​FOTO Airbus reintră în competiția elicopterelor pentru Armată: Ce model de atac propune pe lângă multirolul H215M produs în fabrica deschisă la Brașov

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Vineri, 22 martie 2019, 8:17 Actualitate | Defense


Airbus H145M
Foto: Airbus
Producătorul european Airbus, care a deschis încă din 2016 o fabrică la Ghimbav lângă Brașov, a primit o cerere de informații de la Armata română pentru elicoptere de atac și multirol, un program pentru care se poartă negocieri și cu alte companii din domeniu de câțiva ani. Cererea Armatei vizează 24 de elicoptere de atac și 21 de elicoptere multirol, inclusiv pentru forțele navale, iar Airbus propune, pe lângă elicopterul H215M pe care ar vrea să-l producă la fabrica din Brașov, un nou model: H145M, un elicopter de atac ușor, lansat abia de câțiva ani, dar care deja a fost cumpărat de țările vecine precum Ungaria și Serbia. Concurența? Bell cu elicopterele Ah-1Z Viper și UH-1Y Venom și Sikorsky cu celebrul Blackhawk.

Oficiali ai Airbus au precizat, într-o întâlnire cu presa de la București, că la finele lui 2018 au primit din partea MApN o cerere de informații pentru elicoptere de atac și multirol și vor să pună pe masa României o nouă ofertă: elicopterul multirol H215M produs la Ghimbav împreună cu IAR Brașov și modelul de elicopter de atac H145M care, în funcție de negocierile purtate cu oficialii români, ar putea și el să fie produs în țară.

Cererea de informații către Airbus din partea MApN s-a referit la 21 de elicoptere de atac și 24 de elicoptere multirol, inclusiv elicoptere navalizate și specializate pentru lupta submarin pentru Forțele Navale, au declarat reprezentanții Airbus.

Modelul H145M este un elicopter ușor, destinat unei game variate de misiuni, inclusiv de atac, și beneficiază de echiparea HForce de la Airbus care îi permite să opereze atât diverse tipuri de muniție balistică (mitraliere, tunuri, rachete nedirijate), precum și muniție dirijată (rachete aer-sol sau aer-aer).

Modelul H145M este varianta militarizată a modelului civil H145 și a devenit operațional relativ recent, în 2015. De atunci, modelul H145M a fost deja achiziționat de țările vecine României (Serbia - 9, Ungaria - 20), dar și de Germania (15).



Oficialii Airbus au precizat că marele avantaj al ofertei ar fi versatilitatea celor două aparate și costul mult mai redus față de competitori, atât cât privește aparatele de zbor, cât și al mentenanței și operării elicopterelor.

Reprezentanții Airbus au mai precizat că, deocamdată, oferta care va fi propusă MApN se referă la elicoptere ca platforme, iar configurația fiecăruia precum și timpul de arme folosite vor face obiectul discuțiilor viitoare.

În funcție de cerințele Armatei, reprezentanții Airbus au precizat că pe elicopterul de atac pot fi operaționalizate și rachete anti-tanc Spike (pe care România le deține) sau alte tipuri de rachete, inclusiv anti-aer precum rachetele AIM-9 Sidewinder fiolosite pe avioanele F-16, însă această operaționalizare de diverse tipuri de muniție va avea un cost suplimentar.

Totodată, sistemul HForce care ofera practic modelului H145M veleități de atac ar putea fi adaptat, la cerere, și pe modelul H215M - propus și el Armatei române.




---

Elicopterul H145M - Specificații:

Greutate: 3.800 Kg Maximum Take-off weight (MTOW) / 1.905 Kg (useful load)

Motoare: 2 X Safran Arriel 2E Turboshaft

Echipaj: 1 pilot + 11 pasageri / 2 piloți + 10 pasageri (diferite configurații)

Viteză maximă: 264 km/h

Viteză de croazieră: 240 km/h

Rază de acțiune: 638 Km

Autonomie: 3h32m

Plafon de zbor: 6.096 metri

Armament:
- două puncte de acroșaj pentru armament balistic (mitralieră - 12,7mm, tun - 20mm, rachete nedirijate) sau rachete ghidate (aer-sol și aer-aer)
- Sistem Electro-Optic (care permite și lupta pe timp de noapte)
- Poate fi echipat cu una sau două mitraliere laterale de calibru 7,62mm, precum și cu sisteme de rapel

