După ce a fost escortat de avioane de vânătoare maghiare deasupra Ungariei și apoi de avioane F-16 românești și americane deasupra României, avionul bimotor de mici dimensiuni ce a zburat ilegal deasupra țărilor miercuri seara a trecut în Bulgaria unde nu a mai fost interceptat de avioanele militare ale țării vecine.

Avioane F16 ale RoAF in zborFoto: Fortele Aeriene Romane

În schimb, avionul a aterizat undeva în Bulgaria, iar Ministerul Apărării de la Sofia spune acum că a identificat locul unde a aterizat.

  • „La intrarea în Bulgaria, în condiții hidro-meteorologice complexe, Forțele Aeriene au fost activate. S-a stabilit că avionul a aterizat în țara noastră și cu asistența Ministerului de Interne a fost localizat locul de aterizare. Cazul este în curs de anchetă”, a notificat Ministerul Apărării de la Sofia.

Reamintim că miercuri seara o aeronavă bimotor de mici dimensiuni, tip Beechcraft, la bordul căreia se aflau două persoane, a survolat la joasă înălțime spațiul aerian al Ungariei, României, Serbiei și Bulgariei.

Ministerul Apărării spune că avionul a decolat din Ungaria, fără a avea un plan de zbor aprobat și fără a avea pornite mijloacele electronice de identificare de tip transponder, a fost interceptat în spațiul aerian al Ungariei de două aeronave militare ale Forțelor aeriene ungare. În spațiul aerian românesc, aparatul a fost escortat de patru aeronave F-16, două americane și apoi două românești, dislocate de la Baza aeriană Fetești.

Ministrul Apărării Naţionale, Vasile Dîncu, a declarat joi, la Alba Iulia, că survolarea a spaţiului aerian al Ungariei, României şi Bulgariei de către o aeronavă bimotor reprezintă un incident „mai degrabă ciudat", o „lebădă neagră", susţinând că nu este „niciun motiv de îngrijorare" şi că nu a fost ceva care să pericliteze siguranţa naţională, transmite Agerpres.

Traseul avionului

Potrivit MApN, din datele disponibile la acest moment, aeronava bimotor de mici dimensiuni, tip Beechcraft, la bordul căreia se aflau două persoane, a decolat din Ungaria, din zona Debrețin, în jurul orei 17.30, fără a avea un plan de zbor aprobat și fără a avea pornite mijloacele electronice de identificare de tip transponder.

Ministerul Apărării prezintă traseul avionului:

  • Aeronava a fost interceptată în spațiul aerian al Ungariei de două aeronave militare ale Forțelor Aeriene Ungare, de tip JAS 39 Gripen, la ora 17.38. Aeronava nu a răspuns interogărilor radio și nici semnalelor vizuale transmise de aeronavele militare.
  • În jurul orei 17.49, aeronava a intrat în spațiul aerian al României, în zona Oradea, fiind însoțită de cele două aeronave militare maghiare, în baza acordului cross-border dintre România și Ungaria.
  • La ora 17.58 aeronavele maghiare s-au întors către bază, ținta fiind preluată de două aeronave F-16 ale Forțelor Aeriene ale SUA, dislocate pe Baza 86 Aeriană Fetești, care se aflau în misiune de patrulare în spațiul aerian al României.
  • Misiunea celor două aeronave americane a fost similară, de interogare radio, identificare vizuală și escortare a aeronavei țintă.
  • La ora 18.36, aeronavele americane au solicitat aprobarea de revenire pe Baza 86 Aeriană, misiunea de poliție aeriană fiind preluată de două aeronave F-16 ale Forțelor Aeriene Române, decolate de pe aceeași bază aeriană.
  • Aeronavele militare române au interceptat aeronava-țintă la ora 18.42 și au continuat misiunea de interogare și escortare. Aeronava țintă, care a continuat să nu răspundă interogărilor radio și semnalelor vizuale, a intersectat, în jurul orei 19.00, pentru un interval de aproximativ două minute și spațiul aerian al Serbiei, într-o zonă aflată între Drobeta Turnu Severin și Korbovo.
  • În jurul orei 19.09, aeronava-țintă a traversat în spațiul aerian al Bulgariei. Cele două aeronave F-16 române au încheiat misiunea de poliție aeriană și au aterizat la Fetești în jurul orei 19.46.