VIDEO Următorul contract uriaș al Armatei pentru un nou sistem de rachete anti aeriene: Americanii de la Raytheon propun sistemul NASAMS cu două tipuri de rachete

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Miercuri, 21 octombrie 2020, 8:07 Actualitate | Defense


Sistemul NASAMS cu rachete AMRAAM
Foto: Raytheon
Armata Română va cheltui circa 2,7 miliarde de euro pentru un nou sistem anti-aerian de rachete pentru rază scurtă și foarte scurtă, o nouă capabilitate care să completeze sistemul Patriot recent achiziționat și care este pentru protecția pe rază lungă. Deși încă nu a fost anunțat dacă va fi un contract încredințat direct, guvern la guvern sau printr-o procedură competitivă, există mai multe variante pe piață. Americanii de la Raytheon, cei care produc și sistemul Patriot, propun României sistemul NASAMS cu două tipuri de rachete ce sunt folosite și pe avioanele F-16.

Pe lângă cele aproape 4 miliarde pentru cele șapte baterii de rachete sol-aer Patriot cu bătaie lungă, Armata Română vrea să achiziționeze și 27 de sisteme de rachete pentru apărarea pe rază scurtă (SHort Range Air Defense - SHORAD) și foarte scurtă (Very SHort Range Air Defense - VSHORAD). Sistemele ar urmă să lucreze într-un mod stratificat, împreună cu Patriot și mai bătrânul sistem HAWK aflat în dotarea forțelor armate.

Potrivit aprobării deja primite în Parlament, MApN estimează că noul contract ar putea fi de circa 2,7 miliarde de euro fără TVA.

Sistemele de apărare pe rază scurtă și foarte scurtă vin să completeze capabilitatea dobândită de România prin achiziția sistemelor Patriot ce asigură o apărare aeriană pe o rază mare. Sistemele VSHORAD/SHORAD sunt folosite, mai ales prin mobilitatea lor, pentru apărarea aeriană a unui obiectiv, a unei unități sau pentru apărarea în teren, iar România în momentul de față stă deficitar la acest capitol.

Într-un interviu acordat HotNews.ro, Michael Ellison, director Raytheon Missiles&Defense responsabil pe Europa de Est, a precizat că firma americană propune României sistemul NASAMS (Norwegian/National Advanced Surface to Air Missile System), un sistem dezvoltat împreună cu norvegienii de la Kongsberg.

Raytheon este compania care produce sistemul Patriot, deja achiziționat de România, dar și racheta anti-navă Naval Strike Missile (NSM), pentru care România tocmai ce a primit unda verde de la Departamentul de Stat al SUA pentru o viitoare achiziție de circa 200 de milioane de euro.

VIDEO - Sistemul NASAMS pe care Raytheon îl propune României - interviu:

---

„Sistemul NASAM ar fi principala noastră propunere pentru Guvernul României. NASAMS e un sistem cu multiplii efectori (n.r. rachete) și care încorporează [componentele] SHORAD și VSHORAD”, a declarat Michael Ellison, director Raytheon Missiles&Defense responsabil pe Europa de Est.

„Principalele rachete folosite în sistemul NASAMS sunt racheta AMRAAM și AIM-9X. Cu cele două tipuri de rachete putem acoperi cerințele pentru rază scurtă și rază foarte scurtă”, a mai spus Ellison.

Tocmai folosirea acestor tipuri de rachete ar fi un avantaj pentru România, consideră reprezentantul Raytheon, având în vedere că România a achiziționat aceste tipuri de rachete pentru a le folosi pe avioanele F-16 recent intrate în dotarea Forțelor Aeriene.

„E un avantaj din punct de vedere al economiei sistemului. Modul nostru de abordare e pentru un sistem cu utilizare dublă. Rachetele AMRAAM și AIM-9X pot fi folosite atât pe avioane, cât și pe un sistem cu lansare de la sol”, a spus Ellison.

Sistemul NASAMS poate contracara orice timp de amenințare aeriană, spune reprezentantul Raytheon, fie că e vorba de drone, rachete care zboară la altitudini joase, avioane, elicoptere.


---

De ce e diferit sistemul NASAMS față de sistemul Patriot pe care România l-a achiziționat?


„Sistemul Patriot e făcut pentru o rază mai lungă. Armata României consideră că are nevoie și de un sistem pentru apărarea pe rază scurtă și foarte scurtă care să completeze sistemul pe rază lungă”, explică Ellison.

Potrivit acestuia, un sistem precum NASAMS e mai potrivit și pentru apărarea împotriva unor ținte după care nu ai vrea să lansezi neapărat rachete Patriot care sunt mult mai scumpe.

„Vrei să folosești o rachetă care e potrivită pentru ținta ta”, spune Ellison.

„Sistemul NASAMS e complet integrabil cu toate celelalte soluții ale noastre, inclusiv Patriot și sistemul HAWK”, mai explică directorul din cadrul Raytheon Missiles&Defense.

În plus, Raytheon susține că e dispusă să demareze și cooperare industrială cu firmele de specialitate din România dacă un contract de achiziție ar fi semnat cu Guvernul României.



---

Norwegian/National Advanced Surface to Air Missile System sau NASAMS este un sistem dezvoltat de către norvegienii de la Kongsberg împreună cu americanii de la Raytheon la finele anilor '90 și aflat în prezent în dotarea a zece state din lume, printre care Statele Unite, Norvegia, Olanda, Finlanda, Lituania sau Spania. Sistemul NASAMS este de altfel sistemul cu care SUA protejează spațiul aerian de deasupra capitalei Washington DC.

Sistemul folosește un centru de control al focului (FDC - Fire Distribution Center) dezvoltat de către Kongsberg și care are un mare avantaj că poate gestiona atât sistemul NASAMS, cât și sistemul HAWK deținut de România, dar și sisteme de baterii de coastă cu rachete antinavă NSM, așa cum va achiziționa România în viitorul foarte apropiat.

Mai departe, sistemul NASAMS mai presupune și un radar activ 3D Raytheon AN/MPQ-64F1 Sentinel, un sistem pasiv electro-optic și cu senzori în infraroșu, precum și unul sau mai multe lansatoare multiple ce permite folosirea mai multor tipuri de rachete.

Sistemul se bazează pe rachetele dezvoltate de Raytheon: AIM-120 AMRAAM (ghidare radar), AMRAAM ER (Extended Range) și AIM-9X Sidewinder Block II (ghidare în infra roșu).

Foto: Cele trei rachete diferite, încărcate într-un lansator NASAMS / Sursă: Kongsberg



---

Contract direct prin acord G2G sau achiziție prin competiție? Ce alte oferte ar mai fi pe masa României


Dincolo de oferta Raytheon cu sistemul NASAMS, pe piață mai sunt câteva oferte ce ar putea fi în vizorul României. De precizat că până acum nu a fost anunțat oficial cum va fi realizată achiziția, dacă va fi o încredințare directă printr-un acord Guvern la Guvern (G2G) precum s-a întâmplat la sistemul Patriot, sau dacă va fi o procedură competitivă.

