VIDEOREPORTAJ

Primul sistem antiracheta Patriot românesc

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Vineri, 18 septembrie 2020, 8:51 Actualitate | Defense


Primul Patriot romanesc
Foto: Hotnews
Sistemul de apărare anti-aeriană Patriot este cea mai mare și scumpă achiziție militară făcută vreodată de România - 3,9 miliarde de dolari pentru șapte sisteme cu rachete sol-aer. Primul astfel de sistem a intrat oficial de joi în dotarea Armatei române, urmând a fi operațional din 2021. Alte trei sisteme ar urma să intre în dotare până la final de 2022. La Capu Midia, în poligon, Forțele Aeriene au tăiat „panglica” oficială care face din România a 17-a țară din lume parte din familia Patriot.

VIDEOREPORTAJ - Primul sistem Patriot al României:



Circa 3,9 miliarde de dolari plătește România pentru șapte sisteme antiaeriene Patriot noi, în cea mai recentă configurație disponibilă, la pachet cu câteva sute de interceptori. Contractul este unul guvern-la-guvern, iar până în momentul de față au fost plătite patru din cele șapte sisteme.

Primul sistem tocmai ce a intrat în dotarea Forțelor Aeriene, urmând ca următoarele trei să intre în dotare în următorii doi ani. Restul până la șapte baterii până în 2026.

„Este primul echipament important și livrat după semnarea în anul 2015 a acordului politic național privind alocarea a 2% din PIB pentru Apărare”, a subliniat ministrul Apărării, Nicolae Ciucă.

Din cele șapte baterii, patru vor fi la Forțele Aeriene și trei vor fi la Forțele Terestre. O baterie are fiecare câte o unitate de tragere (patru lansatoare montate/atașate fiecare pe câte un camion, un radar, o unitate de conducere a focului, generatoare și alte echipamente).

Mai exact, România a cumpărat 7 sisteme de rachete Patriot în configurația 3+ cu următoarele componente:

- 7 AN/MPQ-65 radar sets
- 7 AN/MSQ-132 engagement control stations
- 13 antenna mast groups
- 28 M903 lansatoare (care pot trasporta și lansa câte 4 rachete PAC-2 GEMT sau 12 rachete PAC-3 MSE)
- 56 rachete PAC-2 Guidance Enhanced Missile-TBM (GEM-T)
- 168 rachete PAC-3 Missile Segment Enhancement (MSE)
- 7 Electrical Power Plants (EPP) III






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















11940 vizualizari

  • +27 (69 voturi)    
    Plange Putin in castronul cu Novicioc (Vineri, 18 septembrie 2020, 9:01)

    emil bobu [utilizator]

    ca nu ne-a vandut el arme, eventual la pachet cu o armata care sa ne invadeze.
    • +21 (57 voturi)    
      Ce rachete rusesti? (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:05)

      Emiliom [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      Putin si-a trimis deja pocnitorile. Uita-te la ei cum posteaza impotriva sistemelor antiaeriene americane si a orice "dauneaza" Rusiei.
      • -16 (40 voturi)    
        5 lovituri cu Patriot costa cât 3 avioane F-16!! (Vineri, 18 septembrie 2020, 11:53)

        Argon [utilizator] i-a raspuns lui Emiliom

        Deci pe 56 rachete PAC-2 și 168 PAC-3, în total 224 bucăți, se dau 3.9 miliarde dolari adică 17.41 mil. $ pe racheta. Un F-16C/D (cel mai scump) este 18.8 mil. $ (an 1998) adică 28.38 mil. $ 2020.
        Cu alte cuvinte, o lovitura Patriot costa 17.41/28.38 = 61% din prețul celui mai performant F-16. La asemenea cheltuiala pe lovitura nici nu rentează sa tragi cu Patriot. Cinci rachete costa cât trei avioane F-16 - (17.41x5)/(28.38x3)=1 !!

        Nota: Costul real al rachetei este prețul celor 7 sisteme (3.9 mld. $) împărțit la numărul total de proiectile (224), pentru ca racheta nu poate funcționă singura. Nu este posibila cumpărarea separata a rachetelor.

        Citate:
        - "Sistemul de apărare anti-aeriană Patriot este cea mai mare și scumpă achiziție militară făcută vreodată de România - 3,9 miliarde de dolari pentru șapte sisteme cu rachete sol-aer. Primul astfel de sistem a intrat oficial de joi în dotarea Armatei române, urmând a fi operațional din 2021."

        - "Mai exact, România a cumpărat 7 sisteme de rachete Patriot în configurația 3+ cu următoarele componente:

        - 7 AN/MPQ-65 radar sets
        - 7 AN/MSQ-132 engagement control stations
        - 13 antenna mast groups
        - 28 M903 lansatoare (care pot trasporta și lansa câte 4 rachete PAC-2 GEMT sau 12 rachete PAC-3 MSE)
        - 56 rachete PAC-2 Guidance Enhanced Missile-TBM (GEM-T)
        - 168 rachete PAC-3 Missile Segment Enhancement (MSE)
        - 7 Electrical Power Plants (EPP) III"
        • -14 (44 voturi)    
          Partea bună (Vineri, 18 septembrie 2020, 12:58)

          Mazeta [utilizator] i-a raspuns lui Argon

          este că banii interceptați de sistemele Patriot intră direct în campania lui Trump.
          • -4 (22 voturi)    
            ...de-a mirărelea...? (Vineri, 18 septembrie 2020, 16:22)

            baligosul [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

            Oare de ce sTrump l-a cadorisit pe Iohănnel cu o șăpcuță ? Penru confirmarea comenzilor militare, ori pentru acceptarea plăților anticipate ?
          • 0 (2 voturi)    
            Nu cred (Duminică, 20 septembrie 2020, 17:47)

            Sofis [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

            Omul stat, tatucul providential functioneaza in regimurile criminale comuniste. Precum Rusia.
        • +18 (44 voturi)    
          Mananci rahat (nu e vorba despre desertul turcesc) (Vineri, 18 septembrie 2020, 13:22)

          YorkshireTerrier [utilizator] i-a raspuns lui Argon

          Racheta e consumabila, dar radarele statiile de control, centralele electrice si camioanele transportoare nu sunt consumabile.
          Nu le arunca nimeni la gunoi dupa ce rachetele vor fi trase.
          Ca sa traga Romania 224 de rachete, trebuie sa fim implicati intr-un conflict destul de mare, cu patrunderea multor rachete si avioane straine in spatiul aerian romanesc.
          Daca intr-adevar se va ajunge acolo, pierderile vor fi mult mai mari decat cele 3,9 miliarde platite pentru Patriot. Rolul rachetelor este sa reduca putin pierderile noastre si sa sporeasca pierderile adversarului.
          Calculele in caz de razboi se fac altfel decat pe timp de pace, cand pizideii gandesc doar cum sa cumpere voturi aruncand cu pomeni in stanga si-n dreapta.
          • -8 (26 voturi)    
            Consumabilele sunt mai scumpe decât imprimanta! (Vineri, 18 septembrie 2020, 14:07)

            Argon [utilizator] i-a raspuns lui YorkshireTerrier

            Rachetele Patriot sunt identice cu cartușele de cerneala, ale unei imprimante color, care cumpărate separat sunt mai scumpe decât aparatul în sine, nou cu cartușe incluse!!

