Hotview cu Vlad Mixich

Interviu cu Vava Stefanescu: cum poti sa invingi manelele intr-un Bucuresti innebunit

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Miercuri, 12 noiembrie 2008, 12:46 Actualitate | Cultură


Vava Stefanescu
Foto: Hotnews
In orasele romanesti mai asezate s-a dus deja vestea ca bucurestenii au cam innebunit: sunt agitati, se imbrancesc, claxoneaza, te injura, striga, asculta manele la maxim si au mai tot timpul ceva de impartit cu oricine. Capitala Romaniei este locuita de oameni stresati si mereu pe fuga. Impotriva acestui stil de viata lupta un grup de artisti coagulati in jurul Centrului National al Dansului din Bucuresti si al coregrafei Vava Stefanescu. La sfarsitul lui septembrie au iesit in strada si, in preajma fantanii din Piata Universitatii, s-au intins pe caldaram cu fata in jos. Sunt anticorpii care lupta impotriva maladiei care a imbolnavit Bucurestiul: lipsa de simtire. Cititi interviul Hotview cu unul dintre acesti anticorpi: dansatoarea si coregrafa Vava Stefanescu. 

Vlad Mixich: Ce s-a intamplat in septembrie la Universitate?
 
Bunul-simt apare intr-un context in care daca nimeni nu scuipa si tu scuipi, inseamna ca esti deplasat
 
 
Vava Stefanescu: A fost o idee a lui Mihai Mihalcea care porneste de la o forma de atitudine publica: e o imagine cu el intins pe caldaram cu fata in jos, unde sta pur si simplu. Are si o colectie de fotografii pe tema asta. Nu stiu daca e o forma de protest, cred ca e mai mult o forma de atitudine, de a intelege altfel lucrurile si a te uita altfel la ele. In cea mai mare liniste, 60 de persoane au stat in jurul fantanii de la Arhitectura aproape 45 de minute cu fata in jos, direct pe caldaram.

A venit multa lume si am primit feedback-uri foarte multe de la trecatori. Aceasta instalatie de corpuri direct pe caldaramul unui spatiu public a fost insotita de o muzica, aleasa de Mihai. Cel putin a starnit foarte multe intrebari si ganduri despre omul in mijlocul orasului. Sigur ca noi am fost mai liberi, ne permitea sa ne miscam, sa schimbam pozitiile, dar a fost o forma de absentare insotita de privirea trecatorilor. 

BUNUL-SIMT NU POATE FI IMPUS PRIN LEGE

V.M.: Pentru cei mai multi bucuresteni, viata in acest oras-cusca a devenit o normalitate. Dupa ce se obisnuiesc cu ea, oamenii de obicei nu mai vor sa renunte la normalitate, indiferent cat de urata ar fi ...
Vava Stefanescu: Probabil ca cea mai potrivita reprezentare a starii mele de continua lupta cu acest oras, si nu numai cu acest oras ci si cu acesti oameni, este spectacolul “Cvartet pentru o lavaliera”. Este o instalatie de corpuri si sunete in care trei oameni danseaza intr-o cabina.

Se produce astfel o anumita situatie care devine radicala si accelerata si este foarte impinsa catre o reactie din partea celui care priveste. Se poate condensa cumva starea Bucurestiului intr-un spatiu inchis, intr-o cabina foarte stramta dar transparenta care se abureste si nu mai vezi afara si nici inauntru. Eu nu cred decat in schimbarile radicale. Adica noroc, noroc plus minune. Usa acestei cabine este inchisa pe dinauntru nu pe dinafara.

Nimeni nu i-a bagat cu forta pe acei performeri inauntru. Ei au intrat. Publicul e putin contrariat la final cand usa se deschise si oamenii dinauntru nu misca: nu mai ies, nu mai intra, doar fac soc termic.

 
- Vava Stefanescu a studiat baletul clasic la Liceul de Coregrafie din Bucuresti si in 1994 absolva Universitatea de Teatru si Cinematografie din Bucuresti, la sectia Coregrafie.
- Pana in 1996 face parte din Compania de dans contemporan Contemp. Lucreaza alaturi de coregrafi francezi de renume iar spectacolele sale sunt prezentate la Londra, Leipzig, Paris, Hanovra, Hamburg sau Dusseldorf.
- Realizeaza coregrafie pentru teatru avand o colaborare stransa cu regizorul Mihai Manutiu. In anul 2000 infiinteaza Centrul Multi Art Dans (MAD) o institutie independenta pentru sustinerea artistilor dansatori si coregrafi.
- Preda coregrafie si dans contemporan la Paris, Leipzig, Mainz si in Romania. In 2004 obtine un master in Cooperare Artistica Internationala la Universitatea Paris 8, UFR Arts.
- In prezent este directorul artistic al Centrului National al Dansului din Bucuresti.
 
 
Carte de vizita Vava Stefanescu
V.M.: Cum reusiti sa va pastrati optimismul?
Vava Stefanescu: Pentru ca in Bucuresti se intampla si lucruri bune. De exemplu, Ministerul Mediului a dat un ordin tuturor primariilor sa creeze spatii verzi pentru fiecare locuitor. Am observat si ma uit cu mare placere la aceste lucruri frumoase pe care le-au facut. Imi face foarte mare placere sa ma uit la gradina japoneza dintr-un colt, la bancuta de lemn... lucrurile astea se intampla si cred ca asa ceva schimba orasul.

Astfel de lucruri cred ca ii schimba incet incet si pe oameni. Fara sa fiu idealista, dar asemenea gesturi au mai mare impact si forta decat unele de ordin invizibil. Totul a pornit de la o lege, ceea ce m-a bucurat. Cu cat vom aveam mai multe fapte culturale in public, nu ca sa traga omul de urechi ci ca sa-l faca sa se simta bine, cu cat vor fi mai abundente actiunile artistice cu atat Bucurestiul se va schimba. Cei la care sta puterea sunt tot oameni crescuti in aceasta societate, cu aceasta educatie, cu aceasta (lipsa de) cultura.