În ultimii ani, mai multe companii din domeniul apărării au semnalat că sunt dispuse să intre în această competiție dacă ea ar fi organizată. Printre aceste companii regăsim MBDA, Diehl Defence sau Rafael.


Oferta MBDA: sisteme de rachete Mistral și VL Mica

Europenii de la MBDA pun pe masa Armatei un sistem integrat VSHORAD/SHORAD cu rachete Mistral și VL Mica. Sistemul Mistral este cel portabil, care permite angajarea țintelor pe rază scurtă, iar VL Mica este sistemul pentru raza scurtă (până la 20 km). Recent, MBDA a anunțat că a lansat noua variantă VL Mica NG (New Generation) care poate intercepta ținte aflate la peste 40 de km.

Cei de la MBDA este sistemul integrat pe cele doua niveluri cu rachete Mistral și VL Mica a fost dezvoltat tocmai după ce a negociat astfel de cerințe cu România în urmă cu mai bine de zece ani, deci e un sistem cunoscut experților din armata română. Detalii în clipul de mai jos:




"[Reprezentanții Forțelor Aeriene] ne-au cerut să livrăm un sistem integrat pe două niveluri. În cazul nostru e bazat pe rachetele de ultima generație Mistral și Mica. Un sistem în care este folosit același radar și același sistem de control și comandă care să opereze pe ambele niveluri, în funcție de amenințare, de condițiile meteo", a explicat Didier Philippe într-un intervu acordat HotNews.ro în urmă doi ani.

"Sistemul propune trăgătorului tipul de rachetă pe care să o lanseze în funcție de țintă. Spre exemplu, o rachetă Mica cu radar activ pentru un tip de țintă, o rachetă Mistral cu senzor infraroșu pentru un alt tip de țintă. Acest concept a fost o idee bună și l-am dezvoltat astfel încât acum e un produs în sine în oferta MBDA, un produs pe care l-am vândut și altor țări. În continuare e conceptul pe care l-ar vrea [n.r. Forțele Aeriene] să-l achiziționeze. Știu exact ce putem propune", a declarat reprezentantul MBDA.

Ca ofertă de colaborare cu industria națională, MBDA a semnat deja un acord cu Electromecanica Ploiești unde ar putea fi asamblate o parte din rachete.


Sistem Mistral:


VL Mica:


---

Oferta Diehl Defence: rachete IRIS-T și IRIS-T

Nemții de la Dhiel Defence, prezenți la Black Sea Defense and Arospace (BSDA) în 2018, au adus la salon rachetele antiaeriene IRIS-T pe care ar vrea să le propună forțelor române.

Astfel, Dhiel ar propune o apărare VSHORAD/SHORAD care să se bazeze pe racheta IRIS-T și pe varianta sa cu rază și altitudine mărită IRIST-T SL.

IRIS-T operează pe o rază de 10 km și o altitudine de 5 km, dar IRIS-T SL operează pe o rază de 40 de km și o altitudine de circa 20 de km.

Reprezentanții companiei germane au explicat în 2018 la BSDA pentru HotNews.ro că un alt avantaj pe care îl văd este că sistemul lor poate funcționa cu o mare varietate de radare.

Sistemul IRIS T SLS:




----

Oferta Rafael: Sistemul SPYDER cu rachete Python 5 (Infra Red) pe rază scurtă și I Derby (radar) pe rază medie


Rafael a semnat la BSDA 2018 un parteneriat cu Romaero ca, în caz că România ar opta pentru soluția propusă de israelieni, o parte din elemente să fie produse local - similar cu ce propun și ceilalți competitori.

Rafael a adus la Romaero, la BSDA 2018 (și a afișat și un mare banner pe una dintre hale) sistemul SPYDER pentru apărarea VSHORAD/SHORAD, la care ar vrea să atașeze și interceptorul Tamir, din sistemul Iron Dome, folosit în Israel pentru apărarea pe rază foarte scurtă, dar în special împotriva rachetelor, loviturilor de mortier și artilerie.

La standul companiei au fost expuse cele trei tipuri de rachete ce ar urma să fie folosite pe sistemul SPYDER: Tamir (Iron Dome), pentru atacuri C-RAM (Counter rockets, artillery and mortars), Python-5 (Infra Red) pe rază scurtă și I-Derby ER (radar) pe rază medie.


Cele trei rachete prezentate la BSDA 2018: Iron Dome (Tamir), Python 5 (Infra Roșu) și I Derby ER (Radar)











Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















24351 vizualizari

  • -10 (48 voturi)    
    Sunt de acord cu dotarea Armatei (Miercuri, 21 octombrie 2020, 8:35)

    DomnuTrandafir [utilizator]

    Dar,
    Ajungem in situatia in care ne cumpărăm, ne cumpărăm si ce facem cu ele?
    Cine le utilizeaza, cum le utilizeaza?
    Mos Teacă?
    Asa cum se vede sau după cum se stie sunt mai multi generali decat ofițeri de rand.
    Fara sa participe la vreun razbel sau sa aiba alte merite cu un mic plagiat ai ajuns general.
    Care nu ai habar mai de nimic.
    Asteapta pensia speciala!
    Si cumpărăm si cumpărăm echipamente!
    Sa ne jucam cu masinuțele!
    • +11 (31 voturi)    
      asa dupa cum se vede sau se stie (Miercuri, 21 octombrie 2020, 9:05)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui DomnuTrandafir

      De unde "se stie" ca sunt mai multi generali decat ofiteri de rand? Ne dati si noua o sursa credibila?
      Vorbim de generalii activi, nu de loazele de tip Oprea care au fost scosi din sistem de multa vreme.
    • -8 (50 voturi)    
      nerușinare pe banii noștri (Miercuri, 21 octombrie 2020, 9:25)

      FFF T [utilizator] i-a raspuns lui DomnuTrandafir

      Când sunt oameni care nu mai au locuri în spitale și oameni care n-au ce pune pe masă, statul face achiziții militare exorbitante...Ceva este foarte greșit în asta.
      • -13 (29 voturi)    
        corect - dar societatea are nevoie de prioritizare (Miercuri, 21 octombrie 2020, 10:45)

        jescu [utilizator] i-a raspuns lui FFF T

        As mai intarzia cativa kilometri de autostrada si achizitia de rachete jumatate de an, si as amenaja 5000 de paturi noi de terapie intensiva in toate judetele. As angaja la DSP 10000 de oameni pentru 6 luni sa faca anchete corecte si in 24 de ore. As cumpara si echipamente sa testam covid pe cei suspectati de SDP. As lua cele mai slabe spitale si le-as transforma in sectii performante de terapie intensiva, oricum nu sunt in stare sa trateze boli serioase. Acum sunt distruse spitalele performante, si societatea pierde si mai rau.

