La 3 ani de la semnarea contractului cu Fabrica Avioane Craiova pentru modernizarea a 10 avioane militare de antrenament ale MApN, avionul IAR-99 Standard Modernizat (SM) a rămas doar pe hârtie. Fabrica de stat Avioane Craiova nu a fost în stare să procure toate piesele necesare modernizării, deși banii pentru proiect au fost alocați, transmite jurnalistul Adelin Petrișor într-un reportaj TVR. Armata a oferit peste 55 de milioane de euro pentru modernizarea a 10 aparate IAR-99.

Avion IAR 99Foto: Cateyeperspective | Dreamstime.com

Contractul pentru modernizarea a 10 avioane IAR-99 la nivelul SM (Standard Modernizat) a fost semnat în august 2020 și avea termen patru ani pentru realizarea întregului lot. Însă, deși au trecut deja aproape 3 ani, nici măcar un singur avion nu a fost modernizat complet, programul fiind mult întârziat.

Vorbim de cele 10 aeronave școală IAR-99 Standard (în configurația de bază, clasică de la nivelul anului 1989) din dotarea MApN.

Armata mai are şi 11 aeronave IAR-99 Şoim (modernizate cu sistem de avionică la nivelul anului 1996, folosite pentru a facilita instruirea pe aeronavele MiG-21 LanceR).

Aviația Magazin scrie că Avioane Craiova a preluat până acum 6 avioane IAR-99 Standard pentru modernizare, dar că nu a reușit până acum, la trei ani de la semnarea contractului, să termine modernizarea pentru niciunul dintre ele.

Valoarea contractului este de 275 de milioane de lei, plus TVA (327,25 milioane de lei în total), iar durata de 48 de luni pentru livrarea tuturor celor 10 aparate modernizate. Din această sumă, compania Avioane Craiova a încasat în avans două tranșe, 51.775.400 lei în 2020 și 46.398.600 lei în 2021.

„Aproximativ o treime din valoarea totală a contractului a fost încasată în avans, numai că problema este că timp de două treimi din durata contractului (doi ani jumătate din cei patru) compania nu a modernizat nimic”, scrie Aviația Magazin.

În decembrie 2020 Avioane Craiova acordau un contract de circa 27 milioane de dolari către israelienii de la Elbit Systems pentru echipamentele necesare modernizării avioanelor. Elbit a mai participat în trecut și la programele de modernizare ale avioanelor MiG-21 și ale celor 11 avioane IAR-99 Șoim.

În 2022, când era deja clar că programul are întârziere, directorul Avioane Craiova dădea vina pe compania Elbit pentru întârziere.

„Este vorba de nelivrarea la timp a anumitor echipamente de către firma Elbit. Firma Elbit la rândul ei are, să zicem așa, o scuză, pentru că aceste echipamente care trebuiau să fie livrate pentru primul avion și pentru prima stație de verificare la sol au avut nişte repere care inițial au fost puse în propunerea tehnică și după care au cerut cei de la Elbit ca să fie schimbate. Sperăm ca primul avion să-l scoatem la zbor în prima parte a anului 2023.”, a spus Munteanu pentru TVR. Nu s-a mai întâmplat...

Surpriza din rapoartele oficiale: în doi ani jumate nu s-a lucrat la upgrade la niciun avion

„Surpriza mare a venit recent, în momentul în care Avioane Craiova a declarat rezultatele financiare pe anul 2022. În Raportul Consiliului de Administrație pe anul 2022 se admite destul de clar că până la 31 decembrie 2022, deci timp de 2 ani și 4 luni, nu s-a lucrat la upgrade!”, scrie Aviația Magazin.

Potrivit sursei amintite, „Avioane Craiova a făcut timp de aproape doi ani jumate ”activități pentru evaluarea stării tehnice și executarea operațiunilor de fiabilizare a sistemelor și echipamentelor” sau ”aplicarea de buletine de service”.

Modernizare efectivă nu avea cum să facă din moment ce laboratorul de sol pentru sistemele de avionică era încă în execuție. Ori nu ai cum să instalezi pe avion echipamente pe care nu le-ai testat la sol și care nu sunt optimizate. De aici rezultă că, până la 31 decembrie 2022, niciun avion IAR-99 nu a primit upgrade-ul”.

Misiune imposibilă: 5 avioane IAR-99 modernizate până pe 14 august

Acum, directorul companiei de stat Avioane Craiova nu a mai dorit să stea de vorbă cu reporterii TVR. În schimb, Victor Pet, liderul de sindicat de la Avioane Craiova susține că în continuare întârzierea acumulată de program e tot una de 6-8 luni, la fel ca cea vehiculată public și în urmă cu un an, deși anul acesta ar fi trebuit deja să vedem primele avioane upgradate zburând.

MApN susține pentru TVR că în termenii contractului până pe 14 august 2023 Avioane Craiova ar trebui să livreze deja primele 5 avioane modernizate, lucru aproape imposibil de realizat.

Liderul de sindicat spune totuși că se poate: „Am făcut un plan, ne vom mobiliza pentru că noi știm să ne mobilizăm și vom recupera, am modificat inclusiv [perioada de] concediu”.

---

Sursă foto: ©Cateyeperspective | Dreamstime.com