MApN a transmis către Avioane Craiova S.A. invitația de participare la procedura de atribuire prin negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare, organizată în vederea atribuirii contractului de furnizare a produsului „Revitalizarea și modernizarea a 10 aeronave IAR-99 Standard din dotarea Ministerului Apărării Naționale în configurația IAR-99 SM”. Modernizarea prevede transformarea aeronavelor în avioane școală și de antrenament pentru piloții care vor zbura pe F-16.

IAR 99 SoimFoto: Cer Senin

Programul de revitalizare și modernizare a 10 avioane IAR-99 Standard din dotarea Forțelor Aeriene Române la varianta IAR-99 SM (Standard Modernizat) are ca obiectiv realizarea capabilității aeriene de școală și antrenament pentru pregătirea avansată a piloților în vederea trecerii la zborul pe aeronavele F-16 operate de aviația militară română, precum și menținerea capabilității aeriene de sprijin aerian apropiat și intervenția împotriva țintelor aeriene de viteză mică, transmite MApN

„Prin transmiterea invitației de participare MApN a îndeplinit primul pas din procedura legală aplicabilă în această situație, urmând ca uzina craioveană să prezinte o ofertă care să îndeplinească cerințele stabilite de Forțele Aeriene pentru noua capabilitate aeriană. Revitalizarea și modernizarea efectivă a aeronavelor va fi realizată, în situația îndeplinirii condițiilor legale pentru încheierea contractului de atribuire, în perioada 2020-2024”, anunță Armata.

Prima dată când a fost anunțat public acest plan de modernizare a zece aeronave IAR-99 a fost în luna februarie, când premierul Orban și reprezentanți ai Armatei și ai Ministerului Economiei au vizitat fabrica din Craiova. Potrivit sindicaliştilor de la Avioane Craiova, aproximativ 100 de milioane de euro ar urma să aloce statul român pentru modernizarea celor 10 aparate de zbor.

Noul plan vine după ce în ultimul an a eșuat demararea unui program de peste 124 de milioane de euro de a moderniza toate aeronavele IAR-99 la standardul „Super Șoim” - la nivelul Armatei există 10 aeronave școală IAR-99 Standard (în configuraţia de bază, clasică de la nivelul anului 1989) şi 11 aeronave IAR-99 Şoim (modernizate cu sistem de avionică la nivelul anului 1996, folosite pentru a facilita instruirea pe aeronavele MiG-21 LanceR).

În acel program tot Avioane Craiova a fost desemnat să se ocupe de modernizare, însă a fost stârnită o controversă atunci când compania românească a selectat un partener american în dauna producătorului de F-16 Lockheed Martin sau compania israeliană Elbit care a mai participat cu succes în trecut la programele de modernizare a aeronavelor românești.

Partenerul american selectat atunci de Avioane Craiova o companie care apărea în CV-ului directorului de atunci.