        Sunt total de acord de acord ca dupa jumate de an in care facem cele 5000 de paturi ATI, putem sa facem si autostrada, ca nu arde, si sa luam si rachetele foarte necesare armatei. Iar legat de rachete, daca n-ai de toate felurile, sa ajunga si la 30000m, sa traga si in drone mici care zboara la 100 de m, sa traga si in nave pe mare, sa traga si in rachete rapide, degeaba ai cumparat un singur fel.
        • +3 (15 voturi)    
          esti constient ca rachetele alea nu se cumpara (Miercuri, 21 octombrie 2020, 19:41)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui jescu

          azi, cu banii jos? Ci probabil in urmatorii 3-4 ani?
          Esti constient ca 5000 de paturi de ATI nu se fac nici ele peste noapte?
          Esti constient ca nu exista 10.000 de oameni angajabili doar pentru 6 luni si care sa fie in stare sa faca si anchete corecte?
          Ceea ce spui tu e wishfull thinking dar bugetele si modul de cheltuire sunt total separate.
      • +8 (18 voturi)    
        ... (Miercuri, 21 octombrie 2020, 14:44)

        Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui FFF T

        da, da vina pe rusi (invadatorii Ukrainei in 2014 si a Georgiei 2008)! Ca daca toata lumea era potolita prin partea asta de lume, am fi cheltuit banii astia chiar si pt friptura de ponei din ala roz, incrucisat cu unicorn nord-korean... sa aibe ce pune pe masa ceva de calitate, parintii pentru fetitele lor care nu au ce manca in zilele noastre de 1leu/paine, 2lei/pate, 2lei/kg de cartofi, 3lei/kg de orez, 3-4lei/kg de portocale sau banane, 6lei/kg fasole, etc... (nu vorbesc de marci de fite)! Problema e cand ai 5 copii si venitul tau este ajutorul social de 300 lei de la primarie!
        Cred ca multe familii sarace ar prefera statusul quo, de cat sa aibe fiicele violate si casa incendiata de soldatii armatei ruse, cum s-a intamplat in 1944 cand a trecut tavalugul sovietic pe la noi!
        • -1 (13 voturi)    
          aberezi (Joi, 22 octombrie 2020, 16:34)

          srpc [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

          de unde stii ca rusii vor sa ne atace? desi, dupa ce i-am provocat atata si am adus armament american contra lor pe terenul nostru, e posibil sa ne bombardeze, la o adica; invazie terestra, insa, never
          • +2 (10 voturi)    
            rusii sunt printre noi (Joi, 22 octombrie 2020, 19:47)

            ..13 [utilizator] i-a raspuns lui srpc

            Nu stiu de ce nu ii vezi sau poate ca...

            Aia cu scandalurile fara de masca - sunt cretini de la ei de acasa sau importati/adusi ???

            Vad ca cretinul no.1 din pesede - tov Ciolanu - si-a revenit ref. masca dar pretenul sau de scandal, Buzatu, tot...NU te mira ca sunt relativ numerosi dusi cu capul??? De unde crezi ca le vine durerea asta la cap??


            Nici nu o sa bagi de seama cand te calca in picioare - fie rusu, fie turcu, fie chinezu - iar paza grea si scumpa descurajeaza idiotii...

            Numai ieri nu a fost un zbor de suprarecunoastere a pretenilor de la rasarit


            Urzitoru nu numai ca stie preturile dar are si dreptate...
      • +1 (9 voturi)    
        avem tradatori (Joi, 22 octombrie 2020, 17:46)

        vasileionel [utilizator] i-a raspuns lui FFF T

        Avem tradatori care nu tin cu poporul, tin cu interesele altora, asta este explicatia pentru care se duc banii asa usor pe lucruri care nu ne trebuie.
    • +7 (41 voturi)    
      excelent (Miercuri, 21 octombrie 2020, 9:40)

      real didi [utilizator] i-a raspuns lui DomnuTrandafir

      in general, nu cumperi arme sa le folosesti, ci sa descurajezi un potential adversar.

      e un proverb chinez care spune ca cel mai capabil general nu e cel care castiga o lupta, ci acela care evita un razboi.

      foarte bine daca le cumparam de la americani, de aia avem parteneriat strategic cu ei. iar integrarea sistemelor este cruciala. nu poti sa ai armament de un fel si munitie de alt fel, pentru ca nu se potrivesc. rachetele folosite de avioanele multirol sunt aceleasi ca si cele folosite de sistemele vshorad si shorad, mai bine de atat nici ca se putea.
      • -3 (27 voturi)    
        Cu ce (Miercuri, 21 octombrie 2020, 14:30)

        Scarface1000 [utilizator] i-a raspuns lui real didi

        Beneficiem noi din acest parteneriat "strategic"? Ne dau armele gratis? mergem la ei fara viza? ne-a vizitat ceva presedinte american din 2002 de cand a fost Bush ultima data? in Polonia a fost Obama de 2 ori ,Trump odata dar nu a binevoit sa treaca si in Romania, i-au durut picioarele....Va spun eu de ce nu au venit, pt ca stiu ca noi suntem colonia lor si facem tot ce ni se spune ca niste slugi obediente, nici nu are rost sa-si consume energia cu noi...
        Ahh ... era sa uit, defapt a fost Obama in Romania in 2005 doar a oprit doar ca sa-si alimenteze avionul...si si-a continuat drumul... A vizitat Obama 58 de tari inclusiv Trinidad & Tobago, Myanmar, Cambodia,Senegal, dar Romania nu...
        • +4 (22 voturi)    
          Nu beneficiem... (Miercuri, 21 octombrie 2020, 16:19)

          Thexy [utilizator] i-a raspuns lui Scarface1000

          ... cu nimic, dar atat de mult ne distreaza cand mor de oftica rusii si trolii lor incat o luam ca pe o investitie in circ. Painea ne lipseste, totusi, dar macar e rezolvata treaba 50%.
          Pe urma ne intrebam de ce oare muriti de ciuda si incepem sa ne gandim ca poate stiti voi mai multe de va ustura asa rau in c#$, deci or mai fi si alte beneficii care ne scapa si asta ne ridica si mai mult moralul.
          • -2 (16 voturi)    
            mor oameni în spitale de nosocomiale (Miercuri, 21 octombrie 2020, 16:59)

            di livio [utilizator] i-a raspuns lui Thexy

            după aia trolii belaruși
        • +5 (23 voturi)    
          cum cu ce? (Miercuri, 21 octombrie 2020, 16:54)

          real didi [utilizator] i-a raspuns lui Scarface1000

          esti aparat de americani, ai baza militara in tara unde se afla militari americani si tehnica de lupta americana, asa ca un potential agresor se gandeste de 2 ori inainte sa te atace.

