Armata a dat peste 340 mil. de euro pe reparațiile și mentenanța vechilor elicoptere Puma în ultimii șase ani, în timp ce achiziția de elicoptere noi bate pasul pe loc / MApN: Pentru Forțele Aeriene, elicoptere noi abia după 2030

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Luni, 15 martie 2021, 10:00 Actualitate | Defense


Elicopter IAR 330 Puma
Foto: Baza 71 Aeriană General Emanoil Ionescu
Armata a dat în ultimii trei ani peste 208 milioane de euro pentru reparațiile, lucrările de mentenanță și service și modernizările vechilor elicoptere IAR 330 Puma și IAR316 Alouette. În total, în ultimii aproape șase ani, sumele investite în aceste elicoptere au fost de peste 340 de milioane de euro, în condițiile în care de câțiva ani se tot vorbește, fără un rezultat concret, de achiziția de noi elicoptere. Doar că MApN a precizat acum pentru HotNews.ro că nu are niciun plan până în 2030 să cumpere elicoptere noi pentru Forțele Aeriene, adică să înlocuiască bătrânele Puma ce zboară chiar și de 40 de ani deja.

Informația pe scurt:
  • În ultimii șase ani Armata a contractat de 340 de milioane de euro lucrări de reparații, mentenanță și modernizare pentru bătrânele sale elicoptere IAR 330 Puma și IAR 316B Alouette.
  • Din 2016 Armata a anunțat că vrea să cumpere elicoptere pentru Forțele Terestre. Pe rând, în pole position pentru un astfel de contract, inclusiv pentru elicoptere de atac / variante de atac - au fost Airbus, Bell și Lockheed Martin/Sikorsky. Fără vreun rezultat concret încă...
  • În tot acest timp, sute de milioane s-au dat doar pe reparații ale unor elicoptere care zboară și de peste 40 de ani, în condițiile în care bugetele MApN mărite odată cu alocarea a 2% din PIB nu au fost încărcate la maxim, ba chiar unele proceduri de achiziții majore au trenat sau au fost anulate.
  • Acum, MApN anunță că pentru Forțele Europene, adică tocmai cele care operează elicopterele puma vechi de 40 ani și elicopterele Alouette, și mai vechi și uzate moral și tehnic, nu este avută în vedere o achiziție de noi elicoptere decât după anul 2030.
---

În ultimii trei ani MApN, prin diferitele sale structuri, a atribuit contracte în valoare de peste 1 miliard de lei, circa 208 milioane de euro fără TVA pentru mentenanța, reparațiile și modernizările vechilor sale elicoptere din dotare. Discutăm de elicopterele IAR 330 Puma, fabricate încă din 1975, precum și de IAR 316B Alouette, elicoptere și mai vechi și uzate moral.

La aceste cheltuieli putem să mai adăugăm alte 135 de milioane de euro pe care MApN le-a făcut între toamna lui 2014 și ianuarie 2017 tot pentru reparații, service, mentenanță și diverse modernizări, perioadă pentru care HotNews.ro a scris în detaliu la acel moment.

În total, astfel, discutăm de peste 340 de milioane de euro băgați în actualele elicoptere care deja au o vârsta, în condițiile în care în ultimii ani au fost semnale atât de la MApN, cât și de la producători, că este aproape iminent un contract pentru noi elicoptere. Contract ce n-a mai venit, însă...

Dar, atenție, intenția MApN de a achiziționa noi elicoptere, o parte chiar modele de atac - competiție unde s-au arătat interesați Bell, Airbus și Lockheed Martin/Sikorsky - se referea la dotarea Forțelor Terestre cu acest tip de aeronavă.

Acum, MApN a transmis la solicitarea HotNews.ro că cel puțin pentru Forțele Aeriene, adică cele care operează elicoptere IAR 330 Puma și IAR 316B Alouette de mai bine de 40 de ani, planurile pentru achiziția a unor noi elicoptere sunt abia pentru după anul 2030.

„La nivelul Forțelor Aeriene Române este planificată inițierea de programe de achiziție de noi elicoptere după anul 2030”, a transmis MApN la solicitarea HotNews.ro.

