletul. Poate sunt un optimisto-visator. Dar speranta moare ultima, cu speranta in suflet poti trece bariere imense.
  • -1 (1 vot)    
    saraci romani (Miercuri, 12 decembrie 2007, 0:47)

    oana [anonim]

    Sunt de multi ani in strainatate si sper sa vin acea zi cind vom fi si noi romani vazuti bine.Felicitari acestui reporter care a trebuit sa indure suferintele unui clandestinSperam sa fie un ajutor pentru noi romani aflati printre straini.
  • -1 (3 voturi)    
    italia(cu litera mica) (Miercuri, 12 decembrie 2007, 1:14)

    Lino [anonim]

    Sint fascisti ,nemtii erau hitleristi dar Hitler a murit asa ca mai trebuie sa avem si in Europa niste idioti de xenofobi care sa incinga atmosfera cu ideile lor idioate de rasism ca sa nu se stinga ideea de superioritate de rasa.Si cine s-a gasit:macaroni cu brinza?unul din cel mai sarac (si de rahat popor din Europa)?
  • +1 (1 vot)    
    ialia (Miercuri, 12 decembrie 2007, 7:34)

    valer-octavian [anonim]

    italienii citesc interviul &#259;sta?
    • 0 (0 voturi)    
      vorbesc italienii romaneste ? (Marţi, 3 aprilie 2012, 21:08)

      popescu letitia [anonim] i-a raspuns lui valer-octavian

      Italienii vor citi articolul numai daca invata romaneste sau daca e scris in italiana ca alta limba nu prea stiu. Vorbesc in dialect specific regiunilor unde locuiesc si de multe ori nu se inteleg niciei intre ei .Figuratti sa invete romaneste chiar daca au badante romance cu care traiesc zilni in casa 24 din 24 de ore. Numai daca traiesti cu ei in casa vei intelege mentalitate care o au. Cit despre jurnalist a facut ce multi altii ca el nu au facut ,a vrut sa arate lumii si italienilor adevarata viata a romanilor in strainatate ,umilintelor la care sint supusi .Numai daca vom citi cartea vom intelege adevarul .
  • 0 (2 voturi)    
    din Canada (Miercuri, 12 decembrie 2007, 8:13)

    petcu [anonim]

    Poveste primita din Canada:<br/><br/>&quot;M.L., rom&#226;nca emigrata de 15 ani in Canada, cetatean model al noii<br/>sale patrii, duce peste Ocean o viata linistita, mic-burgheza. Isi<br/>vede de serviciu, de familie si de casa enorma, cu piscina, pentru<br/>care plateste la banca rate care ar cocosa zece rom&#226;ni la un loc.<br/>Pentru ca, in Canada, cei mai cunoscuti rom&#226;ni sint Leonard Doroftei<br/>si Lucian Bute, nu Mailat si compania, originile ei sint privite cu<br/>bunavointa si chiar cu simpatie. Pina intr-una din zilele trecute,<br/>cind rom&#226;ncei emigrata in Canada i-a inghetat, pentru citeva secunde,<br/>inima-n piept. Seful ei, un italian emigrat, la rindul sau, in Canada,<br/>a navalit peste ea in birou si i-a pus o intrebare pe care spera din<br/>tot sufletul sa n-o auda niciodata: &quot;Ai auzit ce-au facut rom&#226;nii<br/>tai?&quot;. Femeii, care-si facea treaba excelent la slujba, motiv pentru<br/>care fusese promovata in mai multe rinduri, i s-a urcat tot singele-n<br/>cap. &quot;Da` italienii tai ce-au facut, ma, cind au venit in America?<br/>Cine a inventat mafia americana? Bai, da` ce tupeu de macaronar<br/>nenorocit ai! Poate-mi spui si mie ce fac italienii tai prin Rom&#226;nia.<br/>Vestejiti libidinosi si tepari, astia-s italienii din Rom&#226;nia. Va`<br/>fa`n culo, fraiere!&quot;. Fiind vorba, totusi, de seful ei, rom&#226;nca n-a<br/>spus toate astea decit in gind. Cu voce tare, s-a prefacut ca habar<br/>n-are: &quot;Nu stiu. Ce-au facut?&quot;. Mirat ca asemenea vesti n-au ajuns<br/>pina in Canada, italianul a lamurit-o: &quot;Cum, nu stii? V-ati calificat<br/>la Euro. Felicitari!&quot;<br/>&quot;
  • +1 (1 vot)    
    Ce inseamna, de fapt, sa fii european? (Miercuri, 12 decembrie 2007, 8:51)

    Luminita [anonim]

    Am fost in Italia iarna trecuta ca turista. In Verona, in preajma Craciunului, am fost uimita ca oriunde mergeam sa cumpar sau vizitez ceva (ma adresam in limba engleza italienilor, iar in culise vorbeam romana cu prietena mea) din umbra rasareau mereu romani sa ma lamureasca cu vreun detaliu sau se ofereau sa traduca acelor italieni care nu stiau engleza. Am avut sentimentul ca eram inca in Romania. Unii, dupa accent, tradau ca sunt din Republica Moldova, dar pentru italieni ei treceau tot romani. Apoi am aflat cati muncesc la negru pentru diferite familii/persoane ce au tot interesul sa ii tina in aceasta situatie ca sa nu plateasca impozit statului italian. Multi romani erau dornici sa aiba un statut legal, insa se izbeau de un zid de refuz din partea angajatorilor. Atunci m-am intrebat: cine profita de pe urma cui? In fond, cetatenii romani ce lucreaza acolo, chiar si cei care cersesc, aduc un plus de buget statului italian: platesc chirii, cumpara produse zilnic de la alimente la autoturisme, ofera servicii umilitoare poate pregatirea lor (sunt profesori, ingineri, s.a. care ingrijesc batrani sau cresc copiii Italiei sau fac munci murdare) pentru un trai mai bun. Multi dintre ei isi doresc foarte mult sa lucreze legal insa nu li se permite asta!!!<br/>Am mai ramas impresionata ca in Verona exista o biserica ortodoxa romana unde membrii care au situatia stabila deja si o retea de relatii mai bune ajuta pe cei ce vor un serviciu platit legal. Statul italian a facut o mare gresala acuzand chiar pe acei ce in fond le ridica putin economia, chiar si cu 20%. Ar trebui sa faca diferenta intre romanul cinstit, care-si doreste sa lucreze legal si romanul care obtine (oriunde s-ar afla) castiguri necuvenite, din furt sau inselatorii. La fel cum oriunde in lume, cetatenii unei tari nu pot fi caracterizati dupa segmentul de infractori existent in acea tara. Altfel, ar insemna sa blamam foarte mult Italia pentru coruptia sa. Ce inseamna sa fii european in opinia italienilor?
    • +1 (1 vot)    
      cunosteai dupa accent ca sunt din R. Moldova? (Marţi, 18 decembrie 2007, 9:44)