            Nu se vând rachete separat ci cu tot sistemul Patriot.
          • -4 (18 voturi)    
            ...neștiința mea... (Vineri, 18 septembrie 2020, 16:26)

            baligosul [utilizator] i-a raspuns lui YorkshireTerrier

            Oare în perioada involuției din 1989, sistemele de rachete antiaeriene din RSR cam cîte rachete AA au lansat, că au fost amăgite de sistemele aliatului strategic de atunci, la URSS mă gîndesc...
            • +1 (1 vot)    
              daca nu ai (Duminică, 20 septembrie 2020, 17:47)

              Sofis [utilizator] i-a raspuns lui baligosul

              Nu o sa ai ce lansa.

              Daca ai, nu vei avea nevoie sa lansezi.

              Dar ce stii tu. Nu mai degraba mai dadeam la baroni locali si milogi?
        • +17 (31 voturi)    
          Ce calcul pueril de clasa I-a (Vineri, 18 septembrie 2020, 13:47)

          doz2018 [utilizator] i-a raspuns lui Argon

          Dupa mintea ta rachetele care se vor cumpara ulterior vor fi insotite de toate componentele initiale.
        • +15 (25 voturi)    
          sunt scumpe, dar exagerezi (Vineri, 18 septembrie 2020, 14:40)

          TheBorg [utilizator] i-a raspuns lui Argon

          Rachetele sunt in jur de 3 milioane de dolari bucata.

          Si aici gresesti: "Nu este posibila cumpărarea separata a rachetelor."

          Evident ca este posibila cumpararea separata. Dupa ce ai utilizat o parte din rachete, nu o sa te puna nimeni sa cumperi inca un radar si inca un sistem de control, ca sa-ti dea altele.

          Evident, vei cumpara doar rachetele necesare pentru a le inlocui pe cele utilizate.
    • -16 (50 voturi)    
      vandut? (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:49)

      cetateann [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      Stai linistit, ne invadeaza gratis daca vrea. De la americani vom avea doar un sincer "i'm sorry"
    • -2 (18 voturi)    
      ..știi, nu teagita... (Vineri, 18 septembrie 2020, 16:18)

      baligosul [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      Ăsta da parteneriat strategic cu Amerikia...Am primit 1 Patriot, un număr de rachete, dar noi real am plătit anticipat 4 sisteme ! Dacă acum repede guvernul din România face o schimbare politică neagreată de Amerikia, rămînem cu banii dați, iar marfa...La anul și la alți ani.
      Dacă România ar fi vrut să cumpere sisteme de rachete AA produse de Rusia, să zicem S-400, că de astea se vorbește mult, presupunînd că și Rusia ar fi vrut să ne vîndă așa ceva, poate ar fi fost dispuse să ne vîndă S-200 ori S-300, dar să rămîn la S-400, pot lansa asupra unor ținte aflate pînă la 400 Km, împotriva avioanelor de transport, a bombardierelor, pot ataca și avioane de interceptare, pot ataca și ținte balistice.
      Cum a procedat Turcia cînd a discutat cu Rusia să cumpere 2 sisteme S-400 și să producă în licență alte 2 sisteme S-400 ? Turcia azi are în gînd ,,să asimileze producția a..." cum făcea și RS România în timpul diktaturii comuniste.
      Deci Turcia a negociat achiziția a 2 S-400 și producerea altor 2 S-400, prețul a fost stabilit la 2,5 miliarde $, sumă plătibilă în rate mici și rare, România plătește partenerei strategice anticipat, ca la....CFR...Nu trebuie să vă gîndiți la serviciile sexuale comandate și preplătite, cînd uneori clientului i se arată o prestatoare tînără și după plată i se oferă o băbăciune trecută prin toate cele...
      Pe la un program TV se zicea cum vor fi dispuse primele 2 Patriot, unul la Capul Midia, să zicem că ar fi normal, acolo este centru de instrucție al apărării aeriene, pînă prin 1988 centrul de instrucție al apărării antiaeriene era prin București, pe Șos.Olteniței, unde să instalezi o baterie de Art,AA, darmite un sistem de rachete AA ?
      Acum să zic așa ca unul ce a lucrat cîțiva ani la apărarea AA, în Armata RSR, s-a adus 1 Patriot la Midia, presupun că se știa de ceva timp asta, nu ar fi trebuit amenajat genistic dispozitivul de luptă pentru echipamente ? Niște biute din pămînt, dacă începe al-3-lea WW și vine inamicul și dă cu bombardele...
  • -20 (60 voturi)    
    romanesc (Vineri, 18 septembrie 2020, 9:02)

    sitizan [utilizator]

    Cum adica "sistem romanesc" ?!?
    Am sa-mi iau un Ferrari, ca sa avem si la noi in sat o masina "romaneasca" din asta .
    • +21 (45 voturi)    
      nope (Vineri, 18 septembrie 2020, 9:59)

      nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui sitizan

      Sa fie in romania utilizabil de romani cu culorile romaniei pe el. la asta se refera.
      • -5 (19 voturi)    
        patriotism, nene. (Vineri, 18 septembrie 2020, 17:02)

        sitizan [utilizator] i-a raspuns lui nikita11

        Stiu ce vrea sa spuna, doar ca "sistem romanesc" este un neadevar, o dorinta pseudo-patriotica de a te umfla in pene. Este un sistem american, l-am cumparat, il instalam aici, presupun ca ne va fi de folos, e bine sa-l avem, dar asta nu-l face romanesc.
        • 0 (2 voturi)    
          ok (Sâmbătă, 19 septembrie 2020, 18:56)

          nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui sitizan

          in esenta ai dreptate. la fel si eu. noroc!
    • +13 (27 voturi)    
      Pai... (Vineri, 18 septembrie 2020, 12:02)

      ranuhasu [utilizator] i-a raspuns lui sitizan

      Adica nu depinzi de muschii altora in prima faza a conflictului potential.
      • +6 (14 voturi)    
        da (Vineri, 18 septembrie 2020, 14:30)

        nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui ranuhasu

        exact
      • -4 (16 voturi)    
        ? (Vineri, 18 septembrie 2020, 17:05)

        sitizan [utilizator] i-a raspuns lui ranuhasu

        Asta e explicatia de ce un sistem gandit, proiectat, fabricat..etc ..in America, il numim "sistem romanesc" ?.
        La ce e util e foarte clar, dar e cu totul alta problema.
        • -2 (2 voturi)    
          cum ziceam (Sâmbătă, 19 septembrie 2020, 19:00)

          nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui sitizan

          Doar dintr-un nationalism, dar deloc desantat. E primul de felul asta pe care i-l avem si ne mandrim oleaca. E ca si cum ai luat un pui de caine de la un american si dupa ce l-ai adus in ograda ta si te-a acceptat de stapan i-l consideri 'caine roman' de acum. Nah ceva de genu, nu o lua prea in serios ca si noi stim ca nu sunt produse in romania.
  • -19 (59 voturi)    
    cu 3,9 miliarde (Vineri, 18 septembrie 2020, 9:28)

    MG [utilizator]

    cu 3,9 miliarde cumpărai de două ori Republica Moldova și Bucovina. Ramâneau și ceva de-o vodcă cu cu rusul pentru gaze la preț tovărășesc.
    • +22 (36 voturi)    
      pfff (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:00)

      nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui MG

      Daca ar fi oficial de vanzare fii sigur ca le-am cumpara. pana atunci ne dotam
      • -3 (15 voturi)    
        aveam MD demult daca renunțam la Transnistria (Vineri, 18 septembrie 2020, 13:03)