HotNews.ro a întrebat și de ce achiziția de noi elicoptere pentru MApN - fie Forțele Terestre, fie Forțele Aeriene - a fost amânată până acum deși în ultimii ani sumele cheltuite pentru service/mentenanța/modernizarea unor elicoptere cu o vechime apreciabilă au ajuns la aproape 340 de milioane de euro, în condițiile în care bugetele MApN mărite odată cu alocarea a 2% din PIB nu au fost încărcate la maxim, iar unele proceduri de achiziții majore au trenat/nu s-au semnat/au fost anulate.

MApN susține că „fondurile utilizate pentru achiziționare de produse/servicii destinate elicopterelor din dotare şi pentru susținerea programelor de revitalizare şi modernizare au fost/sunt în concordanță cu Strategia de înzestrare a Armatei României şi cu necesitatea de modernizare a flotei de elicoptere a Forţelor Aeriene Române, în perspectiva asigurării capabilităților necesare şi suficiente pentru apărarea teritoriului naţional”.

„La momentul actual, elicopterele din dotarea Forţelor Aeriene Române asigură îndeplinirea misiunilor specifice, respectiv instruirea piloţilor, asigurarea serviciului de luptă-poliţie aeriană extinsă şi asigurarea detașamentelor dislocabile pentru misiuni NATO şi ONU conform angajamentelor asumate de România”, se arată în răspunsul transmis de Armată.

„Decizia de înzestrare cu elicoptere a Forţelor Aeriene Române va fi fundamentată în primul rând pe rezultatele unei analize temeinice care să aibă ca obiect criterii şi cerinţe operaţionale în raport cu nevoile pentru îndeplinirea misiunilor încredinţate”, mai susține MApN.


Elicoptere IAR 330 Puma SOCAT / Sursa foto: Facebook/ Fortele Aeriene Romane, Bogdan Pop
---


Citește și:


În prezent, potrivit MApN, Forțele Aeriene Române au în dotare 58 de elicoptere IAR 330 Puma produse la IAR Ghimbav încă din 1975, elicoptere destinate în principal transportului de trupe sau misiunilor de evacuare medicală. Dintre acestea, 22 au fost modificate de-a lungul timpului în variante de atac (IAR 330 Puma SOCAT).

Pe lângă acestea, în dotare mai există și opt elicoptere IAR 316B Alouette, elicoptere și mai vechi, folosite în principal pentru antrenamentul piloților.

Forțele Navale operează și ele trei elicoptere IAR 330 Puma Naval.

Încă din 2016 MApN a anunțat oficial că vrea să cumpere elicoptere, dar pentru Forțele Terestre. De altfel, achiziția de elicoptere a fost menționată constant în ultimii ani în Cartea Albă a Apărării ce se aprobă anual la nivelul Guvernului.

Pe rând, în pole position pentru un astfel de contract, au fost pe rând Airbus, care a și deschis o linie de asamblare la Ghimbav, Bell Helicopters și, mai recent, Lockheed Martin / Sikorsky cu modelul BlackHawk.

Vezi și:


Elicopter IAR 316B Alouette
---


Contractele atribuite de MApN pentru reparații, service și mentenanță, modernizare pentru elicopterele în dotare în ultimii trei ani - TOTAL: 1,013 mld lei, circa 208 milioane euro:


1. Contract: „Servicii de reparatie capitala extinsa la blocurile hidraulice pilot automat, reper 67.840.415.00/416.00, seriile M1914, M1105D, M1565 si M1639, specifice elicopterelor IAR 330 Puma L/M/S”
Valoare: 3,2 mil lei (fără TVA)
Atribuit către: Aeroteh
Anunțat în SEAP: 27 februarie 2021

2. Contract: „Platforme dislocabile cu sistem de ancorare, pentru aterizarea elicopterelor militare IAR 330 PUMA L/M/S”
Valoare: 1,4 mil lei lei
Atribuit către: Aerostar
Anunțat în SEAP: 8 februarie 2021

