Am pus în sfârşit piciorul la Bookfest şi, numai bine, ieri am stat aproape toată ziua acolo. Presupunerea cu care plecasem de acasă era corectă: târgul e aproape tras la indigo după cel de anul trecut. Cifrele de anul acesta sunt: 13.700 mp ca suprafaţă, 150 de standuri, peste 25.000 de titluri de cărţi. Patru concerte şi unsprezece filme de la TIFF, pe lista evenimentelor speciale.

Impresii din târg

  • Păstrarea vechii dispuneri a standurilor poate să nu fie, în sine, un lucru rău. Îţi găseşti mai uşor drumul printre lansări şi edituri. Organizatorii au deschis şi câteva puncte de informare, de unde poţi obţine hărţi şi pliante cu programul evenimentelor. Deşi târgul e un labirint ce acoperă cinci pavilioane expoziţionale, cu unele culoare înguste predispuse la blocaj, nu e prea uşor să te rătăceşti.
  • În exterior: terase scumpe cu bere şi mici, vag populate. În interior, pavilionele 15 şi 16, zonele A şi B: coridoare largi, standuri „de lux”, aerisite şi mari, rafturi care-ţi iau ochii. În interior, pavilioanele 16 şi 17, zonele C şi D: aici e un fel de clasa a doua, cu o dispunere gen „tarabe la piaţă” şi standuri mai mici. Din zona B puteţi ajunge în pavilionul 13 (E), rezervat pentru concerte şi filme.
  • Cărţile interesante nu se găsesc neapărat în zonele A şi B. Dimpotrivă, mulţi dintre cititorii care îşi cumpără peste an cărţile din librării vin special la târg pentru standurile din zonele C şi D. Unele volume, precum cele editate de universităţile din ţară (Al. Ioan Cuza, Universitatea de Vest Timişoara etc), le găseşti doar la târgurile de carte.
  • Am asistat la câteva lansări şi la un concert Alexandrina Hristov. Am mers, în mare, la evenimentele pe care vi le recomandam aici. Târgul era relativ liber ieri, puteai să te mişti lejer de la un stand la altul şi să-ţi arunci ochii pe cărţi; astăzi probabil că lucrurile nu vor sta la fel, editorii cu care au stat de vorbă se aşteptau, pentru sâmbătă, la o zi de vârf. Deşi miercuri, joi şi vineri nu a fost deloc aglomerat, colegii de prin edituri spuneau că sunt mulţumiţi de vânzări.
  • Unele edituri mitraliază cu cărţi şi scriitori, la o jumătate de oră au o lansarea. Altele au unul-două evenimente pe zi şi le lasă timp vorbitorilor să se desfăşoare. Sunt edituri care, chiar dacă nu blochează coridoarele, reuşesc să pună în scenă evenimente cu stil. Cred că stilul depinde în primul rând de calitatea vorbitorilor, de combinarea acestora şi de capacitatea de a vorbi atât cât trebuie. Desigur, microfoanele trebuie să funcţioneze. O echipă reuşită a fost Livius Ciocârlie-Mircea Martin-Paul Cernat, la o lansare Antoine Compagnon, „Antimodernii”.
  • Degeaba îi aduni, altfel, la un loc pe Andrei Cornea, Sorin Vieru, Dan C. Mihăilescu, Ioana Pârvulescu şi Emil Hurezeanu, dacă Emil Hurezeanu vorbeşte 40 de minute. Am făcut trei ture complete de târg, aşteptând concluzia lansării, şi dl Hurezeanu tot nu îşi găsea cuvintele de încheiere. În aceeaşi zi, domnia sa participase la alte trei lansări.
  • Lansările pot fi: pretenţioase, cu 6 vorbitori la o carte; sobre, cu aer academic; rapide, cu şase cărţi şi un singur vorbitor (aşa a fost lansarea colecţiei „Ficţiune fără frontiere”, de la Paralela 45, cu o prezentare a lui Liviu Radu pentru literatura fraţilor Strugaţki); interminabile şi paranoice (am auzit ceva care suna ca un miting al pensionarilor de ziua regelui în piaţa Universităţii, undeva la un stand din zona C); interminabile şi plicticoase; obeze, care blochează coridorul; firave, care adună 3 oameni (aici puteţi face un bine, oprindu-vă, pentru că veţi creşte cu 25% numărul participanţilor); în familie, cu prietenii - mai bine am merge şi am bea o bere
    Martin Page
    Martin Page
    Foto: Blog de jurnalist cultural
  • L-am văzut şi pe Martin Page, care arată ca unul dintre personajele sale, timid, oarecum închis în sine şi cu nervii uşor de zdruncinat. Ar fi putut să joace fără efort un savant nebun simpatic. Ioana Pârvulescu a ţinut să ne povestească, în prezentare, cea mai mare parte a cărţii („O poveste de dragoste, poate”, Editura Humanitas). Mulţi vorbitori de la târg nu vor învăţa niciodată această lecţie: un roman nu se povesteşte, trebuie să laşi cititorilor plăcerea să-l descopere singuri.
  • La concertul Alexandrinei oamenii au stat pe jos, ca la yoga. Poziţiile se potriveau cu jazz-ul hipnotic, ce te trimitea în transă. Unii tineri citeau reviste, cu muzica pe fundal sau răsfoiau, în continuare, cărţi.
  • Înainte de a ajunge în târg i-am luat un interviu lui Grigore Arsene, preşedinte al AER şi organizator al Bookfest. Am vorbit despre profilul şi organizarea târgului din acest an, despre Bookfestul din 2010, despre motivele pentru care Vladmir Sorokin şi-a amânat venirea, în ultimul moment. Voi publica interviul mâine, aici, pe blog.