      Lucian* [anonim] i-a raspuns lui Luminita

      Sunt si eu curios cum ai reusit performanta sa determini dupa accent ca sunt din R. Moldova si nu din Moldova din Romania..? Sa zicem din Botosani, Iasi sau intre Iasi si Galati (acolo accentul este cu mult mai puternic).
      Iti recomand sa vizitezi Moldova. Este chiar o vizita placuta.
      AI grija ca pici in pacatul generalizarii....
      • 0 (0 voturi)    
        hai acum... (Marţi, 18 decembrie 2007, 12:21)

        Alex Alexa [anonim] i-a raspuns lui Lucian*

        Draga Lucian, eu am prieteni in R Moldova si ma duc acolo anual din 1991, desi sunt ardelean. Si te rog sa ma crezi ca e relativ usor sa distingi intre diversele accente ale molodovenilor de la noi (din nord sau sud) si cele ale celor din fostul URSS. Si te rog sa citesti acest comentariu din punct de vedere exclusiv lingvistic, sau dialectal, fara uram de discriminare sau prejudecata. Evident ca tinerii, in special cei din mediul urban al R Moldova, care au crescut uitandu-se la Pro-TV si alte posturi romanesti, nu mai au deloc accent.
      • 0 (0 voturi)    
        accentu (Luni, 16 martie 2015, 23:22)

        Acest_Nick_A_Fost_Inregistrat [utilizator] i-a raspuns lui Lucian*

        Apoi iti dai seama dupa cum vorbeste si din ce zona a Moldovei este, iar cei din stanga Prutului au intr-adevar un accent diferit, mai pronuntat cu cat persoana respectiva vorbeste rusa mai mult / bine.
  • +1 (1 vot)    
    ..boicot (Miercuri, 12 decembrie 2007, 9:13)

    Nestor [anonim]

    Romanii daca ar avea un pic de demnitate ar pune de un boicot al italienilor in Romania:<br/>sa nu mai cumparam produsele italienilor: masini FIAT, Alfa si Lancia, pantofi Geox si Stonefly, paste Barilla si cate or mai fi. Nu e mare lucru sa te uiti pe produse si sa vezi unde sunt facute si apoi sa le lasi in rafturi pe cele italienesti.<br/>Eu asa am inceput sa fac si sper sa subscrie tot mai multi romani
    • -1 (1 vot)    
      Uite ca si tu faci o greseala (Miercuri, 12 decembrie 2007, 13:16)

      ura-si-la-gara [utilizator] i-a raspuns lui Nestor

      Nu-i normal sa faci asa: dinte pentru dinte. <br/>Poate ca cei care au facut pastele sau pantofii sunt oameni corecti, ok, la fel ca si tine. De ce sa ii pedepsesti pe ei din cauza xenofobiei unor conationali de-ai lor? Nu-i tot una cu ceea ce fac ei atunci cand injura pe strada pe romanii ok din cauza unor tigani infractori?
      • 0 (0 voturi)    
        Poate nu face (Miercuri, 12 decembrie 2007, 18:32)

        ochi_pentru_dinte [anonim] i-a raspuns lui ura-si-la-gara

        Pentru ca valul de xenofobie a fost starnit de politicieni. Iar dupa cum se stie pe politicieni ii dor buzunarele sau curentarea din mediul de afaceri care poate sa puna presiune sa termine odata cu gunoaiele pe care le mananca zilnic la adresa romanilor. Politicienii au lovit intr-o natiune. E randul nostru sa ripostam.
      • 0 (0 voturi)    
        boicot (Luni, 17 decembrie 2007, 0:57)

        Lina [anonim] i-a raspuns lui ura-si-la-gara

        Sunt de acord cu n'importe pas Pe de alta parte, fiind in UE nu se pot pune boicoturi dupa plac. Ca norocul, pe plan individual, poate fiecare boicota ce doreste. Asa ca go for it, Nestor.
        • 0 (0 voturi)    
          boicotul a inceput deja...din pacate (Marţi, 18 decembrie 2007, 9:48)

          Lucian* [anonim] i-a raspuns lui Lina

          taximetristii din Timisoara au inceput sa nu mai accepte clienti italieni. Taximetristul cu care am vorbit mi-a spus, chiar mandru, ca face asta din razbunare. Nu a vrut sa recunoasca ca greseste chiar daca accepta ca posibilii clienti italieni n-au nici o vina.
          Stupizenia n-are nationalitate
    • 0 (0 voturi)    
      cea mai buna aparare e atacul???? (Miercuri, 28 mai 2008, 8:42)

      VioletaV [utilizator] i-a raspuns lui Nestor

      eu as cere statului roman sa promoveze cu cit mai multa forta cultura romana.
  • 0 (0 voturi)    
    imigranti? (Miercuri, 12 decembrie 2007, 9:49)

    un imigrant de bine [anonim]

    care imigranti? romanii sunt cetateni europeni, iar cand intra intr-o tara europeana NU SUNT IMIGRANTI. SUNT CETATENI COMUNITARI!! cu munca la negru si acte, asta e o alta problema. masurile trebuie luate de ambele parti. politicienii lor sunt la fel ca ai nostri, adica isi urmaresc interesele personale. nu cred sa se faca ceva intr-o directie buna cu asemenea incompetenti in politica... problema e pe cine alegem? ca nu prea avemn de unde alege!
  • 0 (0 voturi)    
    xenofobia (Miercuri, 12 decembrie 2007, 10:36)

    iuliana [anonim]

    In primul rand, multumiri marelui jurnalist pentru articolul sau,probabil vor exista si alte voci care sa publice realitatea in acest fel se vor mai calma spiritele.In alta ordine de idei, personal consider ca toti romanii care merg in afara tarii si comit delicvente sa fie tratati dupa cum merita, deoarece nimeni nu are dreptul de a murdari onoarea unei natiuni profitand de ospitalitatea celeilalte. Eu am cunoscut foarte multe familii de italieni cu multi ani in urma si in prezent si tot ceea ce pot spune este ca am fost tratata in permanenta cu caldura sufleteasca am fost tot timpul intr-o atmosfera de familie nici nu am conceput ca vre-odata ar putea exista altfel de oameni.Cred ca cei care declanseaza un razboi in presa ar trebui sa fie ceva mai concilianti, chiar daca mai exista greseli din partea ambelor tabere, cred ca ar trebui sa facem in asa fel ca oriunde ne-am afla sa ne simtim ca acasa si sa nu uitam ca toti suntem oameni.
  • +1 (1 vot)    
    Jos palaria in fata domnului Fabrizio Gatti (Miercuri, 12 decembrie 2007, 11:14)

