Lansarea volumului Eu(l) Artistul. Viata dupa supravietuire de Bogdan Ghiu, inaugureaza atit un nou proiect personal al autorului, intitulat „Etica.EXE” sau „EXEtica”, cit si o noua colectie a editurii Cartea Romaneasca, „Performa”. Evenimentul de lansare care va avea loc joi, 29 mai, la Club A va prilejui dezbaterea cu tema „Arta in miezul capitalismului cultural si artistic”.

Alaturi de autor, vor participa la dezbatere Calin-Andrei Mihailescu (profesor de literatura comparata si de teorie critica la University of Western Ontario, Canada) si criticul de arta Vladimir Bulat. Moderatorul serii va fi prozatorul si eseistul Vasile Ernu. Dezbaterea va fi insotita de lecturi si de proiectii, informeaza un comunicat al editurii.

Eseu-manifest, dar si „performance” textual si „instalatie” de concepte, dedicata si plasata sub inspiratia unuia dintre cei mai importanti artisti internationali ai momentului, elvetianul Thomas Hirschhorn, cartea cunoscutului poet si teoretician Bogdan Ghiu propune o suita de acte de reflectie pe marginea unei tematici extrem de actuale in dezbaterile internationale.

Este vorba despre rolul si formele de manifestare ale artei contemporane, obligata sa evolueze in cadrul a ceea ce tot mai multi analisti numesc fie „capitalism cognitiv”, fie „capitalism libidinal”, fie, cu cuvintele autorului insusi, „capitalism cultural si artistic” (sau „capitalism estetic”), adica o forma inedita de societate in care arta si cultura au fost resorbite de puterea capitalului, incetind sa mai constituie, ca in modernitatea „avangardelor istorice” si a „transavangardei”, niste forte critice de opozitie, de revolta si de inovatie politico-sociala pentru a deveni, astazi, insusi motorul central al productiei capitaliste de „cunoastere” si de „bunuri imateriale”.

In ce fel reuseste arta sa se mai distinga in societatea globala tot mai „estetica”, la concurenta cu moda, cu media, cu designul, cu tehnologia, cu stilurile de viata? Ce strategii elaboreaza (sau ar trebui sa elaboreze) artistii contemporani pentru a-si pastra independenta in ceea ce Bogdan Ghiu numeste, in aceasta carte, „all-ready-art”?

De la revolutia ready-made operata de Marcel Duchamp, totul a devenit, sau se pretinde a fi, astazi, „arta”, „estetic”: dovada a unei intense nevoi sociale de frumos, de sarbatoare, de comuniune. Ce mai este, atunci, arta? Una dintre principalele mize politice ale societatii actuale, raspunde Bogdan Ghiu.

Bogdan Ghiu este poet, eseist, critic si teoretician (literatura, arte, media) si traducator. A publicat poezie: „Fragmente din Manual”, in Cinci, 1982; „46 de caligrame ajutatoare”, in 9 poeti, 1984; Manualul autorului, 1989; Poemul cu latura de 1 metru, 1996 (Premiul Uniunii Scriitorilor); Arta consumului, 1996 (Premiul Uniunii Scriitorilor); Arhipelogos, 1997; Pantaloni si camasa, 2000; Manualul autorului (editie completa si definitiva), 2004; (Poemul din carton) Urme de distrugere pe Marte, 2006; eseuri: Grame, 1997; Ochiul de sticla. Texte privind televiziunea. 1991-1997, 1997; Evul Media sau omul terminal, 2002; Facultatea de litere. Mic indreptar de gindire gresita, 2004 (Premiul Asociatiei Scriitorilor Bucuresti). Traduceri din M. Foucault, J. Derrida, P. Bourdieu, G. Deleuze, F. Guattari, G. Bataille, J. Baudrillard, H. Bergson, P. Ricoeur, R. Rorty, P. Veyne, S. Kofman, D. Anzieu, Sade, Baudelaire, Artaud, M. Leiris, M. Duras, Annie Le Brun etc.

Noua colectie PERFORMA a editurii Cartea Romaneasca a fost creata pentru a oferi publicului studii de critica, istorie si teorie a artelor vizuale si a artelor spectacolului. Teatru, dans, film, fotografie, arte plastice, arte media – tot ce include atit performarea, cit si performantele artelor contemporane – va fi analizat de catre profesionisti direct implicati in actul artistic si pregatiti sa ofere cele mai adecvate chei de interpretare a spectacolului actual al artei, se arata in comunicatul editurii.