        MG [utilizator] i-a raspuns lui nikita11

        dar nu s-a vrut, iar clasa noastră politică a fost ocupată cu furatul
        • +5 (11 voturi)    
          Din ce inteleg eu (Vineri, 18 septembrie 2020, 14:32)

          nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui MG

          Demult(prin anii 90 poate puteam sa o cumparam dar acum nu. adica nu oficial. Moldovenii tin de transnistria nu romanii.
          • +2 (4 voturi)    
            nu chiar (Vineri, 18 septembrie 2020, 17:00)

            MG [utilizator] i-a raspuns lui nikita11

            nato (US) și ue nu au vrut un avanpost rusesc si mai apropiat de Europa. Deși, intre-timp rusii au Crimeea iar Transnistria este doar un azil de batrani rusesc. Daca cearta ruso-ucraina avea loc inaintea razboiului de pe Nistru alta era situatia. Dar cu ce politicieni avem noi ne trezeam cu alte probleme in vest.
            • 0 (0 voturi)    
              pai (Sâmbătă, 19 septembrie 2020, 19:12)

              nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui MG

              Nu zic ca nu ai un punct de vedere corect in sinea ta. Dar de transnistria nu au tinut romanii, cu siguranta eu as fi cumparat 2-3 mp din moldova(sau ce suprafata ar fi revenit fiecarui roman sa o rascumparam) si fara transnistria, care din ce stiu nici macar nu a prea fost romaneasca, a fost un schimb toxic pt basarabia de nord. Nu tin minte sa se fi pus vreodata problema de catre romani(nu tin minte nici in politicat-dar nu sunt sigur) ca nu ar vrea unirea decat daca vine si cu transnistria. De mine puteau rusnacii sa se spele pe cap cu fasia aia de pamant daca ne lasau/ajutau sa ne unim cu ce ar fi ramas din moldova. La fel cum as fi bucuros daca maine moldovenii si-ar face bagajul si le-ar zice oligarhilor de acolo sa-si bage palaria in ea de tara si ar trece granita, ca e suficient loc aici(exagerez parinteste - ca in realitate nu consider ca e bine sa renunti asa usor la teritoriu). Sper pana la urma sa ajunga si ei pe malul asta(UE) si sa ne punem corturile unul langa altul si probabil gard comun in felul asta sa realizam o unire 'de facto' daca cea teritoriala nu e cu putinta,
              • -1 (1 vot)    
                s-a mizat gresit (Luni, 21 septembrie 2020, 1:14)

                MG [utilizator] i-a raspuns lui nikita11

                s-a mizat ca Rusia va ceda "legilor internationale" datorita problemelor interne in celelalte republici si in Cecenia in special.
                Conform "legilor internationale" Republica Moldova continea si regiunea industrializata Transnistria - oficial. Atunci era gresit sa faci Rusiei un asa cadou - sa renunti. Practic industria Moldovei este acolo.
                Rusii au facut pe niznaii - cum se pricep ei cel mai bine - si-au ramas cu ce-au furat. Acum mai vor ca R Moldova sa plateasca si gazul consumat in Transnistria - ca niste talhari ce sunt.
                In Cecenia au bagat miliarde; le-au reconstruit orase si moschei numai ca sa nu paraseasca incinta - chit ca cecenii au ucis mii de rusi, bombardat scoli rusesti, metroul si teatru in Moscova. Drept multumire ca a fost infinit mai cuminte, Moldovei i-a luat si bicicleta si a ramas si rusofila.
                Ne pling eroii in morminte...
    • 0 (0 voturi)    
      nu se cumpara (Duminică, 20 septembrie 2020, 17:55)

      Sofis [utilizator] i-a raspuns lui MG

      se apara. exact ceea ce vrem sa face acum, ca nu cumva rusii sa isi aduca aminte ca ei vor sa atinga mediterana si istanbulul iar Ro si Bg sunt gubernii rusesti.
  • -30 (64 voturi)    
    bun (Vineri, 18 septembrie 2020, 9:32)

    cucuveauamov [utilizator]

    mare nevoie aveam
    • +26 (46 voturi)    
      Pai (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:01)

      nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui cucuveauamov

      Avem. Nu atat de lansatoare cat de restul sistemului(radar, comanda, interfata) pt ca ale noastre nu se compara.
      • +5 (19 voturi)    
        . (Vineri, 18 septembrie 2020, 12:21)

        g01an [utilizator] i-a raspuns lui nikita11

        nu doar radarele si sistemele de comanda, ci si rachetele erau necesare. este genul de armament trimis in zonele cu probleme (de exemplu, in afara de americani, printre primii care au luat cele 2 tipuri de rachete au fost sud coreenii si japonezii). sunt ultima generatie din dotarea americanilor si pot intercepta atat aeronave cat si alte rachete balistice in raza lor de actiune (gen rachetele de croaziera). cum nu ne permitem sa luam prea multe si rusii au demonstrat ca pot lansa rachetele de genul celor iskander si din aer pentru a le mari raza de actiune, aveam nevoie de ceva de genul asta prin care sa acoperim un spectru mai larg de probleme nu doar apararea anti-aeriana (desi asta era urgent).
        • +2 (14 voturi)    
          Da (Vineri, 18 septembrie 2020, 14:43)

          nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui g01an

          Asa-i. insa romania se poate adapta la productia focoaselor si a purtatorilor dar la restul partii 'logice' mult mai greu din productie interna. Am spus doar orientativ ca nu musai lansatoarele sau munitia ne lipsea foarte tare (ca aveam capacitate de lansatoare si explozive comparabile) ci restul de pe langa, acelea au evoluat in anii astia si sunt tehnologii la care nu ne pricepem bine si nu vor fi transferate tehnologic in romania. Ai dreptate, mai ales la inceput e important sa aiba si un stoc serios de rachete de la producator. Eu sunt de parere ca toata inzestrarea cu echipament nato era si este foarte necesara asa ca ma bucur ca s-a luat decizia de achizitie pt toate armele si tehnica de pana acum. Nu mi-ar place sa ne prinda vreo cearta regionala cu nadragii rupti si prastii ca pana acum.
          • 0 (2 voturi)    
            ... (Vineri, 18 septembrie 2020, 19:29)

            g01an [utilizator] i-a raspuns lui nikita11

            pai munitia asta fara electronica pe care o are incorporata nu poate face acelasi lucru. putine tari au de unele singure resursele necesare sa dezvolte astfel de jucarii... dar asta este partea a doua.
            • 0 (4 voturi)    
              ok (Sâmbătă, 19 septembrie 2020, 19:18)

              nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui g01an

              inteleg ce zici. si costa mult o racheta. Nah, se vor descurca ei, cred ca as fi luat 'rachete de antrenament' mai multe(daca se poate la 5$) ca pe cele adevarate cine stie daca le vom folosi si ar fi bine sa nu trebuiasca. Ca sa ne antrenam - ca oricat de robotizata e treaba nu cred ca e chiar ca la un joc pc si ca orice cioban poate sa opereze astfel de baterii.
      • 0 (10 voturi)    
        ...presupunere... (Vineri, 18 septembrie 2020, 16:41)

