Corespondență din Kiev

Oficiali ucraineni despre Transnistria: "E un pericol. Nimeni nu știe ce planuri are Putin. Ar putea folosi trupele să atace Ucraina"

de Victor Cozmai, Vlad Barză     HotNews.ro
Marţi, 2 iulie 2019, 8:33 Actualitate | Defense


Exercitiu militar rusesc in Transnistria
Foto: Captura YouTube
Rusia ar dori să vadă Ucraina federalizată, iar din acest motiv rezolvarea situației din Transnistria prin retragerea trupelor rusești și păstrarea Moldovei ca stat unificat este importantă pentru autoritățile de la Kiev, au declarat oficiali ucraineni într-o discuție cu jurnaliști români. Trupele rusești și munițiile stocate în Transnistria țin pe jar Ucraina, care are mobilizate trupe de-a lungul graniței cu Moldova, iar oficialii nu se tem să vorbească despre un potențial atac al Rusiei din acea zonă. În plus, oficialii ucraineni cred ca acțiunile Rusiei în Crimea pun în pericol întreaga regiune pentru că Rusia reactivează situri nucleare în Crimeea şi au fost deja depistate "activităţi suspicioase".

"Rusia ar dori să vadă Ucraina federalizată, lucru pe care noi nu ni-l dorim. E important pentru noi ca Moldova să fie unificată, nu federalizată", a declarat la Kiev, într-o discuție cu jurnaliști români, Viktor Kryzhanivskyi, reprezentantul special ucrainean pentru rezolvarea problemei transnistrene.

Oficialul ucrainean spune că țara sa susține Moldova peste tot și oriunde se ridică problema retragerii trupelor rusești staționate pe teritoriu său.

"Pentru noi această zonă este extrem de importantă din punct de vedere al securității. Nimeni nu știe câți militari sau ce și câtă muniție are Rusia acolo pentru ca nu permit observatori externi", a spus Kryzhanivskyi.

Din acest motiv, susține oficialul, și Ucraina are o prezență militară sporită la granița cu Moldova.

"E un pericol pentru Ucraina. Oamenii nu se simt în siguranță. Nimeni nu știe ce planuri are Putin pentru trupele de acolo pe viitor. Le-ar putea folosi împotriva Ucrainei", e de părere reprezentantul special ucrainean pentru rezolvarea problemei transnistrene.

La rândul său, ministrul adjunct pentru afaceri externe, Iehor Bozhok, crede că, deși vorbim de un conflict înghețat de zeci de ani, nu se aplică vorba "timpul vindecă orice", iar Ucraina consideră prezenţa Rusiei în Transnistria ca fiind o amenințare şi mereu nivelul de securitate este sporit la graniţă, iar vigilența este la un nivel crescut.

Marele pericol, spune Bozhok, este reinstaurarea dominației ruse în Moldova şi acest lucru ar fi un pericol şi pentru Romānia, dar şi pentru Ucraina, fiindcā Moldova trebuie să-şi păstreze drumul european.

În plus, acțiunile Rusiei în Crimeea pun în întreaga regiune, iar Bozhok califică intervenția rusă în Crimeea ca fiind "brutală şi spune că uriaşul pericol este că Rusia reactivează sit-uri nucleare în Crimeea şi au fost deja depistate "activităţi suspicioase".

"Ruşii au transformat Crimeea într-o fortăreațā pentru a putea controla regiunea Mării Negre şi dincolo de ea şi nu ascund asta. De ce spun că acţiunile Rusiei sunt un pericol pentru regiune şi pentru NATO? Pentru că se observă o sporire a forțelor militare în Crimeea ocupată şi nu doar la cele terestre, ci şi la cele navale şi la prezența sporită a aviației, cu bombardiere şi avioane de luptă", susține ministrul adjunct pentru afaceri externe de la Kiev.

Bozhok susține că Rusia se folosește din Crimeea de sisteme de rachete prin care să controleze spațiul aerian pe raze de 600 de kilometri în regiune, în Moscova folosește in Marea Neagră din ce în ce mai multe submarine și dispozitive capabile să transporte arme nucleare.

Bozhok spune că Rusia a obținut, ocupând Crimeea, un reactor nuclear şi un depozit cu materiale nucleare moştenite de la fosta URSS.

"Când controlam teritoriul noi garantam comunităţii internaţionale că aceate unităţi nucleare vor fi inactive sau chiar închise. Dar acum nu avem cum să mai facem asta. Mai mult, Kremlinul pretinde că are dreptul să reia activitățile nucleare şi să disloce armele nucleare, considerãnd că peninsula le aparține. Câteva situri au fost deja dezactivate şi jurnaliştii au putut asista la activități suspicioase", a spus Bozhok.