Daca educam asa oamenii avem sanse ca cei pe care ii vom alege sa fie putin mai cultivati, si prin urmare sa faca lucruri mai bune. Sa fure intr-o masura mai mica, caci nu ma astept sa nu fure deloc si nici nu ma astept sa sustina evenimente artistice. Dar cultura trebuie sa hraneasca acum pentru ca sa avem peste 10 ani o sansa.

V.M.: Dumneavoastra chiar credeti ca artistii si cultura pot salva Bucurestiul?
Vava Stefanescu: Da, dar se salveaza unii pe altii pentru ca si artistii traiesc in orasul acesta si ei isi gasesc resursele in ceea ce traiesc. Nici nu cred ca va fi vreodata un oras perfect si nici nu vrem neaparat sa fie perfect, dar indiferent de culoarea politica, oricine trebuie sa faca ceea ce tine de bunul-simt. Bunul simt nu poate fi impus prin lege, bunul-simt apare intr-un context in care daca nimeni nu scuipa si tu scuipi, inseamna ca esti deplasat, si intelegi asta fara sa ti se mai explice.

E vorba de o amplificare si o reverberatie a unor gesturi care par mici la pornire. Adica, daca un barbat agreseaza verbal o femeie, un astfel de gest ajunge prin reverberatie sus-sus la factorii decidenti. Ajunge la un grad mult mai amplificat acolo sus, si se manifesta mult mai grav acolo sus decat pe strada.

V.M.: Cuvinte precum “puscarie” sau “coaie” sunt des auzite pe strazile capitalei, dar au fost folosite si de mai multi mari artisti contemporani... Am aflat ca pe dumneavoastra va deranjeaza!
Vava Stefanescu: Este asa: “bai coaie”, “bai puscarie”...Sunt violente si de aceea ma deranjeaza. Fiindca nu tin neaparat sa ascult asta tot timpul. Fiindca abuzul si lipsa de masura sunt lucruri care ma deranjeaza, si asta este un abuz. Un abuz asupra urechilor mele si ma deranjeaza. Nu vreau sa aud cuvinte strigate, nici Mozart nu vreau sa aud strigandu-se tare. Poate ca nu mai stim ca ne deranjeaza...

 
Intr-o seara, ca sa opresc manelele din fata geamului am chemat politia. Nu a venit. Atunci am dat Massive Attack la maxim, cu boxele pe geam, si am cistigat razboiul sonor
 
 
Intr-o seara, ca sa opresc manelele din fata geamului am chemat politia. Nu a venit politia. Am sunat la 112 si nu a venit nimeni, mi s-a topit telefonul la ureche. Atunci am pus muzica extrem de tare, Massive Attack, cu boxele pe geam. Nu a reactionat nimeni, nici un vecin nu m-a turnat la politie si pe nimeni nu a deranjat. Iar mie mi s-a facut rau de la vibratiile din casa, fiindca era enorm de tare. Si manelele au fost acoperite si a fost un razboi sonor pe care cred ca eu l-am castigat.

Poate sa nu te deranjeze ca la o nunta din cartier se blocheaza o strada si tu, fiind in casa, nu mai poti sa vorbesti stand la masa. Poate sa nu te deranjeze lucrul acesta, dar eu cred ca asa ceva este un abuz. Cred ca suntem liberi sa folosim orice fel de limbaj, sa cream orice, atata vreme cat nu il obligam pe celalalt si nu ii impunem celuilalt un stil de viata. 

V.M.: Ce spun corpurile bucurestenilor despre orasul acesta? Ce spune atitudinea lor corporala, felul in care se imbraca si in care se misca?
Vava Stefanescu: Asa cum arata orasul, asa arata si oamenii. Toate cladirile, noi, vechi, blocuri, vile, sunt acoperite cu ceva mare care face reclama. Sunt acoperite cu un fel de paiete. Asa sunt si oamenii: sunt acoperiti cu ceva care tine de promovare, dar nu tine de promovarea continutului, a suportului pe care este pusa aceasta imagine, ci este o reclama la altceva. Este o reclama la ceva ce visam.

Asa sunt imbracate majoritatea fetelor: ca o proiectie a unei vieti pe care nu o au. In primul rand asta observ: ca oamenii sunt acoperiti de o proiectie a ceea ce nu sunt. Si mersul este intr-un anumit fel format, pentru ca tocurile si pantofii ascutiti dau un anumit mers. Felul in care nu au simtul spatiului imi spune foarte multe. Nu doar ca dau peste tine ca si cum ai fi transparent, dar nici nu simt ca ei ocupa un volum in spatiu, nici nu simt ca mai e si altcineva care este langa ei.

 
Asa sunt imbracate majoritatea fetelor din Bucuresti: ca o proiectie a unei vieti pe care nu o au
 
 
Este o completa neatentie la celalalt, la celelalte volume. Din cand in cand totusi se mai ocolesc stalpii...dar celelalte prezente mobile de obicei nu se ocolesc. Dam unii peste altii pentru ca nu avem simtul spatiului. Asa cred ca este si societatea: dam cu noi in altii, si altii in noi. Pentru ca nu suntem constienti ca ocupam un anumit volum in spatiu.

V.M.: De ce se intampla asa ceva?
Vava Stefanescu: Pentru ca nu exista o relatie cu corpul si nu exista o intalnire cu celalalt. Neavand o limita, nu ai nici masura, deci nu ai nici contact cu celalalt, se trece dintr-una in alta, nu exista nici o rigoare. Cum zicea - cred - Patapievici, si sper sa fie corect citatul: “nici cacatul nu e agregat la romani, ci e o diaree”.

V.M.: Credeti ca e precaut sa-l citati astfel pe H.R.Patapievici, care este in prezent o persona non grata?
Vava Stefanescu: Nu stiu daca este persona non grata. Fata de cine? Tocmai pentru ca ar putea fi o persona non grata il citez. Oamenii care au pus la cale scandalul de la ICR ar fi trebuit suprimati in ‘89. Ar fi trebuit stopata in mod radical aceasta samanta de impostura si de gregar. Este complet bolnav ce se intampla si din pacate este un reveriment ingrozitor al acestor mentalitati care uneori sunt ascunse sub alte nume si alte panouri de publicitate.