        baligosul [utilizator] i-a raspuns lui nikita11

        Armata actualei Românii a moștenit apărarea antiaeriana a Armatei RSR, care se baza pe învechitele sisteme de rachete AA Dvina din apărarea AA a Ploieștiului, parcă și a Hunedoarei și pe sistemele de rachete AA Volhov, preponderent care apărau Bucureștiul, la care se integra conducerea centralizată, factorul uman în procedura de dirijare a rachetelor era mult redus, iar la aceste 2 sisteme învechite după standardele Tratatului de la Varșovia, se mai adăugau cîteva sisteme Neva, se cumpăraseră prin 85-89, sistemele Neva obținuseră circa 1000 de victorii în lupte aeriene cu inamici amerikani, prin Vietnam, și la astea se adăugau cîteva sisteme de rachete AA KUB, erau cam cele mai sofisticate de la noi, dar în timpul unor lupte în Siria, israelienii distruseseră mai multe sisteme KUB siriene decît avea România atunci...
        Acum aceste echipamente vor fi bune de casat, că nu le-ar cumpăra nimeni, cel mult ca decoruri pentru filme...
        • 0 (2 voturi)    
          aha (Sâmbătă, 19 septembrie 2020, 19:20)

          nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui baligosul

          merci de info.
          • +1 (1 vot)    
            ...trecutul... (Duminică, 20 septembrie 2020, 3:49)

            baligosul [utilizator] i-a raspuns lui nikita11

            În ,,preistorie" adică pe timpul odiosului, am ales să am slujbă la Armata RSR, 3 ani școală + aproape 6 slujbă, la antiaeriană, apoi demisie prin 1989, am auzit cîte unele despre ce avea Armata RSR, eu nu am fost la Trupele de Rachete AA, eu am fost la varianta modestă, la ,,țeavă" adică la tunuri AA, la cele mai simple și mai noi 2 X 30mm, că la noi pe vremea aia cam toate tunurile erau vechi și sovietice, 37,57, 85,100mm, ultimele 3 calibre erau modernizate cu aparate de conducere a tragerii, ochirea se făcea și cu radare de precizie, se spunea că erau de inspirație germană, ce aveau germanii prin WW2, spre sfîrșitul WW2 germaii și la artilerie antiaeriană depășeau tot ce aveau ăilalți. Cu tunurile AA cal.128mm se ajunsese ca 1/3 din bombardierele care intrau în zona lor de acțiune erau lovite.
            Mă întorc la ce aveam noi prin 1989, de prin 1980 s-a luat decizia ca economia RSR să producă tunuri și rachete AA, să nu mai depindem total de importurile de la URSS care erau scumpe și pe bază de condiții politice. Și s-a ales ca sursă de inspirație, ori s-a cumpărat licență tunul naval 2 X 30mm, prin 1982 s-a livrat seria zero, la o unitate de lîngă București, prin Pantelimon, au părut bune, nu erau chiar foarte-foarte, erau sensibile,se dereglau ușor, erau imprecise, știu ce spun, am fost trăgător de încercare pe un prototip, care se dorea o modernizare, dar una peste alta se producea pe plan intern, echipele de producție, ingineri. tehnicieni, maiștri, muncitori se obișnuiau cu exigențele, se obișnuiau să dea atenții celor de la recepția militară din uzine, care teoretic urmăreau producția, că practic mai mult prin birouri erau.
            Ca o notă absolut exotică, în dotarea Apărării AA a trupelor de uscat prin 1980 se mai găseau tunuri AA cal.37mm Rheinmetal care fuseseră folosite prin WW2, eram la Capul Midia, la trageri și am văzut o astfel de baterie AA, scoseseră lăzi cu muniție, produsă în timpul WW2, pe lăzi era zvastica...
            Amintiri de pe vremea tinereții.
            • 0 (0 voturi)    
              Da insa noi nu putem produce (Duminică, 20 septembrie 2020, 17:57)

              Sofis [utilizator] i-a raspuns lui baligosul

              Si nu ca nu ne lasa altii. Ci pentru ca suntem in urma. Si daca continuam sa platim milogi si propagandisti comunisti vom ramane si mai in urma.

              Asta e, luam ce trebuie. Ca doar nu o sa cumpar cizmele rusesti care ne-au stat pe gat 50 de ani, nu? Chiar tampiti nu suntem.
            • 0 (0 voturi)    
              tare (Marţi, 22 septembrie 2020, 16:42)

              nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui baligosul

              @baligosul merci inca odata de retrospectiva. ma bucur ca sunt multi cititori care fie au lucrat in armata fie au suficienta intelelepciune sa realizeze ca e crucial sa ne luam arme mai calumea, sa intram in rand cu ceilalti cat de cat si sa ne.putem apara mai bine daca e cazul.
              Eu unul am sa sustin(verbal, scris - pe unde apuc - si financiar prin impozite) oricand proiectele de inzestrare ale armatei pana ajung sa aiba tot ce le trebuie sa-si faca treaba la nevoie.
              @sofis subscriu la ce zici. Au si rusii arme bune dar nu daca se poate as vrea sa nu mai cumparam de la ei. Nu-mi plac. Nu am incredere in ei.
    • +31 (51 voturi)    
      avem, pentru că nu trebuie să uităm ce a pățit (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:11)

      Mariicaialbastri [utilizator] i-a raspuns lui cucuveauamov

      Sakașvili când a fost călcat pe cap, de piticul crăcănat de la Kremlin, în 2008! Brusc sistemele de apărare antiaeriană georgiene de proveniență sovietică 2K12 "Kub" SA-6 "Gainful" și 9K33 Osa SA-8 ”Gecko” nu au funcționat în parametri normali și nu au putut să doboare decît 2 avioane rusești (pe celelalte 4 și le-au doborît rușii singuri pentru că nu au funcționat sistemele IFF). Nici nu mai vorbesc de SA2 că ne rîde lumea așa că singurul sistem operațional și demn de luat în seamă este Hawk dar și el e depășit pentru că era de top în anii 80-90. Avînd în vedere că orice invazie (de la operațiunea aeriană Bodenplatte cu care a debutat pe 1 ianuarie 1945 ofensiva din Ardeni, concept perfecționat și adus la nivel de artă de israelieni în Războiul de 6 zile) începe cu un atac aerian surpriză - e foarte clar că pentru România, călcîiul lui Ahile e apărarea antiaeriană.
      • +7 (19 voturi)    
        ai perfect dreptate (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:36)

        DanIonita1 [anonim] i-a raspuns lui Mariicaialbastri

        ma mira insa ca s-au achizitionat atat de multe PAC3 anti racheta cu baza scurta si destul de putine PAC2 anti avion. Daca vrem sa aparam mai mult decat local portul Constanta si cernavoda...ar fi fost bine sa avem mai multe PAC2. Doar o opinie de nespecialist...
        • -2 (10 voturi)    
          ...presupunere... (Vineri, 18 septembrie 2020, 16:53)

          baligosul [utilizator] i-a raspuns lui DanIonita1

          Dispunerea, instalarea unui Patriot la Midia are oficial rolul de a fi folosit pentru instruirea personalului din Apărarea aeriană aflat acolo, la pregătire, real sistemul este dispus la Midia pentru a participa la apărarea bazei amerikane MK( Mihail Kogălniceanu).
      • -1 (13 voturi)    
        ...comentariu de militar de AA... (Vineri, 18 septembrie 2020, 16:49)

        baligosul [utilizator] i-a raspuns lui Mariicaialbastri

        Ce s-a întîmplat cu apărarea AA georgiană s-a întîmplat și cu apărarea AA a RSR în 1989, adică a fost blocată de sistemele de neutralizare folosite de țara producătoare, de URSS.
        Presupun că dacă România face o schimbare fundamentală de politică externă și ar fi atacată de aviație amerikakană, sistemele Patriot ar fi neutralizate fără să fie bombardate fizic, electronic ar fi neutralizate...Probabil că la fel s-ar întîmpla în cazul unui război între Turcia și Rusia, turcaleții nu ar putea folosi S-400 împotriva unor inte rusești...
        • +3 (9 voturi)    
          e corect ce spui (Vineri, 18 septembrie 2020, 18:18)