          plus ca armamentul asta vine cu offset, adica o parte din bani se intorc in economia romaneasca si asta inseamna locuri de munca. adica firma aia americana care produce rachetele va incheia contracte cu firme romanesti sa produca diverse componente pentru armele pe care le cumperi tu. mie mi se pare o afacere foarte buna.

          si evident, cum spun si alti comentatori, cumparam arme de la americani si ca sa se oftice rusii.
          • +2 (18 voturi)    
            offset (Miercuri, 21 octombrie 2020, 18:41)

            Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui real didi

            Ala "vine" doar daca-l negociezi, cum fac polonezii. Tradatorii nostri nu negociaza nici pret, nici model si nici offset.
            • -1 (13 voturi)    
              ba da (Miercuri, 21 octombrie 2020, 20:10)

              nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

              a fost negociat. de fapt scrie si in articol, s-a scris de 1000 de ori despre offset-uri
              • +2 (6 voturi)    
                :)))) (Joi, 22 octombrie 2020, 1:40)

                Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui nikita11

                Faci misto? Vezi offset patriot la noi si la polonezi.

                N-ar strica un pic de google inainte sa vorbesti.
                • -3 (7 voturi)    
                  man (Joi, 22 octombrie 2020, 14:53)

                  nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

                  acum tu o faci pe prostul. din toate achizitiile militare doar patriot nu are offset pt ca nu e nevoie. compari pozitia geografica a romaniei cu a poloniei care ar fi calea principala de invazie a europei dinspre est? cate baterii are nevoie romania ca sa ai nevoie de offset aici cand ai suport in polonia?? Exact de asta te legi. Dar nevermind, ignora comentariile mele si tine-o cu ata
                  • 0 (2 voturi)    
                    no zau (Vineri, 23 octombrie 2020, 12:37)

                    Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui nikita11

                    Te incalzeste offset procentual la achizitie de milioane sau la una de miliarde?

                    HABAR N-AI ce inseamna offset, sa mor, daca spui ca e bine ca e in Polonia. Gizas. Daca ai invatat cuvinte noi, nu e musai sa le folosesti ca sa te dai interesanta si desteapta.

                    Deci nu avem nevoie de offset, ca are polonia, nu? :)))))))))))))))
                    WOW!
          • -1 (15 voturi)    
            zici? (Miercuri, 21 octombrie 2020, 20:36)

            Scarface1000 [utilizator] i-a raspuns lui real didi

            Frate, cumperi arme de miliarde cand ai deja autostrazi ,spital etc. Noi suntem ca si Korea de nord, infrastructura zero dar bagam miliarde de Euro in armament INUTIL ! De ce zic inutil , deoarece acuma nu vor mai venii tancurile Rusesti si ne vor ataca, ci doar o racheta hipersonica nucleara Sarmat si gata razboiu! 2 minute tine tot cat dureaza sa ajunga racheta din Rusia in Romania iar sansele de interceptare a unei rachete hipsersonice sunt 0=ZERO!!! Si pana la urma cate tari A ATACAT Rusia in ultimii zeci de ani, pe cand "aliatu strategic" a cam atacat tari la viata lui dupa cum urmeaza:
            1945 - Japonia (Nuclear)
            1945-1946 - China
            1950-1953 - Korea China
            1954 - Guatemala
            1958 - Indonesia
            1959-61 - Cuba
            1960 - Guatemala
            1964 - Congo
            1965 - Peru
            1964-1973 - Laos
            1961-1973 - Vietnam
            1969-1970 - Cambodia
            1967-1969 - Guatemala
            1983 - Grenada
            1983-1984 - Lebanon
            1980's - El Salvador
            1980's - Nicaragua
            1986 - Libya
            1987 - Iran
            1989 - Panama
            1991 - Iraq
            1993 - Somalia
            1998 - Sudan
            1998 - Afghanistan
            1995 - Bosnia (Serbians in Bosnia)
            1999 - Serbia
            2001-2005 - Afghanistan
            2003-2010 - Iraq
            2011 - Libya
            • 0 (4 voturi)    
              Crimea (Vineri, 23 octombrie 2020, 13:20)

              clarvision [utilizator] i-a raspuns lui Scarface1000

              Ucraina, Georgia, Siria, Moldova, numai vecini fericiți are Rusia, fără tancuri pe la ei prin țară :). Hai cu rachetele și mai puțină vrăjeală.
              • -1 (3 voturi)    
                Hmmm (Sâmbătă, 24 octombrie 2020, 0:07)

                Sah [utilizator] i-a raspuns lui clarvision

                Ha,ha,ha!!!
                Sper ca esti doar un propagandist jalnic si nu cineva care chiar crede in ceea ce a scris. ;)
                -Ucraina, nu a fost atacata de nimeni, are un razboi intern, daca venea Rusia Ucraina capitula in 5 minute. Ucraina imediat ce unii au organizat o lovitura de stat impotriva presedintelui democtratic ales, au dat imediat legi imotriva minoritatilor de la ei din tara: interzicerea limbii, tv, ziare, radio, etc. ceea ce a dus la dorinta unor teritorii cu peste 90% procent neucrainean sa nu mai doreasca sa traiasca in asa ''tara''!
                -Siria: guvernul si presedintele legali alesi au cerut oficial ajutorul Rusiei in lupta impotriva isis care ocupase intreaga tara, doar Damascul inca rezista! Insa nu au cerut nimic americanilor care si-au facut baze pe teritoriul Siriei si le fura petrolul.
                -Georgia, cu presedintele celebrul mancator de cravata, a vrut sa isi arate muschii fata de o enclava si sa o distruga...apoi presedintele, de bun ce era,, are mandat de urmarire internationala dat chiar de procurorul general al Georgiei!
      • +1 (11 voturi)    
        niste cretini... (Joi, 22 octombrie 2020, 11:38)

        leleaflore [utilizator] i-a raspuns lui real didi

        ... toti cei care credeti ca e bine sa se cheltuie atatia bani pe arme
  • +16 (44 voturi)    
    Nu este bine! (Miercuri, 21 octombrie 2020, 8:37)

    Marionette [utilizator]

    "Noi" mereu am vrut "pace" cu Rusia in care ei ne violeaza si noi stam si "liniste" in tara in care PSD sustinut de rusi fura si restul muncesc ca prostii sau fug in strainatate!
    "Noi" de banii aia nu vrem arme, vrem spitale sifonate de PSD-isti, vrem bugete de care sa se aleaga praful!
    • +7 (15 voturi)    
      ..."ei ne violează și noi stăm"... (Miercuri, 21 octombrie 2020, 11:02)

      Bibishor [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

      ...capră.
  • -11 (35 voturi)    
    Vrem spitale, nu rachete! (Miercuri, 21 octombrie 2020, 9:01)

    Un cititor [utilizator]

    Trăiască pacea și înfrățirea între popoare!
    Pozitivi din toate țările, uniți-vă!
    lol
    • 0 (8 voturi)    
      spune asta rusilor, nu noua (Miercuri, 21 octombrie 2020, 21:53)

      Falx_D [utilizator] i-a raspuns lui Un cititor

      dar fara lol
    • -1 (5 voturi)    
      pozitivii sa se uneasca (Joi, 22 octombrie 2020, 19:53)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Un cititor

      Drept este, pe lumea cealalta!