E acelasi tipic si acelasi mecanism pervers de a se coaliza impotriva a tot ceea ce este nou, impotriva tuturor ideilor noi fundamentate si impotriva a tot ceea ce pare sa clatine nationalismul. Nu am pretentia ca detin adevaruri fundamentale, dar ca artist care a decis sa traiasca aici nu am cum sa nu observ lucrul acesta. 

V.M.: Din pacate astfel de metode sunt foarte eficiente...
Vava Stefanescu: Da... pentru ca si comunismul si nazismul au fost mecanisme foarte eficiente. Dar pana la urma ce facem? Ce facem? Cum de se poate desfiinta teatrul de la Targoviste, uite asa? Cum de se poate interzice la Arad o piesa pe un text de Sarah Kane, numai pentru ca foloseste cuvinte cu “f” si cu “p”...?

Cum se poate interzice un spectacol la Braila, al lui Radu Afrim, de catre niste politicieni care dispun de un anumit grad de putere? De ce? Cum? Asa ceva nu este admisibil... e prea de tot.

CORPUL VORBESTE DESPRE LUMEA INTERIOARA

V.M.: Cat de mult vi se pare ca s-au schimbat oamenii acestui oras in ultimele doua decenii?
Vava Stefanescu: Am o colectie de gesturi din vremea comunista care provin din modul in care este organizata infrastructura unui oras intr-o anumita perioada, sub un anumit regim. Dau cel mai emblematic exemplu: modul in care ne plateam taxele la trezorerie inainte de 1989. Cat de cocosati stateam... Asta era o asumare corporala pe care o si traiam: cocosata si orbecaind.

Acum insa e altfel: microfonul este in stanga, figura cu care vorbesti la ghiseu este in fata, iar boxa in care auzi e in dreapta. Si atunci ai o miscare haotica pentru ca nu stii unde sa te raportezi. Apoi exista acei kilometri de deplasari pe care ii faci intre birouri nefiind vina nimanui, si toti strigand la tine ca ai gresit ca te-ai dus acolo. Oricum ai gresit, orice ai face. Esti in culpa din momentul in care intri si vrei ceva... sau mai bine nu mai vrei nimic. Si daca nu vrei nimic e la fel de rau.

Oamenii nu au constiinta propriilor limite si nu au constiinta propriului corp pentru ca nu isi dau seama ca tot ceea ce traiesc si intalnesc se corporalizeaza intr-un anumit fel. La randul lui, corpul transmite informatii despre lumea interioara a fiecarui individ. 

V.M.: Sa revenim la dansul contemporan... pentru unii e de neinteles ce se intampla pe scena. Nu tu gratie, nu tu plutire, nu tu linie melodica. Ce faceti totusi acolo?
 
Dans contemporan poate sa insemne o fascinatie pentru corpul in miscare, intr-un anumit fel organizat si cu un anumit grad de feerie
 
 
Vava Stefanescu: Nu toate spectacolele sunt asa. Pot sa va spun ce nu facem. Nu facem divertisment pur. Acesta este lucrul care traverseaza toate universurile creatorilor din dansul contemporan. Dans contemporan poate sa insemne o fascinatie pentru corpul in miscare, intr-un anumit fel organizat si cu un anumit grad de feerie. Pentru ca dansul are un acel “dincolo” la care nu poti avea acces in mod obisnuit. Nu lucram niciodata cu un singur element si asta confuzeaza si mai tare lucrurile pentru ca filmul, muzica, textul, anti-spectacolul... toate intervin.

Pentru ca dansul le permite. Este un domeniu artistic nomad, este foarte flexibil si permisiv si ofera plaje de comunicare cu alte domenii fara sa isi strice proprietatile. El ramane acelasi. Transforma fara sa strice posibilitatile si potentialul corporal. Dansul contemporan e o forma de arta contemporana, si daca aceasta forma de arta poate fi numita eclectica, atunci si dansul contemporan este asa. Arta contemporana face posibila intalnirea de idei dintre doi poli: pe de o parte vocea artistului manifestata intr-un obiect sau intr-un spectacol si pe de alta parte vocea si aportul celui care priveste.

Despre aceasta intalnire la jumatatea drumului cred ca este vorba in arta contemporana. Si dansul contemporan ar trebui sa faca acelasi lucru, dar pentru a starni spectatorul sa-si puna in joc bagajul sau de informatie, este nevoie de un spectacol de buna calitate.

V.M.: Traim intr-o societate care aduleaza corpul. Este acesta un stereotip adevarat? Adulam corpul unei vedete si il iubim pe al nostru? 
Vava Stefanescu: Eu cred ca mai degraba o iubim pe Nicole Kidman si adoram corpul nostru in sensul ca vrem sa-l imbunatatim. Astazi exista foarte multe cluburi de fitness, se pot face tatuaje, chirurgia plastica e la indemana, toate acestea eu le interpretez ca pe dorinta de a fi recunoscut la fel ca altii, dar unic. Corpul isi pierde simbolismul, dar cred ca se acorda o mare atentie corpului in sine. Dansatorii sunt cei mai neatenti cu corpul lor pentru ca se pun de foarte multe ori in pericol.

Se face mult sport dar sunt si cei care lucreaza impotriva propriului corp. Unii au tentatia, de exemplu, sa vina la cursurile de dans de la Centrul National al Dansului, dar nu au timp sau nu se pot dezlipi de birou, de “trebuie sa....” si sa-si ofere doua ore pe saptamana in care sa faca altceva cu corpul lor si cu imaginatia corpului lor si cu creativitatea lor si sa-si deplaseze tensiunile dintr-o zona in mai multe zone. Asa si reusim sa cream.

Exista la New York si la Londra cursuri foarte bune de terapie prin dans, dar asta este ceva stiintific si iese din domeniul artistic. Dansul poate fi consumat din doua parti: fie il practici, chiar si ca amator, fie te uiti, consumi venind la spectacole.