          Mariicaialbastri [utilizator] i-a raspuns lui baligosul

          dar e ff puțin probabil să se întample să ne atace vreodată americanii în următoarele 250 de ani. Rușii în schimb, de pe la 1700 ne-au invadat de vreo 10 ori, au pustiit țările române bătându-se cu turcii pe teritoriul lor și ne-au luat și Basarabia și Bucovina de Nord (care n-a fost niciodată a lor). Așa că noi, Polonia și Țările Baltice trebuie să scăpăm de tot armamentul sovietic din dotare (în afară poate de AKM) și să avem armată instruită și armament de calitate, altfel repetăm greșelile lui Carol al II-lea care cumpăra armament uzat moral cehesc și franțuzesc în perioada interbelică, contra comisioane de la tot felul de samsari. Credea el că linia Maginot va rezista și Stalin n-o să aibă curaj să-i da ultimatum. Ei uite că ultimatumul a venit și toată generălimea din MStM i-a zis - Maiestate, avem armată cu tunuri trase de cai, nu avem tancuri, nu avem camioane, nu avem bombardiere, nu avem cu ce să apărăm Basarabia!
          • +1 (1 vot)    
            ...detalii... (Duminică, 20 septembrie 2020, 4:06)

            baligosul [utilizator] i-a raspuns lui Mariicaialbastri

            Legat de ce armament a cumpărat România regală în perioada interbelică, trebuiesc avute în vedere unele detalii :
            1. Ce buget avea România pentru așa ceva. Cu bugetul trebuie amintită ,,afacerea Scoda" România alocă pentru achiziția de armament produs în Cehoslovacia 5 miliarde lei, pe vremea aia cu un pol de aur, 20 de lei(un țăran cumpăra doi boi de jug!) și din 5 miliarde au ajuns la furnizor doar 4 miliarde, că 1 miliard a fost sfeterisit de Carol nr.2 & Co...
            2. Cine putea furniza ce doream
            Puștile ZB au fost folosite de armata română în lupte în WW2, au fost în dotarea armatei RPR și un pic în dotarea armatei RSR, au început să fie înlocuite cu pistoale mitralieră md.63, produse în licență după sovietici. Sovieticii trimiși în inspecții nu aveau păreri pozitive despre AK-47 în varianta românească...

            Completare : la o ședință a Consiliului de Coroană, istoricul Nicolae Iorga are o nemulțumire că România nu are destule bombardiere, i se răspunde că sînt foarte scumpe, istoricul întreabă neîncrezător cît costă și cînd a auzit cît a rămas cu gura căscată...Erau prețuri recente România tocmai cumpărase bombardiere Savoia din Italia...
    • +14 (36 voturi)    
      Voi, PSD-istii, sigur nu aveati nevoie. (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:23)

      Cataleya [utilizator] i-a raspuns lui cucuveauamov

      Dar aici e vb de Romania, nu doar de Teleorman, Vaslui sau Craiova.
      • +2 (22 voturi)    
        La Craiova o Primareasa (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:38)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui Cataleya

        A Dat Fiinta la o Scoala de Tolerantza ( fata de rushi )
    • +14 (34 voturi)    
      muahahaha (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:53)

      Point [utilizator] i-a raspuns lui cucuveauamov

      fierbe samagonu-n voi.ce te faci ivane,ramai de caruta,nimeni nu te mai baga-n seama.tot estul iuropii va uraste cu patimi,e si normal dupa atatia sange pe mainile voastre,vestul a inceput.cu greu sa deschida ochii(da doamne sa pice si merkeloglu)ramaneti voi cu gazu' vostru neevacuat.sa vi se umfle pana la poc:D
      sincer,va doresc 100 de ani prada si teroare!!
  • -27 (67 voturi)    
    un vis implinit (Vineri, 18 septembrie 2020, 9:53)

    tahomir [utilizator]

    Pai inca de pe vremea daco-romanilor se visa pe aceste meleaguri la asa sistem antiracheta. Ce poti sa-ti doresti mai mult?
    Jucarii de 4 miliarde de dolari.
    Chiar nu se putea trai fara tampeniile astea? Bine, unii si-au tras mega comisioane iar noi toti o sa platim ca sa se imbogateasca americanii si comisionarii. Pai de unde scoatem noi 4 miliarde sa le achitam? Plus dobanzile.
    Si facem ce anume cu ele? Cine naiba ar vrea sa atace vreodata o tara NATO?
    • +7 (35 voturi)    
      Turcia, de ex. (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:29)

      Cataleya [utilizator] i-a raspuns lui tahomir

      Nu doar ca Turcia e ea insasi in NATO dar e pornita foarte serios sa atace o alta tara NATO.
      O scanteie mai lipseste.
      Despre Putin nici nu merita sa mai vorbim. Ar manca NATO pe paine daca nu i-ar fi teama ca propriul sau popor l-ar trage in furci in Piata Rosie!
    • +21 (43 voturi)    
      noi suntem cu ursul la usa (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:39)

      DanIonita1 [anonim] i-a raspuns lui tahomir

      nu uita asta. Nu suntem in Portugalia sa ne doara in pix. Crimeia e foarte aproape de noi iar Putin poate calcula oricand ca e ok sa testeza flancul nostru. Fara aceste rachete, portul Constanta si centrala de la Cernavoda de exemplu sunt foarte vulnerabile la rachete trase din Crimeia sau de pe submarine. fara ele suntem in plop si e doar u examplu.
      • -2 (20 voturi)    
        Nu ar trage rușii (Vineri, 18 septembrie 2020, 11:30)

        doar_un_mesaj [utilizator] i-a raspuns lui DanIonita1

        în centrala de la Cernavodă. Sa fim serioși. Îi iradiază și pe ei.
        • -1 (1 vot)    
          Nu merge asa (Duminică, 20 septembrie 2020, 18:01)

          Sofis [utilizator] i-a raspuns lui doar_un_mesaj

          Rusia si USSR au dovedit ca isi folosesc populatia drept carne de tun.

          Lasand la o parte WW2 unde hai sa zicem ca si-au aparat patria (desi s-au aliat de fapt criminalii nazisti cu criminalii rusi). Acum 100 de ani Rusia avea populatie dubla ca SUA. Astazi au populatia la mai putin de jumate.

