'Atapuerca - emoţia unei descoperiri ştiinţifice' este tema unei conferinţe, susţinute, miercuri 25 mai, ora 11.00, de prof. univ. Jose Miguel Carretero Diaz de la Universitatea din Burgos, Spania, în Sala Mihai Viteazu a Muzeului Naţional de Istorie al României (MNIR).

Site AtapuercaFoto: Institutul Cervantes Bucuresti

Sierra de Atapuerca reprezinta un exceptional ansamblu de zacaminte arheologice si paleontologice, care constituie o adevarata comoara stiintifica. În Sierra din Burgos a ramas înscrisa, ca-ntr-o carte, istoria evolutiei omului de-a lungul ultimului milion de ani si poate si mai mult. În aceasta parte din Burgos pot fi studiate schimbarile produse în ultimul milion de ani în ce priveste clima, ecosistemele, activitatile si tehnologiile umane si, în sfarsit, în ce priveste însesi fiintele omenesti. Aici au fost descoperite fosilele umane cele mai vechi din Europa si odata cu ele a fost denumita o noua specie. A fost descoperit cel mai vechi caz de canibalism si cel mai vechi obicei funerar. Aceste caracteristici dau siturilor o valoare exceptionala care le face universale, fiind considerate printre cele mai importante din lume pentru studierea evolutiei umane în ultimul milion de ani.

Totusi, departe de a fi epuizate, siturile de la Sierra înca rezerva pentru viitor o parte consistenta din documentatia lor arheologica si paleontologica. Atapuerca este, fara îndoiala, un izvor de cunoastere pentru secolul XXI, si, desi pastreaza vestigii ale unui trecut îndepartat, mesajul pe care-l poarta va fi dezlegat de oamenii zilei de mâine.

Jose Miguel Carretero Diaz face parte din echipa de cercetători de la Sierra de Atapuerca încă din anul în care a absolvit studiile universitare de Biologie, în 1986. Este doctor în Biologie al Universităţii Complutense din Madrid din 1994 şi a urmat studii postdoctorale la Universitatea Berkeley din California.

Are o vastă experienţă de teren, acumulată în ani de săpături în siturile de la Sierra de Atapuerca, mai ales la Sima de los Huesos, de unde a fost scoasă la lumină o colecţie de fosile umane veche de 500.000 de ani.

În prezent, Jose Miguel Carretero Diaz este profesor de Paleontologie la Universitatea din Burgos şi director al Laboratorului de Evoluţie Umană de la aceeaşi universitate, calitate în care îşi continuă cercetările şi proiectele legate de popularizarea cunoştinţelor despre evoluţia umană.

Potrivit comunicatului Institutului Cervantes din Bucuresti, evenimentul este organizat de institutie impreuna cu Muzeului Naţional de Istorie al României (MNIR) cu sprijinul Fundaţiei Atapuerca şi în colaborare cu Institutul de Arheologie 'Vasile Pârvan'.