V.M.: Cand ati inceput sa va doriti sa deveniti dansatoare?
Vava Stefanescu: Of, am spus-o de atatea ori, ca nu mai am chef sa o spun. Cred ca e mai important faptul ca eu am avut o relatie mai speciala cu corpul meu inca de la inceput, dar si cu creatia. E mai interesant sa aflati ca pana la 9 ani eu jucam fotbal, ma cataram in toti copacii, eram baietoasa si ma bateam foarte des, si ca visul meu pana sa imi doresc sa devin balerina, a fost sa ma fac boxeur si parasutist. Ceea ce am si devenit. In momentul acesta practic un soi de aruncare in gol fara parasuta, iar fara de practica boxului nu poti merge mai departe.

PUTEM TRAI FRUMOS IN BUCURESTI, DACA DECIDEM ASTA

V.M.: De unde vine acest curaj de a sari fara parasuta?
Vava Stefanescu: Din faptul ca nu-mi mai pasa. Pot sa pierd oricand, orice. Cred ca e mai interesant sa ma pun in situatie de esec. In mare masura cred ca, daca nu doare, nu ne e bine. Daca e doar caldut si confortabil nu prea poti face multe. Daca nu zgarii un pic lucrurile ca sa tasneasca ce e dincolo de suprafata, nu prea stii ce faci si ce ti se intampla. E normal sa traiesc intr-o senzatie continua de esec. E normal sa fie asa. Nici nu vreau sa fie perfect. Daca ar fi perfect as fi deja in alta lume, nu as mai fi aici, nu as mai boxa cu nimeni.

V.M.: Vorbiti de parca v-ati fi inspirat citind cartea Apocalipsei dupa Ioan...
Vava Stefanescu: Cred ca am primit putina educatie in ultimii noua ani in sensul religios dar totodata “pacatos” al scenei, de la Mihai Manutiu. Sigur ca tind spre un confort si ma imburghezesc, dar cand e vorba de lucrurile cu adevarat importante, trec prin ele si le corporalizez. Toate experientele mele importante au avut o trecere absoluta prin corp. 

V.M.: Cu ce se hraneste acel “optimism cretin” de care chiar dumneavoastra ati afirmat ca suferiti?
Vava Stefanescu: Cu o matrice data de parintii mei, o justete a lucrurilor cu masura si, cum zic ei, “nimic nu e pe viata si pe moarte”. Si mai e ceva, un fel de arc care si atunci cand nu vreau sa fac, ma pune sa fac. 

V.M.: Ati inceput o lupta impotriva nesimtirii. Faceti totusi parte dintr-o minoritate. Cat de singura va simtiti?
Vava Stefanescu: Ma simt singura intr-un fel, dar cred ca multi oameni se simt singuri, si stiu si eu cateva personalitati marcante din societatea romaneasca care se simt singure. Cred ca e o conditie a omului autentic sa fie singur. Eu nu ma simt singura cand vorbim de lupta impotriva nesimtirii pentru ca vad si stiu ca se intampla lucruri care mai stabilesc cateva limite. Dar faptul ca ma simt eu singura acolo, in cutiuta mea...da...dar asta este o alta poveste, privata.

V.M.: Spuneati ca din tot ceea ce faceti trebuie sa rezulte energie ca sa mergem mai departe. Mai departe da, dar incotro?
 
Lipsa de masura sparge niste limite ale intelegerii si asta duce lumea inainte
 
 
Vava Stefanescu: Catre lucrurile pe care le avem fiecare de implinit. Cred ca avem de implinit niste lucruri cu noi insine si mai ales pentru ceilalti. Daca pana la un moment dat te ocupi si iti consolidezi persoana ta, dupa aceea ai ocazia sa te ocupi de ceilalti cu ceea ce stii sa faci si ceea ce ai acumulat si ceea ce poti sa produci pentru ceilalti si sa oferi. Cred ca avem de implinit fiecare ce avem de implinit, dar cu masura. Iar lipsa de masura ne-o putem permite pe scena. Lipsa de masura este permisa prin natura actului artistic, oricare ar fi el.

Lipsa de masura sparge niste limite ale intelegerii si asta duce lumea inainte. Chiar si punerea in discutie despre aceasta spargere de limite duce lumea inainte. Punerea in discutie inseamna ca circula informatia si inseamna ca fiecare va face ceva cu aceasta informatie la un moment dat, si din suma tuturor trecem in alta etapa de viata. E important nu ce reprezinta, ci ceea ce facem cu o anume idee. Cum o punem in viata noastra, ce perspective noi asupra noastra ca indivizi sau asupra societatii ne aduce.

Panzele acestea formate din tot felul de iluzii ne inchid practic viata si posibilitatile. Cred ca foarte multe persoane cel putin din Bucuresti ar putea sa traiasca altfel. Daca ar decide la un moment dat ca se poate trai frumos. Sa le convina si lor, nu sa suporte in fiecare zi stilul acesta de viata.

















8678 vizualizari

  • +10 (10 voturi)    
    Vava (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 13:29)

    Diana [anonim]

    Multumim pentru portia de echilibru pe care ai adus-o. E imbucurator ca gandurile acestui fel (rar) de oameni ajung sa mai sparga mizeria de zi cu zi.
    • 0 (0 voturi)    
      Societate provinciala => arta periferica (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 23:35)

      Observatorul [anonim] i-a raspuns lui Diana

      Realizarea Vavei Stefanescu exprima situatia trista in care se afla arta contemporana romaneasca.

      1. Intr-o societate defecta precum cea romaneasca, artistii isi orienteaza lucrarile pe proteste anti-prostie, pe simboluri de lupta contra manelelor, pe proteste impotriva spiritului gregar, pe caricaturi "efemere", actiuni de soc prin pornografie samd.

      Mize legitime, dar foarte mici.