---
Republica Sovietică Socialistă Moldovenească Transnistreană” (RSSMT) a fost proclamată pe 2 septembrie 1990. Ca regiune, Transnistria are circa 4.000 kmp şi aproape 500.000 de locuitori, fiind o entitate poltică autoproclamată ca republică de separatiştii care au fost ajutaţi de Armata a 14-a rusă. Graniţa Ucrainei cu Transnistria are 405 km lungime, dar trebuie precizat că, dat fiind că Ucraina nu recunoaşte republica separatistă, oficialii ucraineni insistă pe faptul că este vorba de granița dintre Ucraina şi Moldova.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















80500 vizualizari

  • +4 (16 voturi)    
    Cracanatul vrea sa iasa ca Prostul (Marţi, 2 iulie 2019, 8:40)

    un domn [utilizator]

    Din Europa
    • -5 (9 voturi)    
      Transnistria, pamant romanesc! (Marţi, 2 iulie 2019, 13:22)

      Miky60 [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      Transnistria de la Nistru pana la Bug a fost pamant romanesc in al doilea razboi mondial cat am avut conducerea lui Antonescu si ne-a fost furat de catre rusi la terminarea razboiului!
  • -1 (23 voturi)    
    Pentru români, Ucraina-i la fel de periculoasă (Marţi, 2 iulie 2019, 8:51)

    prec [utilizator]

    ca Rusia. Ciolovecii sunt la fel de dăunători ca mujicii. Pentru noi, o Ucraină federală este mai utilă decît una unită și puternică. Să nu uităm că avem destule județe la ei, prea multe.
    • -1 (19 voturi)    
      . (Marţi, 2 iulie 2019, 10:51)

      albastru de Romania [utilizator] i-a raspuns lui prec

      scrie troll pe tine.
    • +2 (10 voturi)    
      vorbesti aiurea (Marţi, 2 iulie 2019, 11:47)

      Toreador [utilizator] i-a raspuns lui prec

      periculoasa nu e deloc ... sunt terminati .... ca este la fel de mizera in gandire ca patria muma Rusia asta e altceva.... ca isi bat joc de etnicii romani e altceva .... dar periculoasa nu mai e de mult tare ... sunt vai mama lor....
      • -4 (8 voturi)    
        Faraoane, mai cugetă. (Marţi, 2 iulie 2019, 13:39)

        prec [utilizator] i-a raspuns lui Toreador

        Sunt mai terminați ca noi? Nu prea cred.
        • +1 (1 vot)    
          sef (Miercuri, 3 iulie 2019, 15:01)

          Toreador [utilizator] i-a raspuns lui prec

          noi suntem NATO .... si cu asta basta .... nici Ukraina, nici Rusia si nici mama RUSIE nu au tupeu sa dea in noi .... inca o data ... Ukraina sunt terminati .... nu au putere nici sa urineze in centru.
  • +14 (16 voturi)    
    solutie (Marţi, 2 iulie 2019, 10:55)

    sile1 [utilizator]

    O rezolvare corecta ar fi ca Ucraina sa dea inapoi Moldovei teritoriile anexate ei pe vremea sovieticilor.

    Odata reintregit teritoriul stramosesc al Moldovei aceasta sa renunte la Transnistria ( care nu a fost niciodata l Moldovei ).

    E singura varianta logica...dar o fi si posibila ?.
    Ma tem ca nu.

    De aceea o sa asistam in continuare la o propaganda desantata din toate directiile care nu va face altceva decat sa invenineze relatiile dintre tarile din zona !
    • +4 (10 voturi)    
      subscriu (Marţi, 2 iulie 2019, 12:12)

      nicoR [utilizator] i-a raspuns lui sile1

      toata chestia cu ucraina nu a fost decat o schema cia de acaparat teritoriu langa rusia, ca sa-si puna radarele mai aproape. apoi sa puna mana de eventuale ceva secrete, poe agenti care vorbesc perfect ruseste, etc iar in final ca vehicul de destabilizare cand se apasa pe buton: vezi chestia cu mh17, chsetia cu skripalii, cu navele alea, etc la ce nu s-au asteptat ca rusii sa aiba si ei un plan a fost crimeea, care ar fi fost un perfect bastion amerloc, cu donbas, cu pasapoartele, etc
      - lasand la o parte politica washtonului cu rusii si revenind la ale noastre, da, sa dea inapoi TOATE teritoriile de la ww2 (Bucovina, judetele din sud cu gagauzii, pe care pot sa sa-i ia pe toti), sa astupe bastroe si apoi mai vedem ...
      • -3 (7 voturi)    
        Și un buchet de crizanteme n-ai vrea? (Marţi, 2 iulie 2019, 13:41)