3. Contract: "Aplicare buletine service la simulatorul de zbor pentru elicopterele IAR 330 PUMA SOCAT și furnizare lot piese de schimb pentru constituirea pachetului de suport logistic integrat"
Valoare: 3,94 mil lei (fără TVA)
Atribuit către: SIMULTEC SRL
Anunțat în SEAP: 11 ianuarie 2021

4. Contract: Contract subsecvent 2/2020 (A5-1616/20.11.2020) la Acordul Cadru nr. A5-1321/30.092020- "RK si Suport Logistic elicoptere IAR PUMA NAVAL"
Valoare: 24,8 mil lei (fără TVA)
Atribuit către: IAR Brașov
Anunțat în SEAP: 26 noiembrie 2020

5. Contract: Acord-cadru "RK si Suport logistic elicoptere IAR PUMA Naval", pe perioada 2020-2024 / (n.r. Contractul subsecvent 1)
Valoare: 139,7 mil lei (fără TVA)
Atribuit către: IAR Brașov
Anunțat în SEAP: 4 noiembrie 2020

6. Contract: Acord cadru de servicii pentru ,,aplicarea Buletinului service nr. Ro 34-13 / 2019 la elicopterele militare tip IAR-330 Puma SOCAT” pe o perioda de 48 de luni”
Valoare: 143,7 mil lei (fără TVA)
Atribuit către: IAR Brașov
Anunțat în SEAP: 1 septembrie 2020

7. Contract: Contract de prestare serviciu de reparatie de complexitate ridicata la blocul hidraulic pilot automat, reper 67.840.415.00, seria M1068, specific elicopterelor IAR-330 PUMA L/M/
Valoare: 0,83 mil. lei (fără TVA)
Atribuit către: Aeroteh
Anunțat în SEAP: 9 iulie 2020

8. Contract: Acord cadru de servicii pentru ,,reparaţie de complexitate ridicată(reparaţie capitală) pentru elicopterele IAR-330 PUMA NATO pe o perioada de 60 de luni
Valoare: 320 mil. lei (fără TVA)
Atribuit către: IAR Brașov
Anunțat în SEAP: 15 ianuarie 2020

9. Contract: Contract de furnizare piese de schimb pentru sprijinul logistic al activităţilor de mentenanţă si reparaţii de complexitate ridicata si medie, asistenta tehnica pentru elicopterele IAR-330 si IAR-316
Valoare: 55 mil lei (fără TVA)
Atribuit către: IAR Brașov
Anunțat în SEAP: 15 ianuarie 2020

10. Contract: Contract de furnizare având ca obiect achiziţia de piese de schimb,materiale,echipamente,componente, scule,dispozitive,verificatoare şi utilaje pentru elicopterele militare tip IAR–330 Puma L-R.M.
Valoare: 49,5 mil. lei (fără TVA)
Atribuit către: IAR Brașov
Anunțat în SEAP: 27 august 2019

11. Contract: CS16 la acord cadru "Suport logistic grup elicoptere" / Descriere: Balize, bancuri,dispozitive, piese de schimb si consumabile pentru mentenanta aeronavelor IAR330 PUMA Naval
Valoare: 2,75 mil lei (fără TVA)
Atribuit către: IARR Brașov
Anunțat în SEAP: 9 iulie 2019

12. Contract: FURNIZARE PIESE DE SCHIMB ELICOPTERE TIP PUMA
Valoare: 0,6 mil. lei (fără TVA)
Atribuit către: IAR Brașov
Anunțat în SEAP: 23 aprilie 2019

13. Contract: Contract subsecvent 15 la acord cadru "suport logistic grup elicoptere" / Descriere: Furnizare piese de schimb pentru mentenanta elicopterelor IAR 330 Puma Naval si costume de zbor deasupra marii.
Valoare: 0,6 mil. lei (fără TVA)
Atribuit către: IAR Brașov
Anunțat în SEAP: 21 ianuarie 2019

14. Contract: Contract de furnizare agregate majore, echipamente şi piese de schimb aferente asigurării suportului logistic integrat elicopterelor militare tip IAR-330 Puma L revitalizate şi modernizate
Valoare: 59 mil. lei (fără TVA)
Atribuit către: IAR Brașov
Anunțat în SEAP: 22 decembrie 2018