      2. O alta sursa de tristete este lipsa de originalitate a artei contemporane romanesti si anacronismul acesteia, prin raportare la evolutiile ideo-artistice europene. De altfel societatea si mentalitatile de la noi sunt retrograde prin raportare la ce se intampla prin lume. Iar arta, chiar daca e avantgarda pentru societatea romaneasca, este depasita pentru miscarea de idei europeana.

      Desigur, e o noutate sa faci o instalatie umana in Bucuresti. Dar aceste lucruri s-au facut deja peste tot prin lume in ultimii 30 de ani. E laudabil sa faci o lucrare de dans contemporan pe intuneric. Dar asta s-a tot realizat deja din anii '50.

      Ar fi incredibil ca in Romania sa se vina cu ceva nou, in arta. Nu o revolutie, nici o respingere a modelelor occidentale, dar ceva nou, dincolo de mimetism si angajamente sociale luate din cartile de teorie de istoria artei.

      Asteptam un artist roman care sa invinga nu numai mizeria si prostia societatii, ci si limitarile periferiei artistice in care se manifesta.

      PS: Ar fi greu de imaginat ca dna Vava Stefanescu si multi altii sa faca ceea ce facea, de exemplu, Andrei Cadere acum 30 de ani, dar nu in Romania.
      • +1 (1 vot)    
        M/ Romania (Joi, 13 noiembrie 2008, 7:38)

        Vali Vijelie [anonim] i-a raspuns lui Observatorul

        Ai dreptate. Mizele nu sunt intotdeauna foarte mari, dar nimeni nu le poate cere artistilor sa faca inovatie, cand strang cureaua in fiecare zi, in bataia de joc a autoritatilor si publicului.

        Poate ca acestea ar fi si motivele pentru care artistii contemporani romani, un grup foarte mic de oameni, simt nevoia de a se impreuna impotriva oricarui atentat care le-ar putea leza principiile. E vorba de apararea unor principii, chiar daca asta implica un gard de protectie in jurul unor nulitati, gen Levente.

        A spune "ca*at", "/", "/ Romania" sunt acte de curaj, ofensand grosier bunul simt public. Dar nu sunt gesturi mai obscene decat aerul pe care il respiram zilnic.

        Si artistii au dreptul sa dea la // Romaniei.
  • +8 (10 voturi)    
    Cu o floare nu se face primavara... (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 14:00)

    Tantza si Costel [anonim]

    Felicitari dnei Vava Stefanescu si grupului de artisti pentru initiativa extraordinara de a reinvia bunul simt care este exterminat in acest moment in Bucuresti.

    Dar cu o floare nu se face primavara...trebuie sa vina aceasta initiativa si din partea "bucurestenilor" veniti in ultimi ani cit si din partea manelistilor (dupa parerea mea este o misiune imposibila).
  • -6 (8 voturi)    
    NKVD (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 14:20)

    heraasku [anonim]

    Pe doamna Vava, ca altfel nu pot sa-i spun, o deranjeaza manelele si " bai koae/ bai puscarie". Este. Dar pe mine ma deranjeaza fraza urmatoare din vorba ei coapta: "Oamenii care au pus la cale scandalul de la ICR ar fi trebuit suprimati in ‘89."
    Pai ce mai astepti?! Suprima si asculta ce vrei, parca asa spunea Sfantul Augustin?
    kk
  • +4 (4 voturi)    
    felicitari! (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 14:54)

    marius [anonim]

    Felicitari atat doamnei Vava Stefanescu, cat si celor de la Hotnews!
    Domnilor, mai e nevoie si de modele, altfel oamenii involuntar sunt tarati in lumea stirilor de la ora 5 (parca) si considera ca aceasta e starea de normalitate.
    Sa aratam si cum ar trebui sa fie, cum ne dorim sa fie lucrurile, prezentate de oameni cu caracter.
    Ne-am saturat de imorali si de manipulatori, care fac declaratii in spatele carora se ascunde propriul beneficiu.
  • +3 (3 voturi)    
    hmmm... (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 15:01)

    cosmin [anonim]

    pare extrem de inviorator faptul ca inca exista si lupta oameni cu atitudini diferite pentru un bine comun. totusi nu ma pot opri sa remarc un soi de deznadajduire ce razbeste din vorbele de mai sus, un fel de capitulare dincolo de cuvinte. mai mult speranta intr-un miracol sau o transformare pe parcursul unui intreval lung de timp.
    trist dar adevarat.
  • -1 (1 vot)    
    Massive Attack la Manele (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 15:31)

    bugsy [anonim]

    Ce album MA ati pus la boxe?
  • +2 (6 voturi)    
    constatare (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 15:33)

    brasov [anonim]

    E bine ca se observa lucrul asta. Intr-adevar in celelalte orase cand vezi vreun "Schumacher" in trafic se exclama cu scarba.. "bucurestean".. nici de adjective nu mai e nevoie. tonul si cuvantul spun tot.

    cand raspunde vreun angajat de la un magazin on-line imediat se observa tonul "necoafat", accentul de la tara si lipsa de interes si eleganta. Imi pare rau sa constat, dar bucuresteanul stradal vorbeste cu "da", "pa" si altele. E agresiv si tupeist. Chiar si cand te calca cu masina pe trecerea de pietoni, tu esti de vina. Ca de ce esti pe trecere.

    S-a ajuns la situatia interesanta in care s-au facut dispretuiti si urati. Cand incep sa urce pe valea Prahovei ma apuca scarba. Si imi doresc o vama ceva, cu o taxa extrem de mare ca sa stea la ei acasa si sa nu mai umple Transilvania.
    Nu cred ca suntem noi ardelenii niste oameni rai. Cred ca doar am observat ce vad si artistii din articolul de mai sus.