Apărare:
- Protecție antibalistică pentru cocpit și cabină
- Senzori de detecție rachete
- Dispensere de contramăsuri

INFOGRAFIC - Airbus H145M - Click pentru a deschide inforgraficul la dimensiunea maximă într-un tab separat


Foto - Modelul Airbus H215M care ar putea fi construit în fabrica de la Brașov:





Competiția pentru elicoptere: Ce modele oferă BELL și cu ce elicopter ar putea intra Sikorsky în cursă

România analizează deja de câțiva ani posibilitatea achiziționării de noi elicoptere pentru Armată, o achiziție care s-ar putea ridica la 1-2 miliarde de euro.

Airbus, care colaborează de peste 40 de ani cu IAR Brașov, a deschis în 2016 la fabrica de la Ghimbav o linie de asamblare și mentenanță pentru elicoptere și propunea modelul H215M pentru Armată, un elicopter multirol. Ulterior însă, planurile autorităților au fost să achiziționeze și elicoptere de atac pentru forțele terestre, astfel încât oferta Airbus nu acoperea și această cerință.

În pole position până nu demult au fost americanii de la Bell pentru achiziționarea de elicoptere de atac AH-1Z Viper și multirol UH-1Y Venom, elicoptere ce ar trebui asamblate tot la IAR Brașov.

Cele două tipuri de elicoptere pot opera în tandem și împart 85% din piese: AH-1Z „Viper”, elicopter de atac, și UH-1Y „Venom”, un elicopter utilitar, dar înarmat.

„În momentul de față Marina SUA e singura care folosește ambele platforme împreună. România e prima țară care a cerut să facă la fel”, declara într-un pentru HotNews.ro, Mitch Snyder, CEO-ul companiei americane.

Bell a semnat cu IAR Brașov chiar și un memorandum, a făcut un studiu de tranziție pentru a putea asambla elicopterele în țară, iar oficiali ai Armatei au făcut chiar și o vizită în SUA pentru a afla mai multe despre cele două elicoptere.

Foto - Elicopterele AH-1Z VIper și UH-1Y Venom



În urmă cu un an, și americanii de la Sikorsky. companie deținută de Lockheed Martin, se anunțau interesați să ofere României elicoptere Blackhawk, inclusiv modele de atac, și punea pe masă un parteneriat cu Romaero Băneasa. Aici, detalii.

Elicopterul, deși nu e unul specializat pe atac, este privit ca un model „all-in-one”, pentru toate tipurile de misiune. Deși ar fi vorba de o achiziție majoră, aparatele nu ar urma să fie construite în România. În schimb, compania americană propune deschiderea la Romaero, în București, a unui centru european pentru personalizarea, modernizarea, reparația și întreținerea elicopterelor, nu doar ale României, cât și ale altor aliați de pe continent,.

Foto: Elicopterul Blackhawk



Citește și:


Citeste mai multe despre   
















29201 vizualizari

  • +11 (21 voturi)    
    cand FR va oferi RO garantiile de securitate ... (Vineri, 22 martie 2019, 8:27)

    demaGOGU [utilizator]

    ...pe care le ofera USA, va putea spera la furnituri militare lucrative: pana atunci, grosul contractelor de inzestrare a armatei va trece oceanul. Atlantic.

    c'asa'i in tenis.
  • +8 (10 voturi)    
    Orice investitie in Romania e binevenita (Vineri, 22 martie 2019, 10:30)

    animatron [utilizator]

    Foarte bine ca exista competitie de oferte pt Armata romana, vom avea de unde alege.

    E si mai bine ca ni se propune fabricarea in Romania a unora dintre elicoptere, inseamna locuri de munca, transferuri de tehnologie si eventuale exporturi.

    Sper ca Romania sa aleaga nu numai dupa criteriul financiar al achizitiei si mentenantei, ca degeaba platesti ieftin daca nu ai in spate un aliat 100% sigur.