    Gabi [anonim]

    Ma bucur sa stiu ca mai sunt si astfel de ziaristi.
  • -1 (1 vot)    
    Nelamurit (Miercuri, 12 decembrie 2007, 11:16)

    Nelamurit [anonim]

    &quot;strainul, imigrantul, romanul - un cetatean comunitar fara casa sau un post de munca sigur.&quot;<br/><br/>Studiul se refera la romani sau la rromi???
  • +2 (2 voturi)    
    italia e o versiune mai imbunatatita a Romaniei (Miercuri, 12 decembrie 2007, 12:15)

    alinus [anonim]

    Niciodata nu cred ca voi ajunge sa ii inteleg pe italieni. Sunt niste oameni jalnici, fiinte josnice. Cit despre traiul acolo, nu pot decit sa ii depling pe romanii care isi rup spatele in tara aia murdara si pentru ce...pentru 500-800Euro. <br/>Italienii astia erau cei mai saraci din toata Europa la inceputul secolului XX, celebra pizza a aparut fiindca nu aveau ce minca. Puneau pe o bucata de aluat nedospit citeva resturi de mincare, ceva coji de rosii si mincau! Ca sa nu mai zic de italinii care munceau in Rominia in perioada interbelica, erau niste amariti toti de isi mincau si din cur. Iar acum ce fac...ne trateaza pe noi ca pe animale?! Viata buna pe care o au acum se datoreaza doar pozitiei geografice. Trebuia sa fie pen. Italiana undeva pe aici pe linga Balcani si sa-i fi vazut atunci cum ajungeau ei si oare cita criminalitate producea poporul italian.
    • 0 (0 voturi)    
      :))sa nu fim paranoici.. (Joi, 20 decembrie 2007, 7:45)

      alina [anonim] i-a raspuns lui alinus

      nu e kiar asa,poate dvs cunoasteti istoria (antica,moderna)si poate ati si vizitat italia,ati vorbit cu oameni de acolo,nu uitati ca in timp ce noi abia coboram din copaci ei il aveau pe leonardo da vinci,dante,etc. daca stiti,veti constata cu stupoare ca noi,romanii mai avem 200 de ani pana ii egalam atat la mentalitate,bune maniere,economie,etc.iar in ce priveste criminalitatea va asigur ca si noi romanii am facut multe, si ne au suportat,dar pana cand domnule?iar pozitia geografica n are legatura,romania e mai bogata in resurse economice,dar mai saraca in oameni dornici de munca cinstita,iar daca nu recunosteti imi intariti cele spuse mai sus.
    • 0 (0 voturi)    
      Adevarat ! (Vineri, 21 decembrie 2007, 7:35)

      Bero [utilizator] i-a raspuns lui alinus

      Italienii au venit in valuri in Romania dupa 1877..., erau foarte saraci, iar Romania era o tara bogata pe atunci , unde nu murea nimeni de foame!
      Romania s'a dovedit a fi si o tara foarte primitoare , si nu numai pentru italieni !. Dupa 1944 au roit'o incet , incet , marea majoritate...! Incepea mizeria, frigul, intunerecul.,teroarea ...
      ...Cititi va rog schita lui Panait Istrati :NOSTRA FAMIGLIA " ; face acolo o descriere in 4-5 pagini a mizeriei din Palermo de pe la 1903...Istrati debarcase ,clandestin... , de pe un vapor venind de la Salonic...,voia sa'si caute de munca acolo..., in sudul Italiei . Era un dezastru , un jeg total ! Te ia groaza!
  • -1 (1 vot)    
    Intrebari fara raspuns (Miercuri, 12 decembrie 2007, 12:51)

    CitizenX [anonim]

    Oare MAE si distinsul domn Cioroianu, stiu lucurile astea? au o politica in sensul asta, sau aceeasi lipsa de viziune ce domneste peste tot in Romania, se manifeste si in cazul acesta?<br/><br/>PS: Nu vreau sa politizez problema; l-am pomenit pe Cioroianu pentru ca el e ministru acum si ca orice ministru roman, &quot;nu are nimic a-si reprosa&quot; si vina e intotdeauna a altora. E pacat insa ca sunt atat de putini oameni intelepti si vizionari in Romania, una dintre cele mai destepte natii.
  • 0 (2 voturi)    
    pentru cei care sunt in strainatate. (Miercuri, 12 decembrie 2007, 12:51)

    anonimul [anonim]

    pentru cei care muncesc in strainate(si aici ma refer la romani nu la minoritarii lui Mailat deoarece ei NU sunt romani), fara suparare dar unii dintre voi sunteti niste sclavi fara demnitate.mergeti acolo pt ca nu va mai suportati, isi bat aia joc de voi cum vor si dupa va plangeti de xenofobie.Eu sunt in Romania, am pus ceva pe picioare de unu singur si sunt multumit.merg in Eurapa des in vizita, repet in vizita.mergand la cersit(de munca de sclav pe cativa uro sau pe strada) nu ajutati cu nimic tara asta.nu conteaza ce fac politicienii.romanii trebuie sa se descurce singuri in tara lor si o sa fie bine....si foarte frumos articolul.felicitari.
    • +1 (1 vot)    
      si tu esti italian (Miercuri, 12 decembrie 2007, 18:37)

      anti_anonimul [anonim] i-a raspuns lui anonimul

      Ti-as zice mai multe vorbe dure dar mi-e frica ca nu vor publica postul. Esti la fel de ignorant ca si italienii care considera ca toti romanii fura, Berlusconi te-a lucrat si pe tine la strecuratorare. Tu iti inchipui ca toti romanii care au plecat in strainatate fura sau cersesc cand de fapt marea majoritate muncesc cinstit si poate putini cu acte legale.<br/><br/>Dar toti banii vin in tara (vezi cele 2 MILIARDE care intra anual in tara de la &quot;capsunari&quot;). Toti banii facuti pe munca grea intra si se cheltuie in tara si scot guvernul si populatia din gaura, dau crestere economica de 6% si iti dau tie posibilitatea sa faci afaceri profitabile (brav btw). Dar tu ai o minte ingusta si nu poti sa intelegi. Asa ca mars la...
      • +1 (1 vot)    
        corect (Miercuri, 19 decembrie 2007, 11:08)