15. Contract: Contract de furnizare componente, echipamente, agregate si piese de schimb specifice elicopterelor tip IAR-330 PUMA L/M/S si elicopterelor tip IAR-316B
Valoare: 28,7 mil lei (fără TVA)
Atribuit către: IAR Brașov
Anunțat în SEAP: 24 iulie 2018

16. Contract: Acord cadru de servicii pentru achizitia serviciului de reparatie de complexitate ridicata(reparatie capitala) pentru elicopterele IAR-330PUMA SOCAT pe o perioada de 36 de luni
Valoare: 153,2 mil lei (fără TVA)
Atribuit către: IAR Brașov
Anunțat în SEAP: 24 iulie 2018

17. Contract: Constract subsecvent nr.14/2018-Reparatii/revizii/verificari echipamente (mentenanta preventiva) elicopter IAR 330 PUMA Naval la Acordul cadru nr. 224/5310-2015 Suport Logistic Grup Elicoptere
Valoare: 0,37 mil lei (fără TVA)
Atribuit către: IAR Brașov
Anunțat în SEAP: 2 iulie 2018

18. Contract: Contract subsecvent nr. 13/2018- Piese de schimb pentru mentenanta elicopterelor IAR 330 Puma Naval-Suport logistic grup elicoptere la Acordul cadru nr. 224/5310-2015
Valoare: 0,17 mil lei (fără TVA)
Atribuit către: IAR Brașov
Anunțat în SEAP: 2 iulie 2018

19. Contract: Servicii de revizie/reparatie destinate mentenantei elicopterelor Puma
Valoare: 26,5 mil lei (fără TVA)
Atribuit către: IAR Brașov
Anunțat în SEAP: 11 octombrie 2017
---

Aici, în detaliu, despre cei 135 de milioane de euro dați service, mentenanță și modernizare pentru elicopterele Armatei în perioada 2014-2017:






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















13258 vizualizari

  • -10 (34 voturi)    
    Hmmm (Luni, 15 martie 2021, 10:06)

    Sah [utilizator]

    Uraaaaaa!!!!!
    Avem cu ce lupta impotriva pandemiei....armata e pe noi!!
    • +7 (23 voturi)    
      Este. (Luni, 15 martie 2021, 10:20)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui Sah

      Disciplina din armată face bine la pandemie. Din păcate, unii înțeleg disciplina și respectarea unor reguli ca măsuri antidemocratice.
      • +1 (7 voturi)    
        Au venit rachetele (Luni, 15 martie 2021, 12:50)

        numaiamnume [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

        Platite de Orban in 2019? Ca apoi s-au plans ca a crescut deficitul exact cu suma data de ei am**lea.
      • 0 (0 voturi)    
        Hmmm (Luni, 15 martie 2021, 18:09)

        Sah [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

        Se vede ca nu ai facut armata...este un jalnic luptator de CS!! :)))
        Nu am vazut nicaieri mai multi prosti, betivi, curvari si profitor pe m2 decat in armata....
        Lasa-ma cu sabloanele citite in fituici de propaganda, mergi in viata reala, iesi de la calculator!!
      • 0 (0 voturi)    
        Hmmm (Marţi, 16 martie 2021, 2:11)

        Sah [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

        Armata ''necorupta'' fura, fura! :))))))))))
        ''Din totalul de 2.645 doze de vaccin efectuate, au fost înregistrate 145 de doze de vaccin (doza I și rapel) administrate unor persoane civile, pentru care nu au putut fi identificate date care să certifice încadrarea în criteriile de eligibilitate stabilite de Strategia de vaccinare împotriva COVID-19 în România.

        Drept urmare, împuternicirea comandantului Spitalului Militar de Urgență (SMU) „Dr. Alexandru Popescu” din Focșani a încetat.