          Deci, comunistii criminali au tactica: sacrificati tot si toate.
    • -1 (17 voturi)    
      ...este necesară documentarea... (Vineri, 18 septembrie 2020, 16:57)

      baligosul [utilizator] i-a raspuns lui tahomir

      Banii s-au achitat cel puțin pentru primele 4 sisteme, dacă nu cumva pentru toate cele 7...Amerikanii au baze militare acilea, soldățimea lor trebuie apărată, pe banii românilor... visezi spitale regionale ? Impozite reduse ??? Ia uite la el...
      • 0 (0 voturi)    
        ei apara Romania nu soldatimea lor (Duminică, 20 septembrie 2020, 20:02)

        Sofis [utilizator] i-a raspuns lui baligosul

        S-au visezi la o transnistrie pe jumatate din teritoriul Romaniei?
  • -18 (58 voturi)    
    efect surprinzător (Vineri, 18 septembrie 2020, 9:55)

    Mazeta [utilizator]

    Interesant este că sistemul Patriot apără România și de îngrijorările Comisiei Europene și ale Ambasadei cu privire la sustenabilitatea finanțelor publice.
    • +17 (45 voturi)    
      Iar nu iti iei comision (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:10)

      Martinezu [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Text prost, negandit, si postat tarziu. Unde ai postat azi noapte?
      • +7 (27 voturi)    
        Cred ca... (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:30)

        Cataleya [utilizator] i-a raspuns lui Martinezu

        ...noaptea presteaza, nu posteaza :)
      • -4 (20 voturi)    
        Aici ai dreptate, cand am platit aceste sisteme (Vineri, 18 septembrie 2020, 12:52)

        xrogo [utilizator] i-a raspuns lui Martinezu

        nici o voce din UE nu s-a auzit ca sa ne atentioneze ca depasim nu stiu ce deficite, ca ne va scadea ratingul de tara si alte ingrijorari care au aparut brusc la auzul cersterii pensiilor di salariilor sau a alocatiilor, dar zic eu ca exista o explicatie, sistemele cumparate aduc cu ele crestere PIB-lui si foarte multe noi angajari, pe cand pensiile si salariile marite nu aduc asa ceva, muahaha!
        • +9 (21 voturi)    
          hehe (Vineri, 18 septembrie 2020, 15:26)

          transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

          Nu mirciulica (5 secunde til impact) cumoararea a ceva se face o data si gata. Ai cheltuit banii si ai scutul antiracheta.
          Cand cresti pensiile si cresti deficitul trebuie sa ti cont ca pensiile se platesc lunar, deci vei avea lunar lipsa de beni si te vei imprumuta. De aua se atrage atentia in astfel de cazuri.

          Nu prea va alege dupa inteligenta varanul (Profesorul cum i se zice in latrine). Mai degraba dupa buze si dupa capacitatea de suctiune.
          Hai mirciulica, 5 secunde sa crapi dusumeaua cu ceafa.
        • 0 (0 voturi)    
          cresteri de pensie (Duminică, 20 septembrie 2020, 18:02)

          Sofis [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

          40% Dar tu muncesti cu 40% mai mult? Adica tu muncesti? Dar eu as vrea sa muncesc cu 40% mai mult sa tin niste pensionari? Las ca de parintii mei am eu grija. Tu ai?
    • +11 (27 voturi)    
      Azi ai scris printre Ultimii (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:31)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Ai Imbatranit
    • -13 (21 voturi)    
      NOTA 10! (Vineri, 18 septembrie 2020, 11:56)

      Tayen [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Chiar dacă ai răi au distrus totul, începând cu Ilici și Născase, problema ai pus-o bine.
  • -13 (53 voturi)    
    activare (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:23)

    tahomir [utilizator]

    Cum apare un articol pro razboi si pro cheltuit bani publici pe tampenii militarii cum se activeaza sclavii CIA , MI6 si Mossad. E plin de specialisti care sa iti explice ca e vital sa cheltui jdemiliarde pe rachetele si rahatele.
    Ca intre timp avem sistemul de sanatate, de educatie si infracstructura varza nu conteaza. Important e sa fim pusi la punct, nu se stie cand te invadeaza Madagascarul.
    • +7 (35 voturi)    
      Pentru A Pastra Sanatatea Unei Natziuni (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:39)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui tahomir

      Trebuie in Prealabil Sa O Aperi
      • -14 (28 voturi)    
        Și ce faci cu o nație bolnavă. Nație zombi? (Vineri, 18 septembrie 2020, 11:55)

        Tayen [utilizator] i-a raspuns lui un domn

        Tu ai apăra o leprozerie?
    • +13 (29 voturi)    
      Invers nu merge rusnacule, e penibil! (Vineri, 18 septembrie 2020, 12:10)

      Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui tahomir

      Deci vedem ca preocuparea moscovei e sistemul nostru de "infracstructura", adica de cand Dragnea e la puscarie, structura infractionalitatii e la pamant...?
      O postare mai ridicola nici ca se putea!
    • +1 (1 vot)    
      Iar cand vb de infrastructura (Duminică, 20 septembrie 2020, 18:05)

      Sofis [utilizator] i-a raspuns lui tahomir

      Batem campii cu majorari de sporuri la milogi, cresteri de pensii, crearea de sinecuri pentru toate amantele, si furam cateva judete: Teleorman, Mehedinti, Olt, Vrancea, exact alea unde nu se face scoala si sunt 5 milogi la un angajat.
  • -22 (52 voturi)    
    Și ce apărăm cu ele? (Vineri, 18 septembrie 2020, 10:31)

    Tayen [utilizator]

    Hotelurile lui Copos și fabricile lui Nicolae? Ălea făcute de comuniști pe care s-au făcut ei stăpâni?
    Apărăm școlile cu WC-uri în fundul curții sau pensiile speciale ale lui Iliescu și Băsescu!?
    • +2 (16 voturi)    
      tavarisi (Vineri, 18 septembrie 2020, 11:28)

      Point [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

      ia zi in ruseste ''la revedere si-un praz verde''
    • +8 (24 voturi)    
      Un exemplu (Vineri, 18 septembrie 2020, 12:12)

      Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

      O aparam pe mama ta! Ca si pe orice cetatean si rezident legal de pe teritoriul acestui stat!
    • +14 (28 voturi)    
      Pe Romani (Vineri, 18 septembrie 2020, 12:23)

      Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

      Furati de cei mentionati, mintiti si dezinformati de cei ca tine. Poate o buna intrebare este "tu pe cine aperi?" Pe tatucul cracanat de la mujici?
    • 0 (2 voturi)    
      Aparam toate valorile economiei romanesti (Sâmbătă, 19 septembrie 2020, 17:54)

      salvatore [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

      Renault, Orange, Vodafone, toate bancile, mai putin CEC-ul, Ford, Continental, Draexlmaier, Cez, Enel, Kaufland, Lidl, Carrefour, Auchan etc.
  • -12 (16 voturi)    
    sper ca vor fi si antrenamente serioase cu ele (Vineri, 18 septembrie 2020, 11:11)

    cugetatorul [utilizator]

    nu doar de pastrat pe post bibelou in vreo hala cum e obiceiul pe la noi; avem destule MIGuri rablagite din care pilotul se poate ejecta deasupra
    marii si pe urma sa fie luate la tinta cu rachete Patriot...
  • -1 (13 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Vineri, 18 septembrie 2020, 11:33)

    [anonim]

  • -9 (31 voturi)    
    trolull lui putin (Vineri, 18 septembrie 2020, 11:36)

    idealogul [utilizator]

