Expozitia "Statement" deschide Pavilionul UNICREDIT

de D.S.     HotNews.ro
Luni, 16 februarie 2009, 13:37 Actualitate | Cultură


Expozitia "STATEMENT" curatoriata de Lia Perjovschi va avea loc in deschiderea oficiala a PAVILION UNICREDIT, centrul pentru arta si cultura contemporana. Vernisajul expozitiei va avea loc joi, 19 februarie si va fi deschisa pana pe 19 aprilie.

Pentru prima data in ultimii 20 de ani o banca devine centru de arta. Un centru in centrul orasului si nu in periferie asa cum logica tranzitiei ne-a obisnuit pana acum. Spatiile artei contemporane care nu au fost dislocate, inchise sau aruncate la margine, devin tot mai mici sau tot mai comerciale. Istoria artei contemporane romanesti este istoria pierderilor… un loc, o bursa, un om, niste idei. Si ca intodeauna o exagerare e acoperita de alta, lipsa unitatilor diverse este politic acoperita cu Unitatea Centrala, prea mare si prea dependenta: muzeul.

O revista de arta care a creat o BIenala si acum deschide UN centru permanent pentru arta contemporana. In mijlocul PAVILION UNICREDIT nu sta cum am putea crede "spectacolul", ci "arhiva/informatia". Fundamentala este "cunoasterea", resursa. Orice loc nou si orice proiect nou incepe cu un "statement". In limba romana: "declaratie de credinta".  Ce se vrea si ce ar putea fi acel loc.

STATEMENT este un plan de expozitie. Un traseu. Un proces. Story board-ul unui centru de arta contemporana astazi. O demonstratie conceptuala a liniilor de forta care ordoneaza viata intelectuala si viata pur si simplu. Un program multidisciplinar alcatuit cu modestie (carti, ziare, citate). O banca de date si de posibilitati. Arta nu-i de una singura. Arta este asezata in context cultural, politic si stiintific. Lucrari care daca sunt vazute trebuie date cadou, replici mai interesante decat originalul, sute de artisti in text, imagini, cartoline. Istoria institutionala in pungi. O harta de idei care o poate lua razna sau se poate structura linistit. Un laborator in care publicul devine cercetator.

STATEMENT rupe cercul vicios alcatuit din umilinta financiara, imbecilitate birocratica, neintelegere si nestiinta culturala, autism institutional, reducerea la starea de a cere si de a fi mereu respins fara explicatii, starea lui "totul impotriva ta" si foloseste resursele "Do It Yourself" pe care curatorul cercetator le-a coagulat 20 de ani.

Ce definim ca obiect artistic? De unde pana unde se poate intinde cercetarea artistica? Cat de liberi suntem in gandire?
Fara sa stim am devenit conservatori. Am vrea sa fim avangardisti sa rasturnam lucrurile dar le facem in aceeasi logica. Ne plangem de aceleasi lucruri. Repetam acelesi greseli. Suntem cultural in efectul tunel.

Ce este de facut?
Daca schimbam unghiul de vedere? Daca ne uitam pe ambele parti ale lunetei? Aici in univers. Aici pe pamant. Aici in Romania. Aici in PAVILION. 
In STATEMENT resursa nu este numai teoreticianul de arta sau filosoful culturii ci si artistul, cosmonautul, specialistul in string theory, astrologul si inventatorul.
Sunt artistii inventatori? Cum arata lumea vazuta dinafara lumii?
Este un tricou arta? Este o cartolina o lucrare de arta?  Ce ne spun imaginile downloadate de pe internet si pe urma trase la aparatul de copiat? Ce inseamna acces democratic la informatie? Pentru cat timp ne putem baza pe antologia populara? De ce Second Life imita viata? Stim din ce suntem facuti (genomul), stim unde ne aflam (universul), stim insa de ce?

Ce este PAVILION UNICREDIT
Majoritatea celor 140 de milioane de locuitori ai Rusiei traiesc in blocuri comuniste, in apartamente pe care le numesc "Hrusciovchi", dupa numele fostului lider comunist in vremea caruia au fost construite, in anii '60. Totul a pornit insa de la Stalin. El le-a gandit si le-a pus in practica. tara dominata timp de 45 de ani de catre Rusia, Romania se poate mindri cu acelasi tip de habitat. "Hrusciovchi" au niste bucatarii minuscule, ceea ce reprezinta un mare pas inainte fata de asa-numitele "kommunalki" (acestea aveau bucatariile, baile si uneori chiar si dormitoarele la comun). Ideea omului nou, care nu are nimic de ascuns, a trecut in plan secund. Astazi, confortul devine arma principala a propagandei.