    Cheers!
    • +1 (7 voturi)    
      eu am dat votul negativ (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 17:10)

      fishbed [utilizator] i-a raspuns lui brasov

      De cand ma stiu , ardelenii au un soi de nationalism regional , daca imi permiteti licenta. Nu domnule ( sau doamna ) ''Cheers''. Nu sunteti rai ci doar va considerati rasa ariana a poporului roman. Ce studiu stiintific sau pur sociologic a constatat ca din punct de vedere genetic ardeleanul este superior?. Raspund tot eu....nici unul. Uitati insa un lucru. Bucuresteanul nu este o entitate de sine statatoare ci un conglomerat de moldoveni ( care nu au nimic in minus fata de domniile voastre ) , olteni , gagauzi si cu voia dumneavoastra , ardeleni. Este poate cel mai cosmopolit oras al tarii si as putea sa enumar o sumedenie de Bucuresteni plini de bun simt si o droaie de ardeleni pe care doar amintirea lor ma face sa vomit. Nu confundati stimate domn ( doamna ) ''Mazare''...asta apropos de taxa, manelistul cu tricou care conduce un SUV prin ardealul dumneavoastra purtand tricou cu D&G , transpirat la subtiori si storcindu-va pe trecerile de pietoni , cu omul de rand , onest , respectuos si care , repet , nu va este cu nimic inferior. Suferiti la modul cel mai grav de un sindrom Huntingtonian cu circumstante agravante. Cu respect , un Bucurestean normal.
      • +1 (3 voturi)    
        sunt si eu un roman din vest... (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 19:57)

        muky [utilizator] i-a raspuns lui fishbed

        ...(mai exact din Oradea),si va dau dreptate in proportie de 90%,dar eu cred ca "cetateanul brasovean "Cheers s-a referit la uscaturile Bucurestiului(caci daca s-ar fi referit la toti bucurestenii,uscaturile din Romania ar fi fost de peste 12-15 %,ceea ce este f. mult chiar si pt. Romania);dar din pacate, exista o patura destul de importanta care asculta manele(asta n-ar fi o crima),dar din aceasta patura(si nu numai) se dau mari "smecheri" in trafic(si nu numai),facand pe grozavii(de parca ei ar fi "ascutit ovazul");bineinteles ca marea majoritate sunt de "bani gata"(nimeni nu spune ca nu sunt si cu bun simt,dar acestia sunt "rara avis"),iar ceea ce trebuie sa recunoastem(si d-vs. deasemenea),ca Bucurestiul fiind 10 orase intr-unul,procentul de "smechri" este substantial mai mare.deci de aici vine etichetarea de "bucurestean",facuta mai sus de dl.(d-na)Cheers.cu stima si respect un umil ardelean
        • 0 (0 voturi)    
          se poate (Joi, 13 noiembrie 2008, 19:31)

          fishbed [utilizator] i-a raspuns lui muky

          Se prea poate sa ai dreptate. Insa cuvintele doamnei ( domnului ) mi s-au parut incarcate de ura si venin si acredita ideea ca fiecare avem un pai in ochi in timp ce vecinul ( bucurestean sau nu , in orice caz , din ''regat'' ) are ditamai barna. Cu respect.
      • +3 (3 voturi)    
        lui Fishbed (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 19:59)

        bonaparte [utilizator] i-a raspuns lui fishbed

        Sunt ardelean dar iti dau dreptate. Nu mai e mult si din "falnicii" ardeleni numai ramane mare lucru. Si aici maneaua pune stapaniere, miticizarea in sensul smecheresc al cuvantului incepe sa domine urbanul. In privinta "nationalismului" ardelenesc trebuie sa-i dau dreptate doamnei din Brasov. Ar fi bine sa fim putin nationalisti fiecare dintre noi, in sensul " Sunt mandru ca sunt..." Si sa ne comportam in consecinta. Ce simplu s-ar rezolva multe. Sa credem in ceea ce a reusit doamna Vova Stefanescu sa transmita
      • -1 (1 vot)    
        hmm.. (Joi, 13 noiembrie 2008, 15:29)

        andra [anonim] i-a raspuns lui fishbed

        "as putea sa enumar o sumedenie de Bucuresteni plini de bun simt si o droaie de ardeleni pe care doar amintirea lor ma face sa vomit." nu poti sa iei "o sumedenie" si "o droaie" pentru ca numarul de oameni pe care ii cunosti tu personal nu se compara cu numarul total al locuitorilor zonelor mentionate.. sau crezi ca un contraexemplu de 50 de persoane este suficient unui argument pt 500?
        • 0 (0 voturi)    
          ambiguu (Joi, 13 noiembrie 2008, 19:35)

          fishbed [utilizator] i-a raspuns lui andra

          Ma tem ca nu ai inteles unde bat. Se pare ca esti omul cifrelor din moment ce nu ai inteles ca dadeam doar exemple si nu incercam sa coplesec cu exemple bazate pe statistici. Cu respect.
    • +2 (4 voturi)    
      vot pentru bucuresti (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 20:45)

      anca_cluj [anonim] i-a raspuns lui brasov

      Asa cum bine spune cineva mai jos, celelalte orase ale tarii sufera de boala numita bucurestiofobie.Haideti sa fim seriosi, la voi totul este perfect?Nu exista nimic aiurea?Apropos de Brasov, imi cer scuze de la cei civilizati dar mai multa obraznicie, lispa de bun simt si lipsa de civilizatie ca la brasovenii pur sange nu am vazut nicaieri. Sunt cei mai jmecheri dintre jmecheri (sic!) si vor cu tot dinadinsul sa demonstreze cat dispretuiesc ei bucurestenii. Rezultatul este ca reusesc sa fie mai de prost gust decat toata adunatura Bucurestiului la un loc. Si e adunatura. Bucurestiul e format, cum tot bine zicea cineva, din moldoveni, ardeleni, olteni, nu stiu cati dintre cei de aici sunt bucuresteni get beget. Poate doar tiganii. Nu are nimic diferit Bucurestiul de restul oraselor, in materie de necivilizatie, aglomeratie in trafic si restul tarelor. Doar ca e mai mare. Are in schimb lucruri pe care voi nu vreti sa le vedeti sau nu va pasa de ele. Are muzee. Are teatre. Are cladiri vechi, cartiere vechi, are Palatul Mogosoaia, Palatul Stirbei, Palatul Ghika, are Universitatea si Biblioteca Nationala, are cateva cluburi unde, spre deosebire de alte orase, inca se mai asculta muzica de calitate, are concerte de jazz, expozitii de fotografie, are extrem de multe lucruri pe care nici Brasovul, nici Clujul, nici Iasul nu le au. Printre toate astea, zau ca se pierd si devin insignifiante traficul aglomerat, tiganii si lipsa de bun simt. Mai degraba le vad si ma deranjeaza in alte orase,pentru ca acolo nu vad nimic altceva care sa imi atraga atentia. Sunt din Cluj, insa iubesc Bucurestiul, pentru toate lucrurile extraordinare pe care le poate oferi. Am invatat sa vad lucrurile frumoase si am invatat ca ma poate deranja doar ceva ce exista. Ori pentru mine tiganii si oamenii lipsiti de calitate nu exista, sunt mai mici decat cea mai mica bacterie.
      • 0 (0 voturi)    
        apropos de bucuresti... (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 22:55)