      Dara sa stim si noi ca s-au dus ca macar in strop de alcool la ei pe mormant sa varsam...
  • -7 (41 voturi)    
    Iar arme? (Miercuri, 21 octombrie 2020, 9:01)

    marcelp55 [utilizator]

    Iar cumpărăm arme și nu doar ca să ne aflăm în treabă, doar pentru a îmbogății pe alții. Apoi ne plângem cu nu avem bani la buget pentru alocații, pensii, autostrăzi, rețele termoficare, spitale ... Cui folosesc și pentru ce? , peste 10 ani cei care acum au profitat acum de banii pentru ele vor spune .... sunt depășite, v-am pregătit altele, scoateți banii !!!
  • +7 (43 voturi)    
    hehe (Miercuri, 21 octombrie 2020, 9:02)

    transpenibilus [utilizator]

    O sa le cada foarte prost postacilor rusi vestea asta.
  • -11 (41 voturi)    
    In timp ce (Miercuri, 21 octombrie 2020, 9:02)

    galeo [utilizator]

    Ajutoarele de somaj sunt pana in 1000 lei iar bani de pensii nu sunt.
    Asa arata o colonie.
  • -6 (40 voturi)    
    ... (Miercuri, 21 octombrie 2020, 9:13)

    vitan.sandu [utilizator]

    Va mai trebuie argumente ca nu sunt bani pentru alocatii, sanatate, educatie, pensii (cele pentru contributivitate, nu cele speciale)? Cum aia a ma-sii sa fie bani pentru astea cand turnam banii pe apa sambetei!? Rachete care costa enorm, si care la prima miscare a rusilor vor fi spulberate ca surcelele!? Crede cineva ca astea reprezinta siguranta!? Categoric nu, in mod sigur locatia(ile) acestora va(vor) fi tinta(e) pentru loviturile rusilor de prima instanta! Si Doamne, mare jale ar putea fi!
    • -4 (28 voturi)    
      Luate si pe datorie (Miercuri, 21 octombrie 2020, 11:11)

      galeo [utilizator] i-a raspuns lui vitan.sandu

      Pentru care vom plati si dobanda, noi si copii nostril pe urmatorii ani
      • +1 (23 voturi)    
        Si in afara de armata (Miercuri, 21 octombrie 2020, 11:30)

        Martinezu [utilizator] i-a raspuns lui galeo

        ce altceva ar trebui sa mai inchidem sa iti platim tie pensia?
        • +12 (16 voturi)    
          Jumătate din bugetari. (Miercuri, 21 octombrie 2020, 11:51)

          Tayen [utilizator] i-a raspuns lui Martinezu

          Și 80% din „servicii”!
        • +2 (14 voturi)    
          Lasa (Miercuri, 21 octombrie 2020, 17:20)

          galeo [utilizator] i-a raspuns lui Martinezu

          Mai bine platiti salariile si pensiile angajatilor si pensionarilor din SUA, decat a celor din Ro.
          Si nici macar nu va primesc sa traiti si sa munciti in SUA, aveti nevoie de viza sa ajungeti la ei.
          • 0 (12 voturi)    
            "sa traiti si sa munciti"? (Miercuri, 21 octombrie 2020, 19:45)

            AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui galeo

            Pai cum Galeo, tu nu te incadrezi in plebea romaneasca?
            Corect era, sa traim si sa muncim!
            Saa Transnistrenii au drepturi speciale in US si sunt primit cu covor rosu?
  • -10 (28 voturi)    
    Semn bun (Miercuri, 21 octombrie 2020, 9:17)

    Mazeta [utilizator]

    Acest contract arată că Trump va câștiga alegerile și de data aceasta. Altfel de ce Pompeo ar pompa 2 mld în buzunarele lui Hunter Biden?
    • 0 (2 voturi)    
      - (Joi, 22 octombrie 2020, 12:07)

      IP blocat de un dobitoc cu casca [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      cand esti autodenumit progresist crezi orice-ti doresti
  • -1 (37 voturi)    
    Mai nou nu este nici o vizita in (Miercuri, 21 octombrie 2020, 9:41)

    xrogo [utilizator]

    SUA fara incheiere unui contract baban, oare asta sa fie pretul primirii oficialilor romani?
    • 0 (22 voturi)    
      Corectă observația! (Miercuri, 21 octombrie 2020, 11:51)

      Tayen [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      Justă!
  • +5 (39 voturi)    
    Desigur (Miercuri, 21 octombrie 2020, 9:42)

    Harald2 [utilizator]

    ca exista suficiente argumente si tehnice si tactice pentru acesta achizitie de armament.
    Ceea ce este dezamagitor este ca ea apare "intamplator" dupa recenta vizita in SUA, cand iarasi oficialii nostri au fost chemati la ordine. Deci se intrevede o noua achizitie directa, fara licitatie, fara nimic.

    Pe de alta parte, desi exista si alte necesitati de inarmare despre care se discuta de ani de zile cu parteneri europeni (elicoptere, tancuri, chiar si transportoare pentru care se semnasera in trecut acorduri sau extinderea fortelor aeriene), acestea bat pasul pe loc.
    • +7 (39 voturi)    
      hehe (Miercuri, 21 octombrie 2020, 10:39)

      transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui Harald2

      Postac #rus reactivat.
      Deranjul e foarte mare in ograda ruseasca, indeed.
    • +2 (6 voturi)    
      hmmmm (Miercuri, 21 octombrie 2020, 16:43)

      Point [utilizator] i-a raspuns lui Harald2

      poate ca toate necesitatile numite de dvs pot fi ditruse cu o racheta???zic si eu,ca nepricopsitul.
    • +3 (7 voturi)    
      intamplator, articolul nu nominalizeaza (Miercuri, 21 octombrie 2020, 19:47)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Harald2

      Castigatorul.
      Da, din motive jurnalistice trece in titlu si prezentare oferta Raytheon dar citind articolul realizam ca e vorba de cel putin alte 4 oferte.
  • -9 (33 voturi)    
    gata? (Miercuri, 21 octombrie 2020, 9:47)

    cucuveauamov [utilizator]

    luam altele? e, oricum, bune au fost si celelalte!
  • -3 (23 voturi)    
    Bun! (Miercuri, 21 octombrie 2020, 9:50)

    Luk [utilizator]

    Foarte bine!
  • -7 (11 voturi)    
    Mistrall e interesant... (Miercuri, 21 octombrie 2020, 10:02)

    UnOarecare [utilizator]

    unde ajunge omul nu ajung camioanele alea...
  • +14 (28 voturi)    
    nu exista stire despre armata romana (Miercuri, 21 octombrie 2020, 10:11)

    mache [utilizator]

    ... in care sa nu apara trolii de serviciu...