Asezat in Piata Victoriei, PAVILION UNICREDIT, se afla la parterul unui astfel de bloc, spatiu devenit sediu de banca in 1993, si ramas la fel timp de 15 ani. Constructia blocului a inceput in timpul regimului comunist si a fost finalizata la 5 ani dupa caderea acestuia. "Hrusciovchi" din centrul Bucurestilor este martorul transformarilor unei societati staliniste catre o societate capitalista puternic marcata politic si social. PAVILION UNICREDIT foloseste acest spatiu pentru mesajele sale, pentru pozitionare (vizavi de cladirea puterii executive - Guvernul Romaniei) cit si pentru istoria sa, brusc uitata. Un spatiu fara o istorie speciala, al istoriei intrerupte, al intirzierilor revolutionare. Un spatiu al cunoasterii si al interesului in societate, oras si comunitate.

PAVILION UNICREDIT este un spatiu independent work-in-progress, un spatiu de productie si cercetare al vizualului, al discursivului si al performativului. Este un loc al gindirii critice si care promoveaza o intelegere implicata socio-politic a artei si a institutiilor culturale. Functia vitala a spatiului va ramine, insa, concretizarea.

PAVILION UNICREDIT va organiza 3-4 expozitii anual, evenimente discursive, un program de proiectii de filme si un program educational informal numit Free Academy.

In spatiul centrului va functiona una dintre cele mai importante zone de informare din tara compusa din CONTEMPORARY ART ARCHIVE (o arhiva creata de Lia si Dan Perjovschi) si PAVILION RESOURCE ROOM (o non-arhiva creata de Razvan Ion si Eugen Radescu).

Designul spatiului, architectura sa, a fost realizata de un arhitect roman vizionar, Adriana Mereuta, care a incercat relaxarea unei structuri comuniste. Spatiul este neobisnuit pentru un centru de arta contemporana si a fost realizat astfel incit sa pastreze elementele spatiului original, al constructiei de tip comunist, in acelasi timp adaugind functionalitate si concept utilitatii acestuia, pastrind in centrul sau ca punct de greutate arhivele/informatia.

PAVILION UNICREDIT este rezultatul colaborarii intre revista PAVILION, BUCHAREST BIENNALE si UNICREDIT TIRIAC BANK.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















188 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță
Prin „Queen’s Gambit” Netflix ne arată că geniile sunt banale până când ajung subiecte de serial

Cursă contra-cronometru pentru România să cheltuiască cele 30 de miliarde de euro din planul de redresare. Comisarul European pe Transporturi: „Ultimele plăți se pot face în 2026. După acel termen, lucrările trebuie finanțate din alte surse”

Trenuri de legendă și amintiri dintr-o epocă ce nu va mai reveni - Octavian Udriște: De locomotiva cu aburi trebuia să ai grijă ca de o ființă, avea mai mult suflet

VIDEO Drumul Expres DX12 Craiova - Pitești: Imagini din dronă cu tronsonul unde românii de la UMB lucrează în forță. „Deja pe 70 la sută se va ajunge în situația de a se putea turna asfalt”

​VIDEO. 25 de întrebări despre vaccinul anti-COVID-19 (3): Am 20 de ani și nu am fost niciodată bolnav, de ce ar trebui să mă vaccinez?

Povestea omului care a făcut prima fotografie acum aproape 200 de ani

Autostrada Sibiu - Pitești - Bătaie mare pe cel mai scump tronson licitat vreodată în România: 15 oferte depuse de la firme din Europa, Turcia și China / UPDATE: Care sunt constructorii

Lupta cu sistemul: Nicușor Dan a suspendat un funcționar care a dat aviz de defrișare pentru grădina unor case de pe Kiseleff, unde ar putea apărea blocuri de 4 etaje, și pe care primarul încearcă să o salveze de 10 ani

Investiții personale în criză. Andrei a investit de Black Friday, nu a cheltuit. N-are acasă un Turbion în miniatură, dar gândește pe termen lung

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by