Un atelier interactiv in cinci intilniri cu Mihail Neamtu va incepe din 2 iunie la Fundatia Calea Victoriei. Discutiile pe tema identitatii isi propun sa scoata in evidenta care au fost vocile culturii filozofice, istorice si teologice in Romania Mare prin care ne putem legitima astazi intr-un sens european.

Cateva importante centenare recente au trecut aproape neobservate: Dumitru Staniloae (1903-1993), Mircea Vulcanescu (1904-1952) si Mircea Eliade (1907-1986). Intr-un timp care neaga tot mai des diferenta intre esential si derizoriu, cursul despre „Elite interbelice si patrimoniul european” propune redescoperirea criteriilor justei celebritati, informeaza organizatorii.

CURSUL 1 - Institutiile modernizarii culturale (1870-1914)

In acest prim curs voi discuta mostenirea lasata de secolul XIX, cu tensiunea caracteristica intre mitul romantic al geniului („omul salvator” reprezentat de Mihai Eminescu in literatura, Bogdan Petriceicu Hajdeu in filologie sau Nicolae Iorga in istoriografie) si constructia institutionala, care presupune elaborarea de strategii de lunga durata si, mai ales, depasirea complexului narcisist al culturilor minore. Vom vorbi despre ereditatea levantina („lantul slabiciunilor” la Caragiale) si confruntarea etosului romanesc cu modelul germanic, francez si anglo-saxon al culturii si civilizatiei occidentale. Semnificatia nasterii unor institutii fundamentale de educatie – precum Academia romana, Universitatile de stat, Bibliotecile nationale, muzee, scoli – va fi analizata dintr-o perspectiva comparatista (discutand situatia Romaniei in contrast cu Europa occidentala).

CURSUL 2 - Nae Ionescu si tanara generatie din Romania Mare (1919-1940)

In cursul precedent ne-am intrebat asupra raportul intre „charisma personala” a oamenilor de exceptie si „rutina birocratica” a institutiilor moderne. In acest curs vom discuta situatia culturala a Romaniei intr-o epoca de incontestabil reviriment, avand in central acesteia figura controversata a lui Nae Ionescu. Vom analiza temele mari ale reflectiei filozofice angajate in stil socratic de profesorul Nae Ionescu si influenta pe care a avut-o asupra unor figuri importante ale “tinerei generatii”, intre care Emil Cioran, Mihail Sebastian si Mircea Eliade.

CURSUL 3 - Constantin Noica, canonul filozofiei si nevoia de concepte

In acest curs vom discuta cateva fatete ale operei tanarului Constantin Noica, inteleasa ca produs al simbiozei intre aspiratiile culturale romanesti si exigentele academice ale lumii occidentale. Ne vom concentra asupra constructiilor filozofice elaborate de Noica si, in mod special, asupra nasterii unei concept noi in lexicul gandirii romanesti. Biografia lui Noica, care nu va ocoli discutia despre angajamentul sau politic, va fi citita din perspective proiectului sau speculativ. Finalul atelierului va atinge problematica posteritatii marelui filozof (Scoala de la Paltinis).

CURSUL 4 - Nicolae Steinhardt, intre cultura dandy si monahism

In acest curs vom discuta figura atipica a lui Nicolae Steinhardt in Ortodoxia est-europeana contemporana. Ne vom referi in mod special la episodul dandy al tineretii sale, urmat de experienta temnitei comuniste si relatiile privilegiate intretinute de monahul Nicolae de la Rohia cu reprezentantii exilului (Virgil Ierunca, Monica Lovinescu). O discutie despre raportul intre ratiune si credinta, intre politica si religie, intre liberalism si valorile conservatoare va incheia atelierul.

CURSUL 5 - Moartea culturii si nasterea ideologiilor

Acest curs va analiza raportul critic intre politica si cultura in perioada interbelica si, indeosebi, atacul asupra radacinilor culturii europene pornit de ideologia totalitarismului rosu. Vom discuta biografia unor personaje culturale remarcabile (Dinu Pilat, Vasile Voiculescu, Petre Pandrea) care au suferit in temnitele comuniste, precum si semnificatia teologico-politica a Gulagului din secolul XX.

Mai multe informatii despre cursuri si modalitatile de inscriere gasiti la adresa www.victoriei.ro