Recomandări

  • Concurenţa între lansări e foarte serioasă în ultimele două zile, evenimentele se ţin lanţ. Un asptect care poate deveni agasant e acela că numărul vorbitorilor e totuşi foarte limitat şi vezi aceleaşi 5-6 figuri alergând pe la toate editurile şi vorbind despre orice fel de cărţi, de la bucătărie la literatură şi filosofie. Emil Hurezeanu şi Alex Ştefănescu, cel puţin, trebuie să intre într-o formă de zile mari pentru a alerga astfel prin târg.
  • Pentru astăzi (sâmbătă) vă recomand: „Mamut”, r. Lukas Moodysson, de la 15.00, în pavilonul 13 (am scris ceva despre el şi aici); concertul Byron, la 18.00; lansarea „Adam Michnik - Mărtusirile unui disident convertit”, ora 13.00, Polirom; „The Old Jails of New Europe”, tot la 13.00, Institutul European Iaşi; jurnalul Oanei Pellea, 14.00, Humanitas; Florin Lăzărescu, „Lampa cu căciulă”, 15.00, Polirom; forumul „RomantiCOOL, între mit şi coduri culturale”, tot la 15.00, Universitatea „AL. Ioan Cuza” din Iaşi; Reinhart Koselleck, „Conceptele si istoriile lor”, ora 16.00, Editura Art; Palahniuk, Will Self, J.G. Ballard, ora 16.30, Polirom; dezbaterea „Premiile literare - la ce bun”, ora 17.00, „Time Out”.
  • Pentru mâine (duminică) vă recomand: „Noaptea albă a nunţii”, r. Baltasar Kormakur, de la 13.00, în pavilionul 13; concertul Grimus, de la 16.00; lansarea Gene Wolfe, „Umbra torţionarului”, Editura Leda (Grup Editorial Corint); colecţia „Bestseller” de la Editura Paralela 45, ora 12.30, standul Editurii Paralela 45; „Atlasul de mitocănie urbană”, ora 14.00, Editura Art.
  • Am văzut o scenă amuzantă, o fetiţă răsfoia, alături de mama ei, „Atlasul de mitocănie urbană”, iar mama o întreba: „ăsta cine e? dar ăsta cine e?”. Fetiţa recunoştea personajele ca şi cum ar fi fost animale, într-un atlas de zoologie. „Hai, pe ăsta nu poţi să-l greşteşti, are lanţ la gât, spune repede cine e!”.

Lista completă a evenimentelor o găsiţi aici.

Bonus:

O galerie specială cu scriitori pe care am reuşit să-i vânez ieri cu aparatul de fotografiat. Acesta e covorul roşu de la Bookfest.


Încă un bonus:

Câteva citate, dintr-o carte de la târg: „Cvadratura cercului - nimeni nu ştie ce înseamnă asta, dar trebue să te faci că ştii când se pomeneşte de ea”; „Octogenar - se foloseşte în legătură cu orice bătrân”; „Epoca (noastră) - trebuie să tuni şi să fulgeri împotriva ei. Să te plângi că este lipsită de poezie. S-o numeşti epocă de tranziţie, de decadenţă”. Nu vă spun ce carte e, vă las s-o ghiciţi singuri. Şi, eventual, să mergeţi şi s-o căutaţi.


Mai multe fotografii de la Bookfest pe blogul lui Catalin Sturza