        Daniel Maftei [anonim] i-a raspuns lui anti_anonimul

        Corect.
        Eu am ramas in tara si sunt constient ca banii trimisi de afara, ne-au facut aici viata mai usoara.
        Sunt constient si de sacrificiile pe care multi romani plecati afara le fac.
        Ai dreptate si cand indirect il numesti xenofob, pentru ca desi el stie cuvantul nu stie ca este un reprezentant al grupului de oameni cu astfel de manifestari.
        In alta ordine de idei,cred ca toti suntem macar putin xenofobi, partial datorita educatiei primita in familie si societate, partial ca un fel de aparare fata de ceilalti - exemplul comunitatilor mixte mici( rudele noastre , prietenii nostri, nu pot face rau, iar daca il fac nu il fac din rautate.) In fapt toti tindem sa apartinem unei comunitati, iar acolo unde exista mai multe nationalitati exista si aceasta tendinta de a ne grupa dupa nationalitate si apoi de a interpreta unele actiuni ale celorlalte comunitati ca ostile, daca nu chiar xenofobe.
        cred ca multi dintre noi oamenii ( nu doar romanii) ar trebui sa ne analizam mai mult modul de gandire si de comportare.
        Despre articolul lui Gatti, ce poti sa zici? Sunt si oameni care stiu sa vada, care vor sa vada, iar el are si curajul de a se pune putin impotriva curentului, lucru pentru care trebuie felicitat, iar daca.Poate in Italia articolul lui inca este privit cu rezerve; pe noi ne unge la inima ranita.
        Romanii sunt cetateni ai Romei care au ajuns aici candva si au ramas . Ca s-au mai amestecat apoi cu daci, cu slavi si multi altii , dar in afara de " romani" ( vechii si actualii cetateni ai Romei) urmasii lor ( un popor intreg) isi reclama apartenenta la Roma. In vechime, romanii s-au dus si pe alte meleaguri , noi suntem singurii care n-am uitat ca de acolo ne tragem, poate si pentru ca mereu am fost in defensiva, inconjurati si calcati adesea de altii ( poate si de aici xenofobia din noi).
        Aceste posturi par uneori pierdere de timp, dar sunt si folositoare ( chiar si cel al lui anonimul), prin reactiile pe care ni le provoaca.
        Ne mai pun pe ganduri.
    • 0 (0 voturi)    
      UN ROMAN DESCURCARET (Duminică, 23 decembrie 2007, 8:09)

      CE MULTUMIT ESTI DE TINE [anonim] i-a raspuns lui anonimul

      DACA zici ca esti asa de multumit in ro ,ca ai reusit sa pui o afacere pe roate si sa faci ceva bani mai multi decit ceilalti ,pe ce baza esta toata afacerea ta : bani la negru ,spagi pentru a obtine contracte si lucrari,nu platesti toate impozitele sint sigur ,de oamenii pe care probabil ii ai ca angajati ii platesti dupa cum ii vezi ca sint de santajati de viata .NU o fa pe romanul multumit ,ca in ro trebuie sa fii smecher si sa umblii cu cioara vopsita ca sa faci bani si sa-ti mearga bine ,ca apoi sa te lauzi ca ai fost in vizita prin tari straine .
  • 0 (0 voturi)    
    frumos (Miercuri, 12 decembrie 2007, 12:53)

    Radut [anonim]

    articol super, multumim, si comentarii super!<br/>O intrebare nelegata de subiect: imi poate explica cineva ce inseamna acest &quot;&amp;apos&quot;? E un cuvint, si daca da, ce inseamna? Scuzati-mi incultura.
    • 0 (0 voturi)    
      cred ca are dreptate (Miercuri, 12 decembrie 2007, 16:46)

      arsenie dorinel [anonim] i-a raspuns lui Radut

      articolul este bun. pacat de acest popor roman care incearca sa se afirme in europa si este tras inapoi de catre unul ca Mailat. Nu am nimic cu tiganii, pentru ca in fond sunt tigani nu rommi- din cauza aceastei denumire pe care si-au atibuit-o nimeni nu intelege diferenta dintre roman si tigan-cetateni romani dar de nationalitati diferite, dar vina ne apartine tuturor. tiganii au fost si sunt ignorati in romania. de cate ori nu ati auzi replica:&quot;lasa-i ma in pace ca sunt tigani&quot;. Dar nici ei nu au incercat sa faca ceva pentru natia lor.Pacat, mare pacat!<br/>&quot;&amp;apos&quot; inseamna apostrof- normal trebuia scris &#39;50, &#39;60- ceea ce reprezinta 1950, 1960. Este o prescurtare.Nu cred ca a gasit tasta necesara.
    • 0 (0 voturi)    
      HTML (Miercuri, 12 decembrie 2007, 17:28)

      Ionut [anonim] i-a raspuns lui Radut

      Ar trebui sa fie un &#39;html entity&#39; ... echivalentul lui apostrof. Pentru a putea fi procesate corect de catre browser unele caractere speciale (slash, &lt;, ghilimele, apostrof) trebuie encodate ... de exemplu &amp;copy e semnul de copyright iar &amp;#259; e litera &#259;
      • 0 (0 voturi)    
        Mersi! (Miercuri, 12 decembrie 2007, 21:26)

        Radut [anonim] i-a raspuns lui Ionut

        Mersi Ionut, mersi Dorinel!
  • -1 (1 vot)    
    pt anti_anonimul (Miercuri, 12 decembrie 2007, 22:22)

    anonimul [anonim]

    nu m-a spalat nici berlusconi nici musolinii pe creier.sunt patriot.punct.stiu romani care se duc pe 600E de euro in italia si in spania si li se pare ca li se da o avere.ma refer munca nu cerseala.si cu toate astea rahatii de patroni de acolo ii trateaza ca pe niste sclavi pe plantatie, niste suboameni,niste romani.sa iti dau un exemplu:dinamovistii care munceau in italia si au fost injughiati inainte de meciul lazio-dinamo au fugit din spital de frica sa nu se se afle si sa ii dea patronii afara.pai aia sunt romania?au demnitatete?pentru ce pt 600E pe luna car epoti sa ii faci si in romania daca iti merge minte...da aste Romania.nu vezi ca au trecut 20 de ani de la rev si mirajul vestului ne atrage cand putem noi sa aducem vestul la noi in tara?merci pentru aprecieri.
    • +1 (1 vot)    
      ce e patriotismul? (Joi, 13 decembrie 2007, 1:04)