        prec [utilizator] i-a raspuns lui nicoR

        Și despăgubiri ceva?
    • -3 (11 voturi)    
      Problema nu e chiar așa de simplu de rezolvat (Marţi, 2 iulie 2019, 12:59)

      trotuar [utilizator] i-a raspuns lui sile1

      Dacă vrei să revizuiești granițele ce perioadă din timp folosești ca referință?
      Înainte de primul război mondia, după el, inainte de al doilea război, după el?
      Fiecare țară își va alege propria dată din istorie când țara lor a fost mai mare iar conflictele vor fi veșnice.

      Mai spunea cineva mai sus că ar fi bună federalizarea Ucrainei că ne-ar sta mai mai bine cu o Ucraină slabă. Greșit cel mai bine ne-ar sta cu vecini puternici stabili și preferabil în UE.

      Asta e de fapt marea problemă a Rusiei să vadă poporul rus că fostele colonii sovietice o duc mai bine decât Rusia. Până și cele mai sărace țări din UE (incluzând România) au economie comparabilă dacă nu mai mare decât a Rusiei care deși are ditamai teritoriul și resurse de nu știu ce-i cu ei sunt conduși așa de prost încât majoritatea banilor care-i produc vin din vânzările de gaze și petrol (asemănător cu țările arabe).

      De asta tot încearcă să dezbine UE și să sperie poporul cu vezi că vin homosexualii peste noi, vin musulmanii și aruncă tot în aer și să arate cu degetul în afara țării să nu începă poporul să se întrebe dacă totul e așa de frumos la noi iar la ei așa de rău noi de ce suntem săraci iar oligarhii își cumpără iahturi și palate la Londra în timp ce noi mergem cu mașini la mâna a doua.
      • 0 (10 voturi)    
        Un vecin puternic înseamnă un potențial (Marţi, 2 iulie 2019, 13:46)

        prec [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

        dușman puternic. Dacă ai fi citit ceva din istorie, ai fi băgat de seamă că țările mai puternice au luat de la cele mai slabe. Întotdeauna. Iar în zilele noastre nici nu trebuie să-ți mai cucerească teritoriul. Îl dai tu. Parcelă cu parcelă. Vezi Rrromânistanul.
  • +9 (9 voturi)    
    Da bravo ma (Marţi, 2 iulie 2019, 11:33)

    EuInsumi [utilizator]

    Transnistria nu s-a făcut cu concursul vostru? Sunteți primii vinovați
  • +11 (11 voturi)    
    Pamant Romanesc (Marţi, 2 iulie 2019, 11:55)

    Blue_James [utilizator]

    De la tinutul Hertei, Cernauti, pana la gurie Dunarii, Insula Serpilor, UCraina a furat la greu pamantul romanesc, nu ar trebui nici ajutati, nici compatimiti, sunt o creatie artificiala a tovarasului Stalin, Urcaina ca stat este doar ducatul de Kiev, restul este rapt si falsificare de istorie.
    • +3 (7 voturi)    
      subscriu (Marţi, 2 iulie 2019, 12:50)

      nicoR [utilizator] i-a raspuns lui Blue_James

      cu totul. "democratia" instalata dupa ce a fost in 2014 nu are nimic de a face cu democratia. populatia e mai saraca, mai pe duxa si in final vaca de muls ..
  • +7 (9 voturi)    
    Sa nu uităm! (Marţi, 2 iulie 2019, 12:57)

    doar_un_mesaj [utilizator]

    În 1992 voluntarii ruși și ucraineni au ucis cot la cot moldoveni la Nistru.
  • +4 (6 voturi)    
    Oare cine a permis Rusiei (Marţi, 2 iulie 2019, 13:17)

    Adri4n [utilizator]

    rotatiei trupelor in Transnistria vreme de vreo 2 decenii? Transnistria n-are granita cu Rusia, nici deaschidere la vreo mare sau ocean, deci prin ce tara au trecut trupele? (hint: nu Romania)
  • 0 (2 voturi)    
    Infrastructura Ucrainei nu este de (Miercuri, 3 iulie 2019, 0:52)

    Namaste [utilizator]

    Uniunea Europeana, nici a Romaniei sau a Moldovei...
    In rest, "vse bude dobre!"(totul va fi bine!)


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by