    Asa ca spectator de pe tusa observ ca pe aici toata lume a e scarbita si ingretosata de tot ce este romanesc: traditii, obiceiuri, credinta. Totul pute a ceapa si provincialism. Toti vor sa plece din tara si sa uite ca au fost romani. Toti admira occidentul, se simt europeni si ii jignesti daca ii faci romani.
    Totusi daca trebuie din saracia noastra sa dam 4 MILIARDE americanilor pe un sistem vechi de vreo 30 de ani ca sa ne aparam wc-ul din fundul curtii, bai frate, cati patrioti sunt pe aici.
    Sincer pute mai tare a ipocrizie decat a ceapa romaneasca.
    • -13 (31 voturi)    
      Redușii care apără „tunul” nu procesează, asta-i. (Vineri, 18 septembrie 2020, 13:14)

      Tayen [utilizator] i-a raspuns lui idealogul

      Ce apărăm noi cu aceste rachete matusalemice? Benzinăriile OMV, averea lui Copos, pensia lui Născase, Iliescu și Băsescu!?
  • -1 (31 voturi)    
    mda, biznis (Vineri, 18 septembrie 2020, 11:37)

    Nevermind [utilizator]

    Platit 4, primit 1 si 3 in urmatorii ani. Ca intre parteneri stategici, banii inainte si offset din parti. Nu e vina americanilor ca avem noi sclavi tradatori de tara la butoane.
    • +4 (16 voturi)    
      Daca nu plateau (Vineri, 18 septembrie 2020, 14:14)

      Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

      Daca nu plateau in avans, se duceau banii pe apa sambetei, iar armata ramanea ca de obicei in ultimii 30 de ani fara nici un echipament nou!
      Oare cand e un moment bun sa cumperi armament de aparare a tarii?? Nu vine niciodata momentul potrivit pt ca armamentul nu e populist! Iar cand populatia ar dori armament pt tara lor, s-ar putea sa fie prea tarziu!
      • 0 (16 voturi)    
        wow... adanca logica (Vineri, 18 septembrie 2020, 15:31)

        Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Urzitoru

        Lasa ca NU s-a negociat, plata in avans cred ca n-o practica americanii nici cu tari de mana a opta, basca le mai asigura si finantare in conditii avantajoase. Incearca doar sa nu platesti ceva livrat de americani.

        Discutia NU este despre armament in sine sau oportunitate acum, desteptule, ci conditiile in care a fost luat. Polonezii si ungurii pot cumpara si negociat plata/pret, inclusiv cu offset. La F16 noi, polonezii au offset record de 160-170%. La patriot au cerut un 50% si obtinut pana acum 5-6%. Noi dam cat se cere si plata in avans, modul nostru de a fi unici si "primii". Atitudine de scalvi tradatori.
  • -11 (23 voturi)    
    Mai bine (Vineri, 18 septembrie 2020, 11:48)

    macg [utilizator]

    mai faceau cativa metri de autostrada cu banii aia
  • -13 (35 voturi)    
    CEI CARE (Vineri, 18 septembrie 2020, 12:04)

    A310 [utilizator]

    sunteti incantati de rachetele Patriot , va doresc sa ramaneti fascinati . Chelului tichie de margaritar ii lipseste . Ataca dracu colonia periferica Romanica
    • +8 (18 voturi)    
      lasa vrajeala (Vineri, 18 septembrie 2020, 15:20)

      c2 [utilizator] i-a raspuns lui A310

      rusnacii nu vor sa plece acasa la ei nici macar din buda darapanata din spatele casei numita Transnistria
  • -2 (18 voturi)    
    uau (Vineri, 18 septembrie 2020, 12:06)

    g01an [utilizator]

    ma confuzeaza pretul, sincer.

    vorbim de foarte mult echipament de la zero, radare, antene si sisteme de comanda si control, generatoare, lansatoare, plus alte jucarii conexe/relevante si putin peste 200 de rachete. toate in 4 miliarde? si din ce am vazut in ultimul deceniu, genul asta de achizitii strategice in NATO vin la pachet cu toate costurile de operare pe durata de exploatare minima si cele pentru pregatirea trupelor si tehnicienilor/maistrilor. in cazul asta probabil ca a fost nevoie si de integrarea sistemelor respective in strategia nationala de aparare AA, alta "distractie".

    surprinzator de ieftin pentru 2020 si considerand capabilitatile interceptorilor respectivi (pentru ca ar trebui sa asigure atat apararea impotriva tintelor aeriene cat si cele balistice, deci din start ma astept sa coste mai mult). pare super oferta. nu ma plang pentru ca aveam nevoie urgenta de asa ceva, dar ma asteptam sa coste mai mult.
  • -8 (32 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Vineri, 18 septembrie 2020, 12:15)

    [anonim]

    • -10 (22 voturi)    
      Corectă prezentarea. (Vineri, 18 septembrie 2020, 13:18)

      Tayen [utilizator] i-a raspuns lui

      Chiar blândă.
    • +10 (24 voturi)    
      Jet! (Vineri, 18 septembrie 2020, 14:22)

      Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui

      1. Niciodata nu va fi un moment bun pt achizitii militare.
      2. Aceasta achizitie a fost demarata in guvernarea PSD cu Fifor la ministerul apararii si inainte sa existe orice vorba de covid!
      Termina cu dezinformarea! Echipamentele astea nu se cumpara ca o sticla de ulei sau un kg de zahar, armamentele in general, dar mai ales astfel de sisteme care sunt extrem de complexe, se fabrica doar pe comanda, ele nu sunt disponibile intr-un depozit si ti le aduce curierul la scara blocului!
      • -4 (16 voturi)    
        Comentariu sters de utilizator (Vineri, 18 septembrie 2020, 15:27)

        [anonim] i-a raspuns lui Urzitoru

  • +16 (36 voturi)    
    Excelent articol (Vineri, 18 septembrie 2020, 12:20)

    Bogdan_100 [utilizator]

    Pentru dezvaluirea trolilor mujici. Fiind panica la cracanel au iesit cu totii la postat.
  • -13 (39 voturi)    
    ce urmeaza sa mai cumparam aiurea? (Vineri, 18 septembrie 2020, 12:36)

    mpx [utilizator]

    thaad? alti bani aruncati pe fereastra
    • +4 (18 voturi)    
      Nu, (Vineri, 18 septembrie 2020, 14:25)

      Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui mpx

      ala l-au adus aliatii pe gratis! :p (se vede ca va incomodeaza!)
      Dar mai construim niste nave militare, poate si cateva submarine ulterior daca faceti figuri!
  • -14 (26 voturi)    
    USHUREL CU ENTUZIASMUL ! (Vineri, 18 septembrie 2020, 13:12)

    dmnt [utilizator]

    ISRAEL a avut sistemul acesta de AA de acum 30 de ani. De atunci a fost timp sa se inventeze contramasuri.......
    E bun, pentru ca pana acum NU AVEAM NIMIC !
    • +10 (22 voturi)    
      Contramasuri (Vineri, 18 septembrie 2020, 14:29)

      Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui dmnt

      Contramasuri existau si in al doilea razboi mondial, cand britanicii impanzeau in aer fasii de staniol ca sa faca un fel de ceata pe radarul nemtilor! Dar asta nu inseamna ca apararea aeriana pe baza de radar nu mai e buna de nimic! Doar si rusii au un sistem a lor antiaerian numit s-400
      Tu cred ca esti in intership la kgb, ca postezi slabut tare!
  • -11 (29 voturi)    
    Nu ! (Vineri, 18 septembrie 2020, 13:16)