        anca_cluj [anonim] i-a raspuns lui anca_cluj

        Revin cu un comentariu pentru ca tocmai am citit o stire de azi.
        "Ameninţările cu arma în trafic sunt tot mai dese. Ultimul incident a avut loc marţi la Cluj-Napoca. Un şofer a scos pistolul la un pieton care trecuse pe roşu la un semafor. " Ia te uita, parca scrie Cluj, nu Bucuresti...Nu-mi spune, brasoveanule, ai sa zici ca era un bucurestean. Ei afla ca te inseli.Era cat se poate de clujean macho-ul.
        • 0 (0 voturi)    
          ba deloc... (Vineri, 14 noiembrie 2008, 12:54)

          cosmin [anonim] i-a raspuns lui anca_cluj

          ...individul era din salaj, nu din cluj, nu c-ar conta prea mult in conmtextul discutiei ardeal-miticia.
          da' ma deranjeaja al naibii ca (,) clujean confuziile de teapa celei cu suporterii lui U care au izbit cu caramida in cap un om, imbecili originali din CUGIR !!
      • 0 (0 voturi)    
        draga doamna... (Vineri, 14 noiembrie 2008, 13:01)

        cosmin [anonim] i-a raspuns lui anca_cluj

        ...in calitate de clujean get-beget pricep aprecierile pentru oportunitatile bucurestilor, aprecieri la care subscriu fara niciun fel de reticente...da' daca e sa vorbim de oameni, si cred ca asta era mai degraba topicul, bucurestenii, de oriunde s-ar trage ei ca provenineta de prima sau secunda generatie, au proasta manie sa intre in turma si sa uite ce-nseamna individualitate. turma e condusa de ciobani cu bani, ei dicteaza maneaua si tricou mulat si transpirat in mertzanu tunat, iar rumegatoarele se conformeaza cu o pasiune de neinteles si regasit in alte regiuni, poate tocmai pentru ca ciobanii nu-s atat de multi, inculti si puternici.
        cam asta e.
    • +1 (1 vot)    
      Odata cu umilinta vine si intelepciunea (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 23:23)

      Tantza si Costel [anonim] i-a raspuns lui brasov

      Odata cu umilinta vine si intelepciunea iar odata cu arogantza vine si decaderea.

      Cu aceste cuvinte v-am raspuns dle. Brasov.

      Poate nu ar strica sa gasiti raspunsul la ce vreau sa spun, dar pentru asta este nevoie de o introspectie (spirituala) si o privire asupra ceeace va inconjoara (inclusiv starea de arogantza pe care o traiti pentru ca locuiti in Transilvania).

      Daca a-ti observat, nu folosesc nici un cuvint strain, tocmai pentru ca ma adrez unor romani din Romania.

      Nu foloseste la nimic sa va spun ca locuiesc intr-un oras cu mult mai curat decit toate orasele din Romania la un loc (si unde amenzile sint intr-adevar drastice) si cu toate acestea Roamania ramine tzara mea.

      Deci, un pic de umilinta va aduce multa intelepciune dle din Brasov.
    • +1 (3 voturi)    
      Civilizatii (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 23:26)

      cde [anonim] i-a raspuns lui brasov

      Nu exista padure fara uscaturi. Acestea fiind zise, tinand cont de faptul ca Bucurestiul singur reprezinta mai mult de 10% din populatia tarii, sansa sa dai peste o uscatura cu numar de Bucuresti este pur si simplu mai mare decat sa dai peste una cu numar de Brasov, chiar daca proportiile de uscaturi sunt egale in cele doua orase. Ce se intampla de fapt cu 'aerele' unor ardeleni este urmatorul fapt: ca orice om normal, ei isi dau seama ca in Romania lucrurile nu merg bine in comparatie cu alte natiuni si se intreaba si ei ce pot face, apoi in pur stil romanesc in loc sa puna mana si sa imbuatateasca aceasta stare de fapt, incep sa dea vina pentru toate relele pe altii, in speta bucurestenii, care sunt vinovati pentru tot. Si asa incep sa se simta mai bine, lucrurile in Romania tot rau merg, insa acum exista un vinovat, si acest vinovat nu sunt ei, romanii de oriunde or fi, ci bucurestenii... Sa va povestesc si inca ceva, venind odata inapoi in tara din vest, stateam la coada la vama dinspre unguri. Si cum se statea destul de mult am inchis motorul masinii. Apoi cand masina din fata mea a plecat, am intors cheia in contact si am pornit motorul, pana sa apuc si sa bag in viteza si sa plec de pe loc, din spate vine un Ford cu numere de Arad si cu scartait de caucucuri se baga in fata mea, fentand astfel vreo 10 alte masini care stateau la coada. L-am claxonat pe nesimtit pana a iesti din masina, un gigel dat cu gel in cap, si mi-a zis cu un aer enervat ca se grabeste... Dupa ce a trecut de vama a tras pe dreapta, deh se grabea sa cumpere tigari pentru tovarasul lui si cele doua tipe cu care erau in masina, si am crezut ca acolo l-am lasat. Apoi pe drumul catre Arad a depasit toata coloana in care mergeam si eu ruland cu faza lunga aprinsa pe contra-sens si cu 20-30 Km/h mai repede decat viteza permisa. Acum o sa-mi spuneti ca nu e reprezentativ pentru aradeni si aveti perfecta dreptate, nu e, eu va rog sa ganditi la fel si cand vedeti un zevzec cu numere de Bucuresti.
  • +1 (1 vot)    
    nu sunteti singura (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 21:19)

    sergiulica [anonim]