      anti_anonimul [anonim] i-a raspuns lui anonimul

      lucram in tara pentru un salariu de mai mult de 600 E dar nu cu prea mult si nu aveam de gand sa plec. imi pregateam afacerea mea si mi-am dat seama ca daca nu ai capital nu prea poti sa incepi ceva serios. iar cand esti angajat nu prea ti se da un salariu sa poti sa strangi si tu niste bani. era patriot si nu voiam sa plec din tara si ma mandream ca pun umarul la reconstructie si ma sacrific sa creasca economia (de fapt ma sacrificam sa le cresc buzunarele la altii).<br/>au venit unii odata si mi-au zis sa vin la un interviu. dupa interviu m-au sunat si mi-au propus un salariu de zece (10!!!) ori mai mare decat il aveam. dar nu in tara. ce crezi ca le-am spus? ca sunt patriot si nu vreau sa plec??<br/>acum stau frumusel si strang bani sa imi incep o afacere peste cativa ani si preferabil in tara. nu vreau sa stau afara la nesfarsit. DAR!<br/>de afara incepi sa vezi lucrurile altfel. nu vreau sa ma dau mare dar vreau sa intelegi: am fost si am vazut o gramada de locuri in lumea asta. sa intelegi ca stiu ce inseamna o infrastructura corecta, ce inseamna o administratie locala si de stat cum trebuie, ce inseamna politicieni, ce inseamna preturi imobiliare in locatii de zece ori mai bune (strazi, imprejurimi, magazine, conducte, electricitiata, etc) dar mai mici decat in bucuresti, ce inseamna &quot;trafic aglomerat&quot; pentru unii care n-au vaut niciodata bucurestiul. spre exemplu in canada un taximetrism mi se plangea ca e foarte aglomerat traficul pentru ca era ultimul la stop - al treilea. asa ca daca in doi trei ani lucrurile nu dau semne ca incep sa se indrepte imi scot banii din conturile din ROMANIA si ma car ca nu sunt legat cu nimic de ei. nu datorez nimic nimanui. mi-am platit toate impozitele si darile la timp, am fost cetatean corec si am respectat intotdeauna legea. am focut tot ceea ce tara (prin administratia guvernamentala sau locala) mi-a cerut. tara in schimb nu a facut ce am cerut eu. si probabil la fel si pentru tine. ce e patriotismul si cui se aplica? e bilateral?
      • 0 (0 voturi)    
        te cred! (Joi, 13 decembrie 2007, 3:19)

        anonimul [anonim] i-a raspuns lui anti_anonimul

        stiu.e frumos sa mergi in alte locuri sa vezi ca lucrurile stau cum trebuie, sa vezi cum totul functioneaza ceas in jurul tau, sa simti ca traiesti unde trebuie.eu urat cand te intorci rom si vezi jegul asta si oamenii care apraret, de rahat.am trait experienta si mi se pare foarte in regula.Romania crede-ma, are ceva in plus:frumusetea.nu am vazut nicaieri asa ceva(poate doar italia)...pacat ca e populata de de multi tigani si condusa de niste bolsevici,am intalnit lipsa acuta de profesionalism pana la nivel mare in administratie, bagare de picioare,migratori politici, tigani care lasa jegul dupa ei unde merg...o mizerie totala.dar pe tine te indeprtaeaza ca bagi banii in buzunar unor excroci?ca ca tiganu d elanga ii face la buzunare pe aia in tramvai de fata cu tine?ca e jeg prin orase si trafic/hmmm...hai sa fugim.toti.trebuie oameni care inteleg cum merg treburile.dar cum iti explici ca am un amic care a plecat in elvetia la munca(studii superioare) si castiga un salairiu mai mic cu mult decat veniturile mele lunare si salariile altor colegi de ai mei, acelas domeniu evident....dar da domne este intr-o tara calumea.bullshit!.si lista poate continua.
        • 0 (0 voturi)    
          anonimul (Joi, 13 decembrie 2007, 11:57)

          Mari [anonim] i-a raspuns lui anonimul

          Pai colegul ala al tau s-o fi saturat saracu&#39; de rahatul pe care l-a inghitit in Romania pana acum si stii cum e...mai bine sarac, dar cinstit. Sigur acolo, in Elvetia ii ajunge salariul sa traiasca decent. Tie ti-e usor sa vorbesti, ca, deh, esti mare patron...Am vazut destui ca tine care, btw, isi exploateaza angajatii (semenii lor) dandu-le 100-200 de euro pe luna si nu inteleg cum de au tupeul sa se revolte din cauza asta, cand de fapt ar trebui sa fie multumiti ca au un loc de munca. Intre timp, tu si altii ca tine va schimbati masinile ca pe ciorapi, va construiti vile, va plimbati prin lume si toate astea pe banii si munca amaratilor care lucreaza pentru voi si carora abia le ajung banii sa traiasca de pe o zi pe alta. Asa ca nu-i mai judeca tu pe-aia care prefera sa lucreze afara pe 5-600 de euro si sa fie exploatati de straini, decat sa stea acasa si sa-i exploateze ai lor pe bani mult mai putini. Si mai e ceva: acolo cu 5-600 reusesc sa traiasca decent si sa mai puna si ceva de-oparte, pe cand cu cei 200 pe care ii castiga aici abia reusesc sa traiasca pana la salariul urmator.
          • 0 (0 voturi)    
            vb fara sa stii (Joi, 13 decembrie 2007, 13:29)

            anonimul [anonim] i-a raspuns lui Mari

            de fapt ...ai dreptate cumva.stii cum mi-am dat eu demisia?cand am aflat ca patronul meu a luat pe o lucrare de am facut doar eu intr-o luna 60 000 de euro in timp ce mie imi dadea 500E pe luna.asta era acum trei ani.am zis pot si singur in conditiile atsea.de la 0.si apropo...lucrez in asociere cu cineva 50%-50% de caciula si am masina de servici.o sa vina si primul angajat care v-a avea incepand cu 1000E pe luna din respect pt mine care am lucrat angajat mult timp si pt munca lui.si stii de ce?pt din munca lui...isi face banii.termina cu prostiile.mentalitatea de gunoi care ai spus-o mai sus visavis de angajatori se gaseste la tot pasul in rom.nu judeca oamenii aiurea.
            • 0 (0 voturi)    
              anonimul (Joi, 13 decembrie 2007, 16:23)

              mari [anonim] i-a raspuns lui anonimul

              Din pacate pentru mine vorbesc din experienta, deci nu fara sa stiu. Toti patronii la care am lucrat aveau aceeasi mentalitate descrisa mai sus. Si, surpriza, maica-mea lucreaza la una care tot asa se comporta, majoritatea prietenilor, de asemenea. Nu zice nimeni sa-si imparta profitul cu ei/noi, dar macar sa rasplateasca cum se cuvine munca, pentru ca fara angajati, afacerea lor s-ar duce de rapa. Prefera sa-si cheltuiasca banii si energia angajand oameni in locul celor ce pleaca, decat sa le mareasca salariile. Una dintre fostele mele sefe asta facea: cheltuia milioane pe luna cu anunturile de angajare in loc sa-i investeasca in fondul de salarii. Altul platea bine, dar nu si pe hartie, adica in cartea de munca aveai o suma mult mai mica, deci tot furt de la angajat se cheama. Si ca ei sunt multi, majoritatea. N-o sa gasesti pe vreunul care sa-si plateasca salariatii mai bine daca se poate sa-i plateasca mai prost.<br/>De judecat aiurea oamenii se pare ca tu judeci (reciteste ce-ai scris in primul mesaj, in cel despre prietenul care lucreaza in Elvetia...). Eu am vorbit doar din experienta proprie. Parerea mea e ca ai cam pierdut contactul cu realitatea de pe piata muncii de la noi sau poate de pe partea cealalta (a patronilor) lucrurile se vad altfel. <br/>Nu toti care merg dincolo merg la cersit si furat si sacrfica multe, in primul rand familia, dar se duc sa munceasca ca sa nu moara de foame (sau sa se sinucida cum au facut altii care n-au avut curaj sa plece). Si stii ce? Cersitul e intretinut de cei care dau nu de cei care iau, ca daca n-ar primi n-ar mai sta sa cerseasca, s-ar apuca de munca. Si asta e valabil si la noi nu doar in tarile occidentale.
              • 0 (0 voturi)    
                salarii (Luni, 17 decembrie 2007, 1:06)