        S-a mai decis reorganizarea activităților în cadrul centrelor de vaccinare pentru asigurarea evidenței corecte a persoanelor vaccinate, cu verificarea strictă a condițiilor de eligibilitate și respectarea procedurilor prevăzute de Strategia națională de vaccinare, continuarea acțiunilor de verificare și control în celelalte centre de vaccinare organizate de MApN pentru asigurarea respectării cu strictețe a procedurilor prevăzute de Strategia de vaccinare împotriva COVID-19 în România și asigurarea transparenței privind desfășurarea procesului de vaccinare, prin informări periodice.''
  • +16 (18 voturi)    
    Partea plina a paharului (Luni, 15 martie 2021, 10:23)

    Harald2 [utilizator]

    este ca de aceste contracte au beneficiat firme din Romania, care au platit impozite in Romania, deci o parte din bani s-au intors in economia romaneasca.

    Pentru orice achizitie noua ar trebui avut in vedere un sistem similar cu un partener strain. Dar aici ajungem la capitolul credibilitate a mediului politic romanesc - sa nu uitam de parteneriatul Rheinmetall cu fabrica Moreni, parteneriatul cu Airbus etc. pe care s-a depus praful deoarece politicienii s-au razgandit.
    • +2 (6 voturi)    
      Paharul ! (Luni, 15 martie 2021, 11:56)

      tedycv [utilizator] i-a raspuns lui Harald2

      Ai explicat perfect care este partea plină a paharului. Ai uitat însă de partea goală a paharului.
      Care este partea goală a paharului?
      • +3 (7 voturi)    
        Este subiectul articolului! (Luni, 15 martie 2021, 12:27)

        Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui tedycv

        Partea goala a paharului este ca nu avem elicoptere noi! Tot articolul vorbeste despre asta! Nu l-ai citit?
        Sau tu trolezi putin si bati alte apropouri!
        • +3 (3 voturi)    
          foarte bine .... (Luni, 15 martie 2021, 16:28)

          asada [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

          ...ca ai citit articolul si iesti luminat ,dar ...poate ca ar fi foarte interesant ca articolul sa contina numarul elicopterelor care au beneficiat de mentenanta ( 340 milioane euro adunate pe o perioada de circa 6 ani ) care a asigurat functionarea flotilelor Romaniei !! Si mai interesant ar fi fost sa ni se spuna cat costa un elicopter de tipul celor carora li se face reclama (care sant dorite ) si mai ales care ar fi fost sumele necesare pentru inlocuirea "vechiturilor "!!! Zic asta in speranta ca datele acestea ar fi dat posibilitatea unora din vasnicii comentatori sa isi revizuiasca comentariile !!!
          • +1 (1 vot)    
            totusi (Marţi, 16 martie 2021, 1:06)

            Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui asada

            nu imi dau seama daaca esti sarcastic... dar, da! De acord ca ar fi fost necesare si acele informatii! Prin ce am scris eu, nu am exclus asta!
      • +1 (5 voturi)    
        partea proasta e ca avem niste cazane zburatoare.. (Luni, 15 martie 2021, 12:41)

        Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui tedycv

        partea proasta e ca avem niste cazane zburatoare..
        • +1 (1 vot)    
          ... (Marţi, 16 martie 2021, 1:09)

          Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Dr.Mythnick

          Da-i apa la moara! Fix de aia a formulat intrebarea in felul acela, iar tu ai muscat nada!
  • +4 (20 voturi)    
    bani doar pt pensii speciale si sporuri! (Luni, 15 martie 2021, 10:24)

    wweesstt [utilizator]

    la ce trebuie tehnica noua?! nu mai bine cei 2% buget al ministerului, merg (ca si pana acum) spre pensii speciale sporuri?! de ce acest guvern sa schimbe lucrurile?! nu mai bine lasa ca pe vremea psd-ului?! Aceeasi mizerie!
  • -4 (20 voturi)    
    Soldatii ce parere au de cum sunt tratati? (Luni, 15 martie 2021, 10:27)

    emil bobu [utilizator]

