Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti (MNAC) gazduieste expoziţia de fotografie „Biblioteca scufundată” a artistei Ileana Florescu. Expoziţia aflata sub îngrijirea curatorului Diego Mormorio va fi vernisata miercuri, 25 august la ora 18,30, la Sala Dalles, şi va ramane deschisa pana in data de 17 septembrie. Fotografiile artistei Ileana Florescu invita la meditatie asupra destinului cărţii din hârtie în epoca digitală.

După succesul „Sintezei umane”, expoziţie prezentată la Roma la Galeria Studioului de Artă Contemporană Pino Casagrande în mai 2009, Ileana Florescu şi-a îmbogăţit seria de cărţi cu fotografii inedite, printre care unele concepute special pentru publicul român. Acum există 180 de fotografii încredinţate curenţilor marini cu „conştiinţa cazualităţii”, după cum explică doamna Florescu însăşi (texte universale de la clasice la contemporane, de la literatura sacră la cea profană). Printre acestea se remarcă unii autori a căror alegere este cu totul altfel decât întâmplătoare: Mihai Eminescu, Mircea Eliade şi Gheorghe Leahu, care sunt martori ai culturii române dar şi ai distrugerii unei părţi a oraşului Bucureşti în perioada lui Ceauşescu, sintetizate în imaginile din seria Bucureştiul Dispărut, unde pe pagini apare un fond închis şi tulbure.

Curatorul Diego Mormorio apreciază: „Pare că există o misterioasă şi miraculoasă legătură între cuvintele cărţilor aruncate în apă şi coloristica fiecărei fotografii în parte întrucât se potrivesc perfect conţinutului cărţii lăsate să cadă în apă. De fapt, nu a fost o întâmplare, ci autoarea a căutat o formă anume. Adică, pentru fiecare carte şi pentru fiecare frază pe care o avea în minte, a căutat să regăsească în apă o formă potrivită.”

Titlul expoziţiei, Biblioteca scufundată, este împrumutat dintr-o intervenţie a lui Sergio Bertelli despre inundaţia din Florenţa din 1966 în cartea-catalog Sinteza umană.

Istoricul citează indirect faimosul preludiu scris de compozitorul francez Debussy, La Cathédrale engloutie (Catedrala scufundată). Piesa se bazează pe o legendă bretonă care l-a şi inspirat. Conform legendei, din cauza răutăţii oamenilor, un val gigant a scufundat întregul oraş Ys şi, în dimineţile senine când apa era liniştită, se puteau auzi clopotele catedralei bătând.

Mihai Oroveanu, directorul MNAC, consideră că: „Seria de fotografii propuse de Ileana Florescu pentru prima sa expoziţie la Bucureşti va fi, fără doar şi poate, o oportunitate pentru interesante comentarii. Fotografiile ei ating un obiect care a ajuns să fie privit cu indiferenţă de mulţi dintre reprezentanţii speciei umane, dar care rămâne pentru alţii extrem de preţios, în aşa măsură încât o astfel de atingere este aproape un sacrilegiu.”

Pe lângă multele semne de întrebare pe care doamna Florescu ne face să ni le punem, nu în ultimul rând se află cel referitor la destinul cărţii din hârtie în epoca digitală, pe lângă simbolistica apei marine – distrugătoare sau purificatoare? Autoarea sugerează indirect că ar trebui poate să ne odihnim mintea „şi să admirăm – după cum recomandă chiar Mihai Oroveanu – „compoziţiile abstracte, configuraţii de o neliniştitoare diversitate în care fondul şi forma sunt pe punctul de a se contopi, nisipuri mişcătoare, lumini razante iscusit manevrate, care scot anecdota din timp şi spaţiu.”

Frumuseţea sugestivă a fotografiilor Ilenei Florescu l-a inspirat pe compozitorul Franco Piersanti, într-o scurtă piesă muzicală inedită, Murmură glasul mării, executată în avanpremieră la Roma, Italia, la Academia Română, pe 22 octombrie 2009, cu ocazia prezentării cărţii Sinteza umană.

Catalogul Bibliotecii scufundate este prefaţat de Mihai Oroveanu şi adună o selecţie de imagini semnificative ale expoziţiei, însoţite de cele mai relevante comentarii publicate cu ocazia L’umana sintesi, care demonstrează cât de subiective pot fi interpretările.

Pe lângă imaginile fotografice, 4 casete vor adăposti tot atâtea cărţi-sculptură, cărţi salvate de curenţii marini, uscate şi expuse în noua lor formă ca şi cum ar fi relicve ale unei epoci preistorice, în timp ce o înregistrare video a fotografului Ottavio Celestino, “IF”, ne va povesti drumul fotografiei de la conceperea imaginilor la realizarea lor finală.

În a doua jumătate a lunii septembrie 2010, 16 serii de fotografii, compuse fiecare din trei cadre, vor fi expuse la Biblioteca Centrală Universitară din Bucureşti, sub îngrijirea Alexandrei Crăciun.

Expozitia de fotografie „Biblioteca scufundată” este deschisa cu sprijinul Enel România, sub patronajul Ambasadei Italiei la Bucureşti.