                Lina [anonim] i-a raspuns lui mari

                Asa e! Patronii! Pe ei! II fura muncitorii cinstiti ai patriei, care legati la maini si la picioare de monstrul capitalist, nu pot nici sa-si dea demisia, nici sa-si creeze propriile firme, si trebuie sa indure ca niste martiri nedreptatile care ii uramresc! Sunt niste rai patronii! In loc sa traiasca in chirie in garsoniere mancand macaroane cu sare, vor sa si castige din activitatea lor.
                • 0 (0 voturi)    
                  patronii (Marţi, 18 decembrie 2007, 12:31)

                  Alex Allexa [anonim] i-a raspuns lui Lina

                  Lina draga,

                  Ai avea dreptate daca 'patronii' ar vrea sa 'si castige din activitatea lor.' Eu insa vad, ca spre deosebire de Statele Unite, unde am trait cativa ani, aici orice mic proprietar de farmacie, sau un mic patron chiar de magazin alimentar conduce jeep-uri si cumpara case pe care un american cu o pozitie mult mai buna nu si le-ar permite (si preturile in US sunt mai mici decat cele din Europa). Ceea ce vad eu in Romania este ca la noi patronii FURA, fac EVAZIUNE FISCALA in mod natural, cotidian, altfel aceaste venituri nu se justifica, in mod clar, evident!
                  Si cei furati sunt atat angajatii (exploatati sau nu, dupa preferintele tale de stanga sau de dreapta) cat si noi ceilalti, care platim toate impozitele fiindca noua ni le i-a statul din salariu, fara discutie.
  • +1 (1 vot)    
    mah! (Miercuri, 12 decembrie 2007, 23:24)

    Daniela [anonim]

    Asa e. Italia e xenofoba. Sunt aici de 7 ani. In articol sunt multe adevaruri. Din pacate. Italia nu se lua de romani daca nu erau cazurile astea atat de dese de jafuri, crime, etc. <br/>Acum ceva saptamani citeam un articol si scria ca da, italienii veneau in Romania la munca....dar ei doar munceau. Multe lucruri sunt construite de italieni. Romanii , pentru moment, aduc Italiei doar pagube. Dar sa ma exprim mai bine: &quot;romanii&quot; care comit infractiuni. Ca vezi tu....Italia nu vede acei mii de romani care lucreaza in spitale si nu numai. Nu vad romanii cinstiti. Ar mai fi o multime de lucruri de spus.........dar e inutil....
    • 0 (0 voturi)    
      xenofobie (Miercuri, 19 decembrie 2007, 14:09)

      maria [anonim] i-a raspuns lui Daniela

      Daca Italia e xenofoba si nu ti-e bine acolo, de ce ai ramas 7 ani ?
  • +1 (1 vot)    
    un foarte bun european (Vineri, 14 decembrie 2007, 16:17)

    liviu [anonim]

    Ceea ce a facut acest ziarist este demn de toata lauda.Daca ai vreo problema intr-un alt stat decat cel al carui cetatean esti ,se presupune ca reprezentantii Romaniei in acel stat ar trebui sa te reprezinte indiferent daca esti vinovat sau nu .Asa ceva nu se intampla .In schimb vezi ca se schimba intre ei ( ambasadori ,consuli sau alti trepadusi politici ) , vin slabi si dupa 3-4 ani pleaca burtosi si plini de ei ca au reprezentat tara .Cand intri intr-o ambasada pentru ca ai nevoie de un act , de o informatie nu trebuie sa uiti ca acestea se platesc (nu vorbesc de taxele consulare ) .Sunt aroganti ,
    nerusinati si infumurati .Cred ca ar trebui sa treaca si ei printr-o experienta de genul celei avute de ziaristul italian .Poate era bine daca ar fi stiut romaneste sa incerce sa i-a legatura cu reprezentatii Romaniei in Italia in calitate de imigrant si atunci ar fi fost o investigatie complecta .
  • +1 (1 vot)    
    i-as ridica o statuie acestui Fabrizio (Vineri, 14 decembrie 2007, 17:29)

    Maria [anonim]

    Sa-i multumesc, nu e deajuns, dar pentru curajul lui as fi in stare sa fac o campanie intre romanii din Italia ca sa strangem niste fonduri pentru a putea premia intr-un fel acest OM.In acelasi timp, sper sa fi citit acest interviu si Presedintele Romaniei caruia i-as propune ca premiu pentru jurnalistul cel mai onest din Italia : CETATENIA ROMANA (dar adevarata, nu cea care o foloseste in peregrinarile lui ) si nu numai. Ma simt mult mai bogata acum dupa citirea acestui interviu si mult mai usoara (traiam cu prea multa suparare pe inima inainte). Ma inchin in fata adevarului.
    • 0 (0 voturi)    
      adevarat (Duminică, 16 decembrie 2007, 13:08)

      bravo [anonim] i-a raspuns lui Maria

      ideea cetateniei romane mi s-ar parea un gest foarte nimerit de recunoastere a meritului sau, numai ca ai nostri sunt ocupati cu altele..
  • 0 (0 voturi)    
    traducere in italiana (Vineri, 14 decembrie 2007, 19:43)

    antonia [anonim]