    Ei ce zic de faptul ca piloteaza vechituri, uneori la mana a treia?
    • +6 (10 voturi)    
      terminologie (Luni, 15 martie 2021, 10:57)

      nimrod [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      Da' de cand cei care piloteaza aparate de zbor se numesc soldati? Cat priveste parerile... In armata nu exista, din fericire, parerea mea contra parerea ta, ca la carciuma. Exista regulamente, ordine care se executa, astea.
      • +2 (4 voturi)    
        . (Luni, 15 martie 2021, 11:07)

        ak33 [utilizator] i-a raspuns lui nimrod

        O fi vrut sa spună militari
        • +1 (3 voturi)    
          termeni (Luni, 15 martie 2021, 13:33)

          nimrod [utilizator] i-a raspuns lui ak33

          Daca spunea militari avea o scuza... :)
  • -5 (13 voturi)    
    Para-n daratul merge merge (Luni, 15 martie 2021, 10:34)

    Zummm [utilizator]

    .
  • -1 (19 voturi)    
    da, Domne (Luni, 15 martie 2021, 10:41)

    cucuveauamov [utilizator]

    sa luam unele noi de citeva sute de milioane, e pacat ca fabricile de armanet ale aliatilor sa lucreze pe stoc
    • +3 (7 voturi)    
      .. (Luni, 15 martie 2021, 11:06)

      ak33 [utilizator] i-a raspuns lui cucuveauamov

      Or sa va na niște viper sa planga puțin și sufletul din tine
  • +10 (12 voturi)    
    Foarte bine (Luni, 15 martie 2021, 10:43)

    mdalacu [utilizator]

    Atata timp cat il poti produce in tara ta, poti produce pisele de schimb si moderniza cu avionica moderna Puma Socat este un super elicopter pentru fortele armate romane!
    Daca s-ar face un contract cu au facut polonezii, adica produs in tara lor, atunci foarte bine. Altfel nu o sa ne permitem decat sa le scoatem la defilare de 1 Decembrie.
    Elicopterele pe care le avem inca isi fac treaba buna. Alte capitole sunt mult mai deficitare la noi .
  • +8 (12 voturi)    
    Articolul este incomplet (Luni, 15 martie 2021, 11:10)

    Radmar [utilizator]

    In atentia autorului Victor Cozmei, informatiile prezentate sunt insuficiente pentru a se putea forma un punct de vedere corect asupra situatiei.

    Doar faptul ca s-au cheltuit 340 de mil de euro in ultimii 6 ani este irelevant.

    Ar fi fost de ajutor sa stim pt cate elicoptere s-a avut in vedere aceasta suma, daca pt 1 sau pt 2000. Apoi, faptul ca nu s-a cumparat nici unul, iar este irelevant daca nu s-a specificat un pret de achizitie. Astfel, fara aceste informatii articolul nu spune nimic concret si pare o pierdere de timp. Adevarata valoare ar fi avut-o daca era complet si se spune de exemplu, pt x echicoptere vechi s-au cheltuit y milioane. S-ar fi putut cumpara z elicoptere noi cu w milioane...

    Deci, daca sa zicem ca pt 2-3 elicopetere vechi se cheltuiau pe an 100 mil de euro, iar ca sa cumperi 2-3 elicopetere noi dadeai 50 ilioane, atunci era penibila aceasta administrare. In schimb insa, daca pt 1000 (exagerez, ca nu cred ca are Romania atatea) de elicoptere vechi se plateau 100 mil/an, iar pentru achizitia a 2 noi se plateau tot 100 mil/an, atunci este normala aceasta situatie...

    Asadar, va rog sa mai aduceti completari articolului, ca sa fie relevant si nu doar vorbe in vant.
    • +3 (5 voturi)    
      Corect (Luni, 15 martie 2021, 12:39)

      Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Radmar

      Apoi mai conteaza si cat costa intretinerea si operarea eventualelor elicoptere noi! Pt ca nici macar la un autoturism nou nu bagi doar benzina, daramite la un elicopter militar!
      Dupa toate astea tragi linie si vezi care e costul! Dar si asa, trebuie comparat costul cu beneficiile! Pt ca un elicopter nou poate costa mai mult de intretinut, poate mai putin... dar ai o performanta superioara... Pe de alta parte, daca mai poti trage de elicopterele vechi cu niste sume acceptabile, pastrandu-ti astfel un numar mai mare de elicoptere in exploatare, si prin urmare un numar mai mare de piloti pregatiti, poate fi de asemenea un lucru bun!
    • +2 (2 voturi)    
      precizare (Luni, 15 martie 2021, 13:08)