    Este trist sa auzi manele pe strada la un anumit volum de la o persoana cu un dispozitiv ce poate reda fisiere audio. Cum ziceati, e un abuz asupra urechilor noaste si nu e normal sa ni se impuna un stil de viata prin gusurile, care oricum nu se discuta :)

    Felicitari pentru articol, a fost refreshing!
  • 0 (0 voturi)    
    sa invingi manelele intr-un Bucuresti innebunit (Joi, 13 noiembrie 2008, 10:49)

    ta31 [utilizator]

    Nu cred ca interviul a avut scopul de a provoca aceasta polemica intre bucuresteni si ardeleni sau si mai comic, intre ardeleni si ardeleni.
    • 0 (0 voturi)    
      categoric nu (Joi, 13 noiembrie 2008, 19:24)

      fishbed [utilizator] i-a raspuns lui ta31

      Si imi pare rau ca a degenerat. Am vrut sa dau doar o replica si uite ce a iesit. Mai bine imi vedeam de treaba mea. Cu respect.
  • 0 (2 voturi)    
    Vechea poveste... (Joi, 13 noiembrie 2008, 11:50)

    Un oarecare [anonim]

    ...va scoateti ochii care sunteti mai mari, mai tari, mai civilizati.
    Cred ca suntem cu totii de acord ca avem lucruri urate atat in Ardeal cat si in Capitala. Insa imi pare rau sa o spun: ponderea lucrurilor urate din capitala este mult mai mare.
    In ultimul an in Bucuresti nu cred ca mi s-a intamplat de 5 ori ca un vanzator, om de pe strada sa imi spuna un simplu "Multumesc".
    Poate sunt eu mai ghinionist...nu stiu...
    Am fost in Cj acum 2 luni. In Carrefour vanzatoarea de la casa ma ajuta sa imi pun produsele in sacose.Si mi-a urat o seara placuta... M-am ciupit de obraz...Niciodata nu mi s-a intamplat asta aici...
    In trafic albesti pana cand te lasa cineva sa faci stanga sau sa intri in coloana... din nou, poate sunt eu mai ghinionist...
    Tot aici, intro duminica frumoasa de vara cu 40 de grade am fost nevoit sa stau 5 ore cu geamurile inchise ca sa ma pot intelege cu membri familiei, Asta din cauza celor 2500W de vis-a-vis incarcati cu manele "live".
    Fie ca va place fie ca nu, asta e Bucurestiul.
    Despre asta e vorba in articol.
    Sunt si lucruri frumoase, care poate nu se gasesc in alte orase(teatru, jazz, evenimente, concerte). De acord. Insa ,cum spunea cineva mai sus, si acestea au devenit mai mici decat cea mai infima bacterie...Dar hai sa nu ne pierdem speranta.
    As vrea sa pot spune si eu ca sunt mandru ca stau in Bucuresti. Imi pare rau, dar nu pot.
    Fara sa va suparati, cei din Timisoara, Cluj, Tg Mures, Sibiu etc pot fi mandri. Inca mai au de ce... vom vedea pentru cat timp.
    • +1 (1 vot)    
      generalizarile sunt problema (Joi, 13 noiembrie 2008, 18:05)

      eu [anonim] i-a raspuns lui Un oarecare

      Nu este corect sa spui 'Toti X sunt Y' plecand de la premisa 'Un X este Y', pentru ca ii bagi in aceeasi oala si pe acei X care nu sunt Y. Oricum problema este ca in Romania exista mult mai multa indolenta decat in alte parti in Europa, indiferent daca te gasesti in Bucuresti, Iasi sau Cluj.
      • 0 (0 voturi)    
        generalizari (Vineri, 14 noiembrie 2008, 9:33)

        Un oarecare [anonim] i-a raspuns lui eu

        De acord cu tine la partea cu generalizarea.
        Am recitit postul meu si nu mi-am dat seama unde am pus in aceeasi oala "X cu Y" cum spui tu. In fine...

        Doar ca experienta de pana acum ma face sa cred ca in alte zone ale tarii e mai multa civilizatie, bun simt decat in capitala.
        • 0 (0 voturi)    
          spectacole...................... (Joi, 18 martie 2010, 1:43)

          viorela [anonim] i-a raspuns lui Un oarecare

          Ce inveti din spectacolele din sali in comparatie cu cele de strada????
          A sta culcat pe strada cu fata la pamant{asfalt]...intorci spatele cui???
          Ce transmiti si cui?
          Sunt multe alte spectacole,muzee,sali de teatru ,cinematografe,cu adevarat educative.
          Cei fara educatie se vor aseza pe caldaram,ceilalti in scaun in sala.
          Spectacolele de strada sunt ca si saltimbacii....dezgolirea trupului indecenta.
          MULT NOROC !
          • 0 (0 voturi)    
            dileme...... (Vineri, 19 martie 2010, 0:55)

            viorela [anonim] i-a raspuns lui viorela

            Cred ca am fost cam blanda.
            Nu cred ca trebuie sa ne disputam care suntem mai buni,mai civilizati,bucurestenii,clujenii,iesenii,etc.
            Asa cum spuna cineva mai sus,padure fara uscaturi nu exista.Poate cineva sa-mi spuna,dansul contemporan este ARTA?
            Am vazut cateva imprimari pe yutub,PACAT.Cu ce este superior dansul modern,manelelor?Spunea odata cineva din acest domeniu ca,sunteti {citez]"deschisi la public,adica fiecare poate sa inteleaga ce vrea".....halal arta.....macar manelele spun ceva in versurile lor,pe intelesul celor carora le plac.Nu ascult,dar cum tv-ul este plin,am prins cate ceva.....


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version