    Ancheta in italiana e mult mai scurta, si partiala. Exista posibilitatea de a avea acest articol in italiana, ca sa il dau la citit prietenilor mei italieni, ca sa inteleaga prin ce am trecut in acesti 5 ani de calvar? Italienii nu cunosc propria lor tara, mass media e aservita puterii si industiei, ar fi salutar sa cunoasca parerea unui jurnalist de nivelul lui Gatti.
    • 0 (0 voturi)    
      cartea scrisa de jurnalist. (Marţi, 3 aprilie 2012, 21:22)

      popescu letitia [anonim] i-a raspuns lui antonia

      Cauta sa cumperi cartea scrisa de jurnalist , vei intelege mai bine ceea ce a facut pe unde a umblat .
  • 0 (0 voturi)    
    greu sa-l inteleg pe ziarist.... (Sâmbătă, 15 decembrie 2007, 16:23)

    dorinteodor [anonim]

    toata admiratia pentru astfel de ziaristi dar din tot ce povesteste exista o singura concluzie: daca nu faci rele nimeni nu are nimic cu tine. italienii s-au scandalizat numai dupa ce prea multi romani au facut rele. asa ca, cu tot regretul, dar ziaristul nu a demonstrat ce a vrut. in schimb mesajul este clar: atit timp cit nu intram in conflict cu legea, nimeni nu are nimic cu noi. iar daca intram, supra-reactia italienilor este justificata. raul este la noi nu la ei...
  • 0 (0 voturi)    
    cine suntem (Sâmbătă, 15 decembrie 2007, 22:42)

    nemuritorul [anonim]

    muntii nostrii aur poarta,noi cersim, din poarta in poarta.Suntem o tara frumoasa si am putea trai lejer,numai din turism.Sunt tari, care traiesc frumos din acest aspect si nici pe departe, nu au relieful atit de bine proportionat.ptr curiozitate uitati-va in cartea de geografie.De aceea,de sute de ani terotoriul nostru a fost rivnit.Tot timpul am batjocoriti,incepind de la proprii politicieni si culminind cu oamenii din afara, care sunt manipulati in fel si chip.Putin cite putin,vom ajunge sa nu ne mai stim nici istoria.Partea si mai dificila e ca mai avem putin si vom devenii straini in propria tara.Eu zic, ca e mare minune,ca mai exista cite-un mesager,de genul acestui ziarist, cu inima fara granite, care vrea sa ne instiinteze,in a spera, ca si romani sunt inca locuitori din rasa umana pe aceasta planeta.
    • 0 (0 voturi)    
      cine suntem (Luni, 17 decembrie 2007, 22:04)

      Anton [anonim] i-a raspuns lui nemuritorul

      Locuiesc de 16 ani in SUA si nu sunt multumit deloc cu viata mea sociala aici....Pe plan profesional am avut succese, sunt acum seful cercetarii la o companie din OHIO dupa ce am lucrat 11 ani in San Francisco, dar ma simt nefericit...nici avere nu am facut, nici nu-mi place deloc viata sociala la care sunt condamnat aici, faptul ca totul este orientat spre munca si nimic spre distractie...Mi-ar fi placut sa lucrez undeva in Europa, mai alas la mine acasa in Romania! Dar suportam cu totii consecintele istorice ale dictaturii lui Stalin si ale esecului unei organizari idioate a societatii care a durat atatea decenii...din vina rusilor si nemtilor...si chiar a americanilor.

      Am muncit din greu si am relativ putin pentru momentul cand ma retrag (de altfel nici americanul mediu nu are mult). Hotarat lucru, si generatia asta a fost o generatie de sacrificiu! Dar care va fi normala? Va spun eu: dupa ce si surorile mele au emigrat, au muncit din greu, si-au facut un rost, fiind talentate in domeniul lor...baiatul unei surori a, avand de toate, s-a apucat de droguri si a murit de cateva luni...
      Ce sa mai zic? Era mai bine sa nu plece nimeni din tara? Dar ne mancam intre noi! Nu e bine nici asa nici asa...Cam trist totul.
    • 0 (0 voturi)    
      :))ha ha!!avem si poeti care va sa zica! (Miercuri, 19 decembrie 2007, 10:51)

      alina [anonim] i-a raspuns lui nemuritorul

      ce aur poarta draga?si cine ii pune pe romani sa cerseasca?e ziarul plin de locuri de munca de la dat cu sapa pana la inginer in "n"domenii,mai lasa-ma,dar ce nu poti sa ai un trai decent si aici?trebuie sa te milogesti in toata Europa sa ti faci tara d ras si pe cei care isi dau sufletul muncind in ea,iar voi nemultumitii sa o faceti d comanda?mai lasa ma cu relieful nostru si al lor,sa lasam ipocrizia!rusine sa va fie voua hotilor romani din italia
  • 0 (0 voturi)    
    Thank you for thinking, mr.Gatti! (Duminică, 16 decembrie 2007, 13:03)

    andrei [anonim]

    I hope you get informed about the positive feed-back that your quest has made in Romania. I wish you could do an interview at Euronews and thus bring more attention on this matter. I am very happy that open minded people like you are fighting against this fake and corrupt media scheme in your country and others.
  • 0 (0 voturi)    
    ADEVARAT (Luni, 17 decembrie 2007, 10:37)

    Giorgia [anonim]

    Bunaziua tuturor,
    cu tristete, eu romanca in Italia de 5 ani, Torino, nu pot decat sa confim ceea ce journalist-ul Gatti a scris, traind in societatea italiana de atata timp; l'università di torino, grupul Fiat.
    Intro-zi, imediat dupa cazul stergatorilor de parbriz, primarul oras-ului Torino, per care il stimez mult, a decisa sa angajeze un stergator ... imediat s-au organizzat manifestari impotriva acestei actiuni al primarului, m-au oprit pe strada doua persona putin istruite si mi-au cerut sa semnez impotriva acestei intentii al primarului, au cerut mie, romanca!!!! Nimeni nu ar trubui sa autorizeze asemena persoane, sa organizeze manifestatii de genul asta. Sunt tare trista!
  • 0 (0 voturi)    
    comentariu (Luni, 17 decembrie 2007, 17:44)

    m [anonim]

    excelent. analiza la sange si un mare curaj.
    de ce nu se spu ne de romanii care sunt angajati la negru, mor si sunt aruncati pe camp (ca la Auschwitz). ii recunosc dup acateva zile .... ca pe caini..platiti ca si cainii. si..tot romanii sunt vinovati: ptr. ca Iliescu a decis ca tziganii sa se nu denumeasca RROmi. si asa se confunde cu ROMANI

    asa am ajuns de rasul LUMIIIII.tziganiiii sunt confundati cu NOI , ROMANII.