    John M. [utilizator]

    Sistemul nu e romanesc...Poate banii platiti pe sistem sunt romanesti.
    Deci, nu sistemul.
    Nu e nicio mandrie nationala ca 4000 de milioane de $ se duc pe niste cutii cu jucarii care sa ne apere de rusi de care nu se poate apara nimeni, nici macar cei care produc Patriot.
    Keep dreaming...
  • -9 (31 voturi)    
    asta inseamnasa dai un "tun"!!! (Vineri, 18 septembrie 2020, 13:54)

    MirceaIo [utilizator]

    sa incasezi 3.5 miliarde euro pt nimic. Cand esti tara vasala asa se intampla. Fie ca esti de partea rusilor, fie de partea americanilor toti vor sa te fure,nu?
    • +4 (20 voturi)    
      Pai de ce nu (Vineri, 18 septembrie 2020, 14:33)

      Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui MirceaIo

      Pai de ce nu ai facut tu studii mai mirciulica, sa fii tu mare inginer si sa dezvolti astfel de sistem pt tara noastra?
      Ce tot vorbesti! Zici ca suntem "tara vasala", dar daca ne-am lasa fara nici o aparare, atunci nu am chiar fi tara vasala? Ideile tale se contrazic!
  • -14 (28 voturi)    
    Bine ca avem rachete de miliarde de euro (Vineri, 18 septembrie 2020, 14:44)

    galeo [utilizator]

    In timp ca sistemul ds sanatate de stat nu are bani pentru decontarea analizelor medicale pentru gravide.

    Bine ca ii imbogatim pe americani cu miliardele alea.
    • +6 (10 voturi)    
      daca n-ar fi "fabricile de troli" (Vineri, 18 septembrie 2020, 21:31)

      gwolf [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      ale stapanilor tai, am avea si bani din sanatate si pt armament.
      te uiti in directia gresita ca de obicei, toate tarile civilizate au armament modern, de descurajare
      • -4 (8 voturi)    
        In toate tarile alea civilizate (Sâmbătă, 19 septembrie 2020, 7:11)

        galeo [utilizator] i-a raspuns lui gwolf

        Nu astepti 3 luni de zile pentru niste analize medicale pentru ca nu are CNAS fonduri.
        Hai sa vedem care sunt prioritatile.
        • +4 (6 voturi)    
          Praleo, in ultimii 9 ani, PSD a condus 8 ani tara. (Sâmbătă, 19 septembrie 2020, 12:28)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui galeo

          Si tu vii si te plangi de prioritati? Spitale ciu-ciu, autostrazi cu taraita, bete in roate la orice achizitie de armament.
          Bani de analize medicale, nula!
          In schimb aplaudai ca foca cand PSD-ul marea salariul minim si pensiile fix din burta si pe credite externe. Acum dute tu, comunicatorul PSD-ului, si spune-le pensionarilor ca din pensia aia marita sa isi plateasca analizele.
          • +1 (3 voturi)    
            Bine Ai Revenit (Sâmbătă, 19 septembrie 2020, 12:45)

            un domn [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

            Ca ne au napadit postacii Ciumei Rosii !
  • +9 (25 voturi)    
    nimic nu este prea scump (Vineri, 18 septembrie 2020, 17:33)

    miculescu-rucar [utilizator]

    cand este vorba de aparare!
    Pagubele facute Romaniei de rusi sunt incomensurabile, indiferent cum s-a numit formatia statala a rusilor: imperiu, uniune, federatie. Au jepcuit Romania cu: teritorii, tezaur, despagubiri de razboi si cea mai mare nenorocire, indoctrinarea catorva generatii de romani cu doctrina ucigase a comunismului si modului de viata si de gandire rusesc-lene, hotie, praduiala, violenta, dispret fata de om si proprietate
    Asa ca apararea Tarii de aceste hoarde de praduitori barbari-da barbari, nu este niciodata scumpa, indiferent de pretul platit!
  • +3 (5 voturi)    
    o fi scump... (Sâmbătă, 19 septembrie 2020, 11:32)

    hanu [utilizator]

    dar sunt sisteme bune. Destul cat sa descurajeze lovituri aeriene conventionale directe. Sistem defensiv, ca tzepii pe arici. Ideal pentru tari pasnice si fara pretentii ofensive, ca Romania. Aviatia in general e mai mult de parada si o gaura neagra financiar vorbind, atunci cand sistemul sol-aer e foarte performant, usor de ascuns si de protejat.
    • 0 (0 voturi)    
      sunt bune rachetele, (Marţi, 22 septembrie 2020, 8:18)

      mongolul [utilizator] i-a raspuns lui hanu

      dar nu poti renunta la aviatie! mai ales la vinatori; sunt utilizati nu doar in apararea spatiului aerian, ci si pe front, pentru apararea trupelor proprii. Rachetele... au limitata posibilitatea de deplasare si actiune. Ideile astea, cu rachetele ce vor elimina aviatia, erau vehiculate in anii '50. Vedem cu ce rezultate.
      • 0 (0 voturi)    
        rachete> aviatie (Marţi, 22 septembrie 2020, 11:07)

        hanu [utilizator] i-a raspuns lui mongolul

        in scopuri defensive. Ce spuneam era nu sa renunti la aviatie, ci sa ai 100% capacitati de a curata un spatiu aerian. Interdictie totala. Asta fiind mai valoros decat o aviatie performanta/ dolar cheltuit.
  • 0 (4 voturi)    
    Nu stiu (Sâmbătă, 19 septembrie 2020, 21:08)

    Mironescu Valeriu [anonim]

    cat de eficiente pot fi. Putin a declarat ca nu-i va putea opri loviturile. Parerea mea este ca aceste achizitii nu au importanta privind eficienta. Ele reprezinta taxa de protectie pe care americanii ne-o impun pentru ca prezenta SUA la noi in tara sa impuna respect Rusiei. Nu e ceva neobisnuit, de ce ne-ar apara gratis. Totusi, polonezii au mai "stors" de la SUA si niste import de tehnologie, asa ar trebui sa facem si noi. Plus ceva contracte de productie in domeniul militar.
    • 0 (2 voturi)    
      Aham (Duminică, 20 septembrie 2020, 20:38)

      Sofis [utilizator] i-a raspuns lui Mironescu Valeriu

      Deci bine ca te iei dupa Putin.

      Polonezii. Da, baieti destepti. Tocmai ca nu pun botul la retorica rusilor, asa cum se intampla la noi, unde Dragnea, Ponta, Iliescu, Nastase se gandesc la apropiere ideologica de Moscova ca sa se salveze de puscarie. Baga retorica aia: ce justitie, ce ieuropa, noi vrem Turcia, Rusia, China.

      Pai d-aia la noi nu s-a putut. Pen`ca hoti.
  • 0 (2 voturi)    
    Bravo! (Marţi, 22 septembrie 2020, 8:14)

    mongolul [utilizator]

    Felicitari!
    (Incet, prea incet, ne despartim de tehnica militara sovietica si cumparam armament NATO.)
    Pe cand colaborari cu industria de profil romaneasca? Mai exista fabrica de rachete de la Ploiesti?


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by