      Arl [utilizator] i-a raspuns lui Radmar

      Exact. În plus, unele dintre sumele aceste corespund unor contracte multianuale, pe 4 ani, până în 2024....
  • -2 (12 voturi)    
    catre baza militara 90 Otopeni (Luni, 15 martie 2021, 12:04)

    cetateanulmodern [utilizator]

    Nu va mai atrenati cu elicopterele peste Otopeni zburand razant deaspra caselor.
    Stim toti ca sunt vechi asa ca este doar o chestiune de timp pana cand unul din ele se va defecta si se va produce o tragedie implicand si oameni nevinovati
    E chiar atat de greu sa-ti dai seama cat de periculos este si ca va jucati cu vietile oamenilor care stau in casele pe care le survolati? Ce antrenament este acela sa va rotiti in jurul Otopeniului de cate 5 - 10 pe zi?
    De ce nu zburati deasupra zonelor nepopulate, ca sunt atatea in jurul aeroportului, puteti ateriza/decola in conditii reale de teren/lupta nu doar pe pista aeroportului
  • -3 (15 voturi)    
    Înarmare (Luni, 15 martie 2021, 12:19)

    marcelp55 [utilizator]

    Minunat pe ce se cheltuie banii țării. Putem să mai facem apoi și ceva generali, să aibă băieții bani la pensie !!!
  • 0 (2 voturi)    
    Cred ca le e frica de noile tehnologii (Luni, 15 martie 2021, 13:54)

    Coco Whistle [utilizator]

    In plus armamentul e piesa de rezistenta si costa tata. https://militarymachine.com/most-expensive-military-helicopters/
    Sint sigur ca se gasesc preturile si ptr airbus pe net.
  • 0 (2 voturi)    
    Vezi, doamne, ce se intimpla cu tara!? (Luni, 15 martie 2021, 15:28)

    Entiu [utilizator]

    Uite asa se judeca cu curul. Interese au fost si sunt ca deh, banii sunt multi si trebuie cautati ca sun prin banci si prin buzubarelele imbuibatilor de generali si colonei. Vezi doamne ce se intimpla cu tara.!
  • 0 (0 voturi)    
    aha (Marţi, 16 martie 2021, 8:27)

    real didi [utilizator]

    '"Acum, MApN anunță că pentru Forțele Europene, adică tocmai cele care operează elicopterele puma vechi de 40 ani"

    banuiesc ca e forba de fortele aeriene
  • 0 (0 voturi)    
    aha (Marţi, 16 martie 2021, 8:32)

    real didi [utilizator]

    articolul asta e foarte bine documentat, dar, la fel ca articolele despre efectele adverse ale vaccinurilor, nu contine informatii importante.

    de exemplu, la vaccinuri se spune asa - in romania sunt 4000 de reactii adverse la astrazeneca si 24 la pfizer. dar nu se spune ce e cel mai important, cate sute de mii de astrazeneca s-au facut si cate mii de pfizer.

    la fel si acest articol... 300 de milioane de euro in 6 ani poate parea mult, dar despre cate elicoptere reparate vorbim? daca sunt 2, e enorm, daca sunt 50, deja e altceva. totusi trebuie precizat ca mentenanta nu e totuna cu service, adica nu au fost reparate, ci li s-a verificat functionarea. cat e ora de zbor a unui puma? pentru ca aici intra mentenanta.
  • +1 (1 vot)    
    aha (Marţi, 16 martie 2021, 8:35)

    real didi [utilizator]

    si mai e o chestie. elicopterul militar nu e o masina pe care o schimbi cu alta noua te urci in ea si pleci la drum. iti trebuie piloti pregatiti pentru asta si pregatiti ca lumea, de la un an in sus, probabil. nu poti sa inlocuiesti elicopterele azi si de maine sa zbori cu cele noi. inlocuirea se face treptat, pe masura ce ai piloti. ce faci cu pilotii actuali care au 40-45 de ani?
    daca nu vom avea elicoptere noi mai devreme de 2030, inseamna ca le vom avea pe cele vechi inca vreo cativa ani dupa 2030...


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by