    Mai rasfirati baieti, mai rasfirati...
  • +10 (20 voturi)    
    trebuie si din astea mai mici (Miercuri, 21 octombrie 2020, 10:11)

    cugetatorul [utilizator]

    nu poti lansa rachete Patriot de milioane de dolari bucata dupa niste drone de mii de dolari sau chiar dupa anumite elicoptere mici si ieftine...
    • +11 (13 voturi)    
      mda... (Miercuri, 21 octombrie 2020, 10:48)

      Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui cugetatorul

      depinde ce daune pot sa iti faca acele drone... si o drona militara nu e cateva mii de euro... e cateva milioane de euro. Chiar si cele turcesti sunt 2-3 mil...
  • -7 (29 voturi)    
    lourd tribut... (Miercuri, 21 octombrie 2020, 10:44)

    demaGOGU [utilizator]

    ...istoria ne invata ca rata tributului este aproape intotdeaua pe o panta crescatoare, pana la a deveni insuportabila ptr populatia locala.

    ne apropiem de acel punct critic cand nu se mai investeste nimic ptr oameni (educatie, sanatate, infra, etc).
    • -1 (21 voturi)    
      Nu, ăla-i depășit de mult. (Miercuri, 21 octombrie 2020, 11:33)

      Tayen [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      E depășit de ciuma roșie, acum holera galbenă se împrumută deja.
  • -6 (28 voturi)    
    bun asa (Miercuri, 21 octombrie 2020, 11:02)

    Boa [utilizator]

    "Potrivit aprobării deja primite în Parlament, MApN estimează că noul contract ar putea fi de circa 2,7 miliarde de euro fără TVA."

    Ca idee, cu banii astia s-ar face vreo 225km de autostrada in conditii grele precum cele de pe Sibiu - Pitesti.
    https://monitorizari.hotnews.ro/stiri-infrastructura_articole-23989768-contract-semnat-pentru-autostrada-sibiu-pitesti-356-milioane-euro-pentru-30-kilometri-pitesti-curtea-arges.htm


    Dar e corect, apararea de fortele raului ce stau sa ne invadeze tara este mai importanta decat modernizarea infrastructurii rutiere care oricum ar trebui dinamitata in caz de razboi ca sa nu avanseze inamicul prea repede.
    Totul e gandit integrat, ar mai trebui investit si in refacerea liniei fortificate de aparare pe aliniamentul Focsani-Namoloasa-Galati ca e prioritate a armatei romane inca din 1887. :)
    • -3 (15 voturi)    
      Diferenta este ca (Miercuri, 21 octombrie 2020, 15:39)

      alunescu [utilizator] i-a raspuns lui Boa

      Pentru autostrada iti da banii UE. Pentru inarmare te indatorezi si mai platesti si dobanda. La turci plateam Peschesul o data pe an, la americani, de cate ori au ei chef, asta e adevarata diferenta!
    • +6 (12 voturi)    
      Sincer! (Miercuri, 21 octombrie 2020, 16:30)

      Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Boa

      Tu ce crezi ca e problema la noi privind autostrazile? Banii sau incompetenta? Pt ca bani avem cu remorcile, pleasca, gratis... de la Uniunea Europeana! In schimb implementarea proiectelor, organizarea temeinica a licitatiilor spre a evita contestatiile, eliminarea coruptiei din procesul de atribuire, managementul eficient al proiectelor in derulare si asigurarea tuturor mijloacelor necesare pentru ca antreprenorii sa termine lucrarile la termen, dar si penalizari daca totusi ei nu respecta contractul... sunt atat de multe probleme, dar banii chiar nu sunt una din ele! Ce faci tu aici este sa inciti pe cei care nu se sinchisesc sa analizeze situatia mai atent, in schimb alegand sa fie de acord cu propaganda ta dezinformativa!
      • +1 (7 voturi)    
        eu cred (Miercuri, 21 octombrie 2020, 21:18)

        Boa [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

        Eu cred ca ilustrii alesi ai neamului au alte interese decat dezvoltarea tarii.

        De aia nu iau bani nerambursabili ca sa construiasca durabil ci platesc bani din bugetul public ca sa fie sustinuti pe pozitii.

        Dupa cum era in trecut in tarile romane, primea firman de domnitor ala care contribuia mai consistent la visteria sultanului.
        • +4 (4 voturi)    
          Aha! (Joi, 22 octombrie 2020, 0:36)

          Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Boa

          Deci recunosti, de exemplu, ca asta a fost motivul si mecanismul/smecheria prin care PSD voia sa scoata extrem de multi bani din constructia unor autostrazi in PPP (parteneriat public-privat)!
          Daca sunt cititori care nu stiu ce inseamna ppp, aceasta este o intelegere intre un stat si o companie cu privire la dezvoltarea unui obiectiv strategic (cazul nostru, o autostrada), unde statul contribuie cu 50% din fondurile necesare, iar compania privata cealalta jumatate si eventual executia proiectului. In urma afacerii, statul se alege cu o autostrada, iar compania privata primeste dreptul sa perceapa taxe de drum pe acea autostrada, celor ce o folosesc, pe 30 - 40 - 50 de ani, recuperandu-si astfel investitia initiala...
          Conceptul nu e rau in sine, dar sa va povestesc un exemplu pe care l-am auzit de la o cunostinta din Albania, despre cum a fost implementat la ei... E vorba tot de o autostrada, doar ca valoarea investitiei a fost supraevaluata dublu fata de costul real, astfel statul care platea jumatate din valoarea supraestimata, ajungea sa plateasca de fapt toata suma necesara constructiei, iar compania privata tot primea dreptul de a taxa autostrada pe zeci de ani (si taxe foarte mari raportate la salariile lor)! Iar pt facilitarea acestui furt, reprezentantii statului primeau spagi de zeci de milioane de euro de la compania privata!
          Acesta a fost singurul motiv pentru care PSD voia parteneriate public-privat, in ciuda disponibilitatii a miliarde de euro din fonduri nerambursabile, gratis, de la Uniunea Europeana!
          • 0 (0 voturi)    
            ppp de mare succes (Joi, 22 octombrie 2020, 20:03)

            ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

            in Macedonia - are tarisoara aia, care este toata mai mult munte decat ses, la autostrazi...

            neicusorule acolo vazut lucrari de infrastructura unde nu cade muntele peste sosea ca in jud Valcea - nu spui secretul dar este simplu de tot...Orice inginer in constructii invata chestia aia ;a scoala, face proiecte si ar trebui sa si aplice dar la noi...
            • +2 (2 voturi)    
              Doar ca (Vineri, 23 octombrie 2020, 1:05)

              Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui ..13

              ei nu au o galagie de fonduri nerambursabile la dispozitie ca noi! :) Cand n-ai bani, un ppp e bun, ca practic mai poti intinde putinii bani pe care ii ai ca stat...
      • -2 (2 voturi)    
        in ce riveste constructia si exploatarea (Joi, 22 octombrie 2020, 7:19)

        mongolul [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

        autostrazilor, trebuie privatizat tot sistemul, "in integrum". Statul sa se retraga din domeniu total, lasind firmele private sa opereze.
  • -7 (17 voturi)    
    SUA (Miercuri, 21 octombrie 2020, 14:39)

    Scarface1000 [utilizator]

    US are nevoie ca in lume sa existe mereu o situatie semi-conflictuala(cum e intre Korea de Nord si SUD,Japonia, intre Iran si restul intre Rusia si restul etc) astfel incat complexul militar american sa-si vanda armele pe sute de miliarde de dolari... Doar cautati pe google cate companii americane produc arme de sute de miliarde de dolari... Doar cautati pe google cate tari A ATACAT sua din 1940 incoace si cate a atacat de exemplu Korea de Nord sau Iran sau Rusia . Va spun eu, Korea de Nord a avut doar cu Korea de Sud un razboi iar Iranul nu a atacat pe nimeni de 80 ani, in schimb sua A ATACAT:
    1945 - Japonia (Nuclear)
    1945-1946 - China
    1950-1953 - Korea China
    1954 - Guatemala
    1958 - Indonesia
    1959-61 - Cuba
    1960 - Guatemala
    1964 - Congo
    1965 - Peru
    1964-1973 - Laos
    1961-1973 - Vietnam
    1969-1970 - Cambodia
    1967-1969 - Guatemala
    1983 - Grenada
    1983-1984 - Lebanon
    1980's - El Salvador
    1980's - Nicaragua
    1986 - Libya
    1987 - Iran
    1989 - Panama
    1991 - Iraq
    1993 - Somalia
    1998 - Sudan
    1998 - Afghanistan
    1995 - Bosnia (Serbians in Bosnia)
    1999 - Serbia
    2001-2005 - Afghanistan
    2003-2010 - Iraq
    2011 - Libya
    • +6 (16 voturi)    
      URSS- campioana pacii e! (Miercuri, 21 octombrie 2020, 20:08)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Scarface1000

      Scrie pe tabla de 100 de ori chestia de mai sus cu litere chirilice si dupa ai mai vorbim.
      Mai pierdut de la prima enumerare
      1945 -Japonia (nuclear) Pai mai rusnacel, US era in stare de raboi cu Japonia iar faptul ca a fost un bombardament nuclear nu inseamna un "atac". Nu exista si nu exista inca vreun text de lege international care sa interzica total un bombardamnet cu arme nucleare.
      Stai ca acum vad, in 1945-1946 US a atacat China? Care China? Poate a fost ce mai mare greseala strategica a americanilor sa il lase balta pe Cian Kai Shek si sa lase comunistii sa ia puterea. Ce mai grava ever.
      • -2 (10 voturi)    
        sua (Miercuri, 21 octombrie 2020, 20:41)

        Scarface1000 [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

        sua a fost singura tara din lume capabila psihic sa rada de pe fata pamantului 2 orase intregi pline cu civili! CIVILI omule !!!!!! BATRANI, FEMEI, COPII NEVINOVATI!!! nu soldati inarmati!!! Cate tari a atacat Korea de Nord, dar Iranul? de ce urla sua la aceste 2 tari cand de fapt ei nu au atacat pe nimeni in istoria recenta cum a facut sua foarte recent 1998 - Afghanistan
        1995 - Bosnia (Serbians in Bosnia)
        1999 - Serbia
        2001-2005 - Afghanistan
        2003-2010 - Iraq
        2011 - Libya
        • 0 (8 voturi)    
          Aceeasi lista-poezie ruseasca (Miercuri, 21 octombrie 2020, 22:07)

          Falx_D [utilizator] i-a raspuns lui Scarface1000

          Pai Rusia voastra a ras o jumatate de Europa, o jumatate de Asia plus vreo 47 de milioane de oameni in gulaguri si razboaiele mondiale. Si asta doar in secolul 20.
          • -1 (3 voturi)    
            a ras o jumatate de Europa? (Joi, 22 octombrie 2020, 16:39)

            srpc [utilizator] i-a raspuns lui Falx_D

            cum? a schimbat regimul politic; asa, iar dupa 89 a fost schimbat din mou; daca il schimba cum iti place tie, orice metoda e OK, daca nu, nu? interesanta abordare
            • 0 (4 voturi)    
              ia mai zi Ivane (Joi, 22 octombrie 2020, 19:10)

              AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui srpc

              Pai ce ne mai chinuim cu alegerile, 50 de ani stau unii, 50 de ani ailalti. Nu erai tu ala care propunea ca opozantii lui Dragnea sa fie trimisi la un nou canal?
              Uite de-aia naparcile comuniste trebuie starpite si un comunist bun e unul mort.
        • -1 (3 voturi)    
          Vrei sa iti enumar toate orasele rase (Joi, 22 octombrie 2020, 18:40)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Scarface1000

          In WW2 prin bombardamente conventionale?
          Vrei sa iti numar civilii omorati de Japonia in campania din Pacific? Despre ce vorbim? cele doua orase erau centre industriale si militare deci tinte perfecte pentru strategia vremii. O invazie terestra a Japoniei ar fi facut de cel putin 10 ori mai multe victime in randul japonezilor, civili sau militari, si inca pe atatia in randul americanilor.
          Revenind la Coreea de Nord, te referi la resturile comunistilor chinezi care au invadat Coreea in 1950 sperand sa exporte inca o data ideologia criminala? Te referi la idiotii care isi tin o cincime din populatie in armata si 1/3 in lagare de munca fortata? Mars tovarase acolo daca ala sunt asa nevinovati!
    • +1 (9 voturi)    
      Dezinformezi! (Joi, 22 octombrie 2020, 0:53)

      Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Scarface1000

      1. Uita-te si cate sute de miliarde de dolari cheltuie armata SUA in fiecare an si o sa intelegi mai bine de unde isi iau companiile de armament veniturile! Mai exact, SUA cheltuie 700 de miliarde de dolari pe armata (da, sapte sute de miliarde), iar tu sugerezi ca se imbogatesc firmele lor prin achizitiile noastre de rachete intinse pe o gramada de ani?!
      2. Multe din conflictele enumerate de tine au fost duse de ONU, iar SUA a fost membru in cualitie.
      3. Ai copiat lista aia lunga, cu unele conflicte in care nici nu a existat implicarea SUA, doar asa sa para lunga! Si nici nu ai fost atent cand ai copiat-o din materialele universale puse la dispozitie de KGB, pt ca se vede ca erau in engleza: "1995 - Bosnia (Serbians in Bosnia)"!
      4. Dar de ce ai atata interes sa ne demonstrezi cu pretul "imensului efort" de a compila o lista atat de lunga, ca americanii ar fi rai... Cumva lucrezi pt inamicul lor traditional si de opozitie ideologica (rusi)?
  • -3 (11 voturi)    
    E ca atunci (Miercuri, 21 octombrie 2020, 15:25)