    Rusine pentru poporul nostru, am tot respectul ptr. tiganii care lucreaza si sunt cinstiti dar sunt fffffffffffffffffffff. putini.


    viva ROMANIA DODOLOATA
  • 0 (0 voturi)    
    ce va tot plangeti atat? (Miercuri, 19 decembrie 2007, 10:43)

    alina [anonim]

    eu am rude si prieteni in italia,cunosc situatia de acolo,stiu ce munca grea presteaza romanii,dar mai stiu si ce nenorociri fac precum furturile din magazine,jafuri,prostitutie,cersetorie.pana sa vizitez italia eram mandra de cultura si tara mea,dar cand am vazut ca la tot pasul in bologna,napoli,casserta sunt romani cersetori si sute de prostituate,drogati,mi a venit sa intru in pamant de rusine in fata prietenilor mei din italia.nu toti romani pleaca din cauza saraciei sau ca sa ofere familiei un trai mai bun aici in Romania,credeti-ma,unii pleaca cu gandul ca italienii sunt niste fraieri usor de jegmanit,cunosc atatea povestioare ale romanasilor nostri cum pacalesc casierele din supermarchet,cum jefuiau batrani sau femei pe strada,mi e scarba dragi romani!!!!va duceti in italia sa munciti cu bratele si spatele dar nu vedeti ca aici in romania ai posibilitatea d a te instrui(scoli ,l
    postliceale,etc)da' e greu,ia invata romanule sa muncesti in tara ta si sa dramuiesti fiecare banut,ca nu mori d foame dk muncesti,mai lasa italia si lucreaza aici cinstit ca d munca e peste tot.
  • 0 (0 voturi)    
    faima care ne-o dorim (Duminică, 23 decembrie 2007, 22:57)

    viojunior [anonim]

    adevarul este ca in toate tarile europene, romanii sint prezenti.criminalitatea este f mare in randul romanilor, lucru care ne atarna de gat de f multi ani.daca acum citiva ani, toate tarile europene ne aratau cu degetul ca nu avem grija de rromi, acum a venit randul lor sa aiba probleme cu ei.fara a avea intentia de a ingradi dreptul la libera circulatie, eu unul as inaspri conditiile de iesire din tara, asta pt a ne proteja ca toate scursorile societatii noastre sa nu mai iasa afara.
  • 0 (0 voturi)    
    Si totusi! (Luni, 24 decembrie 2007, 13:19)

    gaby [anonim]

    Si totusi avem un "renume" trist ca si romani in toata Europa. Si nu cred ca trebuie sa ne "mindrim" ca putem sa spalam gemul masinilor sau sa cersim "liberi" in Franta sau aiurea! Nu desconsider munca, nici macar necalificata, dar personal nu am "pretentia" sa fiu lasat sa cersesc in pace! Sint realitati care ar trebui sa preocupe opinia publica de acasa; sintem un exponent al infractionalitatii prin Europa si sintem natia care se umileste cel mai mult si injositor efectiv pentru un pumn de dolari. Doar pentru cei cu ginduri de "aventura"! Cistigind chiar de 5-6 ori cit in Romania, afara traiesti mult mai prost decit acasa! Daca nu sinteti sigur de a cistiga macar de 10 ori cit acasa sa nici nu va treaca prin cap sa marsati la astfel de aventuri. Doar va umiliti, va inhaitati in lumea interlopa si o sa traiti mai prost decit acasa!
  • 0 (0 voturi)    
    romanii in diaspora (Marţi, 15 ianuarie 2008, 14:54)

    George Pasniceanu [anonim]

    Buna ziua. Istoria ne invata ca oamenii nu invata nimic de la istorie. Istoria se repeta: italienii au emigrat din cauza saraciei , de ex. , in Germania, asa a ajuns si mafia in Germania. Problema romanilor in strainatate nu sunt oamenii saraci sau mai putin saraci care pleaca sa castige un ban cinstit, ci aceia care pleaca din start, cu gandul si cu fapta , sa duca o viata criminala in strainatate. Marea majoritate a infractorilor sunt tigani romani, o parte sunt romani ne-tigani ( fie ei de etnie romaneasca, ungureasca,germana, ucraineana, turca etc.). Sunt insa vinovate si statele europene, inclusiv Romania, care trebuie sa aplice legea -atata tot - si criminalitatea ar scade vazand cu ochii. Vorbesc de criminalitatea de rand, cea vazuta si simtita de omul de rand , pentru ca exista criminalitatea la nivel inalt , a politicienilor , a afaceristilor, a coruptilor si a corupatorilor , a hotilor ( si nu cei de gaini , ci a hotilor in costum si cravata).
  • 0 (0 voturi)    
    fabrizio gatti (Vineri, 9 mai 2008, 15:56)

    mario [anonim]

    in primul rand fabrizio e om un mare om cu o mare inima si cred ca stie si el ce fac italienii in america iar cand intrebi de nationalitate si razpunzi caesti italian deja multi gandesc la mafie si crime.locuiesc si muncesc in spania si aici sunt cazuri de mafie crime furturi etc .dar nu exista acest rasism
  • 0 (0 voturi)    
    felicitar (Marţi, 8 iunie 2010, 15:17)

    horatiu [anonim]

    In primul rind pot sa dau un 10 ziaristului ,si apoi stiind ca fiecare personal paote schimba cu un deget imagina pelegrina a romanului in lume,in speranta de.a gasi ceva mai bun.Vreau sa ma adaug ca si martor ocular a experientei petrecute in SPANIA,GIRONA IN MAI 2010 cind afara ploua si deodata eu ma adapostisem intr-un blok ptr a ma feri de a fi udat,pina se linisteste timpul,si auzind ca ma striga cineva.."SCUZATI ,SCUZATI ...NU VA INTERESAZA IMBRACAMINTE DE CALITATE ...LUCRAM CA TRANSPORTATORI,SOFERI,...SI AVEM CEVA HAINE ,CE POTI SA TE UITI SI SA CUMPERE LA UN BUN PRET"...Ma uit si totul era niste geci de "piele" recent scoase de pe poarta fabricii unde lucrau ei...sau un atelier.....desigur,am chemat politia si culmea e cind le-am dat fiecare detaliu si mai bine zis,ca de fapt erai italien,nici nu s-au deranjat macar sa vina.....si i-am sunat si am zis...daca erau niste romani cu siguranta erai aici in 5 min...dar asa stau lukrurile....nu am nimika cu persoanele ci SISTEMUL ESTE ATIT DE CORUPT SI DEMORALIZAT INCIT I SE VA APLICA PRECUM :CAPERNAUM(un oras frumos dar in fundul marii)VORBIND DE O SCHIMBARE?TU POTI SA O FACI ...nu ar trebui ca cineva strain sa ne lumineze noua casa...
  • 0 (0 voturi)    
    suntem oameni (Joi, 14 mai 2015, 13:27)

    anonim [anonim]

    buna ziua..vreau sa relatez o intamplare cum o persoana straina in italia este tratata de un inspector de politie,de genul "esti incapace de a intelege" sau cum un carabinier zice unei persoane "mergi in tara ta" sau cum o persona este luata din curtea unor cladiri,este dusa si inchisa pentru cateva ore fara sa i se spuna ce drepturi are,fara sa aiba dreptul la consultanta medicala,sa i se ia dreptul la libertate.fiecare dintre noi este om si are drepturi.


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version