    Fiabilitate dovedita pe campul de lupta si sustinere totala din partea aliatului de la care vom cumpara.
    Mi se pare ca doar USA se incadreaza la ambele criterii.
    Mai ales ca am fi singurii in afara de infanteria marina americana ce am avea in dotare niste elicoptere ultramoderne.

    Franta e revoltata ca multe state europene cumpara de la americani echipamentele militare, dar nici nu ofera garantiile de securitate pe care le ofera USA.

    Intr-o Europa unita ideala toti aliatii nostri ne-ar proteja in caz de conflict cu Rusia.
    In realitatea asta fara iluzii, pur si simplu nu poti avea incredere ca guvernele francez, german sau italian nu ar prefera sa faca intelegeri secrete cu Putin impotriva intereselor Romaniei si a tarilor din Est.

    Avem deja exemplul dnei cancelar Merkel, foarte preocupata sa bage bani in bugetul Rusiei putiniste cu importuri masive de gaz, fara sa-i pese de interesele aliatilor ei din estul Europei.

    Acum cativa ani au trebuit presiuni imense asupra Frantei pt ca guvernul ei progresist (partidul socialist si aliatii sai ecologisti si comunisti) sa nu livreze Rusiei nave militare ultramoderne pt M.Neagra si asta in plina invazie a Crimeei.

    Actualul guvern al Italiei e foarte determinat sa lucreze pt "ridicarea sanctiunilor contra Rusiei", e declaratie oficiala. Si tocmai s-a pupat apasat cu China pt niste contracte comerciale.

    Deocamdata, tarile din spatele Airbus nu sunt aliati 100% siguri in caz de conflict cu Rusia.
  • -1 (3 voturi)    
    americanul (Vineri, 22 martie 2019, 10:32)

    yyyxxx1981 [utilizator]

    de la Bell e mai bun dar daca costurile de achizitie/operare sunt uriase atunci rezulta elicoptere usoare vs nici un elicopter sau prea putine ca sa conteze. Elicopterele astea micute pot hartui foarte bine formatiile inamice. Apar de langa copaci trag cateva rachete, aterizeaza intr-o poiana etc.
  • -1 (3 voturi)    
    intrebare (Vineri, 22 martie 2019, 10:51)

    ardeleanu_ion123 [utilizator]

    de ce nu imi aprobati comentariul? este la subiect, informatiile sunt certificate, limbajul este decent! daca nu mi=-l aprobati este ultima oara cand mai intru aici!!!!!!
  • +5 (9 voturi)    
    prostie (Vineri, 22 martie 2019, 10:59)

    CrisanLucian [anonim]

    nu cred ca se poate compara microbuzul ala zburator de la airbus cu modele AH americane...este penibil sa compari chestia aia greoaie si cu design din anii 70 cu Ah dovedite in lupte reale
  • -3 (5 voturi)    
    rachete sol-aer ? (Vineri, 22 martie 2019, 11:00)

    andreiu [utilizator]

    Nu inteleg ce cauta rachete sol-aer pe un elicopter...
    Le trage de la sol ? :)
    • +1 (1 vot)    
      poate folosii de exemplu stinger (Vineri, 22 martie 2019, 11:46)

      yyyxxx1981 [utilizator] i-a raspuns lui andreiu

      pentru a angaja elcoptere inamice/drone. Apashe de exemplu are de mult integrat stinger. Tiger are integrat Mistral etc...
  • 0 (2 voturi)    
    par ok (Vineri, 22 martie 2019, 12:34)

    jescu [utilizator]

    La prima vedere pare ceva mai micut si mai ieftin decat altele, cam ce ne-am permite si noi. Probabil ca nu se compara cu cele americane, extrablindate, si cu multe sisteme de backup, dar probabil ca si preturile/costurile de exploatare sunt mai mici. Nici n-ar strica sa dam un semnal si europei ca inca mai facem parte din ea. Daca tot cumparam de la turci si de la altii ce sa inteleaga si europa despre noi. N-ar strica putina solidaritate intr-un moment greu pentru UE.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version