    Mirobo [utilizator]

    cand iți cumperi masinuță dar telecomanda nu e la tine !
  • +2 (14 voturi)    
    când (Miercuri, 21 octombrie 2020, 16:36)

    gicutotala [utilizator]

    draqnea a dat vreo 250 mil euro pe tichete de vacanță (fără să fie cerute de sindicalisti sau bujetari) că așa a vrut mustața lui și a tăiat investițiile nu am văzut pe aici mare interes pentru autostrăzi, spitale, alea, alea
    acum toți ca unul solidari cu ajutoarele sociale, autostrăzile, terapii intensive, alea, alea
    interesant cum un articol scoate toate culorile curcubeului aparținătorilor...misto
    • 0 (2 voturi)    
      usurel (Joi, 22 octombrie 2020, 16:40)

      srpc [utilizator] i-a raspuns lui gicutotala

      Dragnea a vrut sa ia de la marile companii, nu sa le dea, cum fac leberalii
  • -6 (14 voturi)    
    Este trist (Miercuri, 21 octombrie 2020, 16:40)

    alunescu [utilizator]

    Lumea se scufunda incet dar sigur intr-o criza financiara severa din care nu stim daca va mai iesi, din cauza pandemiei si nu numai. Ce face Romania? Se inarmeaza cheltuind zeci de miliarde de euro, bani pe care nu ii are. Intrebare: Cat va fi rata de schimb pentru 1 Euro in Ianuarie? Ma tem ca toate "investitiile" astea in aparare vor avea un recul doborator asupra economiei Romaniei, si asa subrezita de pandemie.
    • -2 (12 voturi)    
      - (Miercuri, 21 octombrie 2020, 19:19)

      IP blocat de un dobitoc cu casca [utilizator] i-a raspuns lui alunescu

      stai linistit, iese Vasilescul in locul lui Manole de la BNR, fost comentator de sport si iti explica ca cur-sul nu creste de la rachete, ci doar de la pensii, salarii si alocatii !
  • -3 (11 voturi)    
    - (Miercuri, 21 octombrie 2020, 18:15)

    IP blocat de un dobitoc cu casca [utilizator]

    noi pe ce directie vrem sa le orientam pe ele, pe rachete, spre cei care ne-au dat Basarabia rusilor sau spre cei care au luat-o de la nemti ?
    • 0 (8 voturi)    
      faci pe niznaiu tovarase Kremlinovici? (Miercuri, 21 octombrie 2020, 22:32)

      Falx_D [utilizator] i-a raspuns lui IP blocat de un dobitoc cu casca

      Da' cand si pe ce planeta au ocupat nemtii Basarabia, ca s-o ia cineva de la ei? Ai ramas fara votca si-aI baut gaz? :)
      • +2 (2 voturi)    
        - (Joi, 22 octombrie 2020, 9:58)

        IP blocat de un dobitoc cu casca [utilizator] i-a raspuns lui Falx_D

        tu ai auzit de tratatul ribbentrop-molotov din 1939 ?
        Vezi ca in 2019 scroafa imputita serba la moscova cu putin 80 de ani !
  • -7 (11 voturi)    
    Cand tara arde, noi ne scarpinam... (Miercuri, 21 octombrie 2020, 18:25)

    dianaav [utilizator]

    La rachete.
    SA VINA AMERICANIIIII, dar sa nu ne fure tot ce a mai ramas.
    Ne promit o autostrada, pe care o vom face cu bani grei (a la Behtel asa) si o sa platim la rachete de o sa ne stea in gat, cand noi murim acasa ca nu avem spitale (eu chiar am COVID acum si mi-e frica sa merg la spital, stau acasa).

    Tara asta chiar e condusa de incompetenti si de servicii. Am ajuns carpa americanilor care isi fac bocancii dupa ce au calcat in c...t.

    'ai de capul nostru!
  • 0 (4 voturi)    
    sunt necesare (Joi, 22 octombrie 2020, 7:14)

    mongolul [utilizator]

    oricat ar costa; e de preferat sa cumparam un sistem fabricat si in Romania, nu doar ansamblat. Nu din patriotism prost inteles. In caz de razboi, nu prea mai pot circula trenuri/avioane, sa ne aduca piesele necesare fabricatiei. Trebuie sa ne descurcam la fata locului.
    Industria de aparare in Polonia si Romania este vitala pentru NATO, in caz de conflict major.
    • -2 (4 voturi)    
      aha (Joi, 22 octombrie 2020, 16:42)

      srpc [utilizator] i-a raspuns lui mongolul

      de-aia cumparam mai ales armament fara offset? interesant pui problema :)))
  • 0 (6 voturi)    
    Ciuca e omul americanilor (Joi, 22 octombrie 2020, 17:43)

    vasileionel [utilizator]

    Pentru cei care inca nu s-au prins Ciuca e omul americanilor. A doua zi cand a ajuns ministru a semnat contractul cu rachetele, acum inca unul, o mare parte din pregatirea si cariera sa a fost cu americanii, etc, etc. Pentru militari nu a facut nimic, in schimb da banii americanilor ca parca nu au. Cu 50 de rachete in plus sau in minus tot acolo suntem ca armata, zici ca vine razboiul peste noi asa de tare ne grabim sa dam banii americanilor. In unitatile militare nu sunt bani sa schimbe cateva tigle la un acoperis sau sa puna un geam dar pentru americani gasim bani. Ma dezgusta usurinta cu care ne lasam manipulati de hoti, atat in afaceri cat si in razboaie. Am mers in Irak sa-i escortam pe americani cand fura petrolul si au murit oameni nevinovati pentru ca irakienii nu ne-au facut noua ca popor niciodata rau, am avut numai de castigat din colaborarea cu ei, mai ales pe timpul lui IMPUSCATUL. Cu afganii la fel, ce avem noi cu ei, cu lupta americanilor? ei merg sa faca trafic cu opiu si cocaina, armament si cate altele iar noi ca prostii trimitem oamenii la moarte ca suntem aliat. Voi nu vedeti ca suntem aliati numai la paguba, castigul este tot al americanilor?
  • 0 (2 voturi)    
    doar 3 miliarde? (Joi, 22 octombrie 2020, 23:47)

    kingdavidhotel(banat pentru adevar?) [utilizator]

    Cu rusii langa noi?
    daca rusii ar stii ca nu avem armament ne-ar ataca maine! Noroc ca nu stiu.

    Asa ca trebuie să cumpăram cat mai